Aihe: Millaista on hyvä asiakaspalvelu?
1 2
rokettirollari
11.03.2006 00:12:20 (muokattu 11.03.2006 01:01:21)
Kimurantin ketjun innoittamana, mutta siihen mitenkään viittaamatta halusin aloittaa uuden aiheen: Millaista on hyvä asiakaspalvelu?

- Jollekin se tarkoittaa, että saa hymyn ja mukavaa juttuseuraa myyjältä. Toiselle se tarkoittaa sitä, että saa kuivan asialliset vastaukset kysymyksiinsä ja kolmannelle pääasia on kantaa tavara ulos liikkeestä mahdollisimman halvalla. Neljäs asiakas on erityisen vaativa ja saattaa edellyttää noita kaikkia..

- Mitä pidetään itsestäänselvyytenä? Mitä myyjän pitäisi tietää laitteista, vai pitääkö sittenkään tietää mitään kunhan vain tietää paikan mistä tarvittaessa onkii vastaukset?

- Sallitaanko myyjän näyttää inhimillisiä eleitä kuten pahaa mielialaa vai pitäisikö myyjän kasvoille liimata pysyvästi mainoksista tuttu pepsodent-hymy?

- Jos esim. maahantuojalla on ongelmia toimittaa tiettyä tuotetta, onko sopivaa purkaa turhautumisensa myyjään?

- Tarvitaanko nettisivuja mihinkään? Puhelin on keksitty ja muusikoiden.netin vakiovastaus uuden topicin aloittajalle kuitenkin on: "Lähde testaamaan."

Mielummin asiallista keskustelua aiheesta ja muutakin kommentointia kun "mulle tapahtui kerran niin"-juttuja, niiden paikka on tuolla "Tyhmimmät kommentit musaliikkeen myyjiltä"-ketjussa.

Lopuksi vielä, että en missään nimessä halua kommentointia tai edes suoria viittauksia kimurantin aloittamaan ketjuun, yleinen kanta siihen on jo tullut selväksi.

Sana on (melkein:)) vapaa!
McNulty
11.03.2006 00:26:42
Minä ainakin pidän siitä että asiakaspalvelua harrastava myyjä tai muu taho on reilu ja rehellinen. Esim. autokaupoilla on ollut pari kertaa mukavata (terveisiä Käyttöautoon Tampereelle Arille :)), kun kerrotaan suoraan mistä auto on tullut, mitä se on syönyt, mitä vikoja siinä on ollut jne. Antaa heti sellaisen kuvan että toiseen osapuoleen pystyy luottamaan. Samalla myyjä kokee että ostajaehdokas tarvii hänen ammattitaitoaan jolloin myyjällekin tulee "tärkeä" fiilis. Ruokkii siis kumpaakin osapuolta.

Sama homma soitinkaupoilla. Pidän siitä että myyjä kertoo suoraan jos soittimessa tai muussa laitteessa on jotain huomioitavaa. Vielä parempi jos on myyjän kanssa jo ennestään tuttu ja myyjäkin jo vähän tietää mitä ostaja hakee. Osaa silloin suoraan suositella jotain laitetta tai kertoa että "tuo ei ole kyllä sinun laite". Olen itse säästänyt useita euroja täten. Olen katsellut jotain kallista vermettä ja sitten takavasurista on tullutkin hieman yksinkertaisempi, mutta reilusti halvempi laite tilalle. Ja vieläpä toiminut kuin pommi meikäläisen käytössä.

Siispä... sellainen myyjä on hyvä joka luottaa kaupan jatkuvuuteen, eikä siihen että kerralla nykästään rahat pois ostajalta. Alennuksillakaan ei ole niin suurta merkitystä jos koen olevani arvostettu ja ymmärretty asiakas. Toki alennuksia tulee sen myötä mitä enemmän bisnestä tekee ko. liikkeen kanssa. Ns. tutunkauppaa.

