Aihe: EQ:sta
1
Fjouza
26.05.2006 13:43:12
Tälläinen osittain turha kysymys, mutta kiinnostaisi tietää millaisia säätöjä jengi käyttää. Missä asennoissa on eri kanavien treble, bass, midle, gain jne. ja millaiseen musatyyliin säädöt on tarkoitettu. Tarkoituksena ei ole ärsyttää ketään tällä pienellä kyselyllä vaan ehkä hieman oppia tarkemmin sen miten sitten tulee säätää jos ja kun se tilanne vastaan tulee.

Kiitos niille, jotka jaksavat kertoa ja opettaa.
Abgrund
26.05.2006 13:46:27
Sinäänsä jo helvetin vaikea kysymys, kun tuota eq:ta joutuu säätämään mm. soittotilan mukaan, biisienkin välissä, muiden soittajien soundien ja äänenvoimakkuuden mukaan jne.
Take a look at the guy!
Keppi
26.05.2006 13:56:04
THE MAGICAL 6 ;D

Eli...Volume = 6, Treble = 6, Middle = 3, Bass = 2. The Magical 6(6, 6 & 3X2=6).

Ainakin mun Fenkussani toimiva ratkaisu ja tuo muistisääntö lienee tehtykin Fenderin(+Musarin), vahvistimia silmälläpitäen?! Siis sellasien, missä on vain yksi volasäätö.
...no ei vaineskaan;)
Spike
26.05.2006 13:56:44
Yleensä kannattaa säätää korvien mukaan, mutta mulla ainakin nupit usein hakeutuvat suht samoihin asentoihin. eli bassohana alle puolen välin, middle reippaasti auki, useimmiten klo kolmen ja viiden välillä ja treble jossain klo 1 paikkeilla riippuen kitarasta ja muista muuttujista.
Clearly motivated by an unholy alliance.
tommiot
26.05.2006 13:58:29
Marshall JCM800 (säädöt asteikolla 0-10)

Presence: 5
Bass: 4
Middle: 7-8
Treble: 5
Pre-gain: 6
Master volume: 4

Bossin GE-21 puolräkki-EQ:sta hieman alamiddlen puolelle menevä keskialuekorostus (joku +5-10dB käyrän huippu ja gainia +15dB)

Hevi
Fjouza
26.05.2006 14:04:36
Kyllä kyllä samaa mieltä täysin.

Onhan tälläistä galluppia aika nihkeä lähteä sumplimaan, mutta kiinnostaa vaan niin on pakko kysyä. Ehkä tarkemmin voisi kysyä miten omat säädöt on tuottanut jonkun tietynlaisen soundin mikä on kolahtanut kympillä. Jossain nupeissa (tai siis melkein kaikissa) esim. midlen pieni säätö vaikuttaa kaikkien säätöjen soundiin. Itseasissa hyvä kysymys voisi olla se, että miten eri säädöt vaikuttaa toisiinsa. Esim. jos laittaa paljon gainia niin miten pitäisi säätää midlet, treblet jotta särö pysyy erittelvänä eikö muuta mudaksi.
Petrukki
26.05.2006 14:47:09 (muokattu 26.05.2006 14:48:05)
Säädot 0-10 asteikolla.

Bass:5
Middle:10
Treble ja gain sitten tarpeiden mukaan.
Lordi:"Lol, we won the Eurovision", O RLY OWL: "O RLY?"
rattledad
26.05.2006 14:56:27

While the one shoulder technique is convenient hat-wise, it can lead to a lot of tension and stress
Country Larry
26.05.2006 15:00:15
Itseasissa hyvä kysymys voisi olla se, että miten eri säädöt vaikuttaa toisiinsa. Esim. jos laittaa paljon gainia niin miten pitäisi säätää midlet, treblet jotta särö pysyy erittelvänä eikö muuta mudaksi.

Jos kääntää gainia kovemmalle niin silloin yleensä yläpää heikkenee ja keskiäänet korostuvat. Vastaavasti kun gainia on vähän, on yläpää korostuneempi. Näin oli ainakin JCM900 combossani aikoinaan, jolla olen opetellut sekä soittamaan että ruuvaamaan soundeja. Sitten kun master volumesta säätää kovemmalle, alkaa ylä- ja alataajuudet korostua ja keskialue vaimenee. Sen huomaa kämpällä rumpalin kanssa ja yleensä saa pienentää trebleä ja bassoa, jotta soundi olisi miellyttävä. Puhun nyt lähinnä puhtaista ja kevytsärö-soundeista, high gain-maailmasta mulla ei ole niin paljon kokemusta, mitä nyt fuzzeilla tykkään joskus säröttää oikein kunnolla.

Nykyisessä Craten V30-vombossani mulla on treble kello 3:ssa, middle kello 11:sta, bass kello 10:ssä ja presence presetti off-asennossa. Soittelen lähinnä himassa, joten nää asetukset tuskin toimisi bändin kanssa.
Vaihdetaan vähän käytetty pleku toimivaan sinkkukeskiöön. Ei renkaanpotkijoille.
HungryFD
26.05.2006 15:00:29
Basso yleensä jossain 7/10
Middle vähintään puolivälissä, tai jopa täysillä.
Treble suunnilleen puolivälissä.
"And did we tell you the name of the game, boy, We call it Riding the Gravy Train." THV-klubi #51
Country Larry
26.05.2006 15:05:47
Lisää aiheesta:
http://www.custom-sounds.com/epages … b4a2741d94dcd010652/UserTemplate/35

