Aihe: nupin ja kaapin yhteensopivuus
1
voxmax
21.02.2006 14:22:19
Voiko putkinuppiin jossa on ohmivaihtoehdot 4/8 kytkeä 16ohmin kaapin
vaarantamatta nuppia. Löytyykö jotakin siltaajaa jolla kuorma voidaan tasata.
Kaappi on marshall 1960 ax (celestion greenbacks)
Nuppi on ruotsalaisen(Folkesson) Marshall-modaajan 4-kanavainen MK2
oiva tumpeloinen
21.02.2006 14:49:57
Kyllä mä sen kaapin uskaltaisin siihen kytkeä, eipä ole mennyt vastaavanlaiset viritykset koskaan pieleen.....*köh köh* disclaimer: ei vastuuta toimintasavuista. :)

Custom-sounds:lta löytyy tuohon sopiva laatikko, tosin hinta on aika suolainen. Eli tällainen:

http://www.custom-sounds.com/epages … 582741d94dcd010658+FI/products/1766

Tuon kaapin elementit ovat vissiinkin sitten kaikki 16 ohmin elementtejä? Mä laittaisin ne sarjaan, jolloin niiden yhteisimpendanssiksi tulisi 4 ohmia. Tai joka tapauksessa siten, että sieltä tullisi erilainen ohmiluku riippuen elementeistä.....tulipas epäselvästi. ;)
varakeef
21.02.2006 14:57:33
Voiko putkinuppiin jossa on ohmivaihtoehdot 4/8 kytkeä 16ohmin kaapin
vaarantamatta nuppia.

Ylikuormahan ei taida olla olla vahvistimelle lainkaan vaarallista. Eikös se keinokuormakin lisää kuormaa ja äänenpaine vastaavasti vähenee?
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
oiva tumpeloinen
21.02.2006 15:00:48
Ylikuormahan ei taida olla olla vahvistimelle lainkaan vaarallista. Eikös se keinokuormakin lisää kuormaa ja äänenpaine vastaavasti vähenee?

Mä olen ainakin antanut itseni ymmärtää, että putkivahvarit olisi vähän krantumpia ton kuorman suhteen. Ne tykkää mieluummin, että noudatetaan sovittuja rajoja, kun taas trankut ei välitä, kunhan minimikuorma ylittyy.

Mutta kuitenkin tuo "yhden pykälän" heitto ei mun mielestä ole niinkään vaarallinen. Niin taisivat viisaammat todeta tuolla FAQissakin.
Twinkle
21.02.2006 15:25:22
Kuorma on juuri semmoinen homma, mikä vastustaa potentiaalierosta johtuvan virran kulkemista.

Verrataan sitä vaikka kahteen lampeen ja puroon. Kahden lammen välillä on pinnan korkeuksissa eroa (pontentiaalieroa eli jännitettä) joten jos näiden lampien väliin laittaa puron, niin virta kuljettaa potentiaalia toisesta lammesta toiseen. Jos purossa ei ole mitään patoa (eli vastusta eli kuormaa), niin sitten potentiaali siirtyy vauhdikkaasti lammesta toiseen. Jos siihen kasaa padon väliin, virran kulku hidastuu.

Kaiutin on tässä tapauksessa pelkkä pato. Jos se on suuri impedanssiltaan, niin virta vain pienenee ja potentiaalit siirtyy hitaammin. Jos kuorma on taas pieni tai nollassa, potentiaalin siirtyminen nopeutuu aina oikosulkuun (eli kuormattomaan virtaan pisteiden välillä) asti. Potentiaaliero yrittää tasaantua plussan ja nollan välillä todella nopeasti, mikä yleensä on laitteelle aivan liikaa ja aiheuttaa kärähtämisen ulostulon muuntajassa.

