Aihe: Nauhojen hionnasta (vaihdosta)
1
Kimmo72
15.04.2006 00:44:26
Juu niin tuota.. En tiiä onko nyt oikea alue, mutta anyway!

Kas kun mulla on tommonen vanha Krameri josta nauhat on ihan lituskaiset. Voiko tän hoitaa hionnalla, vai pitäiskö vaihtaa kokonaan uusiiin?
Hiominenhan on tunnetusti halvempaa ja vaihto sitten vastaavasti varsin tyyristä.

Nauhat on siis "aika loppuun ajetut" ne on ihan "lituskaiset"
Voiko näitä enää hioa? Vai onko ainoa vaihtoehto vaihtaminen.
Tiedän, että nauharemppa (vaihto) on kallista (korjatkaa jos olen väärässä)

Kitärallani on kuitenkin tunnearvoa (ja se on muutenkin hyvä) ja haluaisin saada sen soitettavaan kuntoon.

Niin.. Voiko ihan "littanoita" nauhoja enää viilailla uuteen uskoom??
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
"She said I dont like Dream Theater that much, but I had a pen, and some paper, so what the fuck..." -Kevin Moore
Juniper
15.04.2006 00:52:36
Käytä kitaraa näytillä soitinkorjaajalla, joka kertoo voiko niitä vielä hioa.
Näkemättä on paha sanoa mitään voiko vaiko eikö. Paljon riippuu omista mieltymyksistäsi, pidätkö matalista nauhoista vai pitääkö niiden olla superjumbot tjms.
Ei toi nauhojen vaihtokaan välttämättä hirvittävän kallista ole. Samalla hyvin tehtynä saat loistavasti toimivan kitaran, jossa on säädöt just eikä melkein. Eli kitaran käyttöarvo nousee ihan uudelle tasolle.
oiva tumpeloinen
15.04.2006 01:09:45
Just niinku Juniper sanoi.

Nauhojen hionta riippuu pitkälti siitä, että onko niissä varaa saada kaikki samankorkuisiksi ja tasaisiksi. Siihen päälle vielä tottumus/halu.

Nauhojen vaihto maksaa about pari sataa euroa. Keravalla joku sälli (en muista nimeä, meidän entinen basisti teetätti kitaran nauharempan sillä) veloitti 120 euroa pari vuotta sitten. Ei valittanut työn jäljestä. Muuten olen kysellyt ja kuullut, että se hinta on sen pari sataa tai enemmän. Hintaan vaikuttaa paljon myös reunalistat (kalliimpaa), mutta niitä ei Krameristasi löytyne.
Kimmo72
15.04.2006 01:27:50 (muokattu 15.04.2006 01:28:11)
Just niinku Juniper sanoi.

Nauhojen hionta riippuu pitkälti siitä, että onko niissä varaa saada kaikki samankorkuisiksi ja tasaisiksi. Siihen päälle vielä tottumus/halu.

Nauhojen vaihto maksaa about pari sataa euroa. Keravalla joku sälli (en muista nimeä, meidän entinen basisti teetätti kitaran nauharempan sillä) veloitti 120 euroa pari vuotta sitten. Ei valittanut työn jäljestä. Muuten olen kysellyt ja kuullut, että se hinta on sen pari sataa tai enemmän. Hintaan vaikuttaa paljon myös reunalistat (kalliimpaa), mutta niitä ei Krameristasi löytyne.

Juu ei löytyne reunalistoja. Mutta toi parisataakin on meikäläisen kukkarossa aika paljon... Joskus turusta kyselin kanssa niin samaa hintaluokkaa on..

Olishan se tietysti juu... mutta.. niin.. (kaksoispisteitä) Mutta luulen että ei niitä viilaamalla kuntoon saa. Koska kuitenkin haluan hieman isompaa nauhaa (jumboa tai vastaavaa.) ja noista ei toosiaan viilaamalla tehdä niitä enää.

Harmittaa vaan tuo hinta. Hö. Ehkä se vaan pitää (joskun kun on rahaa) teettää tuo remontti. Kitara on kuitenkin varsin mukava. Tosin tällähetkellä ei ko. syystä.
Olisi kiva saada siitä keppi, jota voi käyttää ihan.. niin.. käyttää.

Tarvii varmaankin viedä se johonkin analysoitavaksi. Perhanan kallista vaan tuntuu olevan :(

Mikä olis pääkaupunki seudulla semmonen paikka johon voisin sen kiikuttaa? Tai ainakin kysellä?
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
"She said I dont like Dream Theater that much, but I had a pen, and some paper, so what the fuck..." -Kevin Moore
Wahi
15.04.2006 10:45:53
Mikä olis pääkaupunki seudulla semmonen paikka johon voisin sen kiikuttaa? Tai ainakin kysellä?

