Aihe: Tarvitsen apua teräskielisen akustisen hankintaan 1 2 | |
---|---|
![]() 05.05.2006 21:10:56 | |
Otsikossahan tuo juttu jo lukeekin, mutta tarkennetaanpa tilannetta nyt vähän. Elikkä ylioppilasjuhlat on tässä tulossa (toivottavasti), ja vanhemmat lupautuivat tommosen teräskielisen akustisen ostamaan lahjaksi. Olen tyhmä rumpali oikeasti, joten tarvitsen vähän avustusta tässä hommassa, ettei mene rahat ihan hukkaan. Käyttelin tuota hakua, ja pikkasen sain suuntaa jo sieltä, mutta vielä kaipaisin vähän tarkennusta. Hinta saa varmaan olla siinä jossain 500e tienoilla, mutta mitään tarkkoja rajoja en kyllä vanhemmilta saanut vaikka yritin kysellä. Sanoivat vaan, että pitää olla semmonen hyvä millä oikeasti voi soitella kunnolla, mutta ei kuitenkaan liian kallis ja hieno. Eli vähän semmosta keskitason vehjettä tässä nyt haetaan. Kitara ei saa olla käytetty, vaikka sellaisten hankintaa yleensä kannatankin. Lähinnä Ibanezin ja Yamahan kitaroita olen ajatellut, mutta muitakin merkkejä saa toki ehdottaa. Soundivaatimuksia en osaa oikeastaan kovin hyvin tähän valitettavasti laittaa, mutta sanotaan nyt vaikka että mitä parempi niin sen parempi. Tuo itse asiassa pätee vähän kaikkeen tässä. Sellanen melko kirkas se soundi saisi ehkäpä olla. Haluaisin, että kitaran kaula ei ole sitä kaikista leveintä mallia. Tuossa alapuolella on muutamia mitä olen vähän harkinnut, tuo Ibanez varsinkin kiinnostaa, mutta en tosiaan kyllä tiedä niistä juuri mitään muuta, kun että ovat hienon värisiä. Tuo väriasia on siis kuitenkin tärkeysjärjestyksen loppupäässä, mutta tuommonen tummansininen/-punainen väri ja mustat reunat olisi kuitenkin boonusta. http://www.thomann.de/thoiw3_yamaha … 5s_tmb_westerngitarre_prodinfo.html http://www.thomann.de/thoiw3_yamaha_apx5atbb_prodinfo.html http://www.thomann.de/thoiw3_yamaha_apx7aobb_prodinfo.html http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-189642.html Tekeekö tuollaisilla jotain, vai ovatko ihan leluja? Mitä hyviä/huonoja puolia niissä on? Törmäsin äsken ensimmäistä kertaa eläessäni sanaan "western kitara", joten kysynpä tässä semmosenkin asian, että ovatko nuo edes niitä "tavallisia", teräskielisiä akustisia, vai jotain ihan muuta? Mitä kaikkea minun pitää ottaa huomioon ostopäätöstä tehdessäni? En ole Thomannilta tilaamassa, ovatko nuo yleensä täällä Suomessa paljonkin kalliimpia? Tiedätkö parempia vaihtoehtoja? ...o- ...o- ...o- ...o- >(o ) | |
![]() 05.05.2006 21:14:59 | |
Itse ostin taannoin Fazerilta Yamahan LL-6 T akustisen, ja ei voi kuin kehua. Hinta/laatusuhde on kyl kohdillaan. http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-169345.html Hp. oli 649e, mut en montaa kymppiä enempää joutunut maksamaan kun t-kaupassa. Laukkukin on tosi hyvä ja ajaa asiansa. I`m not a great player, but I can make it howl. | |
![]() 05.05.2006 21:24:11 | |
Tuohon hintaluokkaan Furch Durango : http://www.klangfarbe.com/shop/index.php?sh=A&p=22671 Ei ole massatuotantoa, eikä panostettu pelkään silmäkarkkiin. "Living is easy with eyes closed!" | |
![]() 05.05.2006 21:44:22 | |
