bloodsucker 27.04.2006 11:25:53 | |
---|
Mikä avuksi? Mulla on Squier Affinity Strato ja pidän siitä muuten kovasti, mutta se on hemmetin raskas soittaa. Vibran aikaansaaminen vaatii paljon voimaa ja bendailla saa hampaat irvessä. Olen soitellut kaverin Fender Stratolla ja se on huomattavasti kevyempi soittaa.. Onko Squierit aina raskaita? Kitara on melkein uusi ja kielet ovat ohuet. Olen myös säätänyt kielet niin matalalle kuin ne saa ilman että alkaisivat rämisemään. |
N33m0 27.04.2006 11:36:30 | |
---|
vie musiikkiliikkeeseen säädettäväksi, mulla on tollane squierin strato joka on oikein kevyt soittaa slow music for slow people |
mhaarala 27.04.2006 13:33:19 | |
---|
Säätö voi auttaa, mutta jos nyt ihan rehellisesti sanon niin en ole soittanut vielä yhtäkään Stratocasteria millä saisi vedettyä bendejä yhtä kevyesti kuin esim. Jacksonilla tai Charvelilla. Tähän sarjaan kuuluu sitten Squierin lisäksi myös USA Stratocaster... ilmeisesti kyse on erilaisesta otelaudan radiuksesta ja nauhoista. Mielestäni tinttikitaroissa on yleensä aika pienet nauhat, siinä missä Jackson/Charveleista löytyy ylensä jumboja.... Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen |
StoRBa 27.04.2006 13:35:38 | |
---|
Isommat nauhat yleensä helpottaa bendailua. Mutta eihän Squier voi ikinä olla yhtä kevyt soittaa kuin Fender, vaikken kummallakaan soittele. Laatu maksaa. |
Pnctocn 27.04.2006 13:51:49 | |
---|
viritä puolsävelaskel alas "Kaikki musiikki on paskaa, paitsi hevi ja metalli - ja ne vasta paskaa onkin" |
joukov 27.04.2006 14:04:59 | |
---|
Vaihda ohuempaan kielisettiin? 008 - 042? |
IommI 27.04.2006 14:09:12 | |
---|
Tuli vain mieleen että mulla on toi Yamaha superflighter ja on niin saatanan painava kitara notta... Sori, sori... Pyhä pietari sanoi aikoinaan rokkarille... tänne et hevillä pääse... |
gasser 27.04.2006 14:53:02 | |
---|
Mutta eihän Squier voi ikinä olla yhtä kevyt soittaa kuin Fender, vaikken kummallakaan soittele. Höpönpöpö. Vai oliko tämä semmoinen huumoriheitto, niinsanottu vitsi, jota en vain ymmärtänyt? :) Köyhyys johtuu omaisuuden puutteesta |
rosberg 27.04.2006 15:06:09 | |
---|
Höpönpöpö. Vai oliko tämä semmoinen huumoriheitto, niinsanottu vitsi, jota en vain ymmärtänyt? :) todellakin! tiukkuus ei näy hinnassa (tai ainakaan näissä toisissa reiän kohdalta rämpytettävissä heheheh). asiaan: paksummat kielet tekee nihkeäksi, kielet korkealla lisää sitä, korkea vire (pudota puoli sävelaskelta normaalista). floikkakepit tuntuu kevyemmiltä floikan antaessa vähän periksi bendaillessa. miksi? |
Ze Kink 27.04.2006 16:33:12 | |
---|
Kieliä alemmas ja ohuempaa settiä kehiin. Mikä setti sulla on nyt kiinni? "Vittu! Mä diggaan viinaa, naisia ja rumpuja!" -Tuntematon spurgu metrossa |
Tietysti Pauligin 27.04.2006 16:48:36 | |
---|
Itseltäkin löytyy myös Squierin affinity strato, mutta eipä ole mielestäni mitenkään raskas soittaa. Komppailu + jammailu sujuu ihan kevyesti, ylänauhoilla temppuilu sitten jo raskaampaa. Vaikuttaa tietysti sekin että tuo on ollut vuosia räplättävänä. Säädöistä kai on kiinni. Tai sitten sinulle on sattunut joku sekundayksilö. Vaikka makuasioita ne useimmiten on että mikä on raskas soittaa ja mikä ei, ellei sitten ihan täyttää kuraa ole koko keppi. Elämä on kuin banaani, johon apinat ei yllä. |
