Aihe: Floyd rose ja vireen laskeminen
1
taukki
15.12.2002 16:03:08
Ostin just skeban jossa on floikka ja kuulemma vielä säädetty intonaatio. Eli meneekö säädöt perseelleen jos lasken virettä? Täytyykö tallan säätöihin tehdä muutoksia jotta intonaatio säilyisi?
benny
15.12.2002 16:13:15

Tarvii.
viiltävä tuska perseessäsi on sen hullun miehen seiväs
Grimmu
15.12.2002 17:52:39

Todennäköisesti ei tarvitse tehdä muuta kuin löysätä jousia, että talla on suorassa.
"Peace means reloading your guns."
kiitäjä
29.04.2006 15:28:14
No en tiedä, mutta itse laskin omasta kitarasta(jossa myös floikka) vireen D:eehen ja ei siihen muuta tarvii kun sen että talla pysyy paikoillaan, eli laitat jonkin esim kynän tai muovin palasen tallan alle, että talla pysyy paikallaan(kun virität D vireeseen, kannattaa olla paksummat kielet kuin 9-setti!!). Virität kitaran Deehen niin että kielet ovat normaali kireydellä, ja otat tallan alta esineen pois, tallan ei pitäisi tällöin pudota. Kun olet ottanut esineen pois, katsot onko kitara vielä vireessä jos ei, viritä se uudelleen.
Jos talla putoaa, tai tapahtuu jotain muuta, vie kitara vaikka musiikkiliikkeeseen ja sano, että he virittävät kitaran Deehen ja laittavat oikeanlaiset kielet.
Velli
29.04.2006 15:50:24
Sama kait se on menevätkö ne säädöt kun ensimmäisen kieltenvaihdon yhteydessä joudut kuitenkin säätämään intonaatiot ja muut kohdalleen. Varsinkin jos vaihdat kielten paksuutta. Jousien säädön joudut tosiaan vähintäänkin tekemään. Riippuen kaulasta joudut mahdollisesti myös hieman hienosäätämään kaularautaa.
Stratocaster_90
29.04.2006 17:50:59

Kertokaas miten muulla (siis käytännössä ja teoriassa :D) tavalla voin katsoa intonaation kuin 12. nauhan huiluääntä verrattaessa normaalin, kun se kuullostaa mun korvaan aina samalta, vaikka kuin yrittäs tahalteen pistää intonaation huonoksi?
kimurantti1
29.04.2006 17:54:37
Kertokaas miten muulla (siis käytännössä ja teoriassa :D) tavalla voin katsoa intonaation kuin 12. nauhan huiluääntä verrattaessa normaalin, kun se kuullostaa mun korvaan aina samalta, vaikka kuin yrittäs tahalteen pistää intonaation huonoksi?

Ostamalla ladukkaan ja tarkan viritysmittarin ja katsomalla sen avulla.
Mikä hemmetin "notta"? Kyseisen sanan näkeminen tuottaa aina oikean vitutuksen multihuipentuman. Pystyykö kukaan tuosta käsittämättömästä epäsikiöstä sanomaan mitä se edes tarkoittaa? Ja se on muuten kuulostaa eikä kuullostaa, prkl...
Stratocaster_90
29.04.2006 17:59:47

Kyllä minulla viritys mittari on. Mutta kun siihen oli joku konsti. Piti painaa jotain oktaavia ylempää tai jotain.
kimurantti1
29.04.2006 18:34:14
Kyllä minulla viritys mittari on. Mutta kun siihen oli joku konsti. Piti painaa jotain oktaavia ylempää tai jotain.

Soitat ensin kielen vapaana ja virität sen kohdalleen. Sitten soitat 12. nauhan kohdalta saman äänen (eli oktaavin ylempää) ja katsot onko se kohdallaan. Jos ei, niin intonaatio ei ole kohdallaan. jos kitarassasi on 24 nauhaa, niin kannattaa tehdä tarkistys vielä sieltä 24-nauhalta.
Mikä hemmetin "notta"? Kyseisen sanan näkeminen tuottaa aina oikean vitutuksen multihuipentuman. Pystyykö kukaan tuosta käsittämättömästä epäsikiöstä sanomaan mitä se edes tarkoittaa? Ja se on muuten kuulostaa eikä kuullostaa, prkl...
Spike
29.04.2006 18:39:04

Huiluäänen kuuluu kuulostaa samalta, mutta jos tahallaan virittää intonaation epävireeseen, niin ihan korvillakin pitäisi kuulla, ovatko sekä 12. kielen huiluääni että 12. kielen normaali nauhalta otettu ääni samassa vireessä tai edes lähelläkään toisiaan.
Clearly motivated by an unholy alliance.
oiva tumpeloinen
29.04.2006 18:53:14

Tää varmaan on turha posti, mutta varmastihan sä vertaat sitä 12. nauhalta soitettua huiluääntä 12. nauhalta painettuun ääneen, etkä vapaalta kieletä soitettuun????
Spike
29.04.2006 20:46:41
Ensin huiluääni virittimellä tarkkaan vireeseen, ja sitten vastaava nuotti kyseenomaiselta kieleltä (se 12. nauha) virittimellä vireeseen. Jos liian matala --> tallaa taaksepäin (kieli pidemmälle, liian korkea --> tallaa eteenpäin (lyhyempi kieli)
Clearly motivated by an unholy alliance.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)