losli 16.01.2006 10:44:58 (muokattu 16.01.2006 10:46:21) | |
---|
Enpä tiedä onko vastaavaa keskustelua ollut aiemmin, mutta jos on niin painukoot avaus siinä tapauksessa bittiavaruuden syövereihin. Kun kerran palstalla käydään kokoajan kiivasta keskustelua uusista laitteista ja niiden ominaisuuksista, niin ajattelin vähän suunnata katseita historiaan. Oletko joskus omistanut jonkun kitarakamppeen joka on palvellut moitteettomasta vuosien jopa vuosikymmenien ajan? Laite joka on venynyt lähes kaikkeen mahdolliseen: usean eri bändin ja tyylisuunnan treeneihin, kotistudion nauhoituksiin, keikoille, satunnaisiin jameihin jne. Lisäksi laite on toiminut kohtuu moitteettomasti koko omistussuhteen tai laitteen eliniän ajan. En peräänkuuluta laitteita jotka tarjoilisivat välttämättä putkinyansseja tai mitään muutakaan ekstraa vaan sellaisia vehkeitä joille annetaan anteeksi niiden sofistikoitumattomuus vain siksi, että ne ovat palvelleet niin hyvin ja uskollisesti kaikissa mahdollisissa käänteissä. En myöskään kutsu ketään esittelemään vuoden vanhaa Mesaa josta on löytyny kaikki soundit nykyiseen bändiin ja keikoilla. Tarkoitan laitteita joilla oikeasti on pitkä ja monipuolinen historia sinun omassa käytössäsi. Itsellänin sellainen laite oli Marshall Valvestate 80W Stereocombo. Omistin kyseisen laitteen n. 10 vuotta. Laitteella tuli soiteltua monessa bändissä, monilla keikoilla, jameissa jne. Se oli roudattavissa melko helposti. Sitä vuokrattiinkin joskus toisille bändeille. Sillä on fiilistelty kotivolumeilla ja sen säestyksellä laulettu iltamissa. Tein sillä vielä loppumetreillä nauhoituksiakin. Kaikessa tässä laite palveli hyvin. Laitteen käyttöhistorian aikana ei ilmennyt yhtään vikaa paitsi aivan loppumetreillä vaihtoon meni etuasteputki ja plugiliitin juotettiin paremmin piirilevylle. Sitten myin pois. Foorumi on auki! "Potilas huolissaan saundeistaan. Muuten terve." |
ilopertti 16.01.2006 10:50:47 | |
---|
LP Studio vm -87, ollut mulla 16v ja sillä on taittunut kaikki mahdollinen humpasta heviin. -alppu |
JuSu 16.01.2006 10:54:01 | |
---|
I'm afraid of the candle but live for the flame. |
Jani The Rock 16.01.2006 10:56:14 | |
---|
Tällanen on ehdottomasti vuosia palvellut Samick SAN 450 -sähkökitara, elikäs korealaisvalmisteinen 335 -kopio. Ostin sen Pihlajamaalta vuonna -97 eläessäni siirtymäaikaa punkista rockabillyyn ja glamrockiin, ja tuon jälkeen ko. skeba palveli moitteettomasti treeneissä, keikoilla ja kiertueilla. Pääsipä se mukaan musiikkivideollekin. Joitakin vuosia myöhemmin aloin customoida Samickia Brian Setzerin tyyliin. Asensin Bigsbyn, duunailin siihen noppapotikat ja länttäsin kylkiin mustavalkoruutuista teippiä. Tuossa kuosissa kitara oli ykköskeppinä vielä parin vuoden ajan. Nyt Samick makaa ullakolla täysin riisuttuna, sillä rahapulan tullen myin Bigsbyn ja saman tien pistin kitaran muutenkin lihoiksi. Uudet kitaraihastukset ottivat Samickin paikan ja yksi aikakausi oli päättynyt. Jotkut on sitä mieltä, että korealaista kitaraa ei voi soittaa eikä halvalla saa hyvää. Mutta jos tuo Samick ei ollut hyvä kitara, niin sitten en kyllä tiedä mikä on. Cheap tequila and too much Seconal, but I`m still alive and well! * Bella Italia #1 * MegaMan Club #002 - Quiff Man * ASHC #1 |
Egi 16.01.2006 11:41:18 | |
---|
