Aihe: 90-luvun alun LP Standardit
1
Ziggy Bubba
21.04.2006 18:48:54 (muokattu 21.04.2006 20:45:32)

Bongasin yhden Gibsonin vasuri Stankun vm. -92 ja nyt iski hirveä GAS :) Kitaraa en ole vielä päässyt testaamaan ja haluaisinkin kuulla kokemuksia tuon ajan Lespoista yleisesti, verrattuna vaikka nykypeleihin. Studion omistajana mieleen herää pieni järjen ääni joka kysyy onko tässä mitään järkeä. Ei varmaan, tunteellahan tässä kait pelataan :D

Olikos noissa muuten ne 498T/490R mikit tohon aikaan vakiona? Ai niin, ja mihin hintaan mahtavat ton ajan oikeakätiset liikkua käytettynä (jos jollain on vasureista tietoa aina parempi)?

Kiitokset avusta etukäteen.
www.mikseri.net/sigkk Fattest shite on the planet!
echo66
28.04.2006 22:51:16
Itsellä oli aikoinaan -89 Les Paul Standard, joka oli valitettavasti ns. huono yksilö.. 12 nauhan kohdalta puu rupesi "elämään" parin vuoden jälkeen ostosta.. eli pientä särinää oli havaittavissa. Möin pois joskus -90 luvun puolessa välissä sievoisella voitolla..tietysti nyt olisi saanut siitä enemmän..:( eipä ole Les Paulit sen jälkeen kyllä kiinnostaneetkaan..sen verran Fender/Mosrite mies!!!
Surf´s up!! www.surfwipes.net
Härski
28.04.2006 22:56:27
Itsellä oli aikoinaan -89 Les Paul Standard, joka oli valitettavasti ns. huono yksilö.. 12 nauhan kohdalta puu rupesi "elämään" parin vuoden jälkeen ostosta.. eli pientä särinää oli havaittavissa.

Mulla taas päinvastaisia kokemuksia. Omistan saman vuoden LP:n ja siinä ei kyllä särise mikään muu, kuin hihnalukot. Ehdottomasti paras LP, johon olen törmännyt.
echo66
28.04.2006 23:13:47
Mulla taas päinvastaisia kokemuksia. Omistan saman vuoden LP:n ja siinä ei kyllä särise mikään muu, kuin hihnalukot. Ehdottomasti paras LP, johon olen törmännyt.
Niinkuin totesin, se oli mahd. HUONO YKSILÖ!!!
Surf´s up!! www.surfwipes.net
Härski
28.04.2006 23:14:15
Niinkuin totesin, se oli mahd. HUONO YKSILÖ!!!

ITSE OLET HUONO YKSILOE!1
Jucciz
28.04.2006 23:48:57 (muokattu 28.04.2006 23:51:05)
Jos pitäisi veikata niin 90-luvun alun LP:issä oli vielä HB-L- ja HB-R -malliset mikit, jotka ovat kyllä huomattavasti parempisoundiset kuin nuo 4xx-sarjalaiset. Ainakin aikanaan omistamassani '89 LP Customissani oli nämä, samoin saman ikäisessä kaverini Standardissa. Tuo '89 Custom ainakin oli hemmetin laadukkaan tuntuinen keppi ja jämäkän painoinen, ainakin ehtaa puuta. Ja se ulkonäkö... luulen, että tuon kitaran myymistä tulen katumaan vielä jonain päivänä, sillä harmoin näkee yhtä kaunista kitaraa.

Pidä hyvää huolta siitä, Kenkuus.
kalamies#11 >-)))>
« OSTAKAA! · räpellystä »
McNulty
29.04.2006 10:11:36
Minulla on '92 Standard... Ollut muuten hyvä kitara, mutta virittimissä ja satulan viimeistelyssä oli minun yksilössäni parantamisen varaa. Nuo Kluson Deluxe-malliset virittimet väljistyvät jossain vaiheessa ja niihin tulee klappia. Virittämisestä tulee hankalaa. Runko on minun yksilössä ainakin massiivinen, en tiedä onko kansi hieman kutistunut mutta bindauksen ja bodyn takaosan saumakohdassa on sellainen jännä millin murto-osan "kynnys". Eihän tuo mitään soittamiseen vaikuta mutta jännää ettei bindaus ole samalla tasolla muun bodyn kera.

