Aihe: Räkin ilmastointi
1
Harikamboji
10.04.2006 18:52:17

Kiinnostaisi kuulla mielipiteitä/faktoja/kokemuksia räkin ilmanvaihdosta ja sen tärkeydestä. Onko ylikuumenemisriski huomattava jos räkki on tiukasti pakattu?
Itselläni on 4 unitin edestä tavaraa (Rocktron Piranha, Alesis Quadraverb sekä Engl E840/50). Englissä on takana tuuletin, Piranhassa sen sijaan ilmanvaihtoaukot ovat suoraan putkien päällä. Rakennanko siis potentiaalista räjähdysherkkää joukkotuhoasetta jos sijoitan kamat toisiinsa kiinni 4 unitin räkkiin?
oiva tumpeloinen
10.04.2006 19:02:07
Rohkeasti läjään vaan. Ei tule mitään ongelmia, jos kaikki laitteet ovat täysin kunnossa.

Jos haluat mielenrauhaasi pönkittää, niin mieti, miten sijoitat laitteet: ei kaikista syvimpiä laitteita päällekkäin. Ts. kasaa alimmaiseksi pääte ja ylimmäksi syvempi laitos noista kahdesta. Keskelle sitten luonnollisesti jäljelle jäänyt palikka.

Toisaalta, jos sulla ei vielä ole räkkiä, ja sellaisen joudut ostamaan, niin ehdottomasti ostaisin 6 unitin räkin. Jos ei minkään lämpötilan takia, niin myöhempien investointien takia. ;)......niitä kuitenkin tulee.
miksaaja
10.04.2006 19:04:08
Ei minun mielestäni tarvitse mitään erikoisempaa tuuletusta rakentaa, jos ei ne räkin kampeet oo päällä montaa tuntia kerrallaan. Itsellä ainakin 5U räkki esim kestänyt, vaikka tavaraa sekä etu-, että takapuolella.. Mutta en tietysti pysty sanomaan miten paljon nuo ko. vermeet lämpenee..

Voit koittaa että miten kestää ja rakennat tuuletusta jos rupee lämpeemään liikaa..
Harikamboji
10.04.2006 19:44:46

Jees, kiitti vastauksista. Juuri pelko ns. sienet sateella ilmiöstä noiden räkkikamojen kanssa kallistaa ton 4 unitin kotelon puolelle :) Jos jollain on vielä eriäviä mielipiteitä/kokemuksia ylikuumenemisesta, kuulen toki niitäkin mielelläni.
hoffe
10.04.2006 22:07:59 (muokattu 10.04.2006 22:10:09)
Toisaalta, jos sulla ei vielä ole räkkiä, ja sellaisen joudut ostamaan, niin ehdottomasti ostaisin 6 unitin räkin. Jos ei minkään lämpötilan takia, niin myöhempien investointien takia.

Ja osta mielummin 2 x 4 unittia kuin 1 x 8 unittia - ihan vain myöhemmän roudattavuuden takia.

E: En ole kuullut muistaakseni yhtään tarinaa, että olisi ollut kuumenemisen kanssa ongelmia, jos keppikamat laittaa räkkiin täyttäen joka paikkaan. Tietysti terve maalaisjärki mukana on hyväksi.
"Kaikkien kukkien puutarhassa vallitsee rikkaruohojen tyrannia."
Fortune
10.04.2006 23:34:06
Kyllähän räkkilaitteiden tuuletus on sitä silmälläpitäen tehty, että lämpö poistuu etu- ja takakautta eikä ylä- ja alapuolelta, koskapa ne on tehty räkkiin istutettaviksi.

Itselläni oli aikanaan 4 unitissa Mesan Studio Preamp, G-major ja 1 unitin pääte eikä mitään ongelmia ollut.
Look behind you, a three-necked guitar!
ReBeat
10.04.2006 23:47:11 (muokattu 10.04.2006 23:54:51)

Kyllä niille kannessa oleville tuuletusaukoillekin kuitenkin syynsä on Piranhan kaltaisissa 1U laitteissa joissa lämpö ei pääse etukautta mistään pois ja takaakin vain plugireikien kautta (jos niitä ei ole tukittu plugeilla). Tuuletusreikien tukkiminen ei ainakaan pidennä komponenttien ikää... jos ajatellaan 20 vuoden tähtäimellä.
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
oiva tumpeloinen
11.04.2006 02:53:01
Kyllä niille kannessa oleville tuuletusaukoillekin kuitenkin syynsä on Piranhan kaltaisissa 1U laitteissa joissa lämpö ei pääse etukautta mistään pois ja takaakin vain plugireikien kautta (jos niitä ei ole tukittu plugeilla). Tuuletusreikien tukkiminen ei ainakaan pidennä komponenttien ikää... jos ajatellaan 20 vuoden tähtäimellä.

