Aihe: Gibson Les Paul classic
1 2 3
Zakk
30.12.2005 09:23:49
Mulla olis mahdollisuus tuoda tommonen ulkomaanmatkaltani ja hintaa olis n.1450e uutena. Kiinostaisi lähinnä tuon ohuemman kaulan takia, ja komeitahan nuo muutenkin ovat. Onko kellään kokemuksia näistä? Mun mielestä toi hinta ei ainakaan ole paha. Pitääkö arvonsa? Mulla on omasta mielestäni erittäin hyvä Gibsonin Studio, joten täysin samanlaista en ole hakemassa.
"Where there's a whip there's a way"
Satariel
30.12.2005 09:37:29
Ainakin hinta on kohdillaan. Thomanniltakaan ei tuommoista alle 2000 irtoa. Jos uuden tuohon hintaan saa, niin kannattaahan se melkeen ottaa. Käytettynä saat Suomessa melko varmasti omasi pois, jos et tykkääkkään.

Mistä muuten tuohon hintaan tuommoisia saa?
Zakk
30.12.2005 09:45:37
Ainakin hinta on kohdillaan. Thomanniltakaan ei tuommoista alle 2000 irtoa. Jos uuden tuohon hintaan saa, niin kannattaahan se melkeen ottaa. Käytettynä saat Suomessa melko varmasti omasi pois, jos et tykkääkkään.

Mistä muuten tuohon hintaan tuommoisia saa?

Englantiin oon menossa, ja sielläpäin tuttu oli bongannut kaupan jossa noita oli ollut tuohon hintaan. Tarkempaa tietoa ei vielä ole, mutta ensi viikolla olen sinne lähdössä, niin samalla voisi mukana mahdollisesti tuoda. Oli ollut useampi hyllyssä, joten olisi valinnanvaraakin.
NoCo
30.12.2005 10:00:50
Ei tuota kannata ainakaan myyntivoiton aikeissa ostaa.
N.C.
Zakk
30.12.2005 10:16:52
Ei tuota kannata ainakaan myyntivoiton aikeissa ostaa.

Joo, no enhän mä nyt bisneksiä tässä oo tekemässä ;) Kyllä mä sen ihan käyttöön ajattelin ostaa, mutta eihän toi nyt mikään ilmanen ole, joten olis hyvä jos arvo säilyy.
LesPaul70
30.12.2005 10:26:47
Ainakin hinta on kohdillaan. Thomanniltakaan ei tuommoista alle 2000 irtoa.

No kukas käskee ostaa Thomannilta kun Suomestakin saa halvemmalla? Ihmeellistä Thomann-fetisismiä joillakin.

Mitä tuohon kitaran arvon säilymiseen tulee, niin siitä voit lähteä, että uutena ostettaessa tuonhintaisen kitaran arvo laskee yleensä parilla sadalla sillä samalla sekunnilla kun kassakone kilahtaa. Sen jälkeen se laskee vielä käytön myötä. Tosin jos lähtöhinta on noinkin alhainen, ainakin omasi saisit pois jos kaupittelisit käytettynä Suomessa etkä olisi vielä ehtinyt paljon käyttää kitaraa - koska Suomessa uuden vastaavan hinta olisi sen verran korkeampi.

Keskimäärin Gibsonit pitävät arvonsa hyvin.
I don't get it... Why would the Fantastic Four send me a satellite photo of the Grand Canyon?
Zakk
30.12.2005 10:32:38 (muokattu 30.12.2005 10:35:14)
Tosin jos lähtöhinta on noinkin alhainen, ainakin omasi saisit pois jos kaupittelisit käytettynä Suomessa etkä olisi vielä ehtinyt paljon käyttää kitaraa - koska Suomessa uuden vastaavan hinta olisi sen verran korkeampi.

Tolta kantilta itsekkin ajattelin.

Mutta kommentoikaa nyt muutenkin kitaraa, mikäli teillä on kokemusta?
LesPaul70
30.12.2005 11:12:49
Mutta kommentoikaa nyt muutenkin kitaraa, mikäli teillä on kokemusta?

