Aihe: Digitechin muuntaja hajosi - Osien korvaaminen 1 | |
---|---|
![]() 16.04.2006 02:22:18 | |
Kävipä tässä siten, että muuntaja tuosta Digitechista kosahti. Ainakin luulen että niin kävi, koska vekotin ei lähde päälle johdon ollessa kytkettynä mutta muuntaja lämpiää kuitenkin. Käytännössä siis oletan että toisiokäämi kärähti, koska jännitteitä ei löytynyt muuntajan laitteeseen menevästä päästä, mistään navasta. ongelmia on pari: 1) Mistä uusi muuntaja? entinen vissiin ei ollut täysin bulkkimuuntaja, nimittäin se oli 3 ampeerin maksimivirralla varustettu. Nyt minulla ei ole mitään käsitystä siitä, paljonko tuo vekotin oikeasti tahtoisi virtaa toimiakseen. Missään ei lue mitään, multitoosassa ei ole tyyppikilpeä. Manuaali väittää virrankulutukseksi 12 wattia. Sehän tekisi vähän yli 1.3 ampeeria 9 voltin lähteestä. Mistä tuommoinen muuntaja? 2) Liitin, joka menee multitoosaan on aika erikoinen; Se on 4-napainen iso DIN-liitin, jollaisia olen nähnyt lähinnä tietokoneiden näppäimistöjen kytkemisessä. Neljä napaa, mutta johtimia muuntajasta tulee kaksi, joten meneekö arvailuksi mihin piikkeihin tuo uusi muuntaja pitäisi laittaa? Mistä ylipäätänsä tuommoisen liittimen löytäisi, on meinaan aika outo tapaus etenkin jos sen läpi viedään vain yksi tasajännite. | |
![]() 16.04.2006 09:55:04 | |
1) Mistä uusi muuntaja? entinen vissiin ei ollut täysin bulkkimuuntaja, nimittäin se oli 3 ampeerin maksimivirralla varustettu. Nyt minulla ei ole mitään käsitystä siitä, paljonko tuo vekotin oikeasti tahtoisi virtaa toimiakseen. Missään ei lue mitään, multitoosassa ei ole tyyppikilpeä. Manuaali väittää virrankulutukseksi 12 wattia. Sehän tekisi vähän yli 1.3 ampeeria 9 voltin lähteestä. Mistä tuommoinen muuntaja? 2) Liitin, joka menee multitoosaan on aika erikoinen; Se on 4-napainen iso DIN-liitin, jollaisia olen nähnyt lähinnä tietokoneiden näppäimistöjen kytkemisessä. Neljä napaa, mutta johtimia muuntajasta tulee kaksi, joten meneekö arvailuksi mihin piikkeihin tuo uusi muuntaja pitäisi laittaa? Mistä ylipäätänsä tuommoisen liittimen löytäisi, on meinaan aika outo tapaus etenkin jos sen läpi viedään vain yksi tasajännite. Mulla hajosi RP6:n muuntaja sieltä johdon "juuresta". Paljastuneet johdot ottivat kiinni toisiinsa ja tuloksena oikosulku ja hajonnut muuntaja. Muuntajaa ei saanut purettua mitenkään vaan kansi piti "sulattaa" auki. Ei siitä ollut mennyt kuin sulake silloin. Olin kuitenkin ostanut ihan musiikkiliikkeestä jo tässä vaiheessa muuntajan. He olivat ottaneet sen jonkun vastaavan Digitechin laitteen laatikosta ja tilanneet uuden maahantuojalta. DIN-liittimen napaisuuksia en valitettavasti ottanu selville. Helppohan se tosin on yleismittarin avulla. Piippi päällä, plussa toiseen päähän ja miinus toiseen. Kun piippaa, niin tietää miten kytkennät menee. Minä Rakenna itse pedaalisi Myy Schallerin hihnalukot. | |
![]() 16.04.2006 16:07:51 | |
Muuntajaa ei saanut purettua mitenkään vaan kansi piti "sulattaa" auki. Ei siitä ollut mennyt kuin sulake silloin. Olin kuitenkin ostanut ihan musiikkiliikkeestä jo tässä vaiheessa muuntajan. He olivat ottaneet sen jonkun vastaavan Digitechin laitteen laatikosta ja tilanneet uuden maahantuojalta. Sama vika tässä muuntajassa, tuota ei saa perkeleelläkään auki. Tänään olisi tarkoitus leikata se saumaa myöten auki rautasahalla ja kattoa mitä se on syönyt. Jos se tosiaan olisi pelkkä sulake, niin elämä helpottuisi jonkin verran. DIN-liittimen napaisuuksia en valitettavasti ottanu selville. Helppohan se tosin on yleismittarin avulla. Piippi päällä, plussa toiseen päähän ja miinus toiseen. Kun piippaa, niin tietää miten kytkennät menee. Juu, mutta mietinkin sitä että kun DIN:ssä 4 liitintä, niin liittyykö siihen joku juoni. | |
![]() 16.04.2006 16:19:10 (muokattu 16.04.2006 16:19:40) | |
Juu, mutta mietinkin sitä että kun DIN:ssä 4 liitintä, niin liittyykö siihen joku juoni. Veikkaan, että juonena on tehdä niin yhteensopimaton laite, että muuntajan hajotessa on pakko ostaa saman valmistajan tekele:) Eiköhän niistä pinneistä kaksi ole miinusta ja kaksi plussaa. Siinä piuhassakin menee muistaakseni vain kaksi johtoa. Minä Rakenna itse pedaalisi Myy Schallerin hihnalukot. | |
![]() 16.04.2006 16:31:50 | |