Sain joskus seiskytluvun puolivälissä käytetyn höfner telecasterin vm-70 joka on pysynyt keikoilla ja studiossa sekä useissa bändivirityksissä mukana tähän päivään asti. Ehdoton luottoverme kaikkineen kulumineen ja kolhuineen. juu,ei. |
oiva tumpeloinen 16.01.2006 12:04:12 | |
---|
Yksi ylitse kaiken lienee ollut tuo mun Marsun 9005-päättäri. Ikää sillä on toistakymmentä vuotta ja ainoastaan kerran on mennyt volapotikat vaihtoon ylimääräisenä huoltona. Tosin silloinkin pääte toimi, mutta se työnsi kaiken täysillä ulos. Lisäksi on kaksi kertaa syötetty uudet putket, mutta niitä ei lasketa mun mielestä tähän. Toinen, mistä on tullut luottokone, on varmaankin tuo ART SGX2000 Express ja sen midilankku X-15. Sekin on roikkunut mukana melkein kymmenen vuotta ainoana ongelmanaan näytön taustavalon pimeneminen. Muuten sekin toiminut ilman ongelmia keikalla, treeniksellä ja kotona. Tosin nykyään oon päästänyt sen vähän eläkkeelle pelkästään kotikäyttöön. |
Marsumies 16.01.2006 12:45:29 | |
---|
Ehdoton luottoverme on tuo minun Jacksonin ATX. Eipä ole sen kummemmin tarvinnut tuota alkaa säätämään missään vaiheessa. Potikoissa on ollut pientä rahinaa välillä ja yhdestä kielilukon ruuvista meni jengat, mutta tuo on mielestäni melko pientä. Myöskään Jacksonin lisenssifloikan kanssa ei ole ollut mitään onkelmaa. En muista että kieliä olisi katkennut kertaakaan sen kuuden vuoden aikana jonka olen tuolla soitellut. Ja soitettua on tullut melkein päivittäin, välillä melko rankallakin kädellä. |
Feggy 16.01.2006 13:06:28 | |
---|
"Musiikki voi viedä järjen, tytöt vievät sen varmemmin. Minä hullu molempiin sorruin, hyvä että hengissä selvisin."
- Vaaralliset lelut: Kaunis laulu |
Härski 16.01.2006 13:26:22 | |
---|
Hughes&Kettnerin Tubeman. Voi veljet, mikä soundi. Tänään tein kaupat siitä jälleen, alkoi wanha söyla janoittamaan. Myös pitkäaikainen ykköskeppini vuosien takaa, Epiphonen Dot, oli kyllä mainio vehje. |
losli 16.01.2006 13:39:16 | |
---|
Lisätäänpä vielä Dunlopin Hendrix wah. Ollut menossa mukana yli 10 vuotta ilman huollon huoltoa. Kerran nypin vahän pölyä ja ties mitä karvoitusta tuosta hammastangosta mutta ei muuta. Ois se toiminu putsailemattakin. Varmaan löytyy parempisoundisia mutta tää on tehny tehtävänsä. Tai en mä tiedä löytyykö ees paremman kuulosia. :-) "Potilas huolissaan saundeistaan. Muuten terve." |
JMP71 16.01.2006 14:18:52 | |
---|
Jani the rock: Tällanen on ehdottomasti vuosia palvellut Samick SAN 450 -sähkökitara, elikäs korealaisvalmisteinen 335 -kopio.................. Jotkut on sitä mieltä, että korealaista kitaraa ei voi soittaa eikä halvalla saa hyvää. Mutta jos tuo Samick ei ollut hyvä kitara, niin sitten en kyllä tiedä mikä on. Jeps, itellä on samanlainen ja hyvä on peli. Ostin joskus 98-99, tallaan vaihdoin DiMArzio PAF classicin. Välillä oli pitkän aikaa soittamatta kun sointi-ihanne muuttui ja käväisipä välillä musiikkiliikkeen seinälläkin roikkumassa vaihtokauppojen vuoksi.. Mutta nyt on samick uudelleen käytössä täyspainoisesti. Alkoholi lyhentää ihmisen ikää, mutta toisaalta ehtii nähdä kaksin verroin. -K.Palsa- |
losli 16.01.2006 14:31:32 | |
---|
Mulla on kanssa ollu yks Samickin lankku vajaat 20 vuotta. Nyt tarvis laittaa siihen uudet maalit ja sähkötkin on purettuna. On ollut nuorimpien vuosien koealustana tuo. Muistaakseni podiakin on hieman viilailtu. Taidanpa aloittaa entistämisen. "Potilas huolissaan saundeistaan. Muuten terve." |