Kiitos kysymästä. No, isoimmat erot tuohon Studioosi tulisivat olemaan:

1) Mikit
2) Kaulan muoto
3) Ulkonäkö
ja mahdollisesti 4) rungon paksuus

Tuo viimeinen johtuu siitä, että Studioita on tehty hieman eripaksuisilla rungoilla. Silmämääräisesti nähtynä omakuvasi Studio on tosin aivan täyspaksuinen (Standardin paksuinen) eikä ohuempirunkoinen, joten tod.näk. Classicisi olisi aika samanpaksuinen kuin Studiosikin. Sittenpähän näet, kun voit verrata niitä toisiinsa.

Mikit ovat samaa sarjaa kuin Studion mikit mutta kuumemmat. Studion mikkien outputti vastaa paremmin perinteistä PAFia, Classicin mikit ovat enemmänkin hevi- ja hardrock-mikit. (Sinänsä ironista, kun mallin nimi on "Classic".) Minusta Classicin 500T/496R ovat todella riipivät kirskumikit, jotka vaihtaisin heti joihinkin toisiin, mutta makunsa kullakin.

Kaulakin on aika lailla makujuttu. Toiset tykkää ohuista, toiset paksuista. Minusta Lespaan kuuluu aika paksu kaula, vaikka muihin kitaroihini en niin paksua haluaisikaan.

Ja entä mihin se ulkonäkö sitten vaikuttaa? No, ei sinänsä suoranaisesti mihinkään, mutta kyllä ainakin minä soitan mieluummin kitaraa, joka myös näyttää kivalta. Ja se (soittajan fiilis) taas kuuluu myös soitossakin.

Sitten vielä yksi huomio: tuon Studion ja Classicin yhteenlasketulla hinnalla saisi jo Stankunkin...
I don't get it... Why would the Fantastic Four send me a satellite photo of the Grand Canyon?
Juzzu
30.12.2005 11:16:37 (muokattu 30.12.2005 11:17:38)

1) Mikit
2) Kaulan muoto
3) Ulkonäkö

5) erilainen talla. Classicit on näillä 4mm tapillisilla talloilla.
6) viehkeen vihertävät otelautamerkit
7)2-palainen runko - vai onko näissä ihan uusimmissakin...
8) "oikean" paksuinen vaahterakansi vrt. studion ohut.
Seuraava JYVÄSKYLÄN Operaatio:Live 20.1.2006 Ilokivessä! -Kapula Rattaissa - Kätyrit - Aivolävistys
Zakk
30.12.2005 11:32:12

1) Mikit
2) Kaulan muoto
3) Ulkonäkö
5) erilainen talla. Classicit on näillä 4mm tapillisilla talloilla.
6) viehkeen vihertävät otelautamerkit
7)2-palainen runko - vai onko näissä ihan uusimmissakin...
8) "oikean" paksuinen vaahterakansi vrt. studion ohut.

Kiitoksia teille kummallekkin näistä hyvistä huomioista. Kyl mä luulen että mikäli hyvä yksilö löytyisi toi classic vosi olla mun valintani. Mikitkin ois ihan jees kun on hieman ärhäkämmät kuin studiossani, mutta täytyyhän se tietty ite kuulla onko ne sopivat sitten.

Stankut on sitten vähän liian hinnakkaita jo, enkä halua missään nimessä Studiostani luopua, sillä on paljon tunne arvoa ;) Mutta classic tolla hinnalla voisi olla ihan järkeenkäypä sijoitus itelleni.
Les Paul
30.12.2005 11:49:00
Moro..Tämä nyt menee offtopiciksi, mutta ei anneta sen häiritä, koska en viitsinyt aloittaa uutta threadia yhden kysymyksen takia.

Eli siis..Olen päättänyt, että kun lähden jenkkeihin ensi kesänä niin tuon sieltä mukanani kitaran. Vahvimpana ehdokkaana on ollu Gibson Les Paul Classic tuolla Copper värillä. Ja nyt se kysymys! Onko tuota Copper väriä saatavilla musakaupoista jenkkilässä, koska sitä ei ilmeisesti enää valmisteta? Vai pitääkö etsiä pelkkiä käytettyjä?
"My my, hey hey Rock and roll is here to stay It’s better to burn out Than to fade away My my, hey hey." - Neil Young
DZN
30.12.2005 13:10:04
Mula oli todella pitkään gold bullion classic mallia -92. Oli hyvä kitara ja täysin sen ajan standardin veroinen(suurin ero silloin kaulan paksuus). Uudet classicit eivät ole enää niin hyviä, mitä nämä "vanhat" olivat. "oikeissa" classiceissa luki lavassa Les paul model eikä classic.

