Aihe: Mitenkä toimisi kulmamonitori kitarakajarilla? 1 2 | |
---|---|
![]() 06.02.2018 22:08:52 | |
Onko kukaan tullut kokeilleeksi ladata passiivista kulmamonitoria jollakin passelilla/passeleilla kitaraelementeillä, notta pelittääkö homma? lähinnä mietin semmoista, että keikalla voisi semmoine olla jaloissaja kun sen keila olisi riittävän kapea ja itselleni suunnattu, niin ei sitten häiritsisi kitaran luukuttaminen muita ja sen kuulisi paremmin. Miksauksesta kitara on hankala erottaa ja siksi tulisi soitettua tarkemmin kun kuulisi mitä soittaa, mutta ei muut halua ihan ymmärrettävästi kuulla minua ihan niin kovaa, he haluavat kuulla itsensä. No aattelin, että jos kitaran vetäisi CabClonesta miksaajalle pöytää ja tommonen kulmakajari omiin jalkoihin, niin homma voisi olla aika bueno. Mutta alkoi yllättäen vähän epäilyttämään, että kun ei tommosia ole kaupallisesti tehty eikä saatavana, niin mahtaako se olla mistään kotoisin? ehkä sille on hyvä syy ettei semmoisia tehdä. Ainoa näkemäni kitaramonitori on se Atomicin aktiivimonitori, mutta sekin on siis aktiivinen. Tuumasin, että äkkiähän tommosen kulman nikkaroisi itsekin, katsoisi vaan että kajarin litramäärä on jokseenkin oikea vaikka kitarakajarihan viihtyy hyvin pienessäkin askissa. Elämä on reiässä rattoisaa...... | |
![]() 06.02.2018 22:31:45 | |
hallu: Onko kukaan tullut kokeilleeksi ladata passiivista kulmamonitoria jollakin passelilla/passeleilla kitaraelementeillä, notta pelittääkö homma? John Petrucci tietää aiheesta enemmän, kannattaa kysyä siltä. Ilmeisesti toimii ja miksei toimisikin. | |
![]() 06.02.2018 22:32:43 | |
hallu: Onko kukaan tullut kokeilleeksi ladata passiivista kulmamonitoria jollakin passelilla/passeleilla kitaraelementeillä, notta pelittääkö homma? lähinnä mietin semmoista, että keikalla voisi semmoine olla jaloissaja kun sen keila olisi riittävän kapea ja itselleni suunnattu, niin ei sitten häiritsisi kitaran luukuttaminen muita ja sen kuulisi paremmin. Miksauksesta kitara on hankala erottaa ja siksi tulisi soitettua tarkemmin kun kuulisi mitä soittaa, mutta ei muut halua ihan ymmärrettävästi kuulla minua ihan niin kovaa, he haluavat kuulla itsensä. No aattelin, että jos kitaran vetäisi CabClonesta miksaajalle pöytää ja tommonen kulmakajari omiin jalkoihin, niin homma voisi olla aika bueno. Mutta alkoi yllättäen vähän epäilyttämään, että kun ei tommosia ole kaupallisesti tehty eikä saatavana, niin mahtaako se olla mistään kotoisin? ehkä sille on hyvä syy ettei semmoisia tehdä. Ainoa näkemäni kitaramonitori on se Atomicin aktiivimonitori, mutta sekin on siis aktiivinen. Tuumasin, että äkkiähän tommosen kulman nikkaroisi itsekin, katsoisi vaan että kajarin litramäärä on jokseenkin oikea vaikka kitarakajarihan viihtyy hyvin pienessäkin askissa. aktiivimonitori on paljon järkevämpi, passiivilla miksaaja menettäisi yhden bussin kokonaan yhtä kitarakanavaa varten, ja niille olisi parempaa käyttöä, niin ja päätteen kanssa.. ja aktiivimonitorin saat suoraan cabclonesta monitoriin ja saat säädettyä kumartamalla volan mieleiseksi. " mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä."
