Aihe: Peavey 6505 212 Combo kohisee 1 | |
---|---|
![]() 05.06.2006 11:53:10 | |
Amatöörinä täällä taas kysellään.. Siis mulla on muutaman kuukauden vanha Peavey 6505 212 Combo. En ole päässyt sitä oikein kunnolla kokeilemaan ennen kuin saatiin soittokämppä ja nyt on ilmennyt ongelma (?). Tosiaan kun soittelen Lead Pre täysillä, niin Lead Postia ei kestä nostaa edes tasolle 0,5 kun kohina on jo niin kovaa luokkaa että aivot sumenee. Ei kai sen niin pitäisi olla..? Tulisko mieleen jotain diagnoosia? Kitarassa mulla on EMG-81 ja patterit jne. on kunnossa. Johtokin pitäis olla laadukas eikä mikään Biltema-versio. | |
![]() 05.06.2006 11:57:46 | |
Amatöörinä täällä taas kysellään.. Siis mulla on muutaman kuukauden vanha Peavey 6505 212 Combo. En ole päässyt sitä oikein kunnolla kokeilemaan ennen kuin saatiin soittokämppä ja nyt on ilmennyt ongelma (?). Tosiaan kun soittelen Lead Pre täysillä, niin Lead Postia ei kestä nostaa edes tasolle 0,5 kun kohina on jo niin kovaa luokkaa että aivot sumenee. Ei kai sen niin pitäisi olla..? Tulisko mieleen jotain diagnoosia? Kitarassa mulla on EMG-81 ja patterit jne. on kunnossa. Johtokin pitäis olla laadukas eikä mikään Biltema-versio. No kyllähän se varmasti kohisee jos sulla on lead kanavalla pre gainit 10. Ei ihmekkään, kohisee nimittäin oma nuppi (6505) myös treeniksellä kun lead kanavalla pre gainit 7 ja post gain 2,5-3. Ja ainahan sitä kohinaa vahvistimessa on jonkun verran, se on normaalia. "reality is a very fragile thing after all..." | |
![]() 05.06.2006 12:16:32 | |
Komppaan maggottia. Gainia on yksinkertaisesti liikaa, joten tiputa johonkin 5-6:n paikkeille ja kokeile uudestaan. Soundi ei ainakaan ole puuroinen, ja kohinaakin on huomattavasti paljon vähemmän. Ite soittelen sekä reeneissä että kotona tuolla määrällä gainia, reeneissä saattaa jopa tippua sinne 4:n paikkeille. Nopeammin, korkeammalle, voimakkaammin | |
![]() 05.06.2006 12:20:32 | |
Jes, kokeilin ja auttaahan se kohinaan mutta soundikin muuttuu ihan erilaiseksi mitä sen pitäis olla. Auttaiskohan sitten joku säröpedaali siihen vaivaan? | |
![]() 05.06.2006 12:23:31 | |
Jes, kokeilin ja auttaahan se kohinaan mutta soundikin muuttuu ihan erilaiseksi mitä sen pitäis olla. Auttaiskohan sitten joku säröpedaali siihen vaivaan? Jos se särö on pakko saada pitää tapissa, niin ei tuohon auta muu kuin ääniportti. Henkilökohtaisesti tosin ihmettelen tuota särömäärän tarvetta. 5150:sta kun ei ainakaan koskaan loppunut säröt kesken vähän vähemmälläkään määrällä, ja kyllä me sitä aika surinapönttönäkin välillä huudatettiin. | |
![]() 05.06.2006 12:26:21 | |
Joo mitään sirkkelisoundia en hae, mutta siitä katoaa sellainen tavallaan jämäkkyys ja tiiveys, en osaa sitä sen paremmin sanoa. Onks se sitten noise gate vai mikä tuo mitä ehdottelit? | |
![]() 05.06.2006 12:29:05 (muokattu 05.06.2006 12:31:15) | |
Lynkataan rajamd vääräuskoisena! Noitarovio valmiiksi! Kysymys kuuluu: ootko ikinä koittanut ihan kunnon vehkeillä nauhoittaa tuota gainit täysillä? Veikkaan että et ole, tai sitten on aikamoisen erikoisen omituiset soundimieltymykset. Rankkuus ei tule suuresta määrästä gainia, vaan tiukasta soitosta ja putkivahvareilla vielä kovasta volasta. Soppaan kuuluu tietty sopiva määrä keskiääniä, mutta se on vähän makuasia. Koitas tipauttaa gainia ihan todella reilusti ja soittaa fyysisesti lujempaa. Jos sanot ettei potki, niin vaihda harrastusta. :) Soundin kuuntelemiseen vinkki: mene metrin päähän kaapista (ilman tulppia) korvat elementin keskikohdan tasolla ja katso sitä elementtiä päin. Jos pää räjähtää ja korvat vuotaa verta, on asetukset aivan päin helvettiä. Hyvää kitarasoundia pystyy kuuntelemaan ilman tulppiakin ilman kuolinkipuja, vaikka soittaisit mitä tahansa turskaheviä. EDIT: Tiukkuus ja tiiviys tuosta soundista ainakin ensin häviää, jos gainia on noin paljon. Mun mielipide, väärässä en ole, sä voit toki olla eri mieltä. Noise gate ei ole ratkaisu, koska se ei ratkaise itse ongelmaa. Tiukempaa soundia sillä voi hakea äärimmäisillä asetuksilla, mutta ei se sitä kohinaa poista sieltä soiton taustalta. Ei sen puoleen, ei sitä tuon gainisurinapörinän takaa enää kuulekaan... :) The dreams in which I'm dying are the best I've ever had. | |
![]() 05.06.2006 12:30:10 | |
Joo mitään sirkkelisoundia en hae, mutta siitä katoaa sellainen tavallaan jämäkkyys ja tiiveys, en osaa sitä sen paremmin sanoa. Onks se sitten noise gate vai mikä tuo mitä ehdottelit? Noise gate hyvinkin. Tosin jos sä kaipaat jämäkkyyttä ja tiiviyttä soundiin, niin boosteri voisi olla hyvä juttu. Tai sitten joku muu vahvistin..... | |
![]() 05.06.2006 12:35:28 | |
Eipä nyt lynkkailla aloittelijaa ihan vielä, varpaat kyllä tuntuis jo käryävän :p En siis ole tuota päässyt kunnolla vielä testailemaan eli kaikki on uutta ja ihmeellistä. En usko että mä soitan mitenkään neitimäisesti, en ollenkaan. Runttaus on kovaa luokkaa! Soundimieltymykset voi olla vaikka luokkaa ö, sehän ei kuulu muille ;) Edelleen se kuulostaa niin erilaiselta gainia tiputtamalla, pitää varmaan nostaa sitten Post jonnekin 6 paikkeille josko se ilo sitten irtoais. Ja itse asiassa tuosta korvien särkemisestä, niin kun gainia pudottaa niin se muuttuu jotenkin sävyltään "kovemmaksi" mikä taas ