Aihe: Charvel ja sen Floydrose-"ongelma"
1
terolt
13.04.2006 19:39:54
90- luvun alun Charvel on siis kitara, joskus muutamia vuosia sitten vaihdettu Schallerin erinomainen Floikka, mutta nyt:
Soittaessa säröllä vaikka kunnon demppausta, Floikka, tai lähinnä takapuolen jouset jää soimaan, sellainen ärsyttävä metallinen saundi/humana tai mikä nyt onkaan, koko ajan on siellä demppauksen taustalla. Ei puhettakaan että kompressoria viitsisi käyttää!

Eli mitä on tapahtunut, miksi niin on tapahtunut ja mikä lääkkeeksi?Uudet jouset?Bodyn takaosa näkyy omakuvassa!!

Kiitos ja kumarrus =)

Ps. Muna?rikasta pääsiäistä kaikille!!

Tero
mhaarala
13.04.2006 19:41:23
Taitaa olla enemmänkin ominaisuus tuo... ne joust pystynee vaimentamaan jossain määrin esim. palalla vaahtomuovia jousten ja rungon väliin.
Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
Eemil
13.04.2006 19:41:43
Hommaa vaahtomuovia tms ja laita sitä pala sinne jousten ja bodyn väliin. Jotkut käyttävät ihan kangastakin.
Miksei tytöt tajua, että jos ne haluavat yllättää poikakaverinsa iloisesti, ne voisivat ilmaantua olkkariin ihan sattumalta alasti :) -Juoppohurtta K100#2
Swan
13.04.2006 19:46:22
Vessapaperi toimii kanssa. Muutaman arkin taittelet niin, että paksuutta on reilut puoli senttiä, niin sen luulisi hiljentävän jouset.
Shitti on ihan arsesta!
>-)))> #26
Tori:
Engl Screamer + Z-5
ruostemies
13.04.2006 22:23:15

Ottaako jouset kiinni lankkuun? 4 jousta kielii siitä että soitat paksulla kielisetillä tai jouset on aikas löysällä nytkin,mites onko floikka kellunnassa tai sitten kiinni lankussa.Kokeileppa silleen että otat yhden jousen pois, laitat yhden jousen keskelle, ja kaksi vinottain floikan uloimmista reiistä lankun "kamman" 2. ja 5. paikkaan. Kiristät sitten niitä kahta ruuvia niin että tallan asento haluamallasi vireellä on sellainen kun haluat.Mun mielestä floydin pitää toimia ilman mitään paperi yms. demppausta. Aina voi kokeilla toisilla jousillakin, mutta jos ei asetu
ota yhteyttä niin ratkaistaan ongelma.Kikkoja riittää vielä....
Teemu K.
13.04.2006 22:49:57

Pumpulikin varmasti auttaa.
terolt
13.04.2006 22:56:26
60 kielisetti, ja eikä ole pultattu kiinni. Kiitos näistä, kokeilen justiinsa!!
terolt
13.04.2006 23:40:16
Kokeilin ennen jousiin koskemista vessapaperia ja jotain kangasta, ei toiminut.
Otin neljännen jousen pois, jolloin metallinen humina väheni hieman jousten kiristyttyä. Sitten yritin vielä uudestaan vessapaperilla, ei toiminut, ellei jousia peittänyt kokonaan. Olen samaa mieltä Ruostemiehen kanssa, kyllä sen tallan on toimittava ilman mitään ylimääräistä. On se ennenkin toiminut. Eli mitä niitä muita kikkoja olikaan?

Tero
ruostemies
14.04.2006 00:03:39 (muokattu 14.04.2006 00:40:32)

Kokeilin ennen jousiin koskemista vessapaperia ja jotain kangasta, ei toiminut.
Otin neljännen jousen pois, jolloin metallinen humina väheni hieman jousten kiristyttyä. Sitten yritin vielä uudestaan vessapaperilla, ei toiminut, ellei jousia peittänyt kokonaan. Olen samaa mieltä Ruostemiehen kanssa, kyllä sen tallan on toimittava ilman mitään ylimääräistä. On se ennenkin toiminut. Eli mitä niitä muita kikkoja olikaan?