lassi ja leevi. | |
![]() 06.02.2018 22:34:25 | |
aristoteles666: aktiivimonitori on paljon järkevämpi, passiivilla miksaaja menettäisi yhden bussin kokonaan yhtä kitarakanavaa varten, ja niille olisi parempaa käyttöä, niin ja päätteen kanssa.. Miksi ihmeessä se pitäisi mallinnuksen kautta kierrättää ylipäätään etupäästä, tai monttumikseristä? Tarkoituksena varmaan oli kytkeä se kitaravahvistimeen. | |
![]() 06.02.2018 23:16:18 (muokattu 06.02.2018 23:17:36) | |
Antti1: Miksi ihmeessä se pitäisi mallinnuksen kautta kierrättää ylipäätään etupäästä, tai monttumikseristä? Tarkoituksena varmaan oli kytkeä se kitaravahvistimeen. älä multa kysy, tuossa aloituksessa sitä oltiin kierrättämässä cab clonen ja mikserin kautta, ehkä kitaravahvistimessa on vain yksi kaiutin ulostulo? " mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä."
lassi ja leevi. | |
![]() 07.02.2018 11:02:07 (muokattu 07.02.2018 11:06:30) | |
Kyllä minä laittaisin ihan suoraan sen aktiivikajarin (ja itse asiassa laitoinkin jo). Ainakin tuossa mun EV-aktiivikaapissa saa sen signaalin ketjutettua eteenpäin mikserille. Eli siis Hallun tapauksessa Cab-clonesta piuha aktiivikajarille ja siitä sitten eteenpäin mikserille. Minä ainakin sain korvakuulolta hyvin lähelle samanlaiset soundit Amplifireboxista EV ZLX12P:n kautta korviin asti kuin suoraan Fenderin kombosta. Tämä tietenkin riippuu hyvin paljon siitä miten mallinnukset ja EQ:n säädöt osuvat kohdalleen. Tietysti jos haluaa vielä parempaa laatua, pitääkin sitten valita todennäköisesti puurunkoinen monitorikaappi. Kitaralla en huomannut mitään ihmeellistä kovillakaan äänenpaineilla, mutta bassolla soittaessa muovikomposiittirunko alkaa värähtelemään kun oiken lujaa luukuttaa. Itse päädyin tuohon Electrovoiceen lähinnä hinnan ja sen takia, että siinä ei ole kotisoittelua häiritsevää tuuletinta, kuten esim Yamahan malleissa. Niin ja nuo tuontyyliset aktiivi-PA-kajarit saa yleensä tuollaiseen kulmamonitoriasentoon normiasennon lisäksi, eli soveltuu moneen käyttöön. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
![]() 07.02.2018 11:19:24 | |
hallu: Onko kukaan tullut kokeilleeksi ladata passiivista kulmamonitoria jollakin passelilla/passeleilla kitaraelementeillä, notta pelittääkö homma? lähinnä mietin semmoista, että keikalla voisi semmoine olla jaloissaja kun sen keila olisi riittävän kapea ja itselleni suunnattu, niin ei sitten häiritsisi kitaran luukuttaminen muita ja sen kuulisi paremmin. Miksauksesta kitara on hankala erottaa ja siksi tulisi soitettua tarkemmin kun kuulisi mitä soittaa, mutta ei muut halua ihan ymmärrettävästi kuulla minua ihan niin kovaa, he haluavat kuulla itsensä. No aattelin, että jos kitaran vetäisi CabClonesta miksaajalle pöytää ja tommonen kulmakajari omiin jalkoihin, niin homma voisi olla aika bueno. Mutta alkoi yllättäen vähän epäilyttämään, että kun ei tommosia ole kaupallisesti tehty eikä saatavana, niin mahtaako se olla mistään kotoisin? ehkä sille on hyvä syy ettei semmoisia tehdä. Ainoa näkemäni kitaramonitori on se Atomicin aktiivimonitori, mutta sekin on siis aktiivinen. Tuumasin, että äkkiähän tommosen kulman nikkaroisi itsekin, katsoisi vaan että kajarin litramäärä on jokseenkin oikea vaikka kitarakajarihan viihtyy hyvin pienessäkin askissa. Itellä hankin aikoinaan tämmöisen helpottamaan tuota ongelmaa aikoinaan: http://www.mojotone.com/Cabinets_x/ … Amplifier-Speaker-Extension-Cabinet Uraltonen kautta sai noita ja asentavat vielä haluamasi elementin paikoilleen, kun hinnasta sovitaan. | |
