JuSu 12.01.2006 14:02:05 | |
---|
Moe! Tuossa eräässä topikissa epäiltiin, että useimmat keikkailevat epelit soittavat keikkansa vain yhtä kitaraa käyttäen.. Miten on? Montako kitaraa kannat keikalle ja miksi? Jos mennään vain normivireessä, itselläni riittää kaksi kitaraa, joista toinen puhtaasti varakitarana kielen katkeamisen varalta. Yleensä soitan yhdellä kitaralla keikat läpi, ellei sitten huvin vuoksi tule vaihdettua. Toisille keikoille lähtee kitaroita kolme, jos mahdollista. Tämä siksi, että osa materiaalista menee dropped d -vireessä, ja sitä varten on oma kitaransa. Näillä keikoilla soittelen normivireiset useimmiten floikkakitaralla. Kolmatta kitaraa tarvitaankin varalla, koska jos tuosta d-viressä olevasta kitarasta katkeaa kieli, ei floikkakitaran virettä ihan hetkessä lasketa. Toisinpäin ongelmaa ei ole, sillä d-vireessä olevassa kitarassa on kiinteä talla. Jos tällaiset keikat kuitenkin pitää hoitaa 'vain' kahdella kitaralla, jää floikkakeppi kotiin ja sen paikan ottaa strato. Eli omat syyni useammalle kitaralle pohjautuvat vireisiin ja käytännöllisyyteen enemmän kuin soundiin. Mitenkäs muilla? JuSu I'm afraid of the candle but live for the flame. |
elbowski 12.01.2006 14:04:41 (muokattu 12.01.2006 14:06:13) | |
---|
Mulla on yks kitara, ja se aina lähtee mukaan kun jossain soitetaan. Kyllä sieltä lavan takaa kuitenkin aina sitten jonkun omistama varakitara löytyy, jos kieli sattuu katkeamaan. Bändissä on aina ollut kaksi kitaristia, ja aina on keikoilla/tilaisuuksissa ollut kitaroita mukana 3-5 kpl, eli tuskin tulee pulaa. Kun uuden soittimen ostan, en osta sitä varakitaraksi, vaan täyspäteväksi soittimeksi. Saattaahan sitä sitten kun on rahaa sijoittaa johonkin todelliseen back-up-kitaraan. E. Soittotilaisuuksiakin tulee korkeintaan kerran kuukaudessa, joten olen myös pyrkinyt pistämään kitaran timmiin kuntoon aina keikkaa varten. Eli oon kielet vaihtanu, ei musta muuhun oo :) Why don't you take some responsibility?
You're pointing fingers and blaming everybody
Shudder to think if I lived like you, they would be shaking too if they only knew
|
P2 12.01.2006 14:08:30 (muokattu 12.01.2006 14:09:07) | |
---|
Olen ajatellut asian niin, että kun monipuolista musiikkia soitetaan, pitää olla eri tyyppisille biiseille eri kitarat, mutta kuitenkin niin, että tarvittaessa kummalla tahansa kitaralla voi soittaa kaikki biisit, jos toisessa kitarassa ilmenee ongelmia. Vai pitäisiköhän vielä hommata kitaroiden varakitarat? Ei vaan, kyllä kahdella pärjää, studiosoundit sitten erikseen. |
J.Hollström 12.01.2006 14:09:43 | |
---|
Kaksi on hyvä, toinen lähinnä varalla. Mutta vaikka vire vaihtuisikiin dropped d:ksi, niin itselleni on nopeampi virittää kuin vaihtaa skebaa. Näin siis kiinteätallaisten kohdalla. Tästä tuli mieleen yks stoori kun Costello Hautamäki oli Hanoissa, niin Andy sanoi että pitää olla monta kitaraa lavalla käytössä, ettei näytä liian halvalta ;o) |
Feggy 12.01.2006 14:20:03 | |
---|
Kaksi. Jos kieli katkeaa, on hyvä olla varakitara. Mulla oli aiemmin myös 12-kielinen sähkis mukana, mutta sen plus kahden normaalikitaran virittäminen ennen keikkaa alkoi käydä hermoille. Jos käyttää eri vireitä eri biiseissä, niin tilanne on ihan toinen. Sonic Youthilla on varmaan 30 eri kitaraa keikalla. "Musiikki voi viedä järjen, tytöt vievät sen varmemmin. Minä hullu molempiin sorruin, hyvä että hengissä selvisin."