Tässä tutunkaupassa vain asiakkaan tulee tajuta, että myyjän on tehtävä voittoa jotta bisnes toimisi. Liian usein näkee tapauksia missä kuvitellaan että myyjä voi "persnetolla" myydä tavaraa ulos. Minä olin teettämässä itselleni custom-soitinta tutulla myyjällä ja toki alennuksia kysyin, mutta olin varautunut jo siihen etten niin superalennuksia saa mitä odotin. Toki kaverinkin täytyy saada työstään korvaus ja vieläpä jäätävä mielellään voitolle jotta bisnes kannattaa. Harmi vain että custom-kitaran valmistus lykkääntyi sillä emäntä kolaroi autoaan ja se oli fiksattava, jotta toinen pääsee duuniinsa. Ilmeisesti joku karma tai Murphyn laki? :)

tuossa nyt oluthuuruista horinaa perjantai-illan ratoksi! Nyt kaljalle!
"I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake
Ronsto
11.03.2006 00:28:57

Tarvitaanko nettisivuja mihinkään? Puhelin on keksitty ja muusikoiden.netin vakiovastaus uuden topicin aloittajalle kuitenkin on: "Lähde testaamaan."

Oikeastaan olisin tyytyväinen jos tilanne olisi tämä. Ensin täällä perseillään kysyjälle kolme sivua kysymyksen typeryydestä ja sitten vasta kerrotaan miten asiat on. Tosin en nyt halua yleistää kaikkiin käyttäjiin, mutta näin on välillä joidenkin käyttäjien kohdalla.
Kuolema höyhentä kevyempi, velvollisuus vuorta raskaampi
McNulty
11.03.2006 00:33:53
Oikeastaan olisin tyytyväinen jos tilanne olisi tämä. Ensin täällä perseillään kysyjälle kolme sivua kysymyksen typeryydestä ja sitten vasta kerrotaan miten asiat on. Tosin en nyt halua yleistää kaikkiin käyttäjiin, mutta näin on välillä joidenkin käyttäjien kohdalla.

M.netin jäsenetkin ovat vain ihmisiä. Toisilla on hyvä päivä, toisilla huono. Ja usko pois se negatiivisuus tarttuu nopeammin kuin positiivisuus :)

Mitä nettisivuihin tulee, niin mielestäni ne ovat oikein toteutettuna ja ylläpidettynä todella loistava homma. Sieltä saa nopeasti tietoa esim. tuotteista ja yhteystiedoista, sijainnista ja joissain tapauksissa vielä hintatasosta. Tosin, palvelua voi huonontaa se, että sivujen viimeinen päivitys on vuodelta 4 jälkeen suurten käpysotien ja hinnat ovat markoissa, yhteystietoja ei ole annettu selkeästi jne jne. Se ei herätä luottamusta, jolloin asiakas ei varmasti ota myyjää/yritystä tosissaan. Silloin ollaan jo markkinoinnin osalta epäonnistuttu ja pahasti.
"I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake
Mrezzye
11.03.2006 00:37:26

Hyvä asiakaspalvelu on sitä, että kysymyksin kartoitetaan asiakkaan tarpeet ja yrtitetään sitten löytää oikea tuote täyttäämään tuo tarve. Tai tarvittaessa ohjataan vaikka siihen kilpailevaan liikkeeseen, jos ei itsellä ole ratkaisua tarjota. Jos vielä saa ystävällisen ja asiallisen kohtelun muutenkin, niin voidaan puhua jo asiakaspalvelusta isolla a:lla.

Toki moni nykyasiakas on valveutunut ja ottanut asioita selville internetistä ennen liikkeeseen saapumistaan. Hän tietää mitä haluaa ja haluaa sen nopeasti ja edullisesti. Tässä vaiheessa hyvä asiakaspalvelija tekee tarjouksen, jonka katsoo järkeväksi ja asiakas ostaa tuotteen tai sanoo: "Tilaanpa Thomannilta, kun saan halvemmalla". Kauppias on toki käärmeissään, mutta jos asiakas tähän ratkaisuun päätyy ja myyjä katsoo, ettei hänen kannata tuotetta edullisemmin myydä, voi vielä yrittää keksiä jotain hyvää houkutinta, jotta asiakas sittenkin ostaisi tuotteen liikkeestä vähän kalliimmalla, kuin tilaisi Saksanmaalta. Lupaa sitten vaikka ilmaisen säätämisen myytävään kitaraan tms.

