Aihe: Mesa/Boogie Dual Rectifier -kysymys
1
sartanen
21.04.2006 17:33:30
Tervepä terve!
Pitkään mietin viittinkö tällasta ongelmaa postata, mutta täältä pesee silti!

Viime syksynä tuli kyseinen kitaranuppi hankittua, kaappina saman valmistajan 4x12. Musiikkityylinä pikainen ja tilutteleva metalli. Ongelmaksi on nyt tässä puolen vuoden aikana tullut se, että en saa nupista mieleistä säröä (Wow, yleisö huuhdahtaa).

Ensiavuksi laitoin kitaran ja nupin väliin EQ:ksi Carl Martinin (http://www.carlmartin.com/product_pre.htm). Saundiin sain hieman tiukkuutta ja alapäätä leikattua. Silti lead-saundeja en ole osannut vääntää, vaikka nupin vintage-kanavaa paljon tähän tarkoitukseen on suositeltu ja sitä olen käyttänytkin.

Netistä tutkailemalla sain selville, että Mesan nuppeihin olisi hyvä vaihtaa heti uudet putket. Täällä tuntui olevan tietoa asiasta paljonkin: http://www.eurotubes.com/euro-n.htm

Sen verran olen ymmärtänyyt, että Rectoissa EQ:iden kanssa saa olla suht tarkkana niiden herkkyydestä johtuen. Lisäksi volumea saa nupissa olla, jotta se pääsee oikeuksiinsa.

Teiltä, arvon herrat, toivoisin nyt apua tässä hyvän metallisaundin metsästämisessä. Netistä eri foorumeilta olen vinkkejä etsinytkin, mutta toistaiseksi en ole vielä tyydyttävään tulokseen päässyt. Myönnän että tietotaitoa putkinupeista meikäläiseltä ei kauheasti vielä löydy. Tietysti voidaan kysyä, miksi helvetissä menin sellaisen sitten ostamaan. Tiedä häntä. Pikkaisen on jo alkanut hirmusumman sijoittaminen jo kaduttamaankin (mesan vastustajille öljyä liekkeihin..).

Jees, eipä muuta. Kiitos jo etukäteen vastauksistanne.

-Sartanen
Antti1
21.04.2006 17:39:16
Paras metallisoundi ever: toi sun nykyinen yhdistelmä ja siihen kaveriksi vähägaininen, erittäin tiukka middletykki. Sävy saisi mieluusti olla sellainen kivan rutiseva vielä, että rouhii palleista kunnolla.

Ei vaan oikeasti, mikä sulla nyt on ongelmana? Löysyys ja hurjat bassot? Vaihda nuppia ja/tai kaappia. :) Recto on löysä, vaikka sille mitä tekisi. Hirvittävän säädön jälkeen saattaisi siitäkin saada kelpo soundin yksinään. Mä en osaa.
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
ReBeat
21.04.2006 17:41:35

Osta multa TC2240 parametrinen eq efektiluuppiin niin sillä voi kokeilla vielä pelastaa :)
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
Ziggy Bubba
21.04.2006 17:58:58

Miten mahtaisi toimia pieni särön pudotus ja vahvarin eteen joku tubescreamer tyyliin Bad Monkey? Ainakin noilla mun kotikamoilla näillä saa napakkuutta vahvariin kun vahvariin. Recto/overdrive yhdistelmällä olen kuullut aika tiukkaakin soundia. Eipä ole ainakaan tohon päälle iso sijoitus...
www.mikseri.net/sigkk Fattest shite on the planet!
askomiko
21.04.2006 18:12:05
Juu tosiaan joku räyhäkkä ja rupinen middlekone viereen olisi ultimaattisin ratkaisu. Toinen ehkä kokeilun arvoinen voisi olla buustipurkki eteen ja joku hyvä parametrinen tai graafinen eq luuppiin.
Tahdon bändiisi soittamaan.
"Mutta 99% varmuudella sanoisin että se kiinalainen kopioäimä tms. soveltuu ainoastaan kuikkaan tähdättäväksi manuaaliprojektiiliksi"
oiva tumpeloinen
21.04.2006 18:22:28
Buusteri varmasti auttaa asiaa.

Jos haluat tiukemman soundin suoraan vahvistimesta, niin sitten se tosiaan menee putkien vaihteluksi ja EQ:n säädöksi. Kannattaa kysyä jäsen Januszian(ko se nyt oli?), hän teki aikoinaan jonkin verran etsiväntyötä etus- ja rectifierputkien kanssa etsiessään mahdollisimman löysää soundia. Eiköhän siinä ilmennyt joku vaihtoehto, mikä oli tiukempi.

EH:lta ainakin löytyy jotain aika tiukkasoundisia putkia, noista rectolampuista ei ole minkäänlaista käsitystä. Uraltonen Mikko voinee auttaa tässä(kin) asiassa.