Tero

No niin asiaa!, nyt jos floikkaa käyttää, niin kaikki ylimääräinen tavara jousien ja rungon välissä voi estää sen ns. vapaan kellumisen ja pahimmillaan voi aiheuttaa sen että ei enää talla palaudu vireeseen. Itse soittelen alavireillä ja saman paksuista kielisettiä suunnilleen käytän. Paksut setit on omiaan saamaan ne jousetkin resonoimaan väännön tahdissa. Et vastannut siihen ottaako jouset lankkuun kiinni,
alkuperäisten floydien,schallerin ja muiden lisenssikampien yks ero on se että se rautabloki johon jouset kiinnittyy tallassa on usein eri korkuinen.Jos jouset ottaa lankkuun kiinni niin silloin täytyy jyrsiä puuta pois niiten alta. Jos ei ole siitä kysymys niin silloin olen etsinyt musakaupoista mahdollisimman jäykkiä jousia, eron huomaa käsin kun taivuttaa jousta. Olen vaihtanut kaikkiin floikkakeppeihin mahdollisimman jäykät sellaiset ja näköjään niitä ovat lähes poikkeuksetta olleet kromatut jouset, esim. fenderin varaosina.Entäpä ottaako ko.kampa kiinni lankkuun niitten jousikiinnitysten kohdalta?
Kävikö sulle niin että kun siirryit jämäkämpään settiin niin noi ongelmat tuli?
Kerroppa vielä milla vireellä vedät?
oiva tumpeloinen
14.04.2006 00:21:15
No niin asiaa!, nyt jos floikkaa käyttää, niin kaikki ylimääräinen tavara jousien ja rungon välissä voi estää sen ns. vapaan kellumisen ja pahimmillaan voi aiheuttaa sen että ei enää talla palaudu vireeseen. Itse soittelen alavireillä ja saman paksuista kielisettiä suunnilleen käytän. Paksut setit on omiaan saamaan ne jousetkin resonoimaan väännön tahdissa. Et vastannut siihen ottaako jouset lankkuun kiinni,
alkuperäisten floydien,schallerin ja muiden lisenssikampien yks ero on se että se rautabloki johon jouset kiinnittyy tallassa on usein eri korkuinen.Jos jouset ottaa lankkuun kiinni niin silloin täytyy jyrsiä puuta pois niiten alta. Jos ei ole siitä kysymys niin silloin olen etsinyt musakaupoista mahdollisimman jäykkiä jousia, eron huomaa käsin kun taivuttaa jousta. Olen vaihtanut kaikkiin floikkakeppeihin mahdollisimman jäykät sellaiset ja näköjään niitä ovat lähes poikkeuksetta olleet kromatut jouset, esim. fenderin varaosina.Entäpä ottaako ko.kampa kiinni lankkuun niitten jousikiinnitysten kohdalta?
Kävikö sulle niin että kun siirryit jämäkämpään settiin niin noi ongelmat tuli?
Kerroppa vielä milla vireellä vedät?

Mitenkään sen paremmin kyseistä asiaa tietämättä.....

Eikö kuitenkin ensin olisi huomattavasti helpompi kokeilla kaikki poppaskonstit? Mun mielestä heti alkuun jyrsiminen ja muut puutyöt/vastaavat "vaativat" hommat on aika radikaali keino lähteä ratkomaan asioita, jos ongelman voi ratkaista esim. jollain paperi/muulla purkkavirityksellä JOKA KESTÄÄ. Kaikilla ei riitä mielenkiintokaan sellaiseen....

tämä on vain mun mielipide. Jokainen tietenkin ratkaisee asiat omalla tavallaan. Mutta jos ongelma häviää laittamalla paperia/vaahtomuovia, ehkä kuminauhoja virittämällä, niin mikä ongeloma siinä on? Ei ne tavarat sieltä pleksin alta mihinkään katoa tai ketään häiritse.
ruostemies
14.04.2006 00:39:20

Mitenkään sen paremmin kyseistä asiaa tietämättä.....

Eikö kuitenkin ensin olisi huomattavasti helpompi kokeilla kaikki poppaskonstit? Mun mielestä heti alkuun jyrsiminen ja muut puutyöt/vastaavat "vaativat" hommat on aika radikaali keino lähteä ratkomaan asioita, jos ongelman voi ratkaista esim. jollain paperi/muulla purkkavirityksellä JOKA KESTÄÄ. Kaikilla ei riitä mielenkiintokaan sellaiseen....

tämä on vain mun mielipide. Jokainen tietenkin ratkaisee asiat omalla tavallaan. Mutta jos ongelma häviää laittamalla paperia/vaahtomuovia, ehkä kuminauhoja virittämällä, niin mikä ongeloma siinä on? Ei ne tavarat sieltä pleksin alta mihinkään katoa tai ketään häiritse.

joo, missään tapauksessa en vastusta poppakonstien käyttöä, täähän on ihan vapaata, jos soitin toimii konstilla millä hyvänsä niinkuin omistaja haluaa niin se on täysin ok. Miksi halusin vastata tähän kysymykseen liittyy siihen että takana on soitin rakennusta harrastuksena 10v. ja itse en koe sähkökitararaa muuna kuin palana puuta ja metalliosina, sen takia en koe jyrsintää mitenkään radikaalina.
Tässä on tärkeää löytää ongelmien alkuperä ja sitten löytää siihen ratkaisu.
oiva tumpeloinen
14.04.2006 00:43:52
joo, missään tapauksessa en vastusta poppakonstien käyttöä, täähän on ihan vapaata, jos soitin toimii konstilla millä hyvänsä niinkuin omistaja haluaa niin se on täysin ok. Miksi halusin vastata tähän kysymykseen liittyy siihen että takana on soitin rakennusta harrastuksena 10v. ja itse en koe sähkökitararaa muuna kuin palana puuta ja metalliosina, sen takia en koe jyrsintää mitenkään radikaalina.
Tässä on tärkeää löytää ongelmien alkuperä ja sitten löytää siihen ratkaisu.

