faq1 12.01.2006 11:25:58 (muokattu 12.01.2006 11:27:24) | |
---|
Mitä etuja ja haittoja tarjoaa/aiheuttaa ohuet vs. paksut kielet ja päinvastoin? Ymmärtääkseni paksut kielet soivat tuhtimmin, mutta niitä on hankalampi (raskaammat) soittaa. Muita etuja/haittoja? |
Exhausted 12.01.2006 11:32:07 | |
---|
Paksut kielet pysyy paremmin vireessä, mutta liian paksujen kielien kanssa voi tulla ongelmia intonaation ja/tai kaulan suoruuden kanssa |
tomukka 12.01.2006 11:38:14 | |
---|
Edut ja haitat ovat vähän riippuvaisia musiikkityylistä mitä soitat, mutta miksi itse soitan vähän paksummilla kielillä? Musiikkityyli menee tuonne rautalangan puolelle ja paksummista kielistä (12-54) saa juuri tätä tuhdimpaa soundia ja kitaran sustain parenee. Todella huomattava ero ennen käyttämääni 10-52 settiin. Ohuemmat setit saa stratoni kuulostamaan banjolta. |
Mrezzye 12.01.2006 11:39:03 | |
---|
Paksut kielet ei mene niin helposti poikki ja kestävät siten myös kovempaa runttausta paremmin. Jos eläimiä ei ole tarkoitettu syötäväksi,
niin miksi ihmeessä ne sitten on tehty ruoasta???
|
MarkoA 12.01.2006 11:41:17 | |
---|
Ymmärtääkseni paksut kielet soivat tuhtimmin, mutta niitä on hankalampi (raskaammat) soittaa. Muita etuja/haittoja? Itse olen ollut havaitsevinani, että ohuemmilla kielillä kitaran ominais-sointi tulee paremmin esille. Paksummat soi niin tuhdisti, että jotain "nyansseja" jää pois. Tilalle toki tulee semmosta munakkaampaa sointia. Onhan näitä hyväsoundisia soittajia molempien äärivahvuuksien käyttäjissä. Esim Angus Young taitaa käyttää tosi ohuita, taas toisesta päästä varmaan röyhkeimpänä SRV (joka muuten tais aloittaa koko paksukielibuumin, vielä reilut 15 vuotta sitten ei ollut mitenkään hienoa soittaa paksuilla rockia, jazzia korkeintaan) - Rockin' in the evenin' when the sun goes down
Mean guitar, that's a swingin' old town
Rockin' and a-rollin' just a little while
Ain't got no rollin', ain't got no holdin'... |
faq1 12.01.2006 11:41:29 | |
---|
Mun Mexicon Fender on varustettu tehtaan kielillä ja ovat melko ohuet. Ei kestä paljoakaan vibratallaan koskea, kun jo alkaa bendaamaan. Tähän ainakin auttaisi paksummat kielet, olisi veto tallaan suurempi ja ei bendaisi niin herkästi. Jousien lisääminenkään ei taida auttaa ko. ongelmaan, koska jouset vetävät samaan suuntaan, kuin tallaa vahingossa painettaessa tapahtuva tahaton vibra-efekti. |
Exhausted 12.01.2006 11:50:34 | |
---|
Onhan näitä hyväsoundisia soittajia molempien äärivahvuuksien käyttäjissä. Esim Angus Young taitaa käyttää tosi ohuita Ei se Anguskaan millään slinkyillä vedä. Olisko ysit tai kympit eli ihan normipaksuiset kielet. Malcom taas soittaa aika paksuilla. |
losli 12.01.2006 12:19:00 | |
---|
Jotkut myös vaihtelee noita kielten paksuuksia ihan sen mukaan miten sormet kehittyy. G. Playerista luein että Esim. S. Vai aloittaa kiertueensa paksummilla ja vaihtaa myöhemmin ohkaisempiin. Tällä on jotain tekemistä sormien vahvistumisen kanssa. Paljon soittaville ei kaiketi sekään ole hyvästä jos sormet vahvistuvat vahvistumistaan ja settiä vaihdetaan koko ajan paksummaksi ja paksummaksi. "Potilas huolissaan saundeistaan. Muuten terve." |
Dr. Muff 12.01.2006 12:22:27 | |
---|
Mun Mexicon Fender on varustettu tehtaan kielillä ja ovat melko ohuet. Ei kestä paljoakaan vibratallaan koskea, kun jo alkaa bendaamaan. Tähän ainakin auttaisi paksummat kielet, olisi veto tallaan suurempi ja ei bendaisi niin herkästi. Jousien lisääminenkään ei taida auttaa ko. ongelmaan, koska jouset vetävät samaan suuntaan, kuin tallaa vahingossa painettaessa tapahtuva tahaton vibra-efekti. Vähintäänkin mielenkiintoinen kirjoitus. Aavistuksen kerettiläinen :-) I can take about an hour