Hyvä asiakaspalvelu on lyhyesti sanottuna sitä, että pyritään tekemään asiakas tyytyväiseksi ja tuntemaan itsensä tärkeäksi. Näin saadaan se asiakas palaamaan kauppaan uudelleen. Jos kaupanpitäjä ymmärtää oman etunsa päälle, niin kaikkia asiakkaita pitäisi kohdella hyvin ja olla kiinnostunut heistä. Koskaan ei tiedä kenestä finninaamaisesta teinihiipparista tulee muutaman vuoden päästä se suuri stara, joka ostaa kalliita kamoja vähän väliä. Tottakai jokaisella on huonot päivänsä ja se on asiakaspalvelutyössä suurin miinus, että ne mieltä painavat ongelmat tulisi pystyä pitämään sen työn ulkopuolella ja asikkaat palvella yhtä hyvin kuin parempinakin aikoina. Kerran menetetty luottamus tai tietyssä liikkeessä kohdattu huono kohtelu kaivelee pitkään asiakasta.
Jos eläimiä ei ole tarkoitettu syötäväksi, niin miksi ihmeessä ne sitten on tehty ruoasta???

Rypsolisti
11.03.2006 00:38:56
M.netin jäsenetkin ovat vain ihmisiä. Toisilla on hyvä päivä, toisilla huono. Ja usko pois se negatiivisuus tarttuu nopeammin kuin positiivisuus :)

Niin ja anonyyminä käyttäjänä on helpompi vittuilla muille.
Dark Hunter
11.03.2006 00:40:02
- Miun mielestä se on sekoitus noita kaikkia mitä juuri edellä mainitsit eli myyjä on
edes jotenkin mukana jutussa että ei vain ole katsomassa jotain telkkaria ja vastaa sieltä vaivautuneesti kysymyksiin, että kuitenkin tietää jotain tuotteesta mitä on myymässä (ei voi kuitenkaan odottaa että myyjä tietää kaiken kaikesta), titenkin on hyvä, että pääsisi myyjän kannassa edes jonkinmoiseen yhteis ymmärykseen hinnasta.

- Kuten edellä mainitsin ei tarvitse tiettää kaikkea kunhan jotenkin on perillä laitteesta jota kaupittelee

- Myyjällä kyllä saa olla inhimillinen. Mutta ei ole kovin suotavaa, että myyjä alkaa vittuilemaan tai yms. asiakaalle.

- Tietenkin samaa voisi odottaa asiakkaaltra kuin myyjältä, eli ei alkaisi vittuilemaan myyjälle jos maahan tuojalla on ongelmia (Tosin jos alkaisi kauhe vittuilu myyjälle olisi häneltä ammatimaist käyöstä kuitenkin vasta asiallisesti)

- No totta helvetissä niitä nettisivuja tarivitaan, sieltä on hyvä katsoa litteille edes suuntaa antava hinta, ettei tule täysin kusetetuksi kaupassa ja voihan siltä netistä hyvin tilatakkin tuotteita jos on esim. kaverilla testanuuta hyväksis jonkin laitten ja haluaa hankkia samallaisen

Kaikki edellisessä tekstissä olleet kirjotus virheet ja tyhmyydet laitetaan kotikaljan piikiin.
1976
11.03.2006 00:42:31 (muokattu 11.03.2006 00:49:17)
Mä olen aika helppo asiakas, mulle riittää kunhan mut huomioidaan kun kävelen liikkeeseen sisään ja sitten saan rauhassa katsella ja testailla eri kitaroita/vahvistimia. Mulle myyjän asiantuntemus ei oikeastaan merkkaa nykyään pahemmin mitään, koska yleensä tsekkaan netistä speksit, käyttäjien kommentit ja muut tärkeät tiedot. Mutta jos jotain inside -tietoa löytyy jostain uusista laitteista, niin onhan se aina mukava jutella näistä ostokierroksella.

