Rajapatsas 17.01.2006 12:27:55 | |
---|
Itsellä on nuppina Fenderin Prosonic, 60 wattinen putkinuppi. Komppisoundi on helvetin hyvä ja munaa löytyy hyvin. Toinen kanava on kliini ja taipuu mukavasti Fenderin perinteiseen puhtaaseen soundiin. Sooloihin ei vain saa sitä tarvittavaa nostetta, eli mikä avuksi jotta saadaan soolotkin kuulumaan? Pedaaleina käytän Bossin Chorusta, DD:tä ja Metal Zonea. Metal Zone toimiikin hiljaisilla volyymeillä hyvin, mutta kun volyymejä nostetaan niin Metal Zonen vaikutus kääntyy pikemminkin käänteiseksi, eli buustaava vaikutus lähes katoaa. Kannattaisiko ostaa volyymipedaali tai joku compressori efektilautaan makailemaan. Sinällään tuosta Metal Zonesta en varsinaiseen säröön tarvitse mitään, koska nupin särö toimii. Tästä aiheesta on varmasti täällä jauhettu, mutta avasinpa nyt uuden topikin tästä. bear with that! |
myrtonen 17.01.2006 12:32:26 | |
---|
Osta od-pedaali boostaamaan. Bad monkey, anyone? Toinen vaihtoehto on eq, jolla saa polkaisusta parikymmentä desibeliä pelkkää volaakin jo lisää, ja säädeltyä itselle mieleisen soolosoundin. Mega Man Club #010 - Gay Man
Älä oo tommonen. Ottaisitko sen sijaan pastillin?
Silakka! |
Henkeen ja Vereen 17.01.2006 12:34:24 (muokattu 17.01.2006 12:35:08) | |
---|
Joku overdrive -pedaali boostaa nimenomaan putkinuppeja. Tube Screamer henkisiä od-pedaaleja suosittelen. EDIT: ...myöhästyin I like people who shake other people up and make them feel uncomfortable.
-J.Morrison- |
kivi 17.01.2006 12:35:00 | |
---|
Sooloihin ei vain saa sitä tarvittavaa nostetta, eli mikä avuksi jotta saadaan soolotkin kuulumaan? Aikoinaan tuskailtuani kymmenen vuotta tuon asian kanssa sain isoilta pojilta vinkin: biisin sovitus. Ihmettelin, kun monet hyvät kitaristit eivät näyttäneet mitenkään boostaavan sooloja tai riffejä, ja aina silti kuului - vastaus kuului: "Ei mun tartte. Muut hiljentää." Jälkeenpäin huomasin tuon toimivan ihan automaattisestikin vastavuoroisuuden periaatteella - jos itse älyät hiljentää soittoasi muiden tyyppien kuvioiden kohdalla (ja tämä ei tarkoita välttämättä pedaalien polkemista tai vahvistimen säätämistä, vaan ihan näppäilyn muuttaminen tai komppaaminen enemmän kaulasta riittää) niin muut äkkäävät ihan itse hiljentää sun soolosi kohdalla. No, rumpalille pitää ehkä sanoa. |
Perza 17.01.2006 12:35:24 | |
---|
Ehkä se olis se EQ-pedaali se sun juttu, sillä saa nostettua volaa ainaki riittävästi, eikä säröt muutu! Turhaa |
Mrezzye 17.01.2006 12:35:37 | |
---|
Osta od-pedaali boostaamaan. BOSS SD-1 + Uraltone mod toimii ja säätövaraa löytyy. Toinen vaihtoehto on eq, jolla saa polkaisusta parikymmentä desibeliä pelkkää volaakin jo lisää, ja säädeltyä itselle mieleisen soolosoundin. Itse en pitänyt ainakaan BOSSin eq:sta. Soundi oli jotenkin tunkkainen vaikka kuinka ruuvailin ja purkki boostasi pääasiassa suhinat ja hurinat selvemmin esiin. Jos eläimiä ei ole tarkoitettu syötäväksi,
niin miksi ihmeessä ne sitten on tehty ruoasta???
