Aihe: mistä puusta kitara kannattaa tehdä
1 2 3
xEVH5150x
13.04.2006 22:33:10
ajattelin tässä että tekisin itse kitaran ja mietityttää mistä puusta sais parhaimman
oiva tumpeloinen
13.04.2006 22:39:54
ajattelin tässä että tekisin itse kitaran ja mietityttää mistä puusta sais parhaimman

Jos tuohon olisi yksi oikea vastaus, niin kaikki kitarat olisi varmaankin tehty samasta puulajista.

Jos haluat tietää jotain soitinrakennuksesta, niin tuolta soitinrakennuspuolelta voisi saada viisaampia vastauksia. Ne ei kaikki jaksa/vaivaudu tai ei kiinnosta kytätä tätä palstaa.
xEVH5150x
13.04.2006 22:49:58
kiitti eipä tullu ajatelleeksi:D
ruostemies
13.04.2006 23:22:30

Jep, ja itse lankkuja tehneenä suosittelen leppää.Pehmeä puu mukava työstää.
hullu_ukko
13.04.2006 23:25:50 (muokattu 13.04.2006 23:26:21)

Niinhän se on että ''parasta'' puulajia ei ole. valitset sen mikä miellyttää eniten.
Puun valinnassa kannattaa olla sen verran tarkkana että ostaa mielellään aika kovaa puuta. Esim. koivu taitaa olla vähän turhan pehmeää puuta. Ei nimittäin ole kivaa jos kitara lommoutuu heti jos esim. kolikko putoaa sen päälle.

E: puu saa siis olla pehmeää mutta ei LIIAN pehmeää.
NO ANTEEKS!!! ''röytämistä m.netissä jo vuodesta 2005!! mun kitarassa on talla-kerhon jäsen nro:1. Satan's got me by the balls!
JakeScary
13.04.2006 23:42:53
Esim. koivu taitaa olla vähän turhan pehmeää puuta. Ei nimittäin ole kivaa jos kitara lommoutuu heti jos esim. kolikko putoaa sen päälle.

Koivu on verrattaen vielä suht kovaa puuta. Onhan niitä kitaroita kuusestakin tehty..
Se o kivaa ku on mukavaa..
hullu_ukko
13.04.2006 23:58:35
Koivu on verrattaen vielä suht kovaa puuta. Onhan niitä kitaroita kuusestakin tehty..

Ovat sanoneet mulle jokasessa musiikkiliikkeessä että koivu olis turhan pehmeää sähkökitaran runkoon. Mulla itellä on nyt ollu kauan suunnitelmissa King-V:n rakentaminen ja siihen oli alunperin tarkoitus käyttää koivua. Musiikkiliikkeiden sedät sitten sanoivat että koivu ottaa melko helposti vaurioita joten päädyin vaahteraan.
NO ANTEEKS!!! ''röytämistä m.netissä jo vuodesta 2005!! mun kitarassa on talla-kerhon jäsen nro:1. Satan's got me by the balls!
oiva tumpeloinen
14.04.2006 00:10:19
Ovat sanoneet mulle jokasessa musiikkiliikkeessä että koivu olis turhan pehmeää sähkökitaran runkoon. Mulla itellä on nyt ollu kauan suunnitelmissa King-V:n rakentaminen ja siihen oli alunperin tarkoitus käyttää koivua. Musiikkiliikkeiden sedät sitten sanoivat että koivu ottaa melko helposti vaurioita joten päädyin vaahteraan.

Monikohan muusiikkiliikkeen setä on itseasiassa rakentanut kitaran? Saatika sitten koivusta? Mä luulen, että siellä liikkuu paljon mutu-tietoa....

Kaveri teki juuri bodyn koivusta. Jos se saa sen joku vuosi valmiiksi, niin koitetaan raportoida siitä jotain.
hullu_ukko
14.04.2006 00:21:49
Monikohan muusiikkiliikkeen setä on itseasiassa rakentanut kitaran?

Tätä ei tullu muuten ajateltua. ''kun se koivuparkettikin lommoutuu niin helposti niin sama pätee sitte kitaran bodyyn'' oli eräs vastaus.
Jonte
14.04.2006 00:23:58

Ei fiude...

Soittimia tehdään lepästä, vaahterasta, saarnista, männystä, poppelista, ruusupuusta, kuusesta ja jostain hemmetin koivuvanerista ja muovista ja hiilikuidusta ja Harley Bentonilla ihan mistä tahansa. Kaikki kovat materiaalit soivat ja antavat "rajatonta sustainia". Eihän tämmöiseen kyssään ole mahdollista vastata. Melkeinpä sanoisin että katsoisit, onko näillä sivuilla mitään soittimien rakentamista koskevaa osastoa. Nuku hyvin, minäkin olen joskus ajatellut rakentaa soittimen. Ajatellut, niin.
Sleepy Sleepers:"Kaksi asiaa meidän musiikissa pitää muuttaa. Laulu ja soitto on jätettävä pois".
Jonte
14.04.2006 00:27:17
Niinhän se on että ''parasta'' puulajia ei ole. valitset sen mikä miellyttää eniten.
Puun valinnassa kannattaa olla sen verran tarkkana että ostaa mielellään aika kovaa puuta. Esim. koivu taitaa olla vähän turhan pehmeää puuta. Ei nimittäin ole kivaa jos kitara lommoutuu heti jos esim. kolikko putoaa sen päälle.