StJerky 16.01.2006 14:36:23 (muokattu 16.01.2006 14:39:16) | |
---|
Peavey Bandit 50w vm 82 palveli uskollisesti ensimmäiset 8 vuotta ennen kuin hankin Musarin -> Monsterin -> Gallien-Kruegerin -> Marshallin (4210 joka ollut nyt yli 10v). Dean Markley Overlord overdrive ollut kohta 15 v. Vox Wah Wah ollut 15 vuotta. Fender Stratocaster 1978 ollut 18 vuotta. Tokai LS-50 1985 ollut 16 vuotta. Sama hopeapleku palveli 18 vuotta, kunnes kului pyöreäksi. Viime syksynä teetin 5 uutta joilla pitäisi pärjätä seuraavat 90 vuotta ;-) Edit: Unohdin Pawossound 4x12 kaapin joka ollut yli 10v myös. |
losli 16.01.2006 14:40:37 | |
---|
Peavey Bandit 50w vm 82 palveli uskollisesti ensimmäiset 8 vuotta ennen kuin hankin Musarin -> Monsterin -> Gallien-Kruegerin -> Marshallin (4210 joka ollut nyt yli 10v). Dean Markley Overlord overdrive ollut kohta 15 v. Vox Wah Wah ollut 15 vuotta. Fender Stratocaster 1978 ollut 18 vuotta. Tokai LS-50 1985 ollut 16 vuotta. Sama hopeapleku palveli 18 vuotta, kunnes kului pyöreäksi. Viime syksynä teetin 5 uutta joilla pitäisi pärjätä seuraavat 90 vuotta ;-) Edit: Unohdin Pawossound 4x12 kaapin joka ollut yli 10v myös. No niin! Nyt aletaan päästä asian ytimeen!! :-) "Potilas huolissaan saundeistaan. Muuten terve." |
rosberg 16.01.2006 14:46:50 | |
---|
bossin super overdrive, mulla 15v ja mukana kaikissa elämäni bändeissä. ostan fender-straton jossa floikka tai vastaava hässäkkä. miel.jpn. |
Fin_Rocker 16.01.2006 14:47:25 | |
---|
18 vuotias plektra.... ihan hyvin plektralta |
Artist 16.01.2006 14:48:01 (muokattu 16.01.2006 14:48:45) | |
---|
Luottovehkeeni on Japanissa valmistettu Ibanez akustinen. Tarkempaa mallia en tiedä, enkä myöskään valmistusvuotta. Itselläni se on ollut muistaakseni vuodesta 1993 lähtien, jolloin sain sen jostain. :) Kitarassa on omat vikansa (ylä e kielen 12-14 välit eivät soi kunnolla, g kielen virittimessä jotain häikkää), mutta se on silti hyvä soitettava ja hyvältä soundaava. En tiedä onko se mitenkään yleisillä kriteereillä hyvä akustinen, mutta se on ainoa akustiseni, vaikka välillä olen uutta etsinytkin. Missään ei ole vaan ollut samaa fiilistä. Tällä ovat myös syntyneet monet parhaimmista kappaleistani. Edit: Joo, kaikki muutkin nykyiset soittimeni on luottovehkeitä, mutta ne on ihan tässä muutaman vuoden sisällä hankittuja, niin en jaksa listailla. |
fridgebuzz 16.01.2006 15:53:32 | |
---|
Proco Rat II, irronnut aina sellaiset säröt kun olen kulloinkin tarvinnut, ollut käytössä seitsemän vuotta. |
askomiko 16.01.2006 17:26:13 (muokattu 16.01.2006 17:28:56) | |
---|
Fender Strat plussa, eka oikea kitara vaneriepin jälkeen. Taitaa olla 12. vuosi miun omistuksessa lähdössä. Siitä en luovu vaikka joskus irtoiskin kaikki sormet. Tai no ehkä sit. |
Chemo 16.01.2006 18:13:09 | |
---|
Tässä mulla pisimpään olleet: Gibson Les Paul Standard '87: mulla v:sta '87 Marshall 25/50 Silver Jubilee stack (2553+2556A+2556B): mulla v:sta '88 Fender Stratocaster MIJ (kaula mallia 57, body 62): mulla v:sta '88 Kaikki noista ovat tulleet mulle uusina ja ovat täydessä aktiivikäytössä edelleen. Eivät noi ihan hulluja ostoksia teini-ikäiseltä olleet aikoinaan =) Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän. |