Tarvitsetko mikitettyä? Jos et, niin turha mennä maksamaan jopa paria sataa siitä. Budjettiin mahtuu hyvin kokopuukantinen kitara, sellainen ehdottomasti hankintalistalle. Soundissa sen kuulee. Voi saada jopa kokopuisenkin mutta vähintään tuo kansi kokopuisena (esim. solid spruce top). Kirkkaampaan soundiin puulajeista juuri kuusi (spruce) on parhaita ja yleisesti käytetty. Kaulan leveys tai paksuus on yleisesti ottaen ohut mm Yamahoissa. Eipä tosin mitään kakkosnelosia kaupoissakaan pyöri eli sopivia profiileja on muillakin. Kokeilemalla oma suosikki löytyy. Nuo linkkien elektroakustiset ovat ihan ok vahvistettuna mutta akustinen soundi jää hieman perinteisistä akustisista. Edelleen, mieti onko mikitys tarpeellinen. Jos Yamahalta haluaa, niin omia suosikkeja ovat mm FG-sarjan parhaat mallit, itsekin tykkäsin LL6:sta, tosin kyllä tuo oma kuustoistanen vielä senkin peittoaa. :) LL-sarjalaiset on jo hyppäys parempaan (materiaali) näistä esim. F, FG, APX jne. sarjoista. Samalla toki hintakin kasvaa. Myös voi vähän miettiä kopankokoa ja mallia. LL ja FG ovat enemmän perinteisiä D-koppaisia kun taas esim. LS on pienempi ja enemmän 000-mallinen. Soundeissa on pientä eroa mutta minulle D-koppainen on sellanen perusakustisen kuuloinen (mielipide). Kannattaa ehdottomasti kokeilla muitakin merkkejä, omat kokemukset rajoittuvat suurilta osin Yamahoihin. Yamaha on hyvä perusvarma valinta. Hinta/laatu -suhde hyvä, työnjälki ja viimeistely ovat kohdallaan sekä laaja valikoima mistä valita. | |
![]() 05.05.2006 21:54:45 | |
Tarvitsetko mikitettyä? Jos et, niin turha mennä maksamaan jopa paria sataa siitä. Dodii, just tämmösten asioitten takia pistinkin ihan topicin pystyyn tästä. Elikkä en tarvitse mikitettyä, enkä ollut rehellisesti sanottuna ottanut huomioon koko asiaa noissa kitaroissa. Muitakin hyviä pointteja on tässä jo tullut esille, pitää ihan taas vetäytyä mietiskelemään asiaa. Lisää vastauksia odottelen, kiitos paljon tähän asti tulleista. ...o- ...o- ...o- ...o- >(o ) | |
![]() 05.05.2006 22:16:33 | |
Mä oon ollut hommaamassa tommosta vasuria Yamahan DW-7:aa. F-Musicissa kävin testaamassa ja hyvin soi. Hintaa oli joku vähän vajaat 500€, kun T-kauppa tarjoaa 375€... Sen verran iso hinta-ero etten ruvennut edes tinkaamaan vaan pistin tilauksen vetämään. Tässä on nyt venailtu about kuukausi tota kapulaa, sakemannit kun saavat sitä vasta 19.5. Vielä ehtisi kaupat perua. Eli voisko ton saada 400€:n pintaan Fasulta teidän kokemusten mukaan.. Se pummaminen ja Thomannin mainitseminen on vaan hiukan noloa :P www.mikseri.net/sigkk Fattest shite on the planet! | |
![]() 05.05.2006 22:18:38 | |
Mä oon ollut hommaamassa tommosta vasuria Yamahan DW-7:aa. F-Musicissa kävin testaamassa ja hyvin soi. Hintaa oli joku vähän vajaat 500€, kun T-kauppa tarjoaa 375€... Sen verran iso hinta-ero etten ruvennut edes tinkaamaan vaan pistin tilauksen vetämään. Tässä on nyt venailtu about kuukausi tota kapulaa, sakemannit kun saavat sitä vasta 19.5. Vielä ehtisi kaupat perua. Eli voisko ton saada 400€:n pintaan Fasulta teidän kokemusten mukaan.. Se pummaminen ja Thomannin mainitseminen on vaan hiukan noloa :P Aina kannattaa yrittää.. Mä en edes maininnut kyseistä kauppaa. Kysyy vaan reilusti tarjousta..ja sit vielä vähän tinkii : ) Tosin sekin on taitolaji..kuten soittaminen. enkä mielestäni hallitse kumpaakaan. I`m not a great player, but I can make it howl. | |