Heps! Koivu on yksi Suomen kovimpia puulajeja mitä soitinrakennukseen tulee ja kovimpia muutenkin. Jostain syystä sitä ei kuitenkaan paljon käytetä, meillä havupuut ovat suositumpia. Mr. Pölkki Leppävirralta, miten on?
Sleepy Sleepers:"Kaksi asiaa meidän musiikissa pitää muuttaa. Laulu ja soitto on jätettävä pois".
oiva tumpeloinen
14.04.2006 00:33:28
Tätä ei tullu muuten ajateltua. ''kun se koivuparkettikin lommoutuu niin helposti niin sama pätee sitte kitaran bodyyn'' oli eräs vastaus.

Tätä mä just tarkoitin. Ehkä sinänsä väärin kirjoittelin tuosta, ettei se soitinrakennus kuitenkaan kaikkea tietämystä kerro. Tuo lause ehkä vähän enemmän. Harva kuitenkaan pääsee kokeilemaan kunnolla koivusta tehtyä kitaraa, kun niin harvinaisia ovat. Siihen lommoutumiseen vaikuttaa kuitenkin muutkin asiat kuin pelkkä puun kovuus.
zuppermuhle
14.04.2006 01:13:38
Mahonkihan on minusta paras. Eri puulajeilla on täysin erilaiset ominaissoundit jat puulajin valinta riippuu siitä minkalaista soundia halutaan.

Ja koivu on minusta paljon kovempaa puuta kuin joku mahonki tai leppä.
Kopioi tämä teksti itsellesi allekirjoitukseksi. Tarkoitus on koota eksponentaalisesti lisääntyvä, mitäänmerkitsemätön allekirjoitus mahdollisimman monelle m-nettiläiselle.
ruostemies
14.04.2006 01:57:23 (muokattu 14.04.2006 01:58:17)

se on totta puulajeilla on oma vaikutuksensa soundiin kans.
Koivu on toki kovaa..., ensinnäkin oli mikä puulaji tahansa kysymyksessä niin sen puun on oltava kuivaa.Mielellään yli vuoden kuivassa olluta puulankkua.
Leppä ja tervaleppä on aika yleisiä lajeja joista kitaroita tehdään.Kovuus tule myös pintakäsittelystä.
Vaahteraa näkee usein siten että muusta lajista tehtyyn lankuun on liimattu vaahterakansi.
SH1THEAD
14.04.2006 10:03:34
ensinnäkin oli mikä puulaji tahansa kysymyksessä niin sen puun on oltava kuivaa.Mielellään yli vuoden kuivassa olluta puulankkua.

No eipä taida vuosi oikein riittää. Jos työstettävä puu ei ole lämpökäsiteltyä, niin mahdollisesti kolmen, neljän vuoden kuivuminen puille on suositeltavaa. Puun eläminen on varsin ei toivottu ominaisuus kitarassa.

Vaahteraa näkee usein siten että muusta lajista tehtyyn lankuun on liimattu vaahterakansi.

Muut lajit ovat useinmiten mahonkia sen tumman ja pehmeän saundin vuoksi. Enemmän vaahterakannella haetaan varmaan ulkonäköä kuin superkirkasta kitaraa.
Toinen paikka missä vaahteraa näkee usein on kaula.
äsh :/
Ukko
14.04.2006 10:06:31

Ovat sanoneet mulle jokasessa musiikkiliikkeessä että koivu olis turhan pehmeää sähkökitaran runkoon. .

Koivu pehmeää ? Tiedätkö millaista jöötiä siitä tulee vanhetessaan.
Juzzu
14.04.2006 10:46:56

Kuivasta.
Guitaristi
14.04.2006 14:36:30

Soittimia tehdään lepästä, vaahterasta, saarnista, männystä, poppelista, ruusupuusta, kuusesta ja jostain hemmetin koivuvanerista ja muovista ja hiilikuidusta ja Harley Bentonilla ihan mistä tahansa.

Hoho! Päivän naurut. Ota plussa.
Älä itke ruma lapsi, ota Pastilli?
Tietysti Pauligin
14.04.2006 14:54:13

Suosittelen perehtymään asiaan hieman paremmin.

Se kun ei ole ihan läpihuutohommaa tuo soittimen tekeminen.
Elämä on kuin banaani, johon apinat ei yllä.
ANtTIKRISTUS
14.04.2006 15:40:39
Tietääkö kukaan olisko kuusi saundin kannalta paras vaihtoehto akustisen kitaran kanneksi? Jostakin muistelen kuulleeni joskus.
Kalassa vietettyä aikaa ei vähennetä ihmisen eliniästä
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)