on the tower of power 'Long as I get a little golden shower |
E.Q 12.01.2006 12:22:35 | |
---|
SRV (joka muuten tais aloittaa koko paksukielibuumin, vielä reilut 15 vuotta sitten ei ollut mitenkään hienoa soittaa paksuilla rockia, jazzia korkeintaan) Jaa, tuostakos se johtuukin, jos kerran SRV niin sittenhän se on pakko olla hyvä. Olen usein ihmetellyt tuota paksujen kielien ylistystä joka paikassa. Olen kyllä kokeillut mutta en tykännyt soittaa niillä, soundikaan ei mitenkään merkittävästi muuttunut paremmaksi joten 9satsilla mennään se on juuri sopiva ainaskin mulle. K100#10 |
oiva tumpeloinen 12.01.2006 12:30:48 | |
---|
Paksut kielet pysyy paremmin vireessä, mutta liian paksujen kielien kanssa voi tulla ongelmia intonaation ja/tai kaulan suoruuden kanssa Onkos tämä vireen pysyminen joku yleisestikin huomattu fakta? Mä en ainakaan ole huomannut mitään eroa tuossa 9-11 settejä soitellessa. Jos vire ei pidä, niin mä ainakin etin vikaa jostain ihan muualta kuin kielistä..... |
MarkoA 12.01.2006 12:31:51 | |
---|
Ei se Anguskaan millään slinkyillä vedä. Pika googleamalla löytyi haastattelusta: What gauge strings and picks do you prefer? I use .009-.042 gauge strings and for picks, sometimes my fingernails, but I usually use extra heavy gauge picks in the regular shape. Some of those old Fender extra heavy picks used to last me for years. Juupas, eipäs, juupas, eipäs, JUUPAS jne. Eikäkö mun mielestä tuo 9-42 on ohut. Ainakin jos oot soitellut 11 setillä ja kokeilet 9:ä niin tiedät mitä tarkoitan. Siitä huolimatta paha mennä väittään että AY:n soundista puuttuis jotain esim. munaa, botnea tai mitä lie kikkeliä... ;) - Rockin' in the evenin' when the sun goes down
starsailor 12.01.2006 12:41:55 (muokattu 12.01.2006 12:47:10) | |
---|
Tämä kirjoitukseni koskee pelkästää akustisia kitaroita, koska yllä puhutaan lähinnä sähkökitaroista: Kyllä, paksummat kielet soivat paremmin tai saavat enemmän ääntä kannesta irti kuin ohuemmat akustisissa. Lisäksi liian ohuet 0.010/11 (mun mielestä) ei yleensä kuormita/rasita kantta tarpeeksi, jotta se Ääni lähtisi mitä siitä on saatavilla. Toisaalta kannattaa varoa jo 0.012 setin kanssa jos kitara on vanha ja/tai ohut kantinen. Siirryttäessä paksumpaan kielisettiin tai jopa uusiin kieliin kitarassa, jossa on ollut vuosia samat kielet, kannattaa katsoa lähteekö talla paljon nousemaan vedon johdosta. Vähän saa nousta, mutta ei kovin paljoa. Jos näin käy ohuempaan kielisettiin siirtyminen on ainut vaihtoehto, ellei halua korjaajalla käyntiä. On kuitenkin olemassa uusia akustisia (yleensä käsintehtyjä) jotka on tehty ohuille kielille ja sormityylin soittoon, näissä kitaroissa tuo 0.012 setti voi jo aiheuttaa ongelmia, mutta jos et ole tästä tietoinen niin sinun kitara ei ole tälläinen. Siirryttäessä kielisetistä toiseen on akustisessa se huono puoli, että yleensä vaatii uudelleen säätöä, jonka tekeminen ei ilman kokemusta onnistu. Kannattaa aina ostaessa käytetyn akustisen kysyä myyjältä mitä kielenpaksuutta ja merkkiä on käyttänyt ja pysyä siinä, tai viedä kitaran korjaajalle säätettäväksi haluamasi kielisetin kanssa. Akustisissa kieliseteissä yleensä 0.012-0.053/54 on vielä light ja vasta 0.013-56 medium, heavy lähtee sitten 0.014--, extralight 0.010 tai 0.011. |
faq1 12.01.2006 12:49:39 | |
---|