Mutta tosiaan tyydyn vähään, riittää että myyjät ovat ystävällisiä (kuten yleensä ovatkin) ja vastailevat jos tulee jotain kysyttävää. Tampereelta tammer-piano on tässä mielessa ykkönen.

Kommentoidaan vielä hintatasosta senverran, että vaikka palvelu olisi kuinka hyvää tahansa, mutta jos ei päästä yhteisymmärryksessä EU:n keskihintaan, niin tilaan jostain ihan muualta kuin paikallisesta.
Nazareth
11.03.2006 00:50:05
Tää aihe vois olla tuolla yleistä-palstalla.
On se muuten ilmoja pidelly. IMIK #27 AKKK#6
Rypsolisti
11.03.2006 00:51:04
Hyvä asiakaspalvelu on lyhyesti sanottuna sitä, että pyritään tekemään asiakas tyytyväiseksi ja tuntemaan itsensä tärkeäksi. Näin saadaan se asiakas palaamaan kauppaan uudelleen. Jos kaupanpitäjä ymmärtää oman etunsa päälle, niin kaikkia asiakkaita pitäisi kohdella hyvin ja olla kiinnostunut heistä. Koskaan ei tiedä kenestä finninaamaisesta teinihiipparista tulee muutaman vuoden päästä se suuri stara, joka ostaa kalliita kamoja vähän väliä. Tottakai jokaisella on huonot päivänsä ja se on asiakaspalvelutyössä suurin miinus, että ne mieltä painavat ongelmat tulisi pystyä pitämään sen työn ulkopuolella ja asikkaat palvella yhtä hyvin kuin parempinakin aikoina. Kerran menetetty luottamus tai tietyssä liikkeessä kohdattu huono kohtelu kaivelee pitkään asiakasta.

Itse olen pitkälti samoilla linjoilla sinun kanssa. On mukava tulla liikkeeseen jossa myyjät osoittaa kiinnostusta ja jutteleekin niitä näitä ostajan kanssa. Myöskin on kiva saada vastauksia kysymyksiin mutta ymmärrän myös hyvin että myyjätkään eivät voi kaikkea tietää. Tässä asiassa juuri taidettin mennä joskus vähän liian pitkälle tossa ''tyhmimmät kommentit musaliikkeen myyjiltä'' keskustelussa.

Parasta palvelua olen saanut Espoon Musiikissa, juuri yllä mainitut asiat tekevät siitä hyvän ja mieluisen paikan. Jos täällä on Espoon Musiikin henkilökuntaa niin iso plussa teille, teidän asiakaspalvelusta on vaikea enää parantaa! Olen pari kitaraa sieltä ostanut ja aion myöskin tulevaisuudessakin siellä asioida ja kamaa ostaa.
LaXu
11.03.2006 01:12:46
Minulle hyvä asiakaspalvelu on sellaista, että myyjä osaa kysyä voiko auttaa, muttei kuitenkaan ole koko ajan niskassa huohottamassa (kuulostaapas pervolta ;D). Arvostan myös rehellistä myyntityyliä, en "myyntitykkiä." Myyjän luotettavuus kärsii pahasti jos suusta ei tule muu kuin "sika hyvä, osta pois, just tämmösel halpis-Epiluurilla se Slashkin aina vetelee" tai muuta potaskaa. Leppoisa jutustelu on aina ihan mukavaa (paitsi jos sattuu olemaan harvinaisen ujo), se muistuttaa, että myyjäkin on ihminen. Siltikin se huonokin päivä pitäisi pystyä pitämään sisällä eikä purkaa kiukkua asiakkaaseen..metsään (tai kujalle) huutamaan jos oikein ahdistaa. Vastaavasti toki asiakkaankin pitäisi suhtautua vastaavasti, ei ole mitään järkeä riehua juuri vaikka maahantuojasta tai valmistajasta johtuvista myöhästelyistä, niille kun ei kauppias mitään mahda. Jos ei hymyä irtoa, niin yritetään sitten vaikka naama peruslukemilla.

