Bald Anus 09.05.2006 17:12:18 | |
---|
No niin, otetaanpa tällainen pienimuotoinen keskustelu noista kahdesta maanmainiosta kitarasta. Perustin topicin lähinnä sen vuoksi, koska en osaa päättää, kumman ostan (koska aion lähiaikoina alkaa sijoittamaan jälleen uuteen kitaraan). Ja vertaillaan tässä nyt siis Meksikolaisia Stratoja (Fender) ja Standard SG: itä (Gibson). Muitakin saa tietysti vertailla, mutta kertokaa sitten minkämaalaisia ja minkä sarjan SG: itä ja Stratocastereita tarkoitatte. Aloitetaanpa näin! SG + Humbuckerit Liimakaula Kiinteä talla Hyvä soitettavuus Hieno Gibson - Kaula painaa enemmän kuin body Hinta Überisti lakattu kaula Stratocaster + Todella hyvä soitettava Bodyn ja kaulan paino jakaantuu hyvin Hieno Fender (Tähän ei osaa oikein perustella mitään, Stratot ovat vaan yksinkertaisesti niin hyviä) - Yhden kielen katketessa (ainakin osa kielistä) menee epävireeseen Vire katoaa helposti kampeillessa En ole koskaan saanut selville, mitä sillä toisella Tone-potikalla tehdään Todella tasavertaisia kitaroita ovat. SG: ssä häiritsee vain hinta ja lakattu kaula, kaulanhan voi hioa, mutta voisipa hinnankin. Ai et digaa mun paskast? No, tos on kusta!
THV-Klubi #12
Paskakitaristit #1 |
Tompsi 09.05.2006 17:15:39 (muokattu 09.05.2006 17:17:16) | |
---|
Kannattaa myös muistaa että noita Mexikon Fendereitä saa kaksi yhden Gibsson SG Standardin hinnalla. EDIT: Jaa. Olihan siellä miinuksissa jo hinta mainittu. Nevömaind. |
Petrukki 09.05.2006 17:18:26 (muokattu 09.05.2006 17:22:34) | |
---|
Ja tietty soundikin on erilainen: SG tumma, Strato kirkas. Kyllä mää SG:n ottaisin. Ja stratonkin. Taitaa riipua ihan siitä, soittaako jotain hevanderia. Ja nekin stratosta lähtee, kun mikkejä vaihtelee. E. Suosittelen jättämään SG:n faded-mallit ostamatta Ne on rumia, ja kaiken lisäksi hiki tms. saattaa tehdä kaulan käyttökelvottomaksi. ENGL - muita ei tueta.
"Seuraava keppini on varmaan joku Exolorer, mutta ei todellakaan James Hammetin takia." -Petrukki
Haluan bändiin (komppi)kitaristiksi metallibändiin Turun suunnalta. |
fox 09.05.2006 17:21:59 | |
---|
- Kaula painaa enemmän kuin body Hinta Überisti lakattu kaula
Kaks melkolailla erilaista kitaraa arvioinnissa, enkä lähe arpomaan.. :) Ainakin vanhemmat SG:t kyllä mun mielestä ei ole kaulapainoisia.. Hinta..no joo. Valmistusmaan perusteella toki eroavuuksia. Kaulan lakkaus toisten mielestä hyvä, joillekin taas sitten se huono puoli.
|
Bald Anus 09.05.2006 17:24:44 | |
---|
Kaulan lakkaus toisten mielestä hyvä, joillekin taas sitten se huono puoli. Minulle huono, koska käteni menevät kylmiksi ja hikisiksi helposti viileässä. Ai et digaa mun paskast? No, tos on kusta!