Itse vihasin ABR-1 tallaa ja kluson-tyyppisiä virittimiä. Mikit ovat aika äreät ja soundi meni puuroksi oikein säristettynä(tonepotikoiden ohittaminen tai pienempiarvoisten vaihtaminen auttaisi...)
mutta muuten ihan mukavat. Duncanit tai burstbuckerit olisivat tosin paremmat. Ohuempi kaula oli minun mieleen. Kitara oli muuten erittäin hyvä ja sen uusi omistaja on ollut hyvin tyytyväinen ostokseensa.

Jos vähän jaksaa metsästää, saattaa saada plus-, tai jopa premium plus-mallin(loimua kannessa). Kannattaa kokeilla, saattaa ne uudemmatkin olla hyviä. Mä en ole niitä niin paljon soitellut, koska oma tuntui paljon paremmalta, kun kaupassa olevat. Yhteenvetona siis, varhaiset mallit siis parempia. Classicien tekeminen alkoi -90. Joku varmaan osaa sanoa milloin malli muuttui. 2000 ja sitä tuoreemmat ovat ainakin niitä "halvemman" tuntuisia malleja.
käsi
30.12.2005 13:23:04 (muokattu 30.12.2005 13:26:43)

Moro..Tämä nyt menee offtopiciksi, mutta ei anneta sen häiritä, koska en viitsinyt aloittaa uutta threadia yhden kysymyksen takia.

Eli siis..Olen päättänyt, että kun lähden jenkkeihin ensi kesänä niin tuon sieltä mukanani kitaran. Vahvimpana ehdokkaana on ollu Gibson Les Paul Classic tuolla Copper värillä. Ja nyt se kysymys! Onko tuota Copper väriä saatavilla musakaupoista jenkkilässä, koska sitä ei ilmeisesti enää valmisteta? Vai pitääkö etsiä pelkkiä käytettyjä?

itselläni tuollainen copper värinen classici, mitä olen netti kaupoista katsellut niin en ole löytänyt enää tuolla värillä olevia classiceja uutena. Jenkkilästä saattaapi löytyä vielä. Mielestäni kaunis väri.

vähän vajaa puoli vuotta olen omistanut ko kitaran ja täytyy sanoa että olen pitänyt siitä. Kaulamikkiä olen miettinyt vaihtaa mutta olen tyytyväinen sen soundiin tuollaisenakin. Vähän paremmin erottelevaa mikkiä olin ajatellut laittaa siihen.

ostin sen kitaran käytettynä, vuosimalli 2003. Ihan priima kunnossa ja maksoin 1350 euroa, oli ollut aikaisemmalla omistajalla vajaan vuoden verran, joten mielestäni tein hyvät kaupat. uutena sen hinta oli ollut jotain n. 1800euroa muistaakseni.

Aikaisempi kitarani oli ollut epiphonen lp standardi joten oli tottunut soittamaan lespan mallisella itaralla. Tuo classici vain istu käteeni paljon paremmin, pidän itse kaula profiilista todella paljon. Sustaini on mahtava. en voi kuin kehua kitaraa, mutta mulla ei ole kokemusta gibsonin lpeistä muuten kuin mitä omallani olen soittanut ja jotain studiota ja stankkuja kaupoissa kokeillut.

edit: oma kuvassani on kuva tuosta classicistani
jos olet korvias myöten paskas ja kuses on paras pitää suu kiinni
edgehill
30.12.2005 14:09:54
Mulla ei ole tietoa tai kokemusta näiden vanhojen tai uusien classicien eroista...mutta omaan wine red 2003 classiciin olen hyvin tyytyväinen.

Mikkejä vaihtelin kyllä pariinkin kertaan. Aluksi soittelin alkuperäisillä, eikä niissä sinänsä mitään vikaa ollut, olivat vain liian kuumat. Sitten oli kiinni Duncanin Jazz/JB.
Tässä yhdistelmässä vaivasi soundi: Jazzin onttous ja JB:n ohuus. Nyt on kiinni Duncanin '59 -setti. Nämä taitavat jäädä.

