McNulty 16.03.2006 10:48:45 (muokattu 16.03.2006 10:49:36) | |
---|
Hankin eilen projektikitaraksi Charvel Model 4:n ja siinä on Kahlerin talla. Talla on varsin loistava, ei siitä sen enempää, mutta haluaisin tietää mistä löytyy säätöohjeita ja muita dokumentteja (vaikka räjäytyskuva tms.) ko. tallan toiminnasta. Kaikenlainen apu on tervetullutta, sillä olen purkamassa kitaran atomeiksi jotta pääseen projektiani työstämään. Ohessa vielä pari kuvaa uusimmasta hankinnasta: http://k-18.org/~tero/charvel_project.jpg Kyseessä siis vuoden '86 Charvel Model 4. Jacksonin mikit aktiivielektroniikalla (JE1200 Midboost-piirillä), dot-inlayt otelaudassa (uudemmissa mod. nelkuissahan on hainevät), leppärunko (kolmesta palasta, massiivinen ja todella voimakas akustinen sointi ja helkkarin hyvä sustain), nauhat ihan priimakunnossa, samoin koko kaula. Rungossa on ajan patinaa, kitara on ollut musta (huoltoluukusta kattelin), mutta joku on siitä hionut lakat ja maalit pois. Minä ajattelin laittaa viilun pintaan ja läpikuultavan oranssin (kenties petsattuna viilun päälle) ja ohuen kerroksen selluloosalakkaa päälle. Tähän viimeistelyasiaan otan myöskin suosituksia vastaan... Tarkoitus olisi myös ottaa keskimikki pois kokonaan, peittää sen kolo ja kaulamikille routata humbuckerin mentävä kolonen. Olen ajatellut laittaa kaulamikiksi joko humbucker-kokoisen singlecoil-mikin (eli esim. EMG HA tai Seymour Duncan Phat Cat) ja tallamikiksi sitten jonkun hieman räväkämmän "hevimikin" (esim. Duncan LW Metal tai DiMarzio Evolution/Tone Zone.. myös EMG81/85/60 on käynyt mielessä.. kokeilumielessä). Tavoite olisi saada 80s henkinen superstrato jolla irtoaa niin retrorockit (heep, purple, kingston wall) kuin myös hevit (slayer, maiden ja muut kaverukset). PS. Vaikka irroitankin JE-1200 ja muut Jacksonin elektroniikat tuosta Charvelista, niin en ajatellut niitä myydä. Mikkejä voin harkita, mutta en tuota midboost-piiriä. Sen säilytän! PPS. Vois kyllä laittaa tämän myös soitinrakennuspuolelle. "I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake |
JuSu 16.03.2006 11:11:36 | |
---|
Minä ajattelin laittaa viilun pintaan ja läpikuultavan oranssin (kenties petsattuna viilun päälle) ja ohuen kerroksen selluloosalakkaa päälle. Tähän viimeistelyasiaan otan myöskin suosituksia vastaan... Tarkoitus olisi myös ottaa keskimikki pois kokonaan, peittää sen kolo ja kaulamikille routata humbuckerin mentävä kolonen. Jos on taito hyppysissä, niin go for it. Itse menisin siitä, mistä aita on matalin... Eli pintaan Osmo Coloria, ja jos kaulaan tarvitaan humpparia, niin hotrailsia tms. kehiin, jottei tarvi routtauksia tehdä. Mutta laiskaksi ovat meikää ennenkin haukkuneet... =) JuSu I'm afraid of the candle but live for the flame. |
Jormaz 16.03.2006 11:59:11 | |
---|
Sori mutta paskaa ostit. Paljolla myyt :D In Goth We Trust! The 666 Club #4
Mactep - Love Metalia Neuvostoliitosta |
Jormaz 16.03.2006 12:02:05 | |
---|
In Goth We Trust! The 666 Club #4
Mactep - Love Metalia Neuvostoliitosta |
edgehill 16.03.2006 12:11:10 | |
---|
...mutta haluaisin tietää mistä löytyy säätöohjeita ja muita dokumentteja (vaikka räjäytyskuva tms.) ko. tallan toiminnasta... http://www.kahlerparts.com/ |
McNulty 16.03.2006 12:20:16 | |
---|
http://www.kahlerparts.com/ Kiitos kovasti... löytyi manuaalia ja säätöohjeita ja ties mitä. Pitää kotosalla pistää zipit ladaten tuolta. Plop plop! "I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake |
McNulty 16.03.2006 12:24:38 | |
---|
Sori mutta paskaa ostit. Paljolla myyt :D Katsotaan sitten kun saan sen valmiiksi :) Ehdotus: http://www.vintagekramer.com/mine/charveltigersm.jpeg Muuten ihan jees kasarimeininki, mutta läpikuultavaa ajattelin. Viilun ajattelin laittaa sen takia, koska rungon puut eivät ole maailman näteimmät (lue: niissä ei siis ole loimua) ja samalla hoituu keskimikin täyttö helpommin, kun se täyte jää viilun alle. Kitaran kansi tulisi siis loimuviilulla tms. ja petsattuna, takaosaan olen harkinnut tummaa Osmoa kyllä. Mitään hirmuista maali- ja lakkakerroksia en siihen laita. Se todennäköisesti vain tappaisi loistavan akustisen soinnin ja sustainin. "I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake |
ilpoliekkio 16.03.2006 17:46:58 (muokattu 16.03.2006 17:50:05) | |
---|
Minä ajattelin laittaa viilun pintaan ja läpikuultavan oranssin (kenties petsattuna viilun päälle) ja ohuen kerroksen selluloosalakkaa päälle. Viilua kannatan, mutta itse en selluloosalakkaa laittaisi tuohon. Akryylilakkaa mielummin. :) Yhdessä omassa kitarassani on nitroselluloosalakka, ja ei kyllä pahemmin miellytä: lakka ei ole kovinkaan kovaa, ja siinä on ominainen rusehtava sävy. Halkeilee myös aika helposti. Akryylillä saisi peilikirkkaan, kovan ja todella hienon pinnan. Nitrolla vintagempi.. ;) PS. Vaikka irroitankin JE-1200 ja muut Jacksonin elektroniikat tuosta Charvelista, niin en ajatellut niitä myydä. Mikkejä voin harkita, mutta en tuota midboost-piiriä. Sen säilytän! Jep, tuo midboost-piiri (juurikin tuon JE-1200- setin) on minullakin osoittautunut aika helmeksi laitteeksi. Paskemmilla kamoilla se vaan tuhnutti soundia ihan käsittämättömästi, mutta kunnon putkinupilla ja hyvällä kaapilla se on osoittautunut aikas ihanaksi; todella tukeva ja raskas soundi. Awaken the suffering |
P2 16.03.2006 17:52:37 | |
---|
Viilua kannatan, mutta itse en selluloosalakkaa laittaisi tuohon. Akryylilakkaa mielummin. :) Yhdessä omassa kitarassani on nitroselluloosalakka, ja ei kyllä pahemmin miellytä: lakka ei ole kovinkaan kovaa, ja siinä on ominainen rusehtava sävy. Halkeilee myös aika helposti. Akryylillä saisi peilikirkkaan, kovan ja todella hienon pinnan. Nitrolla vintagempi.. ;) Samoilla linjoilla liikun, kunnon 2-komponenttiakryylilakka ja kaveritkin ihmettelevät upeaa pintaa. http://users.utu.fi/pmojal/tele/moi40.jpg tossa näkyy kuinka paljon nitrosellu tummentaa vaahteraa, kansi on käsittelemätön ja toi "feikkibinding" on nitrosellulakkaa. http://users.utu.fi/pmojal/tele2.jpg tossa näkyy kunnon akryylimaalin kiiltoa, päällä ei oo edes lakkaa, pelkkä maalipinta on kiillotettu |
McNulty 16.03.2006 18:05:24 | |
---|
Samoilla linjoilla liikun, kunnon 2-komponenttiakryylilakka ja kaveritkin ihmettelevät upeaa pintaa. Pelkään vain että nuo muovilakat tappavat sen voimakkaan akustisen soinnin ja loistavan sustainin. Kiiltoa ei niin tarvitse olla, glitter-skebaa en ole tekemässä vaan raakaa työkalua :) "I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake |
kimurantti1 16.03.2006 18:06:16 | |
---|
http://k-18.org/~tero/charvel_project.jpg Minä ajattelin laittaa viilun pintaan ja läpikuultavan oranssin (kenties petsattuna viilun päälle) AAARGH!! Ei saa! Ei vaan saa... Tuo kitara on tuollaisena aivan älyttömän tyylikäs, vielä kun olisi kullanvärinen hardware:) Multa meni yöunet, pahoittelen... "Olen oppinut että tämän jutun pääpaino on jossain aivan muualla kuin mediassa ja julkisuudessa."