mhaarala 27.04.2006 17:01:36 | |
---|
floikkakepit tuntuu kevyemmiltä floikan antaessa vähän periksi bendaillessa. Antaa se tavallinenkin tremolo periksi bendatessa. Laittaisin kyllä suuremmaksi syylliseksi jäykille bendauksille radiuksen ja nauhat, koska yhtä korkealle menevän bendin tekeminen stratocasterilla on minusta huomattavasti raskaampaa mitä esim. tuolla Charvelilla... :) Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen |
bloodsucker 27.04.2006 17:06:10 | |
---|
Kitarassani on 9-46-setti nyt enkä kyllä ohuempaan halua vaihtaa koska näillä olen tähänkin asti pärjännyt. Voiskohan tuo jäykkyys siitä että kaularauta kaipais säätöä? Kielet saisi ollakin vieläkin alempana kuin mitä ne nyt on mutta sitten ne alkaa rämisemään liiaksi. En tiedä sitten onko tuo normaalia Squieria jäykempi soittoinen vai ei, koska en ole Squiereilla hirveesti soitellut, mutta ainakaan mun sormivoimat ei oikein tahdo tuolla kitaralla riittää voimakkaaseen vibratoon eikä venytyksiin, vaikka tähän asti kaikilla skeboilla on riittänyt. Kaverin Behringer Stratokin on paaaljon kevyempi soittaa=) |
Ze Kink 27.04.2006 17:48:53 | |
---|
Kitarassani on 9-46-setti nyt enkä kyllä ohuempaan halua vaihtaa koska näillä olen tähänkin asti pärjännyt. Voiskohan tuo jäykkyys siitä että kaularauta kaipais säätöä? Kielet saisi ollakin vieläkin alempana kuin mitä ne nyt on mutta sitten ne alkaa rämisemään liiaksi. No kato onko kielet kuinka korkealla keskinauhoilta. Jos on korkealla ja kaula on kaarella, niin sitten sitä tulisi kiristää. "Vittu! Mä diggaan viinaa, naisia ja rumpuja!" -Tuntematon spurgu metrossa |
bloodsucker 27.04.2006 18:06:36 | |
---|
No kato onko kielet kuinka korkealla keskinauhoilta. Jos on korkealla ja kaula on kaarella, niin sitten sitä tulisi kiristää. n. 3 milliä taitaa olla 12 nauhasta. Ja kielet on niin matalalla kuin ne saa ilman että ottaisivat kontaktia ylänauhoihin. |
flattopguitar 28.04.2006 10:26:01 | |
---|
n. 3 milliä taitaa olla 12 nauhasta. Ja kielet on niin matalalla kuin ne saa ilman että ottaisivat kontaktia ylänauhoihin. Ilmeisesti mittasit kielen yläpinnan ja nauhan välisen matkan? Paksu E-kieli on paksuudesta riippuen liki 1mm paksuinen, joten kielet eivät ole hirveän korkealla, jos mittasit kielen yläpinnan ja nauhan välisen matkan. Kaularautaa säädetään ainoastaan jos siihen on tarvetta = paina kieli(t) alas 1. ja 14. nauhalta ja katso jääkö 7. nauhan ja kielen väliin yhtään tyhjää. Sopiva tyhjän määrä riippuu soittotyylistä, mutta uskon sun 0.009 e-kielen olevan riittävästi, jopa hieman vähemmänkin on ihan hyvin. Sen jälkeen voisi painaa kielen alas 10-14. nauhojen väliltä ja katsoa ottaako kieli ylempää jonkin nauhaan kiinni. Eli, onko otelauta mahdollisesti vähän kohollaan tältä kohdalta. Jos on niin se voi estää kaulan täysin suoraksi laittamisen ja aivan matalaa actionia, muuten kaularautaa voi vähän kiristää, 1/8 kierrosta kerrallaan ja antaa kitaran hetken asettua ja virittää se taas vireeseen tarkasti. Pienin muutoksin kerralla ja katsoo miten kitara reagoi, näin saa parhaat säädöt. Kitara ja -laitepalsta jonne myynti-ilmoitus ei hautaannu henkilöiden jatkuvan ilmoitusten uusimisen vuoksi ja jossa on hyvät osastot tavaroille ja tarkat säännöt: http://kitara.myfreeforum.org/ |