![]() 07.02.2018 12:03:47 (muokattu 07.02.2018 12:04:39) | |
Aika moni kitaristi pitää pientä/pienehköä comboa niin että se on käännettynä itselle monitoriksi hieman sivusta eli ei yleisöön päin, vaatii siis jonkun telineen/tuen, muut bandiläiset kuulevat kitaran varsinaisista monitoreista. Myös basisteilla on ollut samaa kehitystä havaittavissa eli "rantasaunat" ovat vaihtuneet pieniin comboihin joten se perinteinen mölyävä backline on unohdettu. Toimii helvetin hyvin JOS bandi soittaa kohtuullisella lavavolumilla ja rumpali ei ole ns "kärmestä päähän" tyyppinen halonhakkaaja, saadaan lavabalanssi sellaiseksi että on kiva vetää eikä tarvi korvatulppia kun tulee niin vtun kovaa ;-) Itse en kärsi moisesta "ongelmasta" kun soitan suoraan pöytään Helixilla ja monnarina on pienehkö aktiivikulma. Äänimiehet kiittää (mm laivoilla on kehuttu) kun soundi on heti kohillaan ja lavabalanssi on sellainen mihin voi vielä vaikuttaa. Näin ei välttämättä ole jos lauteilla huutaa (solisti + monitorinsa lisäksi) 2 Fender Twiniä tai muuta vastaavaa melupesää, miehen korkuinen "rantasauna" ja kovakätinen rumpali, tämäkin on nähty ja koettu erään suositun tanssibandin kohdalla. Kävi sääliksi kiipparia jonka soitosta ei kuulunut ääntäkään ulos, toki hänellä oli korvamonnarit joten ehkä kuuli soittonsa sitä kautta. Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla! | |
![]() 07.02.2018 12:33:32 | |
WanhaWetäjä:...Toimii helvetin hyvin JOS bandi soittaa kohtuullisella lavavolumilla ja rumpali ei ole ns "kärmestä päähän" tyyppinen halonhakkaaja, saadaan lavabalanssi sellaiseksi että on kiva vetää eikä tarvi korvatulppia kun tulee niin vtun kovaa ;-)... Heh, "kärmestä päähän" tyyppinen halonhakkaaja on kyllä mahtava ilmaisu :D Melkein allekirjoitusainesta ;) Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
![]() 07.02.2018 13:22:14 | |
WanhaWetäjä: Aika moni kitaristi pitää pientä/pienehköä comboa niin että se on käännettynä itselle monitoriksi hieman sivusta eli ei yleisöön päin, vaatii siis jonkun telineen/tuen, muut bandiläiset kuulevat kitaran varsinaisista monitoreista. Myös basisteilla on ollut samaa kehitystä havaittavissa eli "rantasaunat" ovat vaihtuneet pieniin comboihin joten se perinteinen mölyävä backline on unohdettu. Toimii helvetin hyvin..... Näinhän se juuri pitää tehdä. Kitaristi on ruuvannut ne huippusaundit pikku komboon, (aivan varmasti onnistuu jos edes vähän osaa) joka toimii omana monitorina itseen päin. Bändi kuulee monitoreista (korva tai perinteinen) ja yleisö PAsta. Paikan mukaan yleisvolaa PA sta. Toimii keikalla ja treeniksellä, missä vaan. Yleisö, miksaaja ja soittajat kiittävät. | |
![]() 07.02.2018 17:05:42 | |
aristoteles666: älä multa kysy, tuossa aloituksessa sitä oltiin kierrättämässä cab clonen ja mikserin kautta, ehkä kitaravahvistimessa on vain yksi kaiutin ulostulo? Ei kun en mä antaisin CabClonesta miksaajalle linjan josta se voisi tehdä saliäänen ja monitoreihin muulla bändille, mutta siihen omaan kulmaan mä ottaisin siitä Cabclonen kaiutinulostulosta eli se vahvistimen oma pääte pyörittäisi sitä mun omaa monitorointia. Tuo kombon kääntäminen itseä kohti on ihan jees, mutta aattelin, että jos monitoriin saisi rakennettua vähän suuntaavamman keilan jolloin se vuotaisi muille vielä vähemmän. Niin ja aattelin silleen takaa kiinni olevaa laatikkoa, että se n voisi laittaa siihen eteen monitoririviin eikä se vuotaisi kamalasti yleisölle. No mutta johan tässä vastauksia tulikin. Tuo Mojotonen kulmapömpeli vaikutti ihan täsmäratkaisulta ja jos aktiivikulman laittaa, niin Atomiciltahan löytyy ihan sitä varten suunniteltu kulma valmiina. Joten eipä tässä taida olla enää muuta kuin pennoset jonoon ja tuumatasta toimeen. Kiitoksia vaan ihan kaikille vastanneille :-) Elämä on reiässä rattoisaa...... | |