Onhan tuossa oma pointtinsa. Tosin räkissä reunimmaisen unitin ja kotelon väliin jää vielä ilma-aukko juurikin tuota ongelmaa silmällä pitäen. Tosin siitäkään ei paljoa iloa ole, jos kuumimpana käyvät koneet on räkin keskellä.

Ainoa räkkipäri, josta olen kuullut mahdollisista lämpöongelmista on Mesan Simul 2:90 ja Triaxis. Triaxis on sen verran syvä laite, että se peittää Simul:n kannen kokonaan. Tuon yhdistelmän kanssa suositellaan käyttämään välissä tyhjää unitia. Itse olen käyttänyt 3axista päättärin kanssa siten, että laitan virittimen väliin --> eipä ole ongelmia ollut.

Tässäkin pätee kuitenkin sama sääntö kuin kaikessa muussakin: järjenkäyttö on sallittua.......en kuitenkaan usko mihinkään ongelmiin tuossa tapauksessa.
Reddie
11.04.2006 03:27:46
Ja osta mielummin 2 x 4 unittia kuin 1 x 8 unittia - ihan vain myöhemmän roudattavuuden takia.

?? Siis nyt en aivan ymmärtänyt... 8U on vielä aika pieni laatikko, ja sinne saa parikin päättäriä laittaa ennenkun rupee tulemaan painoa. Mielummin mä ainakin roudaan yhtä kuin kahta laatikkoa.
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Adam & Santtu
The Vairus
Fortune
11.04.2006 09:42:17
?? Siis nyt en aivan ymmärtänyt... 8U on vielä aika pieni laatikko, ja sinne saa parikin päättäriä laittaa ennenkun rupee tulemaan painoa. Mielummin mä ainakin roudaan yhtä kuin kahta laatikkoa.

Minulla oli aikanaan 6 unitin boksi, joka oli jo veemäinen roudata verrattuna 4 unitin laatikkoon.

Kaksi neljän unitin boksia menee kätevästi käsissä, 6 unitia vaatii jo kahden käden otteen.

Myöskin autoon on helpompi saada tungettua kaksi 4 unitin pikkuboksia kuin yhden isomman möhkäleen.
Kapane
11.04.2006 10:15:29

Minulla oli aikanaan 6 unitin boksi, joka oli jo veemäinen roudata verrattuna 4 unitin laatikkoon.

Kaksi neljän unitin boksia menee kätevästi käsissä, 6 unitia vaatii jo kahden käden otteen.

Myöskin autoon on helpompi saada tungettua kaksi 4 unitin pikkuboksia kuin yhden isomman möhkäleen.

En ymmärrä. 6 unitin räkkiä vie kaksi kättä, mutta 2 4 unitin räkkiä menee kätevästi käsissä. Menee siis kaksi kättä kuitenkin. Jos on 2 räkkiä menee helposti se piuhoitusystävällisyys.
Skenehuora jo 4 vuotta.
McNulty
11.04.2006 10:25:28
Minulla on Rocktron Piranha räkissä päällimmäisenä (saa hengitellä vapaasti). Sen alla on G-majuri ja tämän alla Servo-ohjattu pääte jossa kaksi puhallinta takana (on muuten yllättävän hiljainen vaikka onkin 2x 80x80 tuulettimet takana). Räkissä on sisällä viileämpi kuin räkin ulkopuolella :)
"I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake
arppah8
11.04.2006 10:37:54

Mulla oli aikoinaan 4U täydessä räkissä ongelmia Peaveyn putkietusen toimivuuden kanssa, siinä kun oli jäähdytysaukot ala-ja yläpuolella. Vaihto kuuden unitin räkkin ja ilmanottovälin jättäminen Peaveyn yläpuolelle poisti ongelmat. Toisaalta, tuo etunen oli jo wanaha kuin taivas, saattoi vaikuttaa asiaan. Mutta eiköhän niillä aukoilla tosiaan funktio ole toimivuuden kannalta.
...and music? Well, it's just entertainment folks.
hoffe
11.04.2006 10:47:55

Tässä jo muutama hyvä pointti. Tarvitseeko sitä enempää perustella...
oiva tumpeloinen
11.04.2006 11:20:43
Tässä jo muutama hyvä pointti. Tarvitseeko sitä enempää perustella...

Mä en kuitenkaan näe näitä mitenkään mullistavina helpotuksina. Ja kuten Slipoilfan tuossa aiemmin ihmettelikin: mitä eroa on kantaa 6 unitin räkkiä kahdella kädellä tai kahta 4 unitin räkkiä molemmissa käsissä?????