Itse kitara on erinomaisen mukava soitettava, en osaa mitään lisää oikein toivoa.
Säädöt olen laitattanut kohdalleen Oesch:lla pari kertaa vuodessa, joten vehje on aina ollut hyvässä trimmissä.

Jos ostat sen enklannista niin muista hoitaa kuljetus- ja pakkausasiat kondikseen ellet saa sovittua, että kitara kulkee käsimatkatavarana. Ruumassa ja pelkässä laukussa rahtaaminen tietää takuuvarmasti ikävyyksiä...

t. edgehill
Zakk
30.12.2005 14:15:19
Jos ostat sen enklannista niin muista hoitaa kuljetus- ja pakkausasiat kondikseen ellet saa sovittua, että kitara kulkee käsimatkatavarana. Ruumassa ja pelkässä laukussa rahtaaminen tietää takuuvarmasti ikävyyksiä...

Ok, pitää kysellä finnairilta vähän etukäteen onks noita mahdollisuus saada käsimatkatavaroissa vietyä. Vaikka kylhän ne sen sinne ruumaan erikseen johonkin kiinnittää, mutta se kylmyys taitaa sit tehä tuhoja?!
käsi
30.12.2005 14:16:57

Ok, pitää kysellä finnairilta vähän etukäteen onks noita mahdollisuus saada käsimatkatavaroissa vietyä. Vaikka kylhän ne sen sinne ruumaan erikseen johonkin kiinnittää, mutta se kylmyys taitaa sit tehä tuhoja?!

Hyvä laukku auttaa tuossa asiassa, ja liikkeestä kannattaa kysellä sellaista pussia mihin monet esim akustiset kitarat ovat pakattu, se on jotain styroksisen tuntuista kangasta tms, en tiedä mitä matskua se on oikeasti.
jos olet korvias myöten paskas ja kuses on paras pitää suu kiinni
Zakk
30.12.2005 14:18:59
Hyvä laukku auttaa tuossa asiassa, ja liikkeestä kannattaa kysellä sellaista pussia mihin monet esim akustiset kitarat ovat pakattu, se on jotain styroksisen tuntuista kangasta tms, en tiedä mitä matskua se on oikeasti.

Ok, kiitti. Kylhän tossa gibsonin laukku tulee käsittääkseni mukana, mutta eihän se mikään flightcase oo.
Flash
30.12.2005 14:33:43

Ne Classicit mitä olen päässyt kokeilemaan eivät ole mitenkään laadullaan häikäisseet (tuntuma, viimeistely jne.). Lähinnä niistä on tullut Epiphonen Les Paul mallit mieleen. Japsi Tokait mitä olen testannut ovat tuntuneet ainakin omaan käteen paremmalta, ja halvempiakin ovat. Toki voi olla, että mulla on vain sattunut huonoja Classic yksilöitä kohdalle... Näytti muuten Tommy Thayer (Kiss) soittavan noilla Classiceilla (vaikka olis varmaan vara parempiinkin), joten ei kai ne silloin voi ihan susihuonoja olla. Ainakaan kaikki.
Live Music Is Better!
Zakk
30.12.2005 14:40:30 (muokattu 30.12.2005 14:42:47)
Näytti muuten Tommy Thayer (Kiss) soittavan noilla Classiceilla (vaikka olis varmaan vara parempiinkin), joten ei kai ne silloin voi ihan susihuonoja olla. Ainakaan kaikki.

No niimpä muuten näkyykin, kas kun en oo ite huomannu vaikka on tullut seurattua.. http://www.tommythayer.com/img/hm-TommyWarmUp2.jpg Mutta mikit on toiset.
--
The guitars are Gibson Les Paul 'Classic' Sunburst reissues made in Nashville at the Gibson Custom shop. They're basically new versions of 1958-60 era Les Pauls and I have four or five on the road with me. The strings are Ernie Ball at 11- 52 gauge and the pick-ups are Gibson 498s.
--
Juzzu
30.12.2005 15:10:08
Nyt on kiinni Duncanin '59 -setti. Nämä taitavat jäädä.

Noihin jäin minäkin.
Seuraava JYVÄSKYLÄN Operaatio:Live 20.1.2006 Ilokivessä! -Kapula Rattaissa - Kätyrit - Aivolävistys
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)