Jos ostaja ei tiedä, mitä haluaa, soisi myyjän yrittävän tiedustella mieltymyksiä ja hintaluokkaa ja sen perusteella ehdottavan tuotteita. Eli putkivahvistinta etsivälle ei tyrkytetä Valvestatea tai Flextonea. Mielestäni on ostajaa kohtaan aika loukkaavaa ehdotella jotain Zoomin muovipurkkia hepulle, joka soittelee custom-kitaralla putiikkivahvarien läpi. Vastaavasti soisin, että aloittelevillekaan soittajille ei ihan paskaa yritettäisi myydä. Eli mietittäisiin, mikä olisi asiakkaalle hyvä. Varmasti monelta soitto-into kaikonnut, kun kaupan setä lykkäsi käteen sen akustisen, joka sanoo "plonk" ja jonka kaula muistuttaa surrealismin ja sadomasokismin epäpyhää liittoa.

Toivoisin, että myyjät olisivat hyvin perillä tuotteistaan - ei siis pelkästään tiedettäisi miten vahvistin laitetaan päälle ja kytketään kiinni, vaan tarvittaessa myös löytyisi vahvarista tarkempaa tietoa ja mieluiten ilman, että tavataan jotain Into-Luthmanin kuvastoa. En tarkoita, että pitäisi osata ulkoa jonkun multiefektin taajuusvasteet ja SNR:t vaan että tiedettäisiin laitteesta muutakin kuin merkki ja hinta. Esimerkkinä tuo asiakaspalvelun ykkösmaa, Japani. Olin kokeilemassa tuota nykyään omistamaani Yamaha SA-1200S puoliakustista Ishibashin Osakan liikkeessä. Olin tovin soitellut kitaralla ja aloin tarkemmin tutkailla kepukkaa, olin jo melkein menossa tiskille ostamaan sen, kun myyjä palasi ja kertoi minulle, että tone-potikoista löytyy puolitukset mikeille. Itse en ollut tätä huomannut lainkaan. Tällaisista pikkujutuista saa kuvan, että myyjällä on kaupassa muukin virka kuin kassakoneen käyttö. Samalla haluaisin, että tiedettäisiin tuotteiden yleinen hintataso. Välillä törmännyt kaupoissa soittiimin, jotka maksavat tuplasti enemmän kuin missään muussa kaupassa ja alennusta ei heru. Sitten kirotaan T-kauppaa ja ihmetellään kun samat vehkeet ovat kaupan seinällä seuraavat 5 vuotta.

Mitä nettisivuihin tulee, minä olen sitä mieltä, että niihin voisi panostaa huomattavasti enemmänkin. Minusta tietokoneita myyvistä verkkokaupoista voisi ottaa mallia - löytyy varastosaldot, tilausajat, hinnat ja muut. Joskus olisi ihan kiva tietää vain sekin, että tuote on lopussa. Itse katson yleensä tuotteiden hintoja Thomannin hakutoiminnon avulla, vaikka en ole sieltä vielä kertaakaan mitään ostanut. Nettisivuista, joilla on kolme vuotta vanha käytettyjen lista ja "myymme merkkejä X" tyyppinen sisältö ei ole kovin paljoa hyötyä. Espoon Musiikki käy esimerkistä - hyvä kauppa, erittäin asiallinen meininki, mutta huonosti hoidetut nettisivut. Plussaa olisi myös, jos sivuilta löytyisi kuvat kaupan tuotteista eikä mitään valmistajan nettisivuilta revittyjä vakiokuvia. Hyvä esimerkki on Kitarapaja, kaikista kepukoista löytyy useampi kuva ja hinnat. Ei kuitenkaan hirveän paljoa lisäpanostusta vaatisi...
mattim
11.03.2006 01:16:09 (muokattu 11.03.2006 01:21:19)