|
losli 17.01.2006 12:49:59 | |
---|
Jos riffit ja komppi kuuluu selkeesti niin kyllä soolokin kuuluu. Ylensä soolot vedetään vielä ylempää, mikä on omiaan erottamaan sitä lisää muusta "mössöstä". "Potilas huolissaan saundeistaan. Muuten terve." |
Kura 17.01.2006 12:50:10 | |
---|
MXR Micro-Amp. Varmasti löytyy volaa lisää:) |
Rajapatsas 17.01.2006 12:51:24 | |
---|
Kiitokset vinkeistä! Luulen, että kokeilen tuota ekua, sillä samalla soundia saisi hieman hiottua mieleisekseen. Yhtenä pedaalina mulla on tuo Bossin kananpojankeltainen perus-OD, mutta täysin se ei ole toiminut. Raportoidaan miten etenee! Tuossa sovitusjutussa on muuten vinha perä, sillä esimerkiksi toinen kitaristi voisi tässä olla kyllä avuksi. Eli hieman laskee omaa volaa ja soittaa kenties pidempiä ääniä tai jotain. |
javia 17.01.2006 12:51:53 | |
---|
Aikoinaan tuskailtuani kymmenen vuotta tuon asian kanssa sain isoilta pojilta vinkin: biisin sovitus. Ihmettelin, kun monet hyvät kitaristit eivät näyttäneet mitenkään boostaavan sooloja tai riffejä, ja aina silti kuului - vastaus kuului: "Ei mun tartte. Muut hiljentää." Jälkeenpäin huomasin tuon toimivan ihan automaattisestikin vastavuoroisuuden periaatteella - jos itse älyät hiljentää soittoasi muiden tyyppien kuvioiden kohdalla (ja tämä ei tarkoita välttämättä pedaalien polkemista tai vahvistimen säätämistä, vaan ihan näppäilyn muuttaminen tai komppaaminen enemmän kaulasta riittää) niin muut äkkäävät ihan itse hiljentää sun soolosi kohdalla. No, rumpalille pitää ehkä sanoa. Erittäin viisaita puheita, bändin dynamiikka unohetaan todella usein.... Man With Bad Tone Laughs Alone! |
Feggy 17.01.2006 12:52:22 (muokattu 17.01.2006 12:53:42) | |
---|
Eq-pedaali. Behringerillä on ihan ok Graphic eq, 23e Soundstoressa. Vähän kohisee, mutta ei sitä rokissa huomaa...paremmat (esim. boss) 100e. Edit. Olen kyllä vähän sitä mieltä, että vaikka muut hiljentäisivätkin (niin mekin tehdään), niin pikkuinen nosto on paikallaan - on se soolo kuitenkin hyvä kuulua kunnolla. "Musiikki voi viedä järjen, tytöt vievät sen varmemmin. Minä hullu molempiin sorruin, hyvä että hengissä selvisin."
- Vaaralliset lelut: Kaunis laulu |
monotone 17.01.2006 13:03:24 | |
---|
Tuota boostaus hommaa voi ajatella myös toisin päin. Eli laittaa sen eq'n leikkaamaan tietyn määrän komppiosia ja kytkee sitten pedaalin pois päältä sooloihin. Välttämättä 20db'n boostaus ei lisää voluumia samassa suhteessa, etuaste saattaapi alkaa kyykkäämään. All I ask from anyone is that they ask nothing from me. |
Puavali 17.01.2006 13:13:14 | |
---|
Aikoinaan tuskailtuani kymmenen vuotta tuon asian kanssa sain isoilta pojilta vinkin: biisin sovitus. Ihmettelin, kun monet hyvät kitaristit eivät näyttäneet mitenkään boostaavan sooloja tai riffejä, ja aina silti kuului - vastaus kuului: "Ei mun tartte. Muut hiljentää."... Jos hiljentää. Niin. Miksi ei? kalamies#19 >-)))>
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2 |
dropD 17.01.2006 13:30:18 | |
---|
Tuossa sovitusjutussa on muuten vinha perä, sillä esimerkiksi toinen kitaristi voisi tässä olla kyllä avuksi. Eli hieman laskee omaa volaa ja soittaa kenties pidempiä ääniä tai jotain. näin voidaan tehdä ja tehdäänkin kun muistetaan;-) EQ voisi olla sikälikin hyvä boosti, että sillä voisi korostaa esim. keskiääniä / trebleä (kuuluu paremmin) |
BigPapa 17.01.2006 13:33:28 (muokattu 17.01.2006 13:41:17) | |
---|
Pekka Järvisen sanomaa: "Kitarassa on se volumenappula".- ja heitä ne pedaalit pois. Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
Feggy 17.01.2006 13:41:03 | |
---|
Pekka Järvisen sanomaa: "Kitarassa on se volumenappula". ja heitä ne pedaalit pois. Toimii yhden kitaran bändeissä. "Musiikki voi viedä järjen, tytöt vievät sen varmemmin. Minä hullu molempiin sorruin, hyvä että hengissä selvisin."
- Vaaralliset lelut: Kaunis laulu |
BigPapa 17.01.2006 13:41:50 (muokattu 17.01.2006 13:41:58) | |
---|
Toimii yhden kitaran bändeissä. Eikös kaikissa kitaroissa ole se volumenappula? Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
Mrezzye 17.01.2006 13:45:45 | |
---|
Eikös kaikissa kitaroissa ole se volumenappula? Akustisissa ei aina ole ;) Jos eläimiä ei ole tarkoitettu syötäväksi,
|
BigPapa 17.01.2006 13:47:12 | |
---|
Akustisissa ei aina ole ;) Just , tässä on varmaan puhe sähkövempeleistä. Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
Mrezzye 17.01.2006 14:01:38 | |
---|
Just , tässä on varmaan puhe sähkövempeleistä. Just... ja sulla taitaa uupua hieman pilkettä silmäkulmasta. Sitä paitsi, aina se kitaran namiskasta volumen lasku ei onnistu, jos halutaan säilyttää riittävä soundin rosoutuminen (särö). Tällöin vastauksia on haettava muualta. Jos eläimiä ei ole tarkoitettu syötäväksi,
|