Kitarassa on "akustisena" kohtalaisen voimakas sointi. Sustainia löytyy vaikka naapurille jakaa, etenkin sähköistettynä soundi on voimakas, kuulas ja soiva. Sustain-rikas yksilö...

Mikkejä moni "haukkuu" vaikka edelleen esim. Gibsonin Custom Shop käyttää 490R ja 498T mikkejä mm. LP Customissa. Minä tykkään ko. mikeistä kyllä... kaulamikki on sopivan pehmeä ja 498T löytyy tarvittaessa riittävästi hönkää, mutta sillä onnistuu kevyempikin lurittelu. Mielestäni varsin hyvät PAF-replicat Les Pauliin.

Kaula on toiminut moitteetta muuten, nauhat on kestävää matskua (kerran uudelleen muotoillut ja samalla hieman hiotut viimeisen 14 vuoden aikana), elektroniikka pelittää hienosti, pitäis vain omaan vaihtaa virikoneisto ja satulaksi kenties earvana.

En tiedä auttoiko tämä nyt ketään...
"I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake
Ziggy Bubba
29.04.2006 10:52:59 (muokattu 29.04.2006 10:55:43)

Kiitoksia palautteesta, vaikka oonkin tullut jo järkiini ja päättänyt sijottaa roponi sähkörumpusettiin :)

Tuota '92 Stankkua ja omaa '04 Studiota ominaisuuksien valossa kun sitten "järki kädessä" vertailin, en nähnyt oikein ideaa pistää 1700 €uroa kiinni jokseenkin samanlaiseen kitaraan. Vaikka tuosta olisi suurella todennäköisyydellä saattanut saada aika mukavasti omat pois tarvittaessa... Tällaisesta kapulasta oli siis kyse:

http://www.custom-sounds.com/epages … c22741d94dcd01064c+FI/products/1742

Olisipa tämä vehje ollut kaupan silloin kun olin tuota Studiota ostamassa.. Noh, erittäin hyvän kapulan sain vaikka reunalistat puuttuukin :)

Huomio Gibsonin Les Paulia himoitsevat vasurit: Kerrankin löytyy käytettynä tavaraa kohtuuhintaan :D
Antroid
29.04.2006 11:12:54
Jooh, tuota kyseistä on tullut seurattua. Toi hinta on näköjään tippunut aika mukavalle tasolle. Mä niin himoitsen tollasta mustaa standardia...Onneksi ei tarvitse ostaa, kun ei ole rahaakaan.
McNulty
29.04.2006 11:13:19
Aika kevyt kun vain 4,2kg :)
Miun Stanu taitaa painaa 4,6kg jollen ihan väärin muista ja Customi oli 4,7kg.
Kaunis tuo musta Stanu kyllä on kermaisine bindauksineen ja muine osineen... tykkään :)
Härski
29.04.2006 11:14:27
Aika kevyt kun vain 4,2kg :)
Miun Stanu taitaa painaa 4,6kg jollen ihan väärin muista ja Customi oli 4,7kg.
Kaunis tuo musta Stanu kyllä on kermaisine bindauksineen ja muine osineen... tykkään :)

Mun LP painaa melko tasan 4 kiloa. Taitaa olla riisitautinen.
McNulty
29.04.2006 11:17:12
No, mahonkia on niin montaa erilaista... ilmeisesti silläkin on merkitystä painon suhteen että onko se body leikattu lähempää latvaa kuin juurta tms. Eihän se paino mitään soundista kerro, mutta itselleni on sattunut mielestäni aika "heavyt" värkit. Samoin tuo Tokain LC80 Wylde-versio painoi ihan kiitettävästi. Les Paul ja levee remmi... sillä mennään vaikka kuuhun!
fox
29.04.2006 11:29:49

No, mahonkia on niin montaa erilaista... ilmeisesti silläkin on merkitystä painon suhteen että onko se body leikattu lähempää latvaa kuin juurta tms. Eihän se paino mitään soundista kerro, mutta itselleni on sattunut mielestäni aika "heavyt" värkit. Samoin tuo Tokain LC80 Wylde-versio painoi ihan kiitettävästi. Les Paul ja levee remmi... sillä mennään vaikka kuuhun!

