Aihe: Gibsonin virittimet
1 2
mkuusela
13.02.2007 23:50:24
Omassa lespassa yksi viritin sökönä, ei pysy enää kunnolla vireessä. Onko jollain tietoa mitkä mahtaisivat olla parhaimmat ja tarkimmat mahdolliset virittimet, nykyisiset alkuperäiset Gibson Deluxet.
DZN
14.02.2007 00:16:11
Kokeile vaikka schallerin M6 vintagee:
http://www.schaller-guitarparts.de/11110.htm
Oli omassa ja ne on hyvät
Aka. Dino and 6077dino
pekurides
14.02.2007 00:26:20 (muokattu 14.02.2007 00:31:53)

Mä laitoin tuommoset schallerin lukittavat.m6 http://www.schaller-guitarparts.de/1111.htm ..... ja nyt pysyy vireessä!

(on niillä orkkismallisia klusontyyppisiäkin
http://www.schaller-guitarparts.de/11112.htm)

+ Paljon kivempi viritellä kieliä kiinni ja ei tarvi kuin yhden tai pari rundia ympäri, säästyy aikaa ja hermoja.
(mitä vähemmän rundia tapin ympärillä sitä vähemmän kieli venyy ja menee epävireeseen)

- aika painavat... jos muutenkin kaulapainoinen niin ei hyvä, mutta eihän lespi ole:)
Tunteella päin vittua.
Jackie
14.02.2007 02:08:06
virittimet, nykyisiset alkuperäiset Gibson Deluxet.

Osta Gibsonit!! Laatua!! Harakat hiljaa, ostakaa tokaitanne...
Sweeeeeeeeeeeeeet Emooooooooooootion
LaXu
14.02.2007 02:19:41
Osta Gibsonit!! Laatua!! Harakat hiljaa, ostakaa tokaitanne...

Niin, kyllähän sitä kannattaa maksaa 60-100€ ei-lukittuvista virittimistä, joissa on Gibsonin merkki takana, kun tasan samat virittimet Klusonin lätkällä saa kolmella kympillä... ;)

Minä suosittelisin, että otat virittimen irti ja mittailet sen kolon. Stewmacin sivuilta löytyy monien virittimien mitat, joiden mukaan voi valita mahdollisimman hyvin suoraan sopivat.

Lukkovirittimiähän tuohon ei tietysti välttämättä tarvitse, mutta ne ovat kyllä erittäin kätevät. Itse pidän Gotohin lukkovirittimistä kovasti. Tarkemmat kuin esim. Sperzelit ja näyttävät tavallisilta virittimiltä (ei ole thumbwheelia takana kuten Sperzeleissa ja Schallereissa). Pitäisi olla myös Schallereita kevyemmät.
Twinkle
14.02.2007 02:20:24
Omassa lespassa yksi viritin sökönä, ei pysy enää kunnolla vireessä. Onko jollain tietoa mitkä mahtaisivat olla parhaimmat ja tarkimmat mahdolliset virittimet, nykyisiset alkuperäiset Gibson Deluxet.

jos yksi ainoa viritin on risa ja haluat sen korvata niin varmaan esteettisyyden takia kannattaa ostaa originaalit.