![]() 08.02.2018 13:51:22 | |
hallu: Onko kukaan tullut kokeilleeksi ladata passiivista kulmamonitoria jollakin passelilla/passeleilla kitaraelementeillä, notta pelittääkö homma? lähinnä mietin semmoista, että keikalla voisi semmoine olla jaloissaja kun sen keila olisi riittävän kapea ja itselleni suunnattu, niin ei sitten häiritsisi kitaran luukuttaminen muita ja sen kuulisi paremmin. Miksauksesta kitara on hankala erottaa ja siksi tulisi soitettua tarkemmin kun kuulisi mitä soittaa, mutta ei muut halua ihan ymmärrettävästi kuulla minua ihan niin kovaa, he haluavat kuulla itsensä. No aattelin, että jos kitaran vetäisi CabClonesta miksaajalle pöytää ja tommonen kulmakajari omiin jalkoihin, niin homma voisi olla aika bueno. Mutta alkoi yllättäen vähän epäilyttämään, että kun ei tommosia ole kaupallisesti tehty eikä saatavana, niin mahtaako se olla mistään kotoisin? ehkä sille on hyvä syy ettei semmoisia tehdä. Ainoa näkemäni kitaramonitori on se Atomicin aktiivimonitori, mutta sekin on siis aktiivinen. Tuumasin, että äkkiähän tommosen kulman nikkaroisi itsekin, katsoisi vaan että kajarin litramäärä on jokseenkin oikea vaikka kitarakajarihan viihtyy hyvin pienessäkin askissa. Kävisikö toob? http://www.riffi.fi/artikkelit/lait … kaiutin-kuin-akustinen-instrumentti "Get some better tone and youre there - volume you dont need." - Scotty Moore Jeff Beckille | |
![]() 08.02.2018 16:47:15 (muokattu 08.02.2018 16:54:50) | |
Åboensis: Kävisikö toob? http://www.riffi.fi/artikkelit/lait … kaiutin-kuin-akustinen-instrumentti No tuohan olisi kylläkin ihan täsmäratkaisu kysymykseeni :-) kuka noita myy? ja onkohan kalliita? sitten ehkä se olisi hyvä saada osoittamaan vielä enemmän ylös, koska livetilanteessa seison sen vieressä ja tavoite on, että se kuuluisi mahdollisimman yksin minulle eikä häiritsisi muita. No saahan sen nyt ihan varmasti käännettyä ja erityisesti tykkään tuon muotoilusta sekä siitä, että se on kevyt ja kompakti kuten myös vahvistimeni jonka kanssa sitä tulisin käyttämään. E: mä löysinkin vastauksen. Kaappia myy musafasu ja hinta jotain 350 euroa. Pystyisiköhän tällä soittamaan bassoakin jos laittaisi tommoseen toobiin vaikka Evm 12 pa kajarin? olisi silloin vähän niinkuin liiankin täydellinen täsmäratkaisu ihan kaikkiin soitannollisiin tarpeisiini. Mä voisin siinä tapauksessa ottaa myös tuon mun Ampegin svpcl etuseni keikka ja treenikäyttöön kun laittaisin sen perään vaikka ehx magnum44 pedaalin ennen tuota toobia..... heh olisko vähän magee.... hä :-D Elämä on reiässä rattoisaa...... | |
![]() 08.02.2018 16:52:15 | |
Åboensis: Kävisikö toob? http://www.riffi.fi/artikkelit/lait … kaiutin-kuin-akustinen-instrumentti https://www.google.fi/search?q=rump … 4&bih=704#imgrc=d8us11yo_HJ6xM: Tuosta vain pätkimään :D ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... | |
![]() 09.02.2018 19:38:40 | |