-Antti Tuisku (Nokian Uutiset 1.8.2005) |
McNulty 16.03.2006 18:11:46 | |
---|
AAARGH!! Ei saa! Ei vaan saa... Tuo kitara on tuollaisena aivan älyttömän tyylikäs, vielä kun olisi kullanvärinen hardware:) Multa meni yöunet, pahoittelen... Nimenomaan haluaisin säilyttää tuon skeban mahdollisimman paljon natural-muodossaan ilman maalailuja ja lakkailuja. Siksipä siis tuota viilu+petsaus ajattelin. Sais vähän sellaista oranssia/vintagea pintaan. Kyl ne yöunet tulee takaisin parin valvotun vuorokauden jälkeen. Tuo Kahler on kyllä kuningas! :) "I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake |
P2 16.03.2006 18:27:34 | |
---|
Ei akryylilakat mitään sointia tapa, ainakaan noissa kahdessa telessä mitkä oon sillä tehny. Eikä sitä sen paksummalti tarvi laittaa kuin nitroselluloosalakkaakaan. |
maxillaris 16.03.2006 23:51:42 | |
---|
Onneksi olkoon hienosta Härvelistä!!.. Löytyikö ihan Suomesta ja onkos kauppahinta salaisuus;)? Itelle tulossa ens viikolla samanlainen, mutta on rajulla 80-luvun maalauksella..heh.. |
joukov 16.03.2006 23:55:33 | |
---|
Leikkaa pala pois tallan takaa ja laita vaha/öljykäsittely á la Reb Beach signature Ibanez. |
fox 17.03.2006 01:32:19 | |
---|
Tuo Kahler on kyllä kuningas! :) Jes juu, jokusen vuoden koittanu tolkuttaa, hyvä että ees joku uskoo... 8) Kahler ja ZR on ne (mun mielestä) vibravatkuttimet, jos sellasia tarvitsee. |
McNulty 17.03.2006 07:33:17 | |
---|
Onneksi olkoon hienosta Härvelistä!!.. Löytyikö ihan Suomesta ja onkos kauppahinta salaisuus;)? Kiitoksia! Ihan Suomen Tampereelta löytyi :) Hinnasta sen verran ettei kyseinen kepukka nyt niin kallis ollut laatuunsa ja kuntoonsa nähden. Nauhat on ihan priimakunnossa, himoitulla JE-1200 elektroniikalla jne. Vähemmän tämä maksoi kuin maksimi opintotuki asumislisällä :) Itelle tulossa ens viikolla samanlainen, mutta on rajulla 80-luvun maalauksella..heh.. Juu, meikäläiselläkin nyt kaksi Charvelia taas talossa. Tuossa tuo toinen true 80s: http://k-18.org/~tero/charvel.jpg PS. kuvan remmi on ihan omaa käsityötä. "I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake |
p130 17.03.2006 09:08:31 | |
---|
Kyseessä siis vuoden '86 Charvel Model 4. Jacksonin mikit aktiivielektroniikalla (JE1200 Midboost-piirillä), dot-inlayt otelaudassa (uudemmissa mod. nelkuissahan on hainevät), leppärunko (kolmesta palasta, massiivinen ja todella voimakas akustinen sointi ja helkkarin hyvä sustain), nauhat ihan priimakunnossa, samoin koko kaula. Rungossa on ajan patinaa, kitara on ollut musta (huoltoluukusta kattelin), mutta joku on siitä hionut lakat ja maalit pois. Minä ajattelin laittaa viilun pintaan ja läpikuultavan oranssin (kenties petsattuna viilun päälle) ja ohuen kerroksen selluloosalakkaa päälle. Minulla on täysin samanlainen, tosin alkuperäinen musta väri ei ole lähdössä minnekään ;) Ihana soitin, jos jommasta kummasta hevikepistä pitäisi luopua, niin saattaisi