THV-Klubi #12
Paskakitaristit #1 |
Tompsi 09.05.2006 17:24:55 | |
---|
Ja nekin stratosta lähtee, kun mikkejä vaihtelee. ...taikka kolvaa sentin verran johtoa Straton mikinvalitsimeen ja kääntää tonepotikkaa 1/4 kierroksen. |
PoLFus 09.05.2006 17:32:51 | |
---|
Minun sg faded on melko kirkassointinen ja ei kaulapainoinen. "I believe in what George Harrison says that you can change the world with love-if you really got it. If you really care, you can do it." - FZ |AKKK#11 |
Artist 09.05.2006 17:35:01 | |
---|
E. Suosittelen jättämään SG:n faded-mallit ostamatta Ne on rumia, ja kaiken lisäksi hiki tms. saattaa tehdä kaulan käyttökelvottomaksi. Taidat olla huumorimiehiä? Onko vielä jotain muita kitaroita, jotka kannattaa jättää ostamatta sen takia, että ovat rumia ja hiki saattaa tehdä kaulan käyttökelvottomaksi? Voisi jotain faktaakin heittää esiin... |
Ekku01 09.05.2006 17:36:48 | |
---|
Kaula painaa enemmän kuin body Ei paina kaikissa. Yhden kielen katketessa (ainakin osa kielistä) menee epävireeseen Vire katoaa helposti kampeillessa Kampea ei ole mikään pakko käyttää. Monet staratkin jättävät kammen pois, kuten esim. minä ;o) En ole koskaan saanut selville, mitä sillä toisella Tone-potikalla tehdään Toisella säädetään kaulamikkiä, toisella keskimikkiä. Näin siis jos kyseessä on ihan perinteinen Strato. Tuosta SG:stä sen verran vielä, että itse en ainakaan sitä '61 mallia (tai reissueta) hommaisi. Se kaulaliitos kun on niin olematon, että tulee bendailtua kaulalla väkisinkin ihan vahingossa jos soitin sattuu olemaan kaulapainoinen. Standard SG sen sijaan on mainio peli. Mutta Strato vai SG, siihen on mahdotonta vastata. Riippuu ihan siitä mitä haluaa soittimeltaan. Say What?! |
fox 09.05.2006 17:38:31 | |
---|
Minulle huono, koska käteni menevät kylmiksi ja hikisiksi helposti viileässä. So? Meinaatko että lakattu kaula tahmaa nnin perin voimakkaasti? Onhan se F-kaulakin lakattu.. Hyvä vahaus vaan kaulaan. Ja välillä pyyhkäsee kunis Pulliainen... |
Petrukki 09.05.2006 17:38:44 (muokattu 09.05.2006 17:53:32) | |
---|
Taidat olla huumorimiehiä? En ole. Haaveilin tuon SG-fadedin ostoa pari kuukautta sitten, ja porukka väitti, että kaula on aika heikko juurikin hikeä tms. vastaan. Sama taisi olla LP-fadedeissakin. Voisi jotain faktaakin heittää esiin... No onhan Angus Younginkin SG-faded mennyt pillale juuri hien takia? Koitanpa etsiä linkin. E: http://www.rytmi.com/rytmi303/303gibson1.html Tuolla juuri puhutaan siitä, että kitara on valmiiksi "haalennettu" ja näinollen ei kestä kulutusta. Artist saat sinäkin fatkaa laittaa, kun kerran tiedät. ENGL - muita ei tueta.
"Seuraava keppini on varmaan joku Exolorer, mutta ei todellakaan James Hammetin takia." -Petrukki
Haluan bändiin (komppi)kitaristiksi metallibändiin Turun suunnalta. |
Bald Anus 09.05.2006 17:39:22 | |
---|
Kampea ei ole mikään pakko käyttää. No sehän on silti edelleen haittapuoli? Ai et digaa mun paskast? No, tos on kusta!