Jep jep.....me puhutaan siis kuitenkin samasta asiasta. Monille vain kitaransa esteettisyyden "pilaaminen", olkoonkin kuinka piilossa, on vain niin ylipääsemätön juttu. Ja toisilta ei löydy työkaluja, tiloja, taitoa tai edes halua toteuttaa jyrsimistä. Sen takia mä aina suosittelen "purkkaniksejä", jos ne on toimivia ja kestäviä.
terolt
14.04.2006 01:04:33
Kampa ja jouset eivät kosketa lankkuun!Reilusti on pelivaraa siinä suhteessa!C:stä vedetään ja nyt jos totta puhutaan niin ei kyllä ole muistikuvaa koska tuo olisi alkanut noin toimimaan. keppi on maannut viimeiset 6 kk sängyn alla, kun muilla kepeillä on tullut soitettua. Nyt pari päivää olen nauhoitellut ja huomasin ettei kaikki ole kohdallaan. Eli onko ensimmäinen konsti vain vaihtaa jykevät jouset, käytänkö 3 vai 4 jousta?

Tero
ruostemies
14.04.2006 01:17:53 (muokattu 14.04.2006 09:13:06)

Jep jep.....me puhutaan siis kuitenkin samasta asiasta. Monille vain kitaransa esteettisyyden "pilaaminen", olkoonkin kuinka piilossa, on vain niin ylipääsemätön juttu. Ja toisilta ei löydy työkaluja, tiloja, taitoa tai edes halua toteuttaa jyrsimistä. Sen takia mä aina suosittelen "purkkaniksejä", jos ne on toimivia ja kestäviä.

:)floyd rose on yks hienoimpia keksintöjä mitä tiiän, vaikkei kampea aktiivisesti käyttäisikään tai dive bombit ole tärkeää jne. niin oikein toimiessaan vire pysyy ja kestää.Tähän tilanteeseen vaikuttaa kuitenkin ratkaisevasti se minkälaisissa säädöissä kitara muutenkin on. Jos esim. kielisetti vaihdetaan huomattavasti tukevampaan ei tilanne pysy samana jollei muitakin säätöjä tehdä.Mutta kyllä sitkeästi säätämällä löytyy apu tähänkin...
ruostemies
14.04.2006 01:32:08 (muokattu 14.04.2006 09:14:25)

Kampa ja jouset eivät kosketa lankkuun!Reilusti on pelivaraa siinä suhteessa!C:stä vedetään ja nyt jos totta puhutaan niin ei kyllä ole muistikuvaa koska tuo olisi alkanut noin toimimaan. keppi on maannut viimeiset 6 kk sängyn alla, kun muilla kepeillä on tullut soitettua. Nyt pari päivää olen nauhoitellut ja huomasin ettei kaikki ole kohdallaan. Eli onko ensimmäinen konsti vain vaihtaa jykevät jouset, käytänkö 3 vai 4 jousta?

Tero

No niin hyvä, jos kolmella jousella tilanne helpotti niin sitä tietenkin käytät.Ennen kuin ostat mitään zekkaa tilanne, tuleeko ongelma nauhalle saakka. Voisit myös kokeilla sillai että etsit systemaattisesti tuleeko ongelma ääni varmasti sieltä jousista vai esim. siitä peltilätkästä joka on niitten hienovirittimien alla. Jos ei vika siellä, niin kuuntele vielä tuleeko tai tuntuuko kaularaudasta resonanssia.
terolt
14.04.2006 10:03:25
Kokeillaann nyt sitten kaikkea. Paljon hyväksi mainostettu Floyd rose on ollut mielestäni alusta asti PAHOLAISEN keksintö!!!!Prkl...
Kiitän kuitenkin jo tähänastisista vinkeistä!
DZN
14.04.2006 18:03:10
Ei varmaan auta ollenkaan mutta kannattaa tätäkin kokeilla. Koita laittaa jouset niin sanottuun Roope Latvala-tyyliin, eli kaksi jousta alimpaan ja toiseksi alimpaan reikään ja siitä suorana jousipidikkeeseen. Sitten kolmas jousi ohuiden kielien alle ylimpään reikään ja siitä vähän vinoon, toiseksi ylimpään kohtaan pidikkeessä. Ihme kyllä, tämä auttaa kitaraa soimaan, en tiedä miksi.

http://ca.regionline.fi/unitar/guit … palace/postpics/new/roope_setup.jpg

Ja tässä vielä mestarin oma luonnehdinta asiasta.

The tension of strings causes cross-tension to the strings, Low end
pulls harder, so it´s good way to put the 2 springs on the thin side
and the 1 spring to the other. I put it to the second place of the
anchor. Always able to adjust the tension with the BOLTS! I´ve fixed
Alexis guitars that way too. You know when it´s good by the "
TIRRS". It´s that funny dyoijoingrrrrrrrrrrrr sound. VERY VERY
useful whenever you are playing somewhere in deep woods. The
rescue-bar is always handy in desperate situations!!!!
Aka. Dino and 6077dino
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)