Asiakaspalvelu koostuu parista pikku jutusta. Ensin kaikki osapuolet ovat samaa mieltä, siitä, kuka on asiakas ja kuka p a l v e l i j a. Ja lisaksi sovitaaan siita etta palvelu auttaa asiakasta hanen toimissaan. Asiakas kertoo mitä hän on tekemässä ja häntä palveleva organisaatio täyttää hänen tarpeensta. Palvelun tarjoaja sitten koettaa tayttaa asiakkaan tarpeen siten, etta asiakat palaa jalleen, jopa erilaisen tarpeen edessa takaisin saman palvelun tarjoajan luokse.

Matti
1976
11.03.2006 01:22:12 (muokattu 11.03.2006 01:22:36)
LaXu on asian ytimessä. Juurikin näin homma toimii ja asiakkaat ovat tyytyväisiä.
JPQ
11.03.2006 02:08:53

Kohtuulliset hinnat,hyvä asiantuntemus tarvittaessa. Ei tyrkytä mitään,ja ihanne oloissa toivoisi myös vähittäin maksua ja halua tilata tai antaa tuote testattavaksikin.
Dr. Muff
11.03.2006 02:54:50
Mä diggaan käytöstavoista IRL. Kiitos, hei, päivää, ole hyvä. Kaupassa pitää tulla huomioiduksi mutta jos apua en tarvitse turha norkoileminen on kiusallista.
Let my love open the door.
1976
11.03.2006 04:48:35
Kommentoidaan vielä vähän, mun mielestä myyjillä pitäisi olla myös hallussa myymälässä olevien kitaroiden eri soveltuvuus vahvistimille. Eli kun joku tämmönen nyyppä kuin minä menee testailemaan jotain LP Studiota vaikka Marsun DSL50:n läpi, niin jos sieltä kuuluu aivain hirveätä älämölöä, niin fiksu myyjä voisi siinä vaiheessa tulla näyttämään minkälaisilla asetuksilla siitä laitteesta irtoaa hyvät soundit tai vaikka heittää sitä bad monkey:ta sinne kitaran ja vahvarin väliin, näin tällainen nooppi saisi vähän paremman kuvan ostamastaan vahvistimestab/kitarasta ja muutenkin vähän mukavamman ostoskokemuksen,. my 2 cents. Nyt nukkuun :D moro.
It ain't over 'till the fat lady sings Pikkuhiljaa kamoja päivittämässä, joten jos nurkissa lojuu vanhoja putkimarsuja tai rickenbackereita, niita ota yhteyttä!
terry
11.03.2006 10:37:00
Musakaupassa pitää tietää tuotteista. Monesti palkataan myyjiksi soittajia, jotka kyllä osaavat soittaa ja tuntevat soittimet. Pahimmassa tapauksessa heillä ei ole minkäänlaista käsitystä asiakaspalvelusta, hyvistä tavoista, täsmällisyydestä etc.
Jos itse ottaisin muusikon soitinkauppaan töihin, varmistaisin, että hänelle annetaan perusteellinen koulutus asiakaspalveluun. Pitkän tähtäimen kaupanteko vaatii rautaista asiakkaan käsittelytaitoa. Joidenkin soittajien ego on niin suuri, että se häiritsee kaupankäyntiä. Asiakas se sen palkan myyjälle ja omistajalle tuo. Tyytyväinen asiakas menee mielellään samaan liikkeeseen ja keskittää ostoksensa sinne. Oma vaaransa on siinä, että usein asioivaa pidetään "varmana nakkina" ja unohdetaan, että mikään ei ole itsestäänselvää. Ei pokkurointia, ei ylipalvelemista, vaan ystävällistä, täsmällistä ja hyvän fiiliksen serviceä!
Ja asiakkaalle ei oikein kelpaa vastaukseksi sähläämiseen, "tämä on työvoimapoliittinen juttu, kun on työtä niin kauheasti...". Jos työtä on runsaasti, silloin palkataan väkeä lisää ja homma pyörii. Pahimpia ruuhkahuippuja purkamaan on helppo saada jengiä ja liikevaihto kasvaa. Onhan näitä Varamies-palveluita ja vastaavia systeemejä. Jos asiakkaita ja työtä riittää, tottakai palkkakulut tulevat moninkertaisina takaisin. Väsyneet, ylityöllistetyt, äreät ja vetelän epätäsmälliset myyjät karkoittavat vanhat asiakkaat pois. Kilpailu on kovaa ja jokainen asiakas tärkeä.
Kuha
11.03.2006 10:58:13