Mulla on ollut aikoinaan sekä orkkis 65' Bassman nuppi että 59' Bassman reissue-combo ja kokeilin näitä kutosasetuksia, mutta molemmilla styrkkareilla se oli aivan liian kovaa mihinkään tilanteeseen. En muutenkaan oikein usko tällaiseen numeroformalismiin. Jos vanhat Fenderit olisivat suunniteltu soimaan parhaalla mahdollisella tavalla tietyissä asetuksissa, niin kai siihen olisi tehty jotku selkeempi juttu kuin tällainen pöhkö laskukaava. Ja mikä on optimaalinen sointi? Mun mielestä se ei ainakaan ole sellainen ettei sitä pysty käyttämään missään.
Vaihdetaan vähän käytetty pleku toimivaan sinkkukeskiöön. Ei renkaanpotkijoille.
Keppi
26.05.2006 15:12:43
Mulla on ollut aikoinaan sekä orkkis 65' Bassman nuppi että 59' Bassman reissue-combo ja kokeilin näitä kutosasetuksia, mutta molemmilla styrkkareilla se oli aivan liian kovaa mihinkään tilanteeseen.

Aijaa?? Mulla toi on osoittautunut varsin käytännölliseks, mutt enhän mä toki sitä ole kaikenlaisissa tiloissa päässyt soittamaan ja mäkin käytän kyllä keinokuormaa.

Toi volumen 6 kohta on just se piste, missä soundi alkaa säröytymään, eli soundi on melko puhas, mutt sillai kivasti murahtaa, kun iskee lujempaa...eli pienehkö reunasärö. Siitä ylöspäin soundi rupee muuttumaan enemmän Fuzzmaiseks.
...no ei vaineskaan;)
Heikki
26.05.2006 15:30:48

Mulla on ollut aikoinaan sekä orkkis 65' Bassman nuppi että 59' Bassman reissue-combo ja kokeilin näitä kutosasetuksia, mutta molemmilla styrkkareilla se oli aivan liian kovaa mihinkään tilanteeseen.
Hei Larry toihan vaan tarkottaa että on neiti, jos bassmanni on liian kovalla kutosella.
Jucciz
26.05.2006 15:54:06 (muokattu 26.05.2006 16:00:33)
Ihan aluksi: Ei ole olemassa "eri musatyyleihin sopivia EQ-asetuksia". Eri kitarat, eri mikit, eri soittotila, eri kaiuttimet, eri putket vaikuttavat jo kokonaissoundiin niin paljon, että pelkistä EQ:n säädöistä puhuminen jättää huomioimatta aivan liikaa muita soundiin ja sen aistimiseen ratkaisevasti vaikuttavia tekijöitä.

Muutenkin pelkästään käsitteet "basso", "keskiäänet", "diskantti" ja "presence" tarkoittavat niin eri taajuusaluetta eri vahvistimissa, ettei keskustelun käyminen ole erityisen hedelmällistä. Lisäksi monissa vahvistimissa EQ on "suora" silloin kun kaikki sen säätimet ovat täysillä, ja muissa asennoissa kyseisiä taajuusalueita leikataan - monien vahvistimien EQ:t kun ovat passiivisia. Vahvistin ei siis tässä tapauksessa korosta mitään taajuuskaistaa, mutta toki esimerkiksi keskiäänien leikkaaminen yhdessä volumen kasvattamisen kanssa kuulostaa siltä kuin bassoa ja diskanttia korostettaisiin.

Monissa putkivehkeissä muutenkin EQ:t ovat todella lähinnä "hienosäätimiä", eli perussoundi pysyy suhteellisen samana, vaikka nupit laittaisi mihin tahansa asentoon. Lisäksi monissa vahvistimissa EQ:n potikat reagoivat toisiinsa, eli vaikkapa bassopään voimakas korostaminen tuo mukanaan myös lisää keskiääniä, joten tilanne ei ole sama kuin esimerkiksi monien plug-in:ien graafisessa EQ:ssa, jossa jokainen taajuusalue on täysin itsenäinen eikä sen säädöt vaikuta muihin taajuusalueisiin, ainakaan paljoa.

Lisäksi bändisoiton kannalta tärkeä pointti: vaikka kotisoittelussa keskiäänistä riisuttu kitarasoundi kuulostaisi miten muhkealta tahansa, soundi on mitä todennäköisimmin käyttökelvoton kun rummut ja bassot otetaan mukaan ... ne nimittäin asettuvat pitkälti kitaran kanssa samoille taajuuksille. Kitara soi paremmin keskialueella, joten sillä middle-säätimellä voi oikeasti tehdä ihmeitä, jos ei muuten niin vähintäänkin siihen, että saadaan kitara ylipäätään kuuluviin. Bassotaajuudet kun kuuluvat bassorummulle ja basistille, diskantit hi-hatille ja symbaaleille. Noin karkeasti ajatellen.

Toki kitaran "diskantti" ei ole välttämättä sama asia kuin se diskantti, jolla tarkoitetaan ylipäätään ihmisen kuuloalueen yläpäätä. Lisäksi jos keskialuetta ruvetaan jakamaan ylämiddleen, alamiddleen ynnä muuhun, saadaan vielä kirjavampi soppa ... hm, ja enemmän tappelua. :)
>-)))> #11
« Äänittämään? Vastaus on Studio Apaja · Soitteluita »
N33m0
26.05.2006 17:31:59

peavey rockmaster (aktiivi-eq): bass +2 mid +1 treble +3
vht 2/90/2 (1-10): depth 6 presence 8
kitarassa boosteri mid-alueelle

vanhan koulukunnan heviä tulee soitettua enimmäkseen
slow music for slow people
Country Larry
26.05.2006 17:33:11
Hei Larry toihan vaan tarkottaa että on neiti, jos bassmanni on liian kovalla kutosella.

Et tiedä mistä puhut. Ja olen mieluummin neiti kuin kuuro.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)