Mun Mexicon Fender on varustettu tehtaan kielillä ja ovat melko ohuet. Ei kestä paljoakaan vibratallaan koskea, kun jo alkaa bendaamaan. Tähän ainakin auttaisi paksummat kielet, olisi veto tallaan suurempi ja ei bendaisi niin herkästi. Jousien lisääminenkään ei taida auttaa ko. ongelmaan, koska jouset vetävät samaan suuntaan, kuin tallaa vahingossa painettaessa tapahtuva tahaton vibra-efekti. Vähintäänkin mielenkiintoinen kirjoitus. Aavistuksen kerettiläinen :-) Sorry, tarkennatko hieman, mikä tuossa ei sovi maalaisjärjen kanssa yksiin? |
starsailor 12.01.2006 13:12:25 | |
---|
Vaihda nyt ne tehtaan kielet heti pois ja kyllä se auttaa, kun lisää jousia ja laittaa kireälle tallan. Ei pitäisi enää käden tahattomat kosketukset vaikuttaa vireeseen. |
sartanen 12.01.2006 13:19:22 | |
---|
Omasta kokeumuksestani voin sanoa, että vaihto 09-setistä 11-settiin toi soittoon tarkkuutta sekä parempaa tatsia ja saundia. Kyse siis metalli/tilu-kamasta. Suosittelen kokeilemaan, varsinkin jos on tottunut tiluttelemaan 08- tai 09 -seteillä. "The faster you play, the further ahead you have to look." (M. Goodrick) |
Zeni 12.01.2006 13:21:46 | |
---|
Itse vaihdoin normisetin (009) paksumpaan (011) kun kaverit halusivat soittaa kotiteollisuutta. Tuolla pärjää ihan hyvin hevihelpotuksessa ja normaalivireessä. Tuo vaihto oli yksi selkeimpiä eroja mitä näissä hienosäädöissä olen huomannut. Kitara soi paljon voimakkaammin ja "lämpimämmin" Ennen kuulosti melko metalliselta ja ohuelta. Paremmin en sitä osaa kuvailla :) Mutta ihan kuin itse kitara olisi alkanut vasta tuolla paksummalla setillä soimaan. Kyseessä oli Epiphone Sg400 sarkasmiaJos katkeilun perusteella pitäisi kielet valita niin käyttäisin Epiphonen tehdasasennettuja, ne kesti ihan hyvin 6kuukautta. Rämisi tosin prkeleesti./sarkasmia |
päänahka 12.01.2006 13:29:35 | |
---|
Sorry, tarkennatko hieman, mikä tuossa ei sovi maalaisjärjen kanssa yksiin? Jos lisäät jousia, talla painuu runkoon kiinni, eikä pääse enää kääntymään ylöspäin. Itse soitan niin paksuilla kielillä, kuin vielä pystyy näillä sormilla pidempään painamaan. Tarkoittaa tässä tapauksessa 11-settiä. Kuulostaa hirveältä, kun ohuilla kielillä lyö täysillä: sointu lähtee ylävireisenä ja laskee siitä oikeaan säveleen. Muutenkin tykkään että sormien alla tuntuu edes jotain, ja plektrakädessäkin huomaa, milloin osuu kieliin. Soolot on perseestä. AKKK #7 |
MarkoA 12.01.2006 13:44:40 | |
---|
Paksut kielet pysyy paremmin vireessä, mutta liian paksujen kielien kanssa voi tulla ongelmia intonaation ja/tai kaulan suoruuden kanssa Esim paksu punomaton G on melko vaikea vireen kannalta. Sen vire nousee aika huimasti jos sitä painaa vaikkapa eka nauhalta kovasti. Intonaatio ongelma on myös ihan tosi, koska joissain kitaroissa esim 12-setillä ei riitä säätövara kaikille kielille. Samaten kaularaudan säätö menee varmuudella uusiksi kun hypätään seuraavaan kielivahvuuteen, olettaen että haluaa pitää entisen actionin. - Rockin' in the evenin' when the sun goes down
faq1 12.01.2006 13:50:42 | |
---|
Jos lisäät jousia, talla painuu runkoon kiinni, eikä pääse enää kääntymään ylöspäin.
Olen lisännyt stratooni jousia siten, että yksi jousipaikka on enää vapaana. Senkään täyttäminen vakiojousella ei riitä vetämään tallaa lautaan kiinni, joten täytyy etsiä kait vahvempia jousia tai paksummat kielet. Yksi vaihtoehto on laittaa tallan alla olevaan rakoon jokin tukikappale, jolloin tallaa painettaessa ei bendaisi. Pidin tosi pitkän tauon kitaran soitossa. Tauon jälkeen (20 v) alkaessani taas soittamaan ranteeni aina kipeytyy pitkäksikin aikaa ahkeran soittoperiodin tuloksena. Tekee ikäänkuin jonkinlaista jännetuppitulehdusta tmv. ja kestää aina viikkoja, ennenkuin paranee. Siksi käytän ohuita kieliä - ovat kevyemmät soittaa. |