Aihe: Neil Young
1
böö
12.01.2006 14:13:03
Mies saa melkoisen murinan eritoten Ragged glory levyllä. Onko tietoa mitä vehkeillä moista vääntöä aikaansaadaan?
Feggy
12.01.2006 14:15:06

Mies saa melkoisen murinan eritoten Ragged glory levyllä. Onko tietoa mitä vehkeillä moista vääntöä aikaansaadaan?

Kipsonin vanha Lespaul sillä on ja läjä vanhoja Fender-vahvistimia...täältä lisää:

http://www.thrasherswheat.org/sound.htm
"Musiikki voi viedä järjen, tytöt vievät sen varmemmin. Minä hullu molempiin sorruin, hyvä että hengissä selvisin." - Vaaralliset lelut: Kaunis laulu
Jungleman
12.01.2006 19:38:12 (muokattu 12.01.2006 19:42:01)
Guitar Player joskus männävuosina valotti Youngin kalustoa enemmänkin, olisikohan niin että Ragged Gloryn aikaan signaaliketjussa oli ensimmäisenä analogiviive, sitten Mutron Octave Divider ja muutama muu 60-70-luvun häristin.

P90-mikit ja pieni putkicombo (Youngin tapauksessa Deluxe Reverb, muistaakseni) jota kyykytetään alaoktaavifuzzin ja jonkun muun fuzzin/boosterin/overdriven yhdistelmällä vievät jo aika pitkälle. Pedaalien idea ei ole tuottaa tolkuttomasti gainia vaan erittäin voimakas, repivä, paljon yläpäätä sekä rupsuttavaa alapäätä sisältävä signaali joka ajaa combon kajarin paniikkiin. Näitä juttuja testaillessa on varsin helppoa kosauttaa heikompia kajareita, mutta siinäpä vasta rokkenrollin jännitys lymyääkin...

EDIT: jahas, Feggy olikin sitten jo heittänyt huomattavasti kattavampaa selostusta sisältävän linkin. Ei mulla mitään.
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
J-boy #5
Ocku
12.01.2006 19:53:34
Young käyttää kolmea vahvistinta. Vanha tweed Deluxe 5E3 (ei Deluxe Reverb), Magnatone ja Baldwin Terminator transistorimonsteri. Suurin osa soundista joka välittyy yleisölle ja levylle koostu tästa vanhasta Deluxesta.
Deluxeen on kuitenkin vaihdettu 6L6:oset ahteriin 6V6:osten sijaan, ja ne vetää tämän pienen styrkkarin kunnolla polville eli antaa n.s. sagia.

Vahvistin on erittäin low-gain vempain. Tässä on kyse pääteastesäröstä. Pääteputkisärön lisäksi soundiin vaikuttaa päätemuuntajan saturointi (=kyllästyminen?) ja kaiutinsärö.

Youngilla on Mutronin oktaaveri jota hän käyttää Hey Hey My My:ssa, mutta säröpedaalia tai muita MikkiHiiri-vempaimia hän ei käytä särön luomiseksi.

Tärkeämpiä effektejä ovat putkijousikaiku ensimmäisenä ketjussa sekä nauhakaiku.

Neil Youngin soundin saa aikaiseksi esim. London Power vahvistimella power scalingin ja säädettävän sagin ansiosta.

Kitarat on sitten erikseen.
Dr. Muff
12.01.2006 20:17:16
Young käyttää kolmea vahvistinta. Vanha tweed Deluxe 5E3 (ei Deluxe Reverb), Magnatone ja Baldwin Terminator transistorimonsteri. Suurin osa soundista joka välittyy yleisölle ja levylle koostu tästa vanhasta Deluxesta.
Deluxeen on kuitenkin vaihdettu 6L6:oset ahteriin 6V6:osten sijaan, ja ne vetää tämän pienen styrkkarin kunnolla polville eli antaa n.s. sagia.

Vahvistin on erittäin low-gain vempain. Tässä on kyse pääteastesäröstä. Pääteputkisärön lisäksi soundiin vaikuttaa päätemuuntajan saturointi (=kyllästyminen?) ja kaiutinsärö.

Youngilla on Mutronin oktaaveri jota hän käyttää Hey Hey My My:ssa, mutta säröpedaalia tai muita MikkiHiiri-vempaimia hän ei käytä särön luomiseksi.

Tärkeämpiä effektejä ovat putkijousikaiku ensimmäisenä ketjussa sekä nauhakaiku.

Neil Youngin soundin saa aikaiseksi esim. London Power vahvistimella power scalingin ja säädettävän sagin ansiosta.

Kitarat on sitten erikseen.

Näin oon kanssa käsittänyt että vahvistin on kunnolla rutussa. Eri soundit otetaan boxilla joka kääntelee vahvistimen nupit ennalta valittuihin presetteihin.