- Vaaralliset lelut: Kaunis laulu |
oiva tumpeloinen 12.01.2006 14:24:52 | |
---|
Sonic Youthilla on varmaan 30 eri kitaraa keikalla. Niillä on varmaan muutama kantajakin enemmän mukana. =) Itse otan mukaan yleensä kaksi, joista toinen tulee mukaan varalle. Tai tämäkin on suhteellista, koska jos heitetään yhteiskeikka tuttujen kanssa jo on varmistettu, että sieltäkin tulee kitaroita matkaan, niin otan yhden. Mutta me soitetaankin yhdellä vireellä. |
Jani The Rock 12.01.2006 14:25:03 | |
---|
Sillon kun keikkailin, kannoin mukana tasan yhtä kitaraa. Roudattavaa oli muutenkin ihan tarpeeksi. Cheap tequila and too much Seconal, but I`m still alive and well! * Bella Italia #1 * MegaMan Club #002 - Quiff Man * ASHC #1 |
oiva tumpeloinen 12.01.2006 14:28:06 | |
---|
Sillon kun keikkailin, kannoin mukana tasan yhtä kitaraa. Roudattavaa oli muutenkin ihan tarpeeksi. Just tän roudaamisen pelossa mäkin koitan minimoida yleensäkin kaiken romun määrän keikalla. Onpahan samalla vähemmän huolehdittavaa häviävista kamoista. |
Swan 12.01.2006 14:31:34 | |
---|
Yksi toistaiseksi. Onneksi sekin on kiinteätallainen, niin ei kielen katkeamisen myötä katkea myös soitto. Floikkakepin otan mukaan, jahka saan tuon vaihtohomman suoritettua. |
varakeef 12.01.2006 14:33:59 | |
---|
Vähintään kaksi, mieluummin kolme. Kun bändissä on kaksi kitaristia niin viisi kaiken kaikkiaan on melko varmasti riittävä määrä - varakitarahan voi olla yhteiskäytössäkin. Mukaan otettavien määrää rajoittaa roudausinnon puute, käytettävissä olevan auton koko, ehjinä olevien kitaroiden määrä, setin mahdollinen lyhyys. Kitara vaihtuu viimeistään encoressa, todennäköisesti aiemminkin. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
losli 12.01.2006 14:35:41 | |
---|
Soitan yhdellä ihan surkeella. Katkasen yleensä kielen heti ekan biisin aikana jotta voisin vetää loppusetin jokun toisen huippukalliilla ja hienolla vekottimella. :-) Eli yhdellä kitaralla taiteillaan keikat. :-) "Potilas huolissaan saundeistaan. Muuten terve." |
Da Make 12.01.2006 14:36:33 | |
---|
Kaksi kiinteätallaista, ja jos on floikkatallallinen mukana niin siihen back up. |
-K- 12.01.2006 14:36:37 | |
---|
Kaksi, pää- ja varakitara. Koska omaa tuotantoa tulee soiteltua ja samasta vireestä aina. Suus kii tai paan sut pesähän !!! |
Hanok 12.01.2006 14:37:36 | |
---|
Kyllä minua ainakin hirvittäisi lähteä keikalle ilman varakeppiä. Ensinnäkään ei tietenkään ole mitään varmuutta että mahdollisilta muilta esiintyjiltä löytyisi saman vireistä kitaraa (D-vire), mutta muutenkin soitan mieluummin tutulla vararitsalla kuin lainakitaralla. Soundillisesti minulla ei ole tarvetta kitaran vaihtoon, käytän melko johdonmukaisesti humppareita. Puolitukset hoitavat kirkkaammat soundit minun tarpeisiini. |
JR 12.01.2006 14:41:43 | |
---|
