Aihe: Miksi ei kuulu??
1
Karipiirto
09.02.2006 19:16:30

Olen tässä viime päivinä yrittänyt saada kitaraani kuuluviin tietokoneen kautta voidakseni nauhoitella erinlaisia biisin ideoita mutt jossakin on nyt vikaa sillä kitara ei kuulu vaikka olen yrittänyt mitä. Olen pistänyt kitarani vahvistimen kautta kiinni koneen äänikortin mic-kohtaan. Onko siinä jotain väärin vai onko äänikortti rikki?
Hitto ku muistais mitä tuli sanottua... ainiin, Pastilli?
Ocean Boulevard
09.02.2006 19:24:24 (muokattu 09.02.2006 19:25:24)
Tarkista volume controlista, että valintana on microphone ja äänentaso on riittävä. Tuo on siis Windowsissa. Löytyy yleensä tehtäväpalkin oikeasta alareunasta.

Edit: Voithan myös kokeilla line in:n kautta.
pliksu
09.02.2006 19:27:53
Olen pistänyt kitarani vahvistimen kautta kiinni koneen äänikortin mic-kohtaan. Onko siinä jotain väärin vai onko äänikortti rikki?

Vahvistimen outputista suoralla linjalla koneeseen? Itse tuhosin tuolla tavalla vahvistimeni aloittelijana. Korjaajalle viedessäni tyyppi ihmetteli, miten en saanut räjäytettyä konettani samalla. :)
Stuck inside of Mobile with the Memphis blues again | Myynnissä: Peavey Classic 30 / Ostetaan Fender Bassman/Bandmaster! (kts. kuvaus)
Ocean Boulevard
09.02.2006 19:52:22
Tietty kannattaa tarkistaa, että mistä rööristä sen oikein ottaa. Esim. MicroCubessa rec out/phones.
pliksu
09.02.2006 19:59:39
Tietty kannattaa tarkistaa, että mistä rööristä sen oikein ottaa. Esim. MicroCubessa rec out/phones.

Tavallinen kuulokeulostulokaan ei aina ole se turvallisin tapa kytkeä. Kannattaa tutkiskella tarkkaan speksit ennen kuin alkaa liittelemään koneen persiiseen yhtään mitään. Tuo Rec Out tietysti antaa jotain viitettä siitä, että vahvistimen voi haluttaessa kytkeä koneeseen kiinni, mutta näinhän ei aina ole.
Stuck inside of Mobile with the Memphis blues again | Myynnissä: Peavey Classic 30 / Ostetaan Fender Bassman/Bandmaster! (kts. kuvaus)
Teemu K.
09.02.2006 20:56:32

Katso sieltä windowsin äänenvoimakkuuden säädöistä myös se, että olet valinnut mikrofonin äänitykseen, etkä jotain muuta vaihtoehtoa. Lisää myös äänitysvolymeä.

Äänenvoimakkuuden säädön löydät esim. näin:
Käynnistä -> Kaikki Ohjelmat -> Apuohjelmat -> Viihde -> Äänenvoimakkuus

Tuolta pohjalta sitten...
Kunpa Jumala olisi elossa ja näkisi tämän kaiken. -Homer Simpson
Aki
10.02.2006 02:48:15

Vahvistimen outputista suoralla linjalla koneeseen?

Ääni liikkuu piuhoissa periaatteessa kolmena voimakkuusstandardina: Mikki, linja, ja kaiutin. Kutakin tarkoitusta varten omat lähdöt ja tulot. Kitaravahvistimen etuasteesta lähtee linjatasoisena termeillä "eff loop send", "pre out", "line out", "rec out". Päätevahvistimesta lähtee hurjasti lujempana "spkr", "ext spkr", "cabinet", jne. Ne on vaarallisia. Kitara- ja laulumikkien signaali on sen verta heikkoa, että ne ei linjasisääntulossa toimi hyvin. Käytännössä kuitenkin tuo päätevahvistimen ulostulo on ainut jolla asiat rikkoontuu.

Kysyjän kytkentä saattaa olla mykkä johtuen stereo-mono-dilemmasta. Yleensä äänikortin linjaan ja mikkituloon voi tyrkätä monopiuhan, muttei aina. Tarkista manuaalista. Myös vahvistimen linjalähdössä voi olla ko ongelma, monopiuha toimii yleensä aina, stereo ei aina. Tarkista manuaalista.

Ja tietenkin windowsin _äänitys_mikserin valinta täytyy olla myös oikein.
Ostakaa mun Ibanez SZ520 '03!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)