StoRBa 28.04.2006 10:44:17 (muokattu 28.04.2006 10:44:40) | |
---|
Höpönpöpö. Vai oliko tämä semmoinen huumoriheitto, niinsanottu vitsi, jota en vain ymmärtänyt? :) Ei tuossa niinkään vitsiä ollut.. Ite olen huomannut että mitä korkeammalle mennään hintatasossa sitä mukavampi ja vaivattomapi soittotuntuma kitaroissa on. Tietenkin poikkeuksia löytyy, jos esim kyseessä on artistin malli, jossa nimi tuo pari tonnia lisähintaa. Mutta uskaltaisin väittää että jos on sama malli Squier ja Fender niin kyllä fenkku enemmän maksaa mutta on varmasti nautinnollisempi soitettava. :) |
flattopguitar 28.04.2006 11:32:12 | |
---|
Vaikka soitettavuus pääasiassa riippuu kitaran säädöistä, niin myös kitaran soinnilla on oma osansa soitettavuuteen. Hyvä sointi tulee hyvistä kitaran osista ja hyvästä kokoonpanosta, joka kalliimmissa kitaroissa yleensä on parempi (tietenkin). Se miten paljon kitaran rakenne vaikuttaa on vähän mielipide kysymys, mutta kyllä sen huomaa jos on kokemusta kitaroista. Jos otetaan kaksi kitaraa halpis-A ja laadukas-B, jotka on asettu samanlaiseen vireeseen, samalla kielisetillä ja soitettavuudella, niin käytännössä molemmilla on yhtä helppo/vaikea soittaa, mutta laadukas-B saa soittamisen tuntumaan mukavammalta kun se resonoi ja kuulostaa paremmalta. Tästä tulee helposti mielleyhtymä, että laadukas-B:llä on parempi soittaa. Osittain näin onkin, mutta vain osittain. Kitara ja -laitepalsta jonne myynti-ilmoitus ei hautaannu henkilöiden jatkuvan ilmoitusten uusimisen vuoksi ja jossa on hyvät osastot tavaroille ja tarkat säännöt: http://kitara.myfreeforum.org/ |
Guitar Hero 28.04.2006 12:51:35 (muokattu 28.04.2006 12:52:22) | |
---|
Antaa se tavallinenkin tremolo periksi bendatessa. Laittaisin kyllä suuremmaksi syylliseksi jäykille bendauksille radiuksen ja nauhat, koska yhtä korkealle menevän bendin tekeminen stratocasterilla on minusta huomattavasti raskaampaa mitä esim. tuolla Charvelilla... :) jah.. enpäs sitten tiedä, miten kevyt charvelilla on bendailla, mutta omalla stratolla, 011 setillä ja standardivireellä menee kevyesti 1½-2 sävelaskelta ylöspäin.. ehkäpä tää affinity mies soittaa f# vireessä? kaikki on mahdollista.. :-) edit: ja nyt vielä kevyemmin, kun päätin laskea virettä puolikkaalla alaspäin. raunchy! Come to the dark side. We have cookies |
rosberg 28.04.2006 14:39:33 | |
---|
Ei tuossa niinkään vitsiä ollut.. Ite olen huomannut että mitä korkeammalle mennään hintatasossa sitä mukavampi ja vaivattomapi soittotuntuma kitaroissa on. Tietenkin poikkeuksia löytyy, jos esim kyseessä on artistin malli, jossa nimi tuo pari tonnia lisähintaa. Mutta uskaltaisin väittää että jos on sama malli Squier ja Fender niin kyllä fenkku enemmän maksaa mutta on varmasti nautinnollisempi soitettava. :) no se on kiva, että uskallusta riittää. miksi? |