Jos taas ulkonäöllä ei ole väliä, niin nuo täällä osoitetut schallerit on ainakin laadukkaat. tarkkuuksista en tiedä, tarkkojahan ne on kaikki mutta toiset on hankalampi saada tarkasti vireeseen.
mkuusela
14.02.2007 06:00:17
Kattelin virittimiä saksasta ja kyllä nuo alkuperäiset on aika suolaisen hintaiset. En todellakaan maksa maltaita jostain merkistä koska hiljattain testaamissani lespatyylisissä kitaroissa oli järjettömän tarkkoja koneistoja, tosin ei tuollaisia Kluson-tyyppisiä. Tuossa Gibsonissahan riittää kun laittaa kitaran pöydälle jolloin virittimet osuvat pöytään ja heti pari kieltä epävireessä. Tolla kepillä on tosin jo ikää reilu kymmenen vuotta joten koneistot kai löystyneet. Kiitoksia vinkeistä, nuo schallerit lähtee tilaukseen.
duc
14.02.2007 08:26:45
Itsellänikin hajosi LP:n yksi viritinkoneiston kotelo viikonloppuna, kun kitara tipahti hihnasta ja otti osumaa lattialla olevaan säröpedaaliin. Saiskohan noita ostettua yksittäin, kun koko sarja vintage nickel Gibson Deluxeja maksaa satasen, ja tarvetta olisi lähinnä sen yhden korjaamiseen pikaliimaa tukevammalla ratkaisulla...
Jebe-
14.02.2007 08:31:04 (muokattu 14.02.2007 08:31:35)
Itsellänikin hajosi LP:n yksi viritinkoneiston kotelo viikonloppuna, kun kitara tipahti hihnasta ja otti osumaa lattialla olevaan säröpedaaliin. Saiskohan noita ostettua yksittäin, kun koko sarja vintage nickel Gibson Deluxeja maksaa satasen, ja tarvetta olisi lähinnä sen yhden korjaamiseen pikaliimaa tukevammalla ratkaisulla...

Aika nihkeästi saa Suomesta ostettuna yksittäiskappaleina noita virittimiä, etenkään vähän laadukkaampia. Jotkin musiikkiliikkeet myyvät kyllä jotain halpisvirittimiä irtokappaleina, mutta oikeastaan kaikki kalliimmat joutuu ostamaan paketissa... mikä on minun mielestäni ainakin suht naurettavaa.

Mutta esim. Warmothilta (ja muualta jenkeistä?) saa kappaleittain. En sitten ota kantaa siihen kuinka kannattavaa on lähteä tilaamaan yhtä viritintä Amehiikasta asti.
Und hallo everyone I'm amazing check me out!
losli
14.02.2007 09:50:12 (muokattu 14.02.2007 10:47:11)
Alan kirjallisuudesta löytyy vinkejä miten kielet saa laitettua ihan tavallisiin tappeihin niin, että sihen ei tarvitse kuin 1-2 varvia kieltä. Itselläni on vakiintunut tuollainen 1-1,5 kierrosta ja hyvin pitää vireen. Käytän menetelmää jossa kieli tungetaan ensin tapin reiästä läpi ja sitten taitetaan kielen pää sojottamaan lavasta pois päin. Tämä pää sitten lukitaan yhdellä tai kahdella kierroksella paikoilleen. Eli mitä kovemmin kieltä venytetään tai rämistellään sitä kovemmin kieli lukittuu kiinni tappiin. Olen joskus koettanut laittaa päällystettyihin kieliin vain puoli kierrosta, ja sekin piti vireensä aivan moitteetta. Tuolla menetelmällä uudetkin kielet pysyvät melkein heti vireessä.

Kannattaa varmaan pistää nuo yksittäiskappaleet myyntiin, jos tarvii vaan yhden. Parikin jos saa myytyä kohtuulliseen hintaan, niin ei siinä hirveästi enää takkiin tule.
duc
14.02.2007 10:07:33
HYvä idea, minä voisin esim. ostaa yhden ohuiden kielten puoleisen vintage nickel gibson deluxen vihertävällä tapilla jos halvalla saa :-)
Da Make
14.02.2007 10:31:09
Mistä saisi Kluson tyyppisen virittimen metallisilla nupeilla?
Katso omat plussasi täältä! "Oh Yeah! E-minor!" - Patrick
losli
14.02.2007 10:52:58
Jos tuollainen Gibsonin satsi maksaa jotain 100 Euroa niin kyllähän yhdestä tapista voi jo 30 Euroa maksaa, jos kerran toinen vaihtoehto on että joutuu ostamaan koko sarjan. Hyvässä lykyssä sellainen joka näkee myymisen vaivan voi saada jopa voittoa tuosta. Kaikki ovat siis tyytyväisiä. :-)
MusaMasa
14.02.2007 11:10:22
Minun ehdotukseni on että tilaat Thomannilta Groverit, esim. nämä (riippuen muiden osien väristä) http://www.thomann.de/fi/gibson_mh025_tuners.htm
Life is for living! Only a Real Gibson is Good Enough.
McNulty
14.02.2007 11:27:55
Itselläni on Gibson LP Standardissa Gotohin Magnum Lockit. Menevät suoraan Gibson Deluxe Klusonien reikään ilman modailuja. Itselläni on noissa Gotoheissa vielä erikoiset Grover Kidney-tyyliset viritinnupit. Varsin tyytyväinen olen ollut...