![]() 05.05.2006 22:28:11 | |
Minäkin olen ensimmäistä akustista hankkimassa. Hintaluokka siellä 400€ maissa. Tuota Yamahan FG730S-mallia olen katsellut (tosin en kokeillut), ja vaikuttaa hyvältä hintaansa nähden. En vaan tiedä pitäisikö Thomannilta tilata vai käydä TV-Sävelessä (HML) tilaamassa se sinne. T-kaupan kautta voisi saada hieman halvemmalla, mutta se olisi sitten niin sanotusti sika säkissä. Myykö mikään liike tätä tässä lähistöllä? Meinasin jo ostaa Ibanezin EW-sarjalaisen, mutta muutin mieleni. Onhan ne kauniita mutta en tarvitse elektro-akustista ja samaan hintaan saa kokopuukantisen kitaran. | |
![]() 06.05.2006 00:17:51 | |
Minäkin olen ensimmäistä akustista hankkimassa. Hintaluokka siellä 400€ maissa. Tuota Yamahan FG730S-mallia olen katsellut (tosin en kokeillut), ja vaikuttaa hyvältä hintaansa nähden Mäkin taisin testata tota mallia (vai olikohan 720s?, anyway) ja kyllä sekin aika pätevältä vaikutti. Tosin verrattuna tuohon DW-7:aan, oli jokseenkin tumma ja hiljainen soundi. Eri puista taisivat tosiaan olla.. Olikohan tuo DW:n kansi jotain Engelmann Sprucea tai vastaavaa. Sivutkin oli eri matskua, sen huomas soundista. Toi kannattaa siis katsastaa myös: http://www.thomann.de/thoiw3_yamaha … sn=466b91085718ff77b576015ea3c5a6c3 www.mikseri.net/sigkk Fattest shite on the planet! | |
![]() 06.05.2006 00:44:34 (muokattu 06.05.2006 01:04:03) | |
Olen ostamassa ties kuinka monetta kitaraani, ja yritän kovasti pohtia, minkä arvoisen soittimen haluan. Olen puolen vuoden aikana kierrellyt pk-seudun liikkeet läpi moneen kertaan testaillen hyvin paljon kitaroita kaikissa hintaluokissa (150€-2500€) painottuen haarukkaan 300€-600€. Toivottavasti voin olla avuksi. Oma soundi-ihanne on hyvin luonnollinen ja tuhti. Paksu (=kiiltävä) lakka ohentaa kitaran soundia paljon, jonka takia en kiiltolakatuista kitaroista tykkää. Kitaran pitää myös pystyä tuottamaan lujia ääniä kun niitä pyytää. Lakka osin estää myös sen, vähän samaan suuntaan kuin laminaattikansi. Tämän takia moni muutoin hyvä, Yamaha, Taylor, Takamine, yms on pudonnut. Mainintani arvoiset kitarat hintaluokittain: Martin DM, 860€ (sis laukku). Jos pitäisi valita kitara mistä tahansa hintaluokasta, se olisi ehdottomasti tämä. Tässä on vain jotain aivan yliluonnollisen hyvää. Dynamiikka, herkkyys, botne, pehmeys, ... kaikki kohdallaan. Kun hintakin on tippunut noin käsittämättömän alas, näitä pitäisi ostaa kolme ihan vain varmuuden vuoksi. Furch S21-CR, ~800€? Tässä oli jotain oikein hienoa, mutta jokin sitten kuitenkin esti ostamisen. Liekö ruusupuukoppa makuuni turhan ahdassoundinen jossain tilanteissa, en tiedä. Isosoundinen kitara, eikä lainkaan tukkoinen kuten isot jumbot. Jotain aukinaisuutta