Olen kyllä haistavinani futsia esim Cowgirl In A Sandin soolossa..

Mustassa lespassa on muuten kaulassa P90 ja tallassa minihumppari..
I can take about an hour on the tower of power 'Long as I get a little golden shower
SirElwood
12.01.2006 20:31:48
Tässä tietoa siitä Deluxe 5E3 vahvistimesta, jos jotakuta kiinnostaa: http://www.ampwares.com/ffg/deluxe_narrow.html

_Todella_ simppeli laite.
-jxjj-
12.01.2006 20:47:05
Greendale levyn aikoihin Niilo kertoi itse jossain haastattelussa olleensa jossain keikalla (Belgiassa tms.???) ja sade oli päässyt vahingoittamaan tuota rakasta "old black":iä. Huollon yhteydessä tehtiin uusi nauhoitus otelautaan ja mies sanoi ettei kitara ole enää entisensä. Sillä kiertueella ainakin käytti jotain bigsbyllä varustettua goldtoppia...
Muistaisin lukeneeni että tuo old black on myös ollut alunperin goldtop, joka on maalattu mustaksi joskus kauan kauan sitten. Osaako joku sanoa tähän mitään? On muuten harva kitaristi johon niin vahvasti liittyy joku yksittäinen soitin.
Sitten vielä vahvistimista... Niilollahan on ollut jo pitkään vahvistinteknikkona Sal Trentino, jolla on nykyisin oma lafka joka valmistaa styrkkareita. On tehnyt mm. Pearl Jamin kitaristien vahvistimet... (Tutustuivat käsittääkseni Crazy Horsen ja Pearl Jamin yhteiskiertueella joskus vuoden 1993 paikkeilla...) Toki saa korjata, jos olen väärässä...
-rock'n'roll ain't dead, but if I'd be him, I'd commit a suicide-
aahtsi
12.01.2006 21:33:06
Vanha Les Paul on,
mutta tallamikki ei ole alkuperäinen vaan
joku uudempi Gibson kaksikelainen,
joka omaa keraamisen magneetin ja
joka on ulostuloltaankin tehokkaampi.
Keraamisessa on selkeästi "kylmempi" soundi.
Ocku
13.01.2006 16:04:18
Greendale levyn aikoihin Niilo kertoi itse jossain haastattelussa olleensa jossain keikalla (Belgiassa tms.???) ja sade oli päässyt vahingoittamaan tuota rakasta "old black":iä. Huollon yhteydessä tehtiin uusi nauhoitus otelautaan ja mies sanoi ettei kitara ole enää entisensä. Sillä kiertueella ainakin käytti jotain bigsbyllä varustettua goldtoppia...
Muistaisin lukeneeni että tuo old black on myös ollut alunperin goldtop, joka on maalattu mustaksi joskus kauan kauan sitten. Osaako joku sanoa tähän mitään? On muuten harva kitaristi johon niin vahvasti liittyy joku yksittäinen soitin.

Samoja juttuja olen lukenut.

"Pääasiallisia" kitaroita on kolme. Kaikki Goldtoppeja 50-luvun alkupuolelta ja kaikkiin asennettu Bigsby.

1 - Old Black, joka on mustaksi maalattu Goldtop. Kaulamikkiä väitetään aina P90:iksi, mutta olen myös kuullut että se olisi Bigsby-Travis-merkkisestä kitarasta otettu mikki. En tiedä kumpi pitää paikkansa. Tallamikki on Gibsonin Firebirdistä otettu minihumbuckeri.

2 - Kullanvärinen Goldtop jota hän käytti paljon Ragged Glorylla. Kaulassa P90 ja tallassa Firebirdin minihumppari.

3 - "Uusi" Goldtop jossa P90 sekä kaulassa että tallassa. Käytti enimmäkseen tätä Greendalen levytyksessä ja tämän jälkeisillä kiertueilla.
LaeLea
13.01.2006 16:22:02
1 - Old Black, joka on mustaksi maalattu Goldtop. Kaulamikkiä väitetään aina P90:iksi, mutta olen myös kuullut että se olisi Bigsby-Travis-merkkisestä kitarasta otettu mikki. En tiedä kumpi pitää paikkansa. Tallamikki on Gibsonin Firebirdistä otettu minihumbuckeri.

Jos tarkoitat tätä http://www.bigsbyguitars.com/products_guitars.html , ja mikäli tämä on aito "Old Black" http://foros.guitarramania.com/viewtopic.php?t=46298 , niin se kaulamikki taitaa olla kyllä P-90. Tämä on sitten ihan arvailua...
Hänen nimensä on Jürgen Pettersen. Ei, hän on tanskalainen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)