Toisekseen ne kaksi 4 unitin räkkiä vie autosta enemmän tilaa kuin yksi 6 unitin räkki. Jos yhden 6 unitin räkin ahtamisessa tulee ongelma keikalle lähtemisessä suosittelen reilusti vaihtamaan koko setupin comboon tai unohtamaan koko keikkailun. Kyseisen ongelman laadusta päätellen kääntyisin itse jälkimmäiseen neuvoon.

6 unitin räkin hyviin puoliin taas sitten kuuluu ehdottomasti tuo piuhaystävällisyys. Sieltä ei tarvitse vetää kuin jatkojohdon piuha virroille ja kaiutinkaapelit. kahdessa eri räkissä joudut vielä yhdistelemään räkkien piuhat. Toisaalta tässä on taas sitten ongelma, minkä saa paisuteltua ihan niin isoksi kuin kukin haluaa.

.....ja loppujen lopuksi se pieni kitararäkki on aika pieni osa roudaamista keikoilla.....
hoffe
11.04.2006 14:49:51
Ja kuten Slipoilfan tuossa aiemmin ihmettelikin: mitä eroa on kantaa 6 unitin räkkiä kahdella kädellä tai kahta 4 unitin räkkiä molemmissa käsissä?

Pahimmassa tapauksessa kahden räkin voi kantaa yksitellen. Isompi räkki on kumminkin kannettava kerralla.

Itsellä on 6 unitin räkki, ja vaikka painoa ei ole kauheasti, niin kokonsa puolestakin yksin kantaminen on hankalampaa kuin yhden 4 unitin. Yksi pointtihan tässä oli se, että jos haluaa ostaa isomman räkin tuuletuksen takia, kannattaa mielummin satsata erillisiin räkkeihin kuin yhteen isoon.

Piuhaviidakoista on turha edes yrittää päästä eroon, ne on yhtä varmoja kuin verot. Roudaushommissa vitutuksen ja piuhahelvetin määrä on vakio.
McNulty
11.04.2006 14:56:41
Piuhaviidakoista on turha edes yrittää päästä eroon, ne on yhtä varmoja kuin verot. Roudaushommissa vitutuksen ja piuhahelvetin määrä on vakio.

Paitsi jos on roudarit ja teknikot :)
Itseasiassa minusta tuo 6U räkki ei vie juur mitään tilaa. 2x4U on itseasiassa isompi kuin 1x8U räkki. Kun tulee tuplaten kansia ja kahvoja. Minullekin riittäisi 4U kyllä, mutta 6U on silti hankittu (pelivaraa ja hengitystilaa).

Ymmärtäisin kyllä 2x4U silloin, jos pääte olisi vielä yksistään omassaan. Silloin noissa kahdessa voisi kulkea erilaiset etuset ja muut efektimokkulat. Saa siis laajemman soundipaletin keikalle kuin keikalle kun on parit erilaiset etuset parissa eri räkissä. Muuten minusta on dorkaa roudata kahta 4U räkkiä jos toisessa on pääte ja toisessa loput. Vähän sama kun autoissa olisi moottori erikseen asennettuna peräkärryihin joita joutuu vetämään jos haluaa jotain saada aikaiseksi.

Mielummin siis tosiaan niin, että kaikki rojut yhdellä kertaa yhdessä läjässä. Jollei omaa räkkiään jaksa roudata niin punttisalille mars mars! 6U ei itseasiassa ole kovinkaan paljoa 4U räkkiä isompi. Se on sitten jokaisen oma asia haluaako siellä 4U kokoista 100kg päätettä roudata. Mielestäni kyllä joku Mesan tai ENGLin 2x50W putkipääte kera 1U etusen ja 1U multiefektin kanssa on kevyttä kamaa. Onko minussa liikaa voimaa? :)
"I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake
hoffe
11.04.2006 15:31:01
Onko minussa liikaa voimaa?

On.
Fortune
12.04.2006 01:08:26
Roudatessa kyllä huomaa sen, että on

1. kivempaa kantaa pari kevyttä kuin yksi iso

2. mahdollista, että kaksi pientä laatikkoa sopivat kuljetusvälineen tyhjiin reikiin paremmin kuin yksi iso möhkö.
oiva tumpeloinen
12.04.2006 09:49:43
Roudatessa kyllä huomaa sen, että on

1. kivempaa kantaa pari kevyttä kuin yksi iso

No mussa taitaa olla vähän tuota Bonen vikaa, kun ei mulla ole mitään ongelmaa kantaa 6 unitin räkkiä. Menee tarpeen vaatiessa ihan yhdessäkin kädessä.

2. mahdollista, että kaksi pientä laatikkoa sopivat kuljetusvälineen tyhjiin reikiin paremmin kuin yksi iso möhkö.

Tästä mä oon vieläkin sitä mieltä, että jos noin tiukka tekee, niin sitten kannattaa vaihtaa isompaan keikkakärryyn. Tai comboon.....tai jättää keikka kokonaan väliin....
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)