Aihe: Putkisäröpedaalit
1
Exhausted
18.04.2006 15:04:57

Käyttääkö joku täällä putkisäröpedaalia? Miten putkisäröpedaalien tuottama särö eroaa putkivahvistimen etuasteessa tuotetusta? Onko putkisäröpedaali verrattavissa erilliseen putkietuasteeseen? Käytetäänkö putkisäröpedaaleissa yleensä muita kuin ns. etuasteputkia?

Minulla ei itsellä ole gas päällä, mutta tuli vain puheeksi tämä asia eräällä toisella foorumilla, ja itsellä kun ei ole kokemusta näistä vempeleistä niin ajattelin kysellä josko täällä olisi.
sn
18.04.2006 15:18:54
Käyttääkö joku täällä putkisäröpedaalia?

Minä.

Miten putkisäröpedaalien tuottama särö eroaa putkivahvistimen etuasteessa tuotetusta?

Mittailin että mun pedaali toimii 15 voltilla kun taas vahvistimissa pyörii satoja voltteja. Eli eroa varmasti on.

Onko putkisäröpedaali verrattavissa erilliseen putkietuasteeseen?

Riippuu niistä volttimääristä juurikin. Etuasteessa on myöskin usein se 3 putkea. Eli eroa varmasti on. Reilusti.

Käytetäänkö putkisäröpedaaleissa yleensä muita kuin ns. etuasteputkia?

En ole kuullut sellaisesta.

Saattaahan se olla että se rööri on siellä vain lamppuna, mutta niin kauan kuin se kuulostaa hyvältä, ei ole syytä valittaa. Plus sen päällä voi lämmitellä jalkoja. Siihen ei tavalliset säröt pysty.
tenkainen
18.04.2006 15:36:19

Käyttääkö joku täällä putkisäröpedaalia? Miten putkisäröpedaalien tuottama särö eroaa putkivahvistimen etuasteessa tuotetusta? Onko putkisäröpedaali verrattavissa erilliseen putkietuasteeseen? Käytetäänkö putkisäröpedaaleissa yleensä muita kuin ns. etuasteputkia?

Minä.
H&K:n Tuubitekijä toiminee kaiketi ihan täysillä volteilla, pitäen sisällään 12AX7:n. Tosin vain yhden, harvemmissa vahvistimissa on etuasteessa vain yksi putki. Ääntä vahvistetaan tietääkseni myös transistoreilla, putkea kiusataan lähinnä vain säröä varten.

Minulla ei itsellä ole gas päällä, mutta tuli vain puheeksi tämä asia eräällä toisella foorumilla, ja itsellä kun ei ole kokemusta näistä vempeleistä niin ajattelin kysellä josko täällä olisi.

Tubemania ja -factoria löytynee useampiakin.
"Jos haluat tosissasi tehdä pahaa vanhemmillesi, mutta kanttisi ei kestä ryhtyä homoseksuaaliksi, voit aina siirtyä taiteiden pariin." Kurt Vonnegut
IMIK #37
StJerky
18.04.2006 15:41:36
Minä. Dean Markley Overlord. Vaihdoin 12ax7 putken tilalle 12au7 putken. Säädöt on treble, middle ja bass klo 12, level täysillä ja drivea vain sen verran, että saan sopivan overdriven soolovolumea varten.
Exhausted
18.04.2006 15:48:07

Entä oletteko paljoa yliohjanneet noilla putkivahvareita? Toimiiko paremmin kuin tavallisilla pedaaleilla?
msormune
18.04.2006 18:35:40 (muokattu 18.04.2006 18:38:23)

On käytössä, Hughes & Kettnerin Tube Factor. Siinä on sisällä 12ax7 etuasteputkena. Tämä taitaa olla tuolla artikkeli-puolella jo arvosteltuna varsin ansioituneesti...

Tässä vehkeessä siis putkea ajetaan vissiin oikeasti jollain 300 voltilla, virtaa varmaan ei kovin paljoa tuolloin ole. En ole itse sitä kuitenkaan mitannut :) Tuntuisi olevan aika lailla sama asia, kuin normaalit yhden putken putkietuasteet.

Tietääkseni kaikissa putkisäröpedaaleissa on vain noita etuasteputkia käytössä, koska signaaliahan ei paljoa tarvitse vahvistaa eteenpäin, eikä pieneen kokoon voi mitään isoja muuntajia tms. tunkeakaan. HUOM! On mahdollista käyttää etuasteputkea myös pääteputkena, tällaisiakin laitteita on olemassa.

Niin, ja siis hyvältä kuulostaa :) Uskomattoman pehmeää boostausta, ja erillinen särökanavakin (solid state) kuulostaa aika hyvältä AC/DC-tyyppiseltä säröltä. Varmaan etuasteputkimerkin kanssa kikkailu saisi aikaan erilaisia soundeja, mutta tuossa tuo putken vaihto on niin vaikea toimenpide, että en jaksa säätää.
oiva tumpeloinen
18.04.2006 18:38:08
Kaiva esiin se topic, jossa Jucciz teki putkitestiä Ibanezin Tube Kingillä. Siitä saa varmaan jotain kuvaa.
ReBeat
18.04.2006 19:19:59 (muokattu 18.04.2006 19:38:03)

Reußenzehn Paulie on mulla käytössä. Siinä on yksi 12AX7 ja pedaali toimii 13V muuntajalla. Säätöinä on pelkkä level sekä kolmeasentoinen vipukytkin, jolla saa valittua täyden kaistan, korostettua middlejä tai ohennettua soundia vähän treble-booster tyyliseksi. Tuo pedaali on vaatimattomista säädöistään huolimatta taajassa käytössä mulla eikä taida lähteä enää kulumallakaan. Level-potikan säätöalue vaan on ehkä turhankin iso. Parhaimmillaan tuo on kun laittaa vahvistimesta kohtuullisesti säröä ja pedaalista leveliä noin kolmasosan. Volume nousee hiukan, säröä tulee hiukan lisää ja napakkaa rouheutta iso säkillinen. Uskaltaisin kyllä suositella kokeilemaan tuota vanhanliiton putkimarshallien kiusaamiseen ja kaikkien muidenkin kanssa. http://www.reussenzehn.de/

Brunetti Overtone on käytössä myös, mutta se on enemmän kokonainen etuastepedaali. Se sisältää kaksi 12AX7:aa, volteista en ole varma mutta ilmeisesti matalissa jännitteissä mennään. Overtonen saa ohitettua kokonaan tai valittua siitä puhtaan tai särökanavan. Vahvistimen kanssa on eniten tullut käytettyä tuota puhtaalla kanavalla boostaamassa vahvistimen särökanavaa tai antamassa omaa sävyään sen puhtaalle kanavalle.

Ainakin Siegmundin pedaaleissa on sellaisia minikokoisia putkia. "These special purpose tubes were developed by the military to operate smoothly under extreme conditions with maximum life span". Kai nekin etuasteputkiksi silti lasketaan. http://www.siegmundguitars.com/tubepedals.html

Miten putkisäröpedaalien tuottama särö eroaa putkivahvistimen etuasteessa tuotetusta?

Mulla ei ole tekniikka hallussa, mutta eikös kokonaisessa vahvistimessa tapahdu jonkinlaista takaisinkytkentää päätteeltä etuasteelle... vai oliko se vain pääteasteessa tapahtuvaa? Vaikuttaisko se ehkä siihen etuasteella tapahtuvaan säröytymiseenkin?
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)