Tiukempien putkien ja EQ:n säädön kautta pitäisi löytyä vähän tiukempaa soundia. Otat tiukemmat putket, vähennät vintage-moodista selvästi säröä ja leikkaat REILUSTI alapäitä pois. Sillä luulisi löytyvän jotain.

Kannattanee kokeilla EQ:n asetuksia ihan huolella jo ennen putkien vaihtoa. Leikkaa aluksi vaikka kaikki alapää pois ja vähennä säröä. On Rectosta saatu vähän tiukempaakin pörinää itsekseen. Ainakin RK:sta lähtee ihan tarpeeksi tiukat rökkäänroulit itsekseen.

Jos ei mikään näistä auta, niin sitten pitää hommata buusteri avuksi tai sitten laittaa uusi vahvistin hakuun....
Focke Wulf
21.04.2006 20:29:46 (muokattu 21.04.2006 20:54:58)
KT88 vois olla paras tiukentamaan saundia putkista

"KT88's in a Dual Rectifier??

Yes! KT88's in a DR... This is one way to make a DR into "Frankin Rectifier" The bias on the DR's is set very cool for 6L6's and EL34's but the average KT88 draws about double the natural plate current of the average 6L6 so when you run KT88's in a DR with the amp in the EL34 rectifier mode the bias comes up to where it should be and the bottom end gets VERY deep and strong along with a punch that is truly enormous! "
http://www.bulldogairshows.com/video/1999promo/1999promo.mpg
mika78
21.04.2006 20:43:33
Joopa joo.. Itsekin soittelen samanlaisella vahvistuksella ja aika hankalaahan sitä soundia on löytää. Tilasin uraltonelta sen modatun sd-1 spedun ja innolla odotan että pääsee testaa. Kankaanpää myös joskus laitto mun vanhaan jcm800 svetlanan putket ja soundi parani kummasti (mun mielestä) vanhat oli jj. Josko tohon mesaankin vaihtelis..
pekurides
22.04.2006 13:00:37

Mää pistin modatun ts-9:n boostiksi Framus cobran eteen joka on lead kanavalla vähän samantyyppinen kuin recto IMO.

Sain sillä lähinnä tiukempaa demppisaundia ja lisää "attackia"...? ... tai sinnepäin:)
Tuli parempi tiukkaan riffittelyyn.(lead kanavalla)

Komppaan nuita KT88, on tykit!!! ja koklaa tung-sol etusia.
sartanen
24.04.2006 12:09:33
Jep, kiitoksia hyvistä vastauksista.
Spike
24.04.2006 14:47:51
koklaa tung-sol etusia.

Noi on aika jees. EI Elite 12ax7 oli kanssa todella erotteleva, ja tuntui olevan noita muutamia muita putkia "hifimpi". Yläkerta meni vähän överiksi, niin ei kuitenkaan jäänyt marsuun. Jos sitä säröä riittää liiaksikin, niin voihan siihen kokeilla vähän miedompiakin putkia.
Clearly motivated by an unholy alliance.
arppah8
24.04.2006 14:58:57

Boostaamiseen kannattaa kokeilla myös Marshallin Bluesbreaker II-spedun boostia. Itse potkin tuolla Mesan V-twinin räkkietusen säröpuolta. Hyvin toimii, soundi tiukkenee juuri sopivasti.

Onhan tuo V-twin toisaalta ihan eri asia kuin Dual Recto (en ole edes koskaan testannut moista, ei köyhä opiskelija uskalla), mutta kyllähän Vssäkin tuo löysä Mesasoundi on.
...and music? Well, it's just entertainment folks.
otto_t
28.04.2006 00:36:54
Jeps, itselläni oli Single Rectifierin kaverina Robert Keeleyn modifioima Ts-9 ja soundiskaalaa oli ihan mukavasti sen kanssa, eli kannattaapi testata jotain vastaavaa. Myös Xoticin RC Booster saattaisi olla ok ratkaisu.

Päivitin jonkin aikaa sitten ton Sinkun Dualiksi ja aika kivuttomasti ainakin itse saan sieltä komppi- ja leadsoundit kaivettua esiin, vaikka vahvarissa on vielä tehdasputket kiinni. Noi KT-88:it vois tosin olla aika hurjat. Tekisi mieli kyllä testata miten ne Recton kanssa pelittäisivät, mutta kun kunnollisesta KT-88 nelikosta saa sen 200EUR maksaa niin ei ihan heti ylimääräistä moiseen putkitestiin taida löytyä. :)
E pur, si muove! - Ei perkele, se on muovia!   |   www.clayskin.com   |   www.mikseri.net/clayskin
N33m0
28.04.2006 00:57:58

vaihoin tollaset tung-sol peaveyhin (rockmaster) niin erottelevuus parani aika paljon, kannattaa kokeilla.
slow music for slow people
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)