Martinissa kuitenkin on paljon enemmän. Walden D1030, ~650€ Jännä tapaus. Huonoilla kielillä (DLX-Music) ei kuulostanut poikkeuksellisen mainiolta, mutta perustasapainoinen kyllä. Tuntumassa oli tiettyä Cuenca-merkille tyypillistä kankeutta, mutta tämä saattaisi oikeilla kielillä olla mainio yllätys. Liikkeessä tehtyä äänitystä kuunnellessani olen kummissani, tuo onkin ehkä parhaan kuuloinen laumasta. Furch D40-CM, 495€ Hyvää laatua henkii kaikin puolin, mutta soundi tehtaan Elixir-kielillä oli todella räikeän kirkas. Tämä pudotti mallin ensi-ihastuksen jälkeen taka-alalle. Elixirin kieliä olen omissa akustisissa kyllä käyttänyt jo pitkään, jonka takia tuo yliheleä ja hieman botneton soundi oli kyllä yllätys. Kirkasta soundia hakevalle saattaa olla mainio vaihtoehto. Pääsisinpä kokeilemaan tästä sitä hieman suurempaa mallia, S40-CM:ää. Ibanez AW85, 395€ Mulla on tällä hetkellä testissä mainio yksilö, jonka tuntuma ja soundi on aivan eri hintaluokasta. Löytyy lämpöä ja paksuuttakin, ja soundissa on joku todella kotoisa piirre. En tiedä mikä se on, mutta jokin jännä kiinteyden tuntu kieliä lujaa nauhoja vasten räpsäyttäessä tekee tästä mulle tosi kotoisan. Sormilla oikein kauniisti soiva. Miinuksena, nauhat ovat aika karheat, ja tässä hintaluokassa yksilöissä on toki eroja. Syvänpehmeä osuus soundista saattaa jossain tilanteissa kääntyä aivan pienen karvan verran pahvilaatikkomaiseksi luonteeksi, joka on halvasta AW15:sta tuttu. Se on kuitenkin AW85:sessa vähäistä, eikä välttämättä ollenkaan pelkästään huono piirre. Ibanez AW15, 250€ Vähän laatikkomainen soundi, ja vähemmän syvä kuin AW85, mutta omassa hintaluokassaan okein hyvä, ehkä paras mitä olen kokeillut. Kona ____, 155€ Näistä ihan halpishalpiskitaroista, tämä on ehdoton valinta. ____ Paljon kehuttu Yamaha LL6 on toki perushyvä soitin, ja parempien kitaroiden luonnetta on mukana. Lakka kuitenkin tekee soundista ja elävyydestä niin paljon ahtaamman ja tukkoisemman kuin lähes saman hintaluokan Martin tai edes Walden D1030, että itselleni Yamaha olisi väärä valinta. Mitä Ibanezin muihin mallisarjoihin tulee, niitä on monta. Ne eivät kuitenkaan ole kilpailemassa soundin akustisuudesta, joten AW on Ibanezin akustisten (merkkimyyjän sanoin) "lippulaivasarja". edit: Nyt kun joku vaan sanois mulle että haluanko käyttää akustiseen kitaraan 395€, 650€, vai 860€. On muuten ihan sairaan vaikeata päättää. | |
![]() 06.05.2006 10:43:27 | |
Itte kävin noita Konan kitaroita kokeilemassa vähän aikaa sit ja yllätti kyllä positiivisesti hintaluokassaan nuo vähän kalliimmatki mallit. Kannattaa kyllä kokeilla niitäkin jos meinaa alle 400e akustista ostella. | |
![]() 06.05.2006 11:05:03 (muokattu 06.05.2006 11:11:17) | |