THV-Klubi #12
Paskakitaristit #1 |
PJS 09.05.2006 17:40:24 | |
---|
Oletetaan et on sama budjetti molemmille? Ostaisin USA straton ja jos haluaisin enemmän hönkää niin vaihtaisin siihen mikit. Lähinää siksi että Stratolla on niin paljon mukavampi ja luontevampi soittaa. Gibson - tyyppiset kitarat ei oo koskaan oikein toiminu mulle. Se on se kaula ja mensuuri mikä niissä kusee. Stratoakin saa kiinteätallaisena ja jos kampea ei käytä niin sen tallan voi lukita niin että vire säilyy vaikka mitä tekisi. Night time with PJS @ 62.183.214.174:8000, online aina kun minäkin olen. |
Ekku01 09.05.2006 17:43:07 | |
---|
No sehän on silti edelleen haittapuoli? Eihän se silloin enää ole jos tallan blokkaa kiinni bodyyn. Eihän Standard SG:ssäkään kampea ole, joten käsitin että se ei ole sinulle välttämättömyys. Say What?! |
LiiMaNHeNKi 09.05.2006 17:43:16 (muokattu 09.05.2006 17:43:36) | |
---|
Stratocaster - Yhden kielen katketessa (ainakin osa kielistä) menee epävireeseen Vire katoaa helposti kampeillessa Onhan niitä Stratoja kiinteätallaisinakin. Itse ostaisin sellaisen vaikka heti jos rahnaa olisi, kun en tuota kampea tarvitse. Ja jos olisi vielä enemmän rahaa niin sitten kanssa SG:n. Ja... vaikka mitä. EDIT: olin hidas. Laiskuus on viisauden alku. |
Bald Anus 09.05.2006 17:44:38 | |
---|
Eihän se silloin enää ole jos tallan blokkaa kiinni bodyyn. Eihän Standard SG:ssäkään kampea ole, joten käsitin että se ei ole sinulle välttämättömyys. Ei, en tarvitsisi edes kampea, huomaa SG: n +puolissa "kiinteä talla" Ai et digaa mun paskast? No, tos on kusta!
THV-Klubi #12
Paskakitaristit #1 |
Ekku01 09.05.2006 17:47:08 | |
---|
Ei, en tarvitsisi edes kampea, huomaa SG: n +puolissa "kiinteä talla" Stratojakin on kiinteätallaisia, mutta itse kyllä mieluiten hommaan normi-straton ja blokkaan tallan. Niissä on kuitenkin oma saundinsa. Say What?! |
J.Hollström 09.05.2006 17:57:27 | |
---|
Kysessä on kaksi täysin erilaista työkalua eri tarpeisiin. Paha lähteä vertailemaan. "Tunge Juki se ruma jazzbassosi vanhaan läskiperseeseesi ja pidä turpasi tästä lähtien kiinni." -Gitaristi-
Mighty Shade |
Tinmo 09.05.2006 17:57:50 | |
---|
Oma SG (Gibson Standard) ei ole lainkaan kaulapainoinen, ja kaula pysyy ylhäällä vaikka käytänkin 6€ halpishihnoja. Kaikki SG:t eivät siis kärsi moisesta. "You're my wife now!" |
Pasi 95 09.05.2006 19:32:34 | |
---|
Meillä on molemmat. - Gibson SG (-74) - Fender Stratocaster (American series -06) Strato on mielestäni erittäin hyvän tuntuinen käteen (meksikolaista en ole koittanut). Sillä on mukava soittaa mitä vaan. Se sopii niin sooloiluun kuin komppiinkin. Strato on mielestäni parhaillaan soitettaessa Fenderin putkivahvistimilla, joko puhtailla tai hieman pääteastesärölle taittuneilla saundeilla. SG on myös hyvä soittaa. Mielestäni Fender kuitenkin vetää hieman pidemmän korren istuvuudessa käteen. Fenderin "pyöreämmät muodot" saattavat vaikuttaa siihen. SG on ehkä enemmän soolokitara kuin komppikitara ja taittuu myös helpommin särölle humbuckereidensa ansiosta. Kuvauksesi perusteella soitat myös heviä, joten siihen on SG ehkä hieman parempi. Mutta kyllähän lähes kaikilla voi soittaa kaikkea. Itse ostaisin Fenderin, mutta musiikkityylini on erilainen kuin sinun. Suosittelen lämpimästi Amerikkalaisia Stratoja (ei Highway), sillä niitä ei tarvitse enää vaihtaa pois. MUTTA jos et osaa päättää, osta molemmat. Kitaroita pitää aina olla joka lähtöön. Näin minun mielestäni! "Old Time Rock `n` Roll" |