Suuremmasta kuormasta ei ole siis haittaa ja ylläoleva esimerkki osoittaa sen myös, miksi pienemmän kuorman kuin asetuskuorman käyttäminen on vahingollista.
ReBeat
21.02.2006 15:31:33

Tähän jatkoksi tulee varmasti väittely, jossa perustellaan miksi pienempi kuorma on putkivahvistimelle vähemmän vaarallinen kuin suurempi. Siitä oli jokin aika sitten puhetta.
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
varakeef
21.02.2006 16:10:53 (muokattu 21.02.2006 16:11:40)

Kai mä sitten perun tänmänkin puheeni. Mutta en kyllä sitten osaa sanoa, mitä se keinokuorma sitten tekee.

Tähän jatkoksi tulee varmasti väittely, jossa perustellaan miksi pienempi kuorma on putkivahvistimelle vähemmän vaarallinen kuin suurempi. Siitä oli jokin aika sitten puhetta.

Onhan näitä ollut...

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=81748&o=0

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … id=20639e85bb45e5ad3df7c891dfec3ef0
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Jucciz
21.02.2006 16:15:26 (muokattu 21.02.2006 16:23:49)
Kysyjälle:

Tuosta 16 ohmin kaapista saa 4-ohmisen paria piuhaa vaihtamalla. 16 ohmin 4x12-kaapissa on neljä 16 ohmin kaiutinta: kaksi rinnan kytkettyä paria sarjassa (tai päinvastoin). Normaalitilanteessa 16-ohmisten ämyrien rinnankytkentä puolittaa impedanssin 8 ohmiin, mutta kahden rinnan kytketyn parin kytkeminen sarjaan nostaa impedanssin takaisin 16 ohmiin. Kuitenkin, jos nuo 8 ohmin parit puolestaan kytketään edelleen rinnan, saadaan kokonaisimpedanssiksi 4 ohmia, joka kelpaa Marshallillesi mainiosti.

Jos kaappia on tarkoitus käyttää myös 16-ohmisena, kannattaa rakentaa/rakennuttaa siihen kytkin, josta voi yhdellä napsautuksella valita (yllä olevan säännön mukaan), onko kaappi 4- vai 16-ohminen. Oma 2x12"-kaappini on tehty samanlaiseksi, koska omistan useita nuppeja.

Keinokuorma kaappaa osan ulostulotehosta (watit), se on ihan eri asia kuin kaiutinkuorman suuruus (ohmit). Keinokuorma ei tee ohmeille mitään, vaan ainoastaan muuttaa osan vahvistimen tuottamasta tehosta lämmöksi ja päästää loput kaiuttimelle. Keinokuorma ei vaikuta ketjun loppupäässä olevan kaiuttimen suositusimpedanssiin, vaan sen tulisi edelleen täsmätä sen kanssa, mitä vahvistimen persiissä lukee.

Suuremmasta kuormasta ei ole siis haittaa transistorivahvistimissa. Putkivehkeet ovat nuukempia, ja liian isokin kuorma voi olla haitallinen. Viisaammat jatkakoon, miksi.
kalamies#11 >-)))>
« OSTAKAA! · räpellystä »
Jucciz
21.02.2006 16:16:48 (muokattu 21.02.2006 16:18:23)
(tän voi poistaa, tiivistin)
kalamies#11 >-)))>
Nacher
21.02.2006 16:19:59
Keinokuorma on se läheisen tilan eukko, joka kahmii siitä purosta lampien välistä vettä ämpäreihin talteen, ja virta alempaan lampeen pienenee.
Jucciz
21.02.2006 16:28:07
kaikki 16 ohmin elementtejä? Mä laittaisin ne sarjaan, jolloin niiden yhteisimpendanssiksi tulisi 4 ohmia.

Itse asiassa 64 ohmia, mut aika lähelle. :)
kalamies#11 >-)))>
oiva tumpeloinen
21.02.2006 20:43:06
Itse asiassa 64 ohmia, mut aika lähelle. :)

Juuh......mä tajusin just tuossa äsken lukiessani mokani. Nolottaa, ahdistaa ja kaikkea sellaista. Pitäis miettiä kunnolla asiat loppuun asti ennen avautumista tai sitten olla avautumatta. :(
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)