Ostinpa viikko sitten tällaisen: http://www.thomann.de/thoiw3_ibanez_aw_200_vv_prodinfo.html On muuten luonnossa paljon nätimmän värinen kuin tuossa kuvassa, missä näyttää aika hirveältä! Mutta joka tapauksessa, soundi on mielestäni aivan uskomattoman kaunis ja soitettavuus loistava tuon hintaiseksi kitaraksi. Ylipäätään jos olet teräskielistä akustista tuossa hintahaarukassa ostamassa niin suosittelen erittäin, erittäin vahvasti tutustumaan Ibanezin Artwood-sarjaan. Hintaisekseen erittäin kelpo kitaroita, enkä muuten ole yksin tämän mielipiteen kanssa. Ibanezin sähkikset sitten taas... :) Niin ja lisätään nyt vielä että hintaa tuli Suomesta ostettuna 380, halpispussi mukaan lukien. Dillon, you son of a bitch! | |
![]() 06.05.2006 12:17:42 | |
Kiitos paljon neuvoista, alkaa jo pikkusen selkiytyä tää homma. Taidanpa joku päivä mennä ihan tuonne musiikkikauppaan testailemaan ja kyselemään lisää ainakin noista Yamahoista (DW7, FG, LL6 ainakin) ja sitten tosta Ibanezin AW-sarjasta. Muitakaan merkkejä en siis edelleenkään ole sulkenut kokonaan pois, varsinkaan kun niistä tuli tuossa yhdessä kattavassa viestissä melko mielenkiintoista tietoa. Pääasiassa metsästän nyt kuitenkin noita perusvarmoilta tuntuvia Yamahoita ja Ibanezeja. ...o- ...o- ...o- ...o- >(o ) | |
![]() 06.05.2006 12:48:00 | |
http://www.ultimate-guitar.com/forum/announcement.php?f=27 Tuolta löytyy jonkun verran perustietoa akustisista. | |
![]() 06.05.2006 15:58:03 | |
Siinäkin yksi artikkeli aiheesta: http://www.guitarsessions.com/may06/cover.asp While the one shoulder technique is convenient hat-wise, it can lead to a lot of tension and stress | |
![]() 06.05.2006 16:08:11 (muokattu 06.05.2006 16:09:19) | |
Mulla on tollanen http://www.vintage-ibanez-museum.de … 12mconcordgibsonj20012natureset.jpg 6-kielinen vaan, kitarapajasta löyty.Joku 70-luvun ihan alusta. Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. | |
![]() 07.05.2006 20:40:13 | |
Yamahan ja Ibanezin akustisia suosittelen. Fendereitäkin voisin, mutta taitaa mennä vähän liian yli hintahaarukan... Hyvällä tuurilla saattaa löytyä halpa käytetty. Ai et digaa mun paskast? No, tos on kusta!
THV-Klubi #12 Paskakitaristit #1 | |
![]() 12.05.2006 15:34:20 (muokattu 18.05.2006 00:36:04) | |
Kävin sitten pistämässä Yamaha FG730S:n tilaukseen. Laitto Thomannin hinnalla eli 295e + 20e postikulut. Ja porukat lupas maksaa kun on synttärit tuossa viikon päästä. Ei olis paljon paremmin voinut mennä :) | |
![]() 12.05.2006 16:51:23 | |
Ostin juur itse Schecterin SW-3500:n Turun Soitin-Laineelta. Bändimme kitaristi oli testannut vehjettä ja suositteli itselleni hankittavaksi. Soundi on heleä, sopii mielestäni parhaiten komppaukseen. Soitettavuus kevyt ja ulkonäkö todella mieleeni. Työn jälki on perushyvää ja osista ei löydy enää halpiskamaa. Itse ajattelin ensin ostavani Yamahan, mutta tuo Schecter kolahti kerralla. Kandee kokeilla, hintaa jää tinkauksen jälkeen alle 600e. Tyhjän saa pyytämättäkin | |
![]() 12.05.2006 17:55:35 | |
Kävin sitten pistämässä Yamaha FG730S:n tilaukseen. Laitto Thomannin hinnalla eli 295€ + 20€ postikulut. Ja porukat lupas maksaa kun on synttärit tuossa viikon päästä. Ei olis paljon paremmin voinut mennä :) No eikö se olis kuitenkin kannattanu tilata Thomannilta jos testaamatta sen otat, Suomen liikkeissä yleensä takuu 1v, tompalla 3v. Ultra Pro. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)