Kitarapajalla tuntuvat tietävän paljon.
Mitä efektejä siinä jcm800 kompossa on valmiina? - Eräs mnettiläinen...
oiva tumpeloinen
15.04.2006 12:49:15 (muokattu 15.04.2006 12:50:35)
Kitarapajalla tuntuvat tietävän paljon.

Tuo tai sitten Oesch, Lottonen ja joku suositteli jotain kaveria muistaakseni Huopalahdesta.....olisikohan se ollut Aki???

Edit:

Tuossa vähän listaa rakentajista. Kannattanee soitella ja kysellä hintoja.

http://www.lpkky.fi/ikata/soitinrakennus/soitinrakentajat.html
fox
15.04.2006 13:02:08

Olishan se tietysti juu... mutta.. niin.. (kaksoispisteitä) Mutta luulen että ei niitä viilaamalla kuntoon saa. Koska kuitenkin haluan hieman isompaa nauhaa (jumboa tai vastaavaa.) ja noista ei toosiaan viilaamalla tehdä niitä enää.

Harmittaa vaan tuo hinta. Hö. Ehkä se vaan pitää (joskun kun on rahaa) teettää tuo remontti. Kitara on kuitenkin varsin mukava.

Ihan uteliaisuutta kysäsen, että oletkos varma ettei niit ole viilattu aikoinaan sellasiksi "lättänöiksi".. Oli erään sortin muotivillitys tuo, ja aikas moni 70-luvun kepillä soitteleva sitä nyttemmin manailee.. Kun siihen lisää sen "normi-kuluman" niin onpa nauha melko matala, joskin levee..ja oikeastaan mitään ei voi tehdä asian hyväksi, ehkä vähän vois "School-bus"-muotosta eli sellasta pyöreähköolkaista siitä koittaa mutta kun ei ole sitä korkeutta enää..
Mutta käyt Pajalla, kyllä ne sen kertoo sulle sitten, ja eiku rahaa säästelemään, kun on mieluinen ja hyvä käyttökitara, siis vaikuttaa olevan... ;)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
rattledad
15.04.2006 13:30:53

Oli erään sortin muotivillitys tuo

http://www.timeelect.com/lp-fretless.htm
While the one shoulder technique is convenient hat-wise, it can lead to a lot of tension and stress
fox
15.04.2006 13:44:11

http://www.timeelect.com/lp-fretless.htm

Esikuva siinä, jonka mukaan sitte viilailtiin... 8)
Johann Onn
15.04.2006 13:45:08
Viilattu "lättänöiksi" - muotivillitys, 70-luvun kepillä soitteleva sitä nyttemmin manailee...

Mun Morrisissa on just noin. Hiomisinvara on ollu lähes olematon, koko sen 22 vuoden ajan, joka kitara mulla on ollu.

Eli mun kohdalla vaihtoehdot olis

A) uudet nauhat (paitsi ett ne olis kallimmat kuin koko kitara)

B) kolojen täyttäminen, vaikka kemiallisella metallillla. Paitsi ett onko kukaan koskaan testannu, toimiiko ne aineet ja kestääkö ne kulutusta ?
fox
15.04.2006 13:50:46

B) kolojen täyttäminen, vaikka kemiallisella metallillla. Paitsi ett onko kukaan koskaan testannu, toimiiko ne aineet ja kestääkö ne kulutusta ?

Nauhan koloista varmaan on täs puhetta...Ei onnaa sillä tavalla että se olis hyvä. Yhen vanhan soitinkorjaajan kanssa oli puhetta joskus esihistoriallisella ajalla. Ei korvaa se metallia, jos edes pysyy nauhassa. Uutta nauhaa vaan...
Les Fender
15.04.2006 17:36:14
Pistetäänpäs tähän samaan:

LP custom kaipaa myös nauhain vaihtoa, kukapa sen malttaisi hämeessä tehdä päittenosalta noin mallikkaasti kuin tuossa kuvasarjassa? Nevalaisen Matti sen viimeksi teki, mutta aikaa on kulunut yli 20v. Silloinen työnjälki ei enään nauhojen päitten osalta tyydyttäisi. Vaan ompahan Mattikin tuonjälkeen muutamat nauhat vaihtanut. Kokemuksia reunanauhallisen työnjäljestä kaipaisin.

LP: nauhat ovat nyt tämmöisessä kunnossa: http://www.angelfire.com/wizard2/jouskari/nauhat/164-6466_IMG.JPG
Eli en etsi edukkainta paikkaa, tuskimpa mun enään noita tän jälkeen tarvii vaihdattaa.
"Living is easy with eyes closed!"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)