http://www.millbrook.fi/source/SG-Buttons%20split1.jpg
Tuosta tuo F20 oli meikäläisen nuppivalinta... on niin nätit mustassa Stanussa :)
Fuck HiFi, Bring In The HiGain - Brassknuckles To The Teeth!
dropD
14.02.2007 12:11:36

Anteeksi mainos, mutta mulla olis ylimääräisenä lähes käyttämättömät gibsonin deluxet vihertävillä nupeilla. Jos jollakulla on tällaisille käyttöä, niin pikaviestiä vaan...
mvirta
14.02.2007 20:49:28
Mä ostin joskus Tampereelta Ahosen Musiikista yhden Gibsonin klusonin rikkoutuneen tilalle. Halpa se ei ollut, oliskohan ollut vanhan satasen mutta silläpä siitä selvittiin.
Shut Up 'n Play Yer Guitar
Dropped C
14.02.2007 20:56:23 (muokattu 14.02.2007 21:08:50)
Mulla vaihdettiin Exploreriin yks Groveri kitarapajalla, kun se oli saamassa muutakin säätöä sieltä. Osan hinta oli näin ollen 11 egee (täysin samannäköinen ainakin kuin alkuperäinen), eli noita en voi kalliiksi väittää.

Edit: Groveri siis, eikä Gotohi....
"Legendaarinen Gibson / EPI kitaran arvo nousee vaan" - Kolmisointu.
Jytäurpo
14.02.2007 21:04:22 (muokattu 14.02.2007 21:07:30)
Aika nihkeästi saa Suomesta ostettuna yksittäiskappaleina noita virittimiä, etenkään vähän laadukkaampia. Jotkin musiikkiliikkeet myyvät kyllä jotain halpisvirittimiä irtokappaleina, mutta oikeastaan kaikki kalliimmat joutuu ostamaan paketissa... mikä on minun mielestäni ainakin suht naurettavaa.

Mutta esim. Warmothilta (ja muualta jenkeistä?) saa kappaleittain. En sitten ota kantaa siihen kuinka kannattavaa on lähteä tilaamaan yhtä viritintä Amehiikasta asti.

Kyllä saa yksittäiskappaleina Suomesta, tai ainakin pari vuotta sitten sai. Täältä kannattaa kysellä:http://www.kitarahuolto.com/ Niin ja tosiaan Gibsonissa kannattaa säilyttää ne alkuperäiset virittimet, vireongelmat johtuvat yleensä satulasta.
Sex, liquor and death
The Jack
18.06.2018 19:10:53 (muokattu 18.06.2018 19:12:15)
Taas nostan haudan takaa reilut 10 vuotta vanhaa ketjua, pahoittelut.

Mulla on -94 Gibsonin Les Paul Standard, ja siinä ne alkuperäiset Gibson Deluxe-virittimet. Kolmoskielen viritin on temppuillut aina, ja nyt se lensi palasina lattialle kielten vaihdon yhteydessä. Pitäisi löytää suoraan alkuperäisiin reikiin sopivat virittimet. Meneekö nämä GOTOH 3+3 MAGNUM LOCKit? Tai joku toinen koneisto samasta firmasta, mutta pitää olla vintagen näköiset.

http://www.millbrook.fi/tuotteet.ph … di=SD90MG-SLG&tuoteryhma_id=392

Voisin toki maksaa myös jollekin palstalaiselle pikkusumman alkuperäisestä hyväkuntoisesta vihertävän värisestä Gibson Deluxe-virittimestä. Tai ehkä ostaa koko setin. Mulla ei ole ollut minkäänlaisia vireongelmia näiden kanssa, ja pidän niiden ulkonäöstä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)