hallu: Pystyisiköhän tällä soittamaan bassoakin jos laittaisi tommoseen toobiin vaikka Evm 12 pa kajarin? olisi silloin vähän niinkuin liiankin täydellinen täsmäratkaisu ihan kaikkiin soitannollisiin tarpeisiini. Mä voisin siinä tapauksessa ottaa myös tuon mun Ampegin svpcl etuseni keikka ja treenikäyttöön kun laittaisin sen perään vaikka ehx magnum44 pedaalin ennen tuota toobia..... heh olisko vähän magee.... hä :-D Artikkelissa ainakin todetaan notta: "Toob voidaan periaatteessa kalustaa millä tahansa 12-tuumaisella elementillä, mutta Pietinen suosii Jensenin Jet Tornadoa." Eli vastaus lienee mitä ilmeisimmin... kyllä? ;D Itseäkin on aina välillä himottanut kokeilla tuollainen setuppi, mutta sitten iskee sisäinen puritaani... "Get some better tone and youre there - volume you dont need." - Scotty Moore Jeff Beckille | |
![]() 10.02.2018 08:00:22 | |
Salaojaputkea ja siihen etulevy johon elementti kiinni? Ei sen kummosemmalta näytä tuo viritys. Killing internet dragons is serious business! | |
![]() 10.02.2018 08:35:18 | |
superfly: Salaojaputkea ja siihen etulevy johon elementti kiinni? Ei sen kummosemmalta näytä tuo viritys. Käytetystä putkesta tulee enempi ruskeaa nuottia... Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck | |
![]() 10.02.2018 09:05:51 (muokattu 10.02.2018 09:20:12) | |
superfly: Salaojaputkea ja siihen etulevy johon elementti kiinni? Ei sen kummosemmalta näytä tuo viritys. No tarvitseeko sen olla kummempi? jos se toimii, niin mitä väliä onko se salaojaputkea, lastulevyä tai vaneria? E: en tiedä saako salaojaputkea lyhyemmissä pätkissä ....... https://www.hankkija.fi/Rauta_ja_ra … japutki-jita-sn4-teho-315-270x6200/ ..... tuo kuitenkin näyttäisi paksuutensa puolesta olevan sopivaa 12 tuuman elementille. Hintaa kun katsoo niin tulee mieleen, että yhtä kalliiksi tuo kajari melkein tulisi tehdä itse kuin ostaa valmiina... tai tietenkin jos saisi muutaman kaverin kimppaan jakamaan tuota salaojaputken kustannusta. Mutta siis tuohon päälle kartio, maalit ja muut hilut, niin jonkinmoinen kustannushan se olisi niinkin. EE: mutta tietenkin nyt sisäinen kierrätysihminen sisälläni heräsi ja tuli mieleen, että johonkin vanhan rummun runkoonhan voisi tuommoisen kajarin värkätä. Esimerkiksi joku vanha djembe voisi olla aika veikeä :-D. Mä kyllä veikkaan, että ne ei ehkä vedä vertoja akustisesti tuollaiselle salaojaputkelle, kun tuo putki on tolleen rypytettyä, niin sillä on varmaan merkityksensä sille miten se ääni siellä kajarin sisällä kimpoilee (ei ole suoriakulmia etc. ....) ja kuten tiedämme niin sellaisilla seikoilla on merkitystä siihen miten se ämyri laulaa. Elämä on reiässä rattoisaa...... | |
![]() 10.02.2018 09:14:06 | |
hallu: No tarvitseeko sen olla kummempi? jos se toimii, niin mitä väliä onko se salaojaputkea, lastulevyä tai vaneria? Rumpuputkea, ei salaojaputkea. : ) ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... | |
![]() 10.02.2018 09:24:04 | |
blues guitar: Rumpuputkea, ei salaojaputkea. : ) No niin sekin vielä :-D kyllä se on nyt parempi etten yhtään rupea itse tämmöistä värkkäämään :-D kun ei perusasiatkaan ole mulla hallussa. Katsoinpa sitten rupuputken hankkijalta niin se on vielä kalliimpaa kuin salaojaputki, niin ihan vaan referenssiksi tuolle kajarin hinnalle, että ei se kovin yksinkertainen juttu olisi alkaa tekemään itse ja säästää.... jos ei sitten satu lojumaan jossain varaston nurkassa valmina tuollaista rumpuputkea. Elämä on reiässä rattoisaa...... | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)