Hyvä asiakaspalvelu sisältää kaksi sanaa:

Markun Musiikki
Muistakaa venytellä.
Boltsa
11.03.2006 11:29:00 (muokattu 11.03.2006 11:29:33)
Hyvä asiakaspalvelu sisältää kaksi sanaa:

Markun Musiikki

Totta :)

Ja tuohon aloittajan kysymykseen: mielestäni hyvä asiakaspalvelu on sellaista, että jos menen vaikka kitaraa tai vahvistinta testaamaan, saan asialliset vastaukset kysymyksiini. Tai jos haluan soittaa vaikka rauhassa ja käydä läpi vahvistimen ja kitaran ominaisuuksia ja miettiä rauhassa ostanko vai en, niin saan tehdä sen myös sillä tavalla rauhassa ettei myyjä ole jatkuvasti hoputtamassa että "oot jo 15 minuuttia soittanut siinä, eiköhän riitä". Tuollaistakin on tapahtunut, liekö sitten vajaat soittotaitoni syynä :)
Myyjätkin ovat ihmisiä mutta jos samassa liikkeessä sama tyyppi näyttää nyrpeää naamaa muutaman kerran eri päivinä niin ei se mitenkään hyvä asia ole.
Oman bändin, nimeltään [core], ensidemo pian ulkona, kotisivuni www.boltsa.org kertovat lisää piakkoin.
Markus Y
12.03.2006 11:45:45 (muokattu 12.03.2006 11:47:46)

Pistänpä nyt tänne, kun en viitsi tätävarten uutta viestiketjua avata.

Itseäni on alkanut kiinnostaa hiukan tuo muusiikkiliikkeen myyjän työ, ja kyselen tässä nyt muutamia asioita.

Minkälaisilla työsopimuksilla nuo myyjät yleensä toimivat (esim. kuuluvatko johonkin liittoon, mikä noin suurinpiirtein on tuntiliksa ym.)

Kuinka paljon noista vermeistä oikein pitäisi tietää? Itse osaan kyllä jollekin aloittelijalle suositella sitä Yamaha Pacifica 112:sta ja Rolandin Microcubea (hymiö), mutta jos asiakas tulisi esimerkiksi kitaransa kanssa ja haluaisi että rupean sen kaularautaa säätämään, niin ei kyllä todennäköisesti onnistuisi (ei kai se niin vaikeaa ole etteikö sitä oppia voisi jos joku opastaisi).

Tällähetkellä olen kaupan kalatiskillä töissä enkä kyllä kalastakaan mitään tiedä, mutta silti on hyvin neljä vuotta jo pärjätty (taas hymiö). Kaipa noissa musiikkihommissakin sitä pikkuhiljaa oppisi, vai pitäisikö tietotaito olla jo valmiina liikkeeseen myyjäksi hakiessa?

(Lisättäköön tähän loppuun, että en kyllä tosissani ole ainakaan vähäänaikaan mihinkään musaliikkeeseen myyjäksi hakemassa, kunhan ajatuksella leikittelen kun olisi vaan niin paljon mukavampi noita musavermeitä myydä sen sijaan että myy mummoille silakoita).
www.mikseri.net/jpriest
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)