Jackson ltd ´88 lähteä ennen Charvelia... Charvel muuten maksoi 800mk, hinta/laatu kohdallaan, vai? Jos tuon keskimikin kolon aiot tosiaankin piilottaa (sehän on oikeasti vaan rock kun keskimikkin kohdalla on kolo...) niin viilu taitaa olla ainoa siistin lopputuloksen antava vaihtoehto. Puu kuitenkin elää ja muuten tukitun kolon saumat tulisivat esiin. Lisäksi jos on tarkoitus tehdä kuultoväri niin ei niitä mikkikolon saumoja muuten saa piiloon. Plussana viilussa olisi vielä, että jos joskus alkaa haluttamaan keskimikkiä, niin ei periaatteessa tarvitsisi tehdä muuta kuin reikä viiluun. Jos olet myymässä, niin tallamikki kohtuuhintaan saattaisi kiinnostaakin tässä kevään mittaan... Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen |
McNulty 17.03.2006 09:59:33 | |
---|
Jos tuon keskimikin kolon aiot tosiaankin piilottaa (sehän on oikeasti vaan rock kun keskimikkin kohdalla on kolo...) niin viilu taitaa olla ainoa siistin lopputuloksen antava vaihtoehto. Puu kuitenkin elää ja muuten tukitun kolon saumat tulisivat esiin. Lisäksi jos on tarkoitus tehdä kuultoväri niin ei niitä mikkikolon saumoja muuten saa piiloon. Plussana viilussa olisi vielä, että jos joskus alkaa haluttamaan keskimikkiä, niin ei periaatteessa tarvitsisi tehdä muuta kuin reikä viiluun. Jep, periaatteessa onnistuisi niinkin, että ei tosiaan täyttäisi sitä keskimikin koloa, mutta ajattelin pistää sen ihan tarkasti mitoitetulla puupalikalla+liimalla umpeen... tarvittaessa vielä hieman puukittiä saumojen kohdalle ja viilu päälle. Silloin ei ainakaan tule vahingossa tökkästyä plektralla reikää ohuen viilun läpi :) Minulle tuo keskimikki on käytännössä tarpeeton ja vieläpä kovin usein pikkauskohdalla (jolloin plektra osuu ajoittain mikin kylkeen). Eli se on haittaava tekijä ja täysin tarpeeton. Siksipä ajattelin sen tästä yksilöstä modata pois. Jos olet myymässä, niin tallamikki kohtuuhintaan saattaisi kiinnostaakin tässä kevään mittaan... Pitänee juu katsastaa mitä tuolle elektroniikka-setille tekee. Kevään aikana sekin ratkeaa kun projekti etenee ja selviää sekin millaiset mikit laitan modattuun tekeleeseen kiinni. "I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake |
McNulty 20.03.2006 14:45:52 | |
---|
Noniin... projekti etenee! 19.3.2006 - Kitara purettu osiksi, rungosta suurimmat patinat hiottu. Kahler tuli tutuksi kun sen irroitin ja tutustuin toimintaan tarkemmin. 20.3.2006 - Viilukeskukselta tilattu neliö Pähkinäpuuta ja toinen neliö Lacewood-nimistä vekkulin näköistä puumatskua. Toivottavasti saan rojut huomenissa niin pääsen liiman, petsit/vahat/öljyt ja lakan ostamaan. Onko ehdotuksia millä liimalla viilu kannattaa kiinnittää leppärunkoon? Tänään taitaa olla tiedossa keskimikin reiän täyttämistä ja kaulamikin kolosen kohtalo selvinnee myöskin (tehdäänkö hummerille tilaa vai jätetäänkö sinkuksi). "I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake |