Aihe: IR-impulssien pituuden vaikutus soundiin 1 | |
---|---|
![]() 05.04.2018 11:50:33 | |
Netissä on jonkin verran käyty keskustelua IR-impulssien pituuden vaikutuksesta soundiin. Näin omaa impulssipakettia kasaillessa tein pientä tutkimusta eri asioiden vaikutuksesta taajuuskäyrään ja tätä testatakseni päätin syöttää äänityksessä käytetyn sini-sweepin LeCab2:een ladattujen impulssien läpi, sama impulssi lyhennettynä seuraaviin pituuksiin: -20ms (Axe FX Normal ja Mooerin Radariin sopiva, mukana lähinnä raaka kaiutinsoundi ja ensiheijasteet) -60ms (hieman Axen HiResiä pidempi, bassotaajuudet säilyy paremmin) -160ms (Axe FX UltraRes, yleisesti IR-kirjastoissa käytetty impulssin pituus) -400ms (muuten vaan) Voxengon SPANilla tallensin nuista maksimiäänenvoimakkuudet eri taajuuksilla ja Screenshot+Gimpillä editoin käyrät vertailtavaan muotoon. https://imgur.com/a/3iKz6 Lisäksi tietysti tein kitaralla pientä empiiristä (lue:korvakuulolla) testausta. Tiivistäen, 20ms impulssista puuttuu alimmat bassot (ei djenttaa ihan niin hyvin) ja yläpää on hieman digitaalisen piikikäs. 60ms impulssista bassot löytyy, mutta ylätaajuuksista tuntui puuttuvan jotain. 160ms kohdalla yläpää rauhoittui ja soundi kuulosti kokonaisuutena luonnollisemmalta. 400ms impulssissa oli jo niin paljon huonesoundia mukana että basso ja ala-middle tuntui soittaessa puuroutuvan. Taajuuskäyrä jännästi lähes sama 20ms ja 400ms impulsseilla. Muilla kokemuksia aiheesta? | |
![]() 05.04.2018 12:02:28 | |
No mä en ole impulssien pituuteen kiinnittänyt huomiota, mutta itse tykkään impulsseista etenkin korvakuulokkeilla soittaessa, mutta monitoreista tykkään edelleen käyttää mieluummin passiivista leikkuria. Voi olla nyt kun mainitsin noiden impulssien pituudet, niin tuollainen lyhythäntäinen impulssi voisi toimia myös monitoreille kuulostamatta luonnottomalta. Tai no luonnoton voi olla vähän liioittelua, mutta jotenkin vaan leikkuri futaa kajarille hyvin ja se sallii kitaran tulla riittävän "naamaan". Luureilla taas impulssit on järestään leikkuria paremmat. Toisaalta olen huomannut, että nää leikkurit ja impulssit ovat tosi paljon musagenre ja soundipoliittisia kysymyksiä silleen, että rankoilla säröillä ja sirkkelisäröillä impulsseilla ja kaappimalleilla on ihan eri rooli ja ne on pitkälti ihan välttämättömiä. Kliineillä soundeilla monitoriin ei impulssia tarvii eikä edes leikkuria välttis ollenkaan. Ja nuo itse suosimani reunarutut ja rokkisäröt taas hyötyy jo selkeästi vähintäänkin leikkurista mutta ilmpulssista ei saa niin paljoa hyötyä. Toisaalta luureihin se impulssin tuoma "huone" lisää selkeästi luonnollisuutta, mutta toisaalta sopivalla kaiulla voi tilaa rakentaa myös luureihin. Mutta joo, näistä kun puhutaan pitäisi aina puhua myös minkälaisilla kitarasoundeilla operoidaan niin ei tule väärinkäsityksiä. Se mikä on hevikitaristille ihan välttämätöntä voi olla rautalankakitaristille aika yhdentekevää. Elämä on reiässä rattoisaa...... | |
![]() 08.04.2018 11:29:45 (muokattu 08.04.2018 11:31:12) | |
Mä yritin joskus vertailla noita Axe-Fx 2:n normal ja high res moodeja sekä Ultrares IR ja erot olivat niin pienet, etten niitä huomaisi ilman verrokkia. 512 vs 1024 samplea vielä kuuluu, siitä ylöspäin on vaikea sanoa. Kuuntelulaitteina Genelec M040 kaiuttimet. Mielestäni impulssit ovat ihan ehdottomia jos kitaravahvistinta kuunnellaan suoraan johonkin studiomonitoreihin. Ei pelkät EQ:t pääse vastaavaan. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)