boogieking 18.05.2006 13:22:09 | |
---|
Mitenkäs se menis.. oon vähän uus näitten putkivehkeiden kaa. Jos mulla siis on putkivahvistin jossa on erikseen kanavavolume ja mastervolume, niin kumpi volumeista rasittaa pääteputkia ja kumpietuputkia? Ja onko mitään käsitystä miten se vaikuttaa saundiin kun kääntää jomman kumman yhelletoista ja toisen ygöselle? |
Jouni Antero 18.05.2006 13:31:05 | |
---|
Mitenkäs se menis.. oon vähän uus näitten putkivehkeiden kaa. Jos mulla siis on putkivahvistin jossa on erikseen kanavavolume ja mastervolume, niin kumpi volumeista rasittaa pääteputkia ja kumpietuputkia? Ja onko mitään käsitystä miten se vaikuttaa saundiin kun kääntää jomman kumman yhelletoista ja toisen ygöselle? Kanava on etuaste ja master pääte (noinniinku yksinkertaisesti...) Pääte rasittuu todellisen voluumin mukaan, eli mitä kovempaa, sitä enempi pääte säröytyy - pääte säröä et saa pienillä volumeilla. Jos haluat säröä hiljaisella, niin kanavavola isolle ja pääte Master (eli pääte) pienelle. Kukin putkivahvistin reagoi eri tavalla kun potikoita vääntelee ja eri putket myös (eri valmistajien putket), joten soundiosviittaa ei voi antaa "yleisesti" - sitä on vain pakko testailla, minkäs voit :( |
päänahka 18.05.2006 13:34:26 | |
---|
Ei voi ihan näin suoraan sanoa. Itselläni on Thunderissa särökanaville omat volumet, ja ne ovat ennen efektilooppia, eli idea on vain tasata volume-ero puhtaaseen kanavaan nähden. Eli kun särökanava tuo lisää vahvistusasteita, nousee myös volume, ja sitä tuolla potikalla voi tasata. Etuasteputkiin tämä ei vaikuta mitenkään, korkeintaan efektiloopin putkeen. Joskus kun testasin Mesan Rectoverbiä, niin huomasin selvän eron säädöissä "kanavavola 1, master 10", ja "kanavavola 10, master 1". Isommalla masterilla soundi oli muhkeampi. |
päänahka 18.05.2006 13:36:37 | |
---|
Hmm...edit-nappi puuttuu. Pääte rasittuu todellisen voluumin mukaan, eli mitä kovempaa, sitä enempi pääte säröytyy - pääte säröä et saa pienillä volumeilla. Tätä vain olisin korostanut. En tiedä mistä tuo ero Rectossa johtui, mutta vaikka myyjä yritti myydä sitä pääteastesärönä, niin sitä se ei ole. |
Exhausted 18.05.2006 14:09:18 | |
---|
Esimerkiksi Marshallin nupeissa, joissa on vain preamp ja master volume-nupit, preamp volume oikeastaan säätelee särön määrää. Master täysillä ja preampvolume pienellä saadaan mahdollisimman lujalla tuleva cleani saundi ulos. |
Exhausted 18.05.2006 14:11:24 | |
---|
Edit-nappi tosiaan puuttuu. Piti lisätä vielä että tosiaan joissain esim Mesan vehkeissä on eri kanaville erikseen gain ja volume, jotka vaikuttavat molemmat etuasteeseen, ja sitten voi olla vielä erikseen master volume. Kanavien volumenapeilla voi tasoittaa eri kanavien balanssit sopivaksi ja sitten masterilla kokonaisvoimakkuutta. Esim omasta Mesan F-30:stä puuttuu master volume kokonaan, ja se on joissain tilanteissa vähän ärsyttävää. Melkein voisi itse modata jonkinlaisen potikan efektilenkkiin että saisi kokonaisvoimakkuuden säädön. |