CherryLP 05.06.2006 19:32:07 | |
---|
No niin, mullahan siis on ollu kitara jo yhdeksän vuotta, mutta.. Kieletkin on tullu vaihdettua useammankin kerran mutta kun tuosta vaihdosta on jo aikaa ja tällä kertaa tein perushuollonkin.. Eli onnistuin sitten pläjäyttämään lespaulistani tallan ja peräkappaleen irti. Ja kun vielä menin perinaisellisesti kiillottamaan koko kepin oikein huolella, niin varmaan pyöri ruuvit kierroksia. Saahan ne siihen kyllä takaisin tietenkin, mutta menikö nyt säädöt jotenkin sekaisin? Nolottaa kysyäkin tällasta, mutta kun en oo tullu aiemmin säätäneeks koko härpäkettä. Oon vaan aina tunkenu uudet kielet ja se siitä. Eli jotain vinkkejä kaipailen, jotta saan ton takas kasaan! |
ministeri 05.06.2006 21:50:28 | |
---|
Toki jos olet niitä tallan ruuveja onnistunut pyörittämään niin on varmaan hienovire mennyt kohdiltaan. Tietty ellet ole sitä käyttämillesi kielille nimenomaan aiemmin säätänyt niin se ei ole ollut aiemminkaan kohdillaan. Jos koko talla irtosi niin silloin tietty kielten korkeuden kanssa hakemista myös. Mä ehkä veisin säädätettäväksi jollekin ammattirakentajalle. Mutta jos haluat alkaa itse säätämään niin on täällä paljonkin aiheesta keskusteluja. Esim: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=28886pitäisköhän vaihtaa kitaraa... |
CherryLP 05.06.2006 22:57:45 | |
---|
Joo siis täytynee tarkentaa. Tallassa itsessään on edelleen säädöt kohdallaan kuten ne olikin alunperin. Kyse on nimenomaan noista isoista ruuveista, joilla talla kiinnittyy kanteen. Peräkappale kai on suurinpiirtein kuten ennenkin, en kovin paljon ehtinyt niitä ruuveja vääntämään onneksi, Huh, onneks homma on ihan hoidettavissa! |
Cujo 05.06.2006 23:03:58 | |
---|
Joo siis täytynee tarkentaa. Tallassa itsessään on edelleen säädöt kohdallaan kuten ne olikin alunperin. Kyse on nimenomaan noista isoista ruuveista, joilla talla kiinnittyy kanteen. Peräkappale kai on suurinpiirtein kuten ennenkin, en kovin paljon ehtinyt niitä ruuveja vääntämään onneksi, Huh, onneks homma on ihan hoidettavissa! Mutta hienovire varmaan muuttuu kuitenkin, jos tallan korkeuskin muuttuu. "Någon ligger i gräset, med frostiga kläder, så stilla och vit. Och blåljusen blinkar, tänk vad man kan göra med en liten kniv..." AKKK #15 Romantikkoitkijät #40 |
oiva tumpeloinen 05.06.2006 23:08:13 | |
---|
Mutta hienovire varmaan muuttuu kuitenkin, jos tallan korkeuskin muuttuu. Muuttuu ja muuttuu.....siis muuttuu, jos tallan korkeus muuttuu. Tosin aika tarkkaan sen saa takaisin samaan paikkaan kokeilemalla. On se tatsi sen verran ihmeellinen juttu. Ja mitenkään provoamatta, mä luulen että sillä pienellä erolla ei ole paljoakaan merkitystä, jos ei vielä 9 vuoden kokemuksella ole tullut säätämistä opeteltua. Luulisi siinä ajassa jo jokus menneen vähän eripaksuiset kieletkin kitaraan..... |
ministeri 05.06.2006 23:15:14 | |
---|
Kielet on muuten ihan hyvä vaihtaa yksi kerrallaan, että se kielien aiheuttama jännitys on mahdollisimman tasainen jatkuvasti. Samalla sitten pysyy kamat paikoillaan. Kun kaikki kielet otetaan pois, niin jännitettä on laskettava mun käsittääkseni vähän niinkuin pikkuhiljaa, ei kerta rykäsyllä, voi muuten olla vahingollista kaulalle. Mut joo. Tossa sun tapauksessa kielien korkeus on nyt sitten muuttunut. Laita uudet kielet paikoilleen ja kokeile tuntuuko ne matalammilta tai korkeammilta..n. 30-40 e maksaa jos laitat vireen kohdilleen ammattilaisella, se sit samalla katsoo kaularaudan asennon jne. Ihan suositeltavaa tehdä kyllä jos ei itse yhtään osaa säätää. pitäisköhän vaihtaa kitaraa... |
pekurides 06.06.2006 00:14:13 | |
---|
Se tatsihomma on vähän henk.kohtanen juttu ni paras ois kokeilla vaa mikä kielten korkeus ja takatallan korkeus kanssa vaikuttaa kielten tuntumaan , eli mikä tuntuu itelle parhaimmalta ku eihän se ammattisäätäjä tiedä mitä just sä haluat. Ei se säätö nii vaikeeta loppujen lopuksi ole kun hyviä ohjeita löytyy täältä. Takakappaleen korkeus ei pitäs kyllä intonaatioon vaikuttaa enempi vaan muuttuu tuntuma kieliin ja sillai tuntuvat "jäykemmiltä tai löysemmiltä" elikäs eri vireillä voi vähän kokeilla ruuvailla sopivaksi mullakin toi vähän hakusessa mutta aika ihmeellisesti tuntuma muuttuu:) Hyvällä mittarilla (analoginen) saa helposti hienovireen kohdille ilman absoluuttista nuottikorvaakin:) perse edellä puuhun vaan:) |