Gibsonien painot pompsahti 70-luvulla kun ne rupes ostamaan afrikkalaista mahoonkia.. Mahongin paino on suoraan verrannollinen se kasvuvaiheessa imuttamiin maa-mineraaleihin, mm. piihin..Näin kertoili alan kirjallisuus..Toki kirjoihinhan ei oo uskomista, kommasi joku. 8)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
Les Fender
29.04.2006 11:36:23
pompsahti 70-luvulla

Mitenkäs nuo pari SGtä syöneet pannari LPt? Onko tietoa mitä mahonkia ne on? Oma ei ainakaan mikään kauhian painava ole.
"Living is easy with eyes closed!"
fox
29.04.2006 11:53:52

Mitenkäs nuo pari SGtä syöneet pannari LPt? Onko tietoa mitä mahonkia ne on? Oma ei ainakaan mikään kauhian painava ole.

Ne on varastoon jääneistä väliamerikan mahonkilaudoista, kertoo legenda. Eli kauloihin tarkoitettua lautaa oli varastossa rutosti, kun taas hyvälaatusta paksua lankkua ei. Sitte ruvettiin cross-bandaamaan runkopuita laittamalla vaneriviilu väliin.. siit nimitys "pancake".. Oli vaan yks kallis työvaihe lisää, ja puulajien kutistumisessa ilmeni eroavaisuuksia.. ´Crusher tuossa oli törmänny vastaavaan ilmiöön, kun jotkut kuivatkin vaahterat, nopeakasvuiset vallankin, kutistuu ja vastaavasti hitaasti kasvaneet eivät, samassa suhteessa kuin mahonki. Näkyy joissain pancake-bodyissa selvästi se vaahteraviilu. Vastaavasti joissain muissa saattaa erityisesti reunanauhat olla "montussa" tai korkeemmat kun mahonki. Kaulaliitoksissa saattaa lakat napsahtaa, vaikkei kaulassa olis mitään eloa saati vikaa, tulee vaan sellanen "hairline crack" eli hiushalkeema lakkaukseen, niinku olis kaula liitoksesta poikki...

Varsinaiseen aiheeseen vielä lisempää, eihän toki hyvää soitinpuuta Gibsonilla hukkaan heitetä, esimerkkinä Les Paul Spotlight Special... 8) Jos ei oo riittävän leveetä, vaikka muuten ihan loistava-loimuista kansipuuta, niin pistetään varastoon ostettua, mutta tarpeetonta pähkinäpuuta siihen väliin...
Ziggy Bubba
29.04.2006 11:58:08 (muokattu 29.04.2006 11:58:20)

Les Paul ja levee remmi... sillä mennään vaikka kuuhun!

Jep. Kyllä LP tukevalla remmillä on mun mielestä aika miellyttävän jämäkkä soittaa, ihan eri fiilis kun vaikka noilla rimpula SG:illä tai Stratoilla ;) Tykkään kovasti. Vaan eipä toi mun Studio taida olla ihan painavimmasta päästä. Veikkaisin jotain 4 kiloa.. Just sopiva.
Les Fender
29.04.2006 12:09:55
Ne on varastoon jääneistä väliamerikan mahonkilaudoista, kertoo legenda. Eli kauloihin tarkoitettua lautaa oli varastossa rutosti, kun taas hyvälaatusta paksua lankkua ei.

Ai.. luulin kuulleeni jostain (unennäköä kenties) että ne oli äSGeitä varten sahattuja plankkuja. Äsh, en pääsekkään kuittaileen Tompsille miten mun LP on syöny pari laiheliini äSGeetä;)
"Living is easy with eyes closed!"
fox
29.04.2006 12:18:48

Ai.. luulin kuulleeni jostain (unennäköä kenties) että ne oli äSGeitä varten sahattuja plankkuja. Äsh, en pääsekkään kuittaileen Tompsille miten mun LP on syöny pari laiheliini äSGeetä;)

Voi silti osa olla, vaikka ne on ehken pikkusen ohuita Äsgeehenkin..Että emme poissulje tuota mahdollisuutta. Vrt. "MIU-stamppi-episodi"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)