Veikkaan, että juonena on tehdä niin yhteensopimaton laite, että muuntajan hajotessa on pakko ostaa saman valmistajan tekele:) Eiköhän niistä pinneistä kaksi ole miinusta ja kaksi plussaa. Siinä piuhassakin menee muistaakseni vain kaksi johtoa. Hyvinkin todennäköistä. Katselin sitä itsekin että siinä kulkee kaksi piuhaa, mutta loogisesti ajattelin että siihen olisi ehkäpä joku syy, vaikka että niiden kummankin piuhan sisällä menisi mukavan epästandardisti koaksiaalikaapelin tapainen. Täytyy säätää, ehkäpä siitä tulee toimiva vielä. | |
![]() 16.04.2006 19:39:07 | |
Dokumentoin jälkipolville: Digitechin pedaalissa on sisällä näköjään sulake, joka tahtoo hajota aina silloin tällöin. Muuntajan kotelon voi avata käyttämällä rautasahaa (todistettu menestyksekkäästi puoli tuntia sitten) ja sulakkeen voi vaihtaa jos kolvailla osaa. Typerästi sulake on kolvattu suoraan toisiokäämin ulostuloon ja tämän takia tarttee vähän enemmän työkaluja sen irrottamiseen. Salaliittoteoria: Kotelointia ei ole tarkoitus avata, se on sulatettu kiinni. Sulakettakaan ei ole tarkoitus saada irti kun se on kiinteästi asennettuna. Vehjes kuitenkin on vain 9 volttinen joten koko sulake käämin ulostulopuolella hakee tarkoitustaan, lisäksi muuntajan liitin on epästandardi ilman mitään todellista syytä. Onko tässä oikeasti tarkoitus myydä kalliita tarvikemuuntajia kuluttajille? Nähtävästi on, todisteet ainakin puhuu puolestaan. | |
![]() 16.04.2006 20:34:08 | |
Dokumentoin jälkipolville: Digitechin pedaalissa on sisällä näköjään sulake, joka tahtoo hajota aina silloin tällöin. Muuntajan kotelon voi avata käyttämällä rautasahaa (todistettu menestyksekkäästi puoli tuntia sitten) ja sulakkeen voi vaihtaa jos kolvailla osaa. Typerästi sulake on kolvattu suoraan toisiokäämin ulostuloon ja tämän takia tarttee vähän enemmän työkaluja sen irrottamiseen. Salaliittoteoria: Kotelointia ei ole tarkoitus avata, se on sulatettu kiinni. Sulakettakaan ei ole tarkoitus saada irti kun se on kiinteästi asennettuna. Vehjes kuitenkin on vain 9 volttinen joten koko sulake käämin ulostulopuolella hakee tarkoitustaan, lisäksi muuntajan liitin on epästandardi ilman mitään todellista syytä. Onko tässä oikeasti tarkoitus myydä kalliita tarvikemuuntajia kuluttajille? Nähtävästi on, todisteet ainakin puhuu puolestaan. Selvititkö ne napaisuudet? Fiksuinta olisi varmaa tehdä adapteri, jotta jonkun standarinmukaisen muuntajan siihen saisi kiinni. Minä Rakenna itse pedaalisi Myy Schallerin hihnalukot. | |
![]() 16.04.2006 20:53:03 | |
Jaa, en huomannut kun kerran sain sen toimimaan. Dokumentoin ne sitten kun huomenna laitan uuden sulakkeen sinne. 5 A ja 250 V näkyisi olleen, että kaipa se on sinne kuitenkin hyvä sujauttaa, ihan varmuuden vuoksi. | |
![]() 16.04.2006 20:56:09 | |
Panen tähän ketjuun tämän: Mulla on tuollainen perus BOSS PSA 230-muuntaja, eikä siitä tule virtaa. Se on siis kyrvähtänyt. Kysynkin, että voinko tehdä tuolle mitään itse vai nakkaanko ongelmajätteisiin? Ne jotka soittaa ne tietää | |
![]() 16.04.2006 22:48:15 | |
Mulla on tuollainen perus BOSS PSA 230-muuntaja, eikä siitä tule virtaa. Se on siis kyrvähtänyt. Kysynkin, että voinko tehdä tuolle mitään itse vai nakkaanko ongelmajätteisiin? Jos sinulla on yleismittari, voit yrittää jäljittää sitä, mikä siellä on mennyt rikki. Muuntajahan ei hirveän monimutkainen laite ole, siinä on sellainen rautainen iso, painava kela, johon tulee lähtevät ja tulevat virtajohdot. Jos muuntaja on reguloitu niin noiden lisäksi sieltä löytyy kaksi kondensaattoria sekä kolmijalkainen regulaattoripiiri. Joistakin löytyy vielä lisäksi sulake. Yleismittarilla voi katsoa lähinnä että johdot toimii eli johtaa muuntajan kelasta eteen- ja taaksepäin. Mahdollisen sulakkeenkin voi tarkistaa että se on kunnossa. Jos on säätäjän vikaa eikä muita ongelmia tunnu löytyvän, niin regulaattori ja konkat on vaihdettavissa, arvot löytyy niiden kyljestä. Pistää samanlaisia samoin päin, niin saattaa alkaa taas toimia. Regulaattorista ja konkista pystyy joskus silmämääräisesti sanomaan onko ne ehjiä, konkat hajotessaan pullistuvat ja regulaattorit muuttaa väriä palamisen johdosta. Jos mikään muu ei auta, niin sitten kela on sulanut sisältä oikosulkuun ja vaihtoon menee koko muuntaja. Se siinä melkeinpä on se ainoa osa mikä maksaa muovikuoren lisäksi, niin oikein muutakaan ole tehtävissä, ei sitä palikkaa vaihtaa ainakaan kannata. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)