Yhellä on pärjännyt kun ei ole floikkaa / lukkoa niin voipi viskoa virettäkin dropped tyyliseksi nopeesti ja takasin. Varakitara ollut jossain hollilla, mielellään lavalla takan jos vaan on mahtunut sekaan. Miksi muuten kitaristit on miltei ainoita jotka vaihtaa joka biisin välissä instrumenttia toiseen. Harvemmin basistit tai muut soittajat moista tekevät :) Tietysti jos olis teknikot,roudarit ja isot lavat niin voishan siellä vaihdella keppejä koko ajan.. "God speaks trough Dr.Phil & Ted Nugent" |
saha 12.01.2006 14:43:16 | |
---|
Miksi muuten kitaristit on miltei ainoita jotka vaihtaa joka biisin välissä instrumenttia toiseen. Harvemmin basistit tai muut soittajat moista tekevät :) Perfektionisteja kaikki. Pitää olla just se soundi ja tatsi siinä ja siinä biisissä :) >-)))> #2 Punttisika #5
|
Jucciz 12.01.2006 14:43:52 | |
---|
Kolmella keikkailin Turvakytkimen kanssa - erilaisten soundien saavuttamisen takia. Yleensä Stratocaster, 335 sekä joko Telecaster tai Les Paul, riippuen vähän settilistastakin. Toki myös kielen katkeamisen varalle käytin aina vähintään kahta kitaraa, mutta tärkein syy on juuri eri kitaroiden erilainen soundi - vaikka se olisikin 98%:lle yleisöstä yksi hailee. Kieli katkesi reilun kolmen vuoden keikkailun aikana kerran. :) |
Artist 12.01.2006 14:45:40 | |
---|
No, eipä ole keikkaa vähään aikaan ollut. Yksi taisi olla mukana, kun bändin kanssa vedettiin jossain kilpailussa. Ravintolakeikalle oli tarkoitus ottaa kaksi, mutta keikka sitten siirtyi ja ennen uutta ajankohtaa ehti silloinen bändikin hajota... :) En tiedä. Kaksi varmaan ottaisin. Vaikka hyvin harvoin mulla kielet katkeaa, enkä vireitäkään vaihtele nykyään. Yhdelläkin saattaisin mennä, mutta eipä se toinen kitara hirveästi lisäroudattavaa tuo. Saisi siinä vähän vaihtelua soundiinkin, kun voisi osan biiseistä vetää puoliakustisella. Riippuu kyllä vähän keikkapaikastakin; jos olisi ihan täyspitkä keikka jollain kunnon keikkapaikalla niin ottaisin varmaan mielellään jonkun kolmannenkin kepin käyttöön, joka voisi sitten olla vaikka avoimessa vireessä. |
Ossi 12.01.2006 14:46:18 | |
---|
Coverbändin kanssa kuljettelen kolmea soitinta. Humpparikitarana LP tai ES, ykskelaisena Strato tai Tele sekä Takaminen teräskielinen akustista settiä varten. Jotkut biisit vaan kaipaavat sitä tiettyä saundia :) "It Don't Mean A Thing
(If It Ain't Got That Swing)" Duke Ellington |
Ze Kink 12.01.2006 14:55:09 | |
---|
Riippuu montako biisiä olisi tarkoitus vetää. Jonkun alle 15min rykäisyn uskaltaa vetää yhdellä helposti. Sitten taas jos on vähän pidempi setti, niin 2 kitaraa mielummin, vaikka ei kyllä yleensä ole. Yhden kerran vasta olen kielen katkaissut keikalla, ja sekin kiinteätallaisesta. WANG #3: Carefully unscrew or disengage wang bar from guitar and put in case. Sometimes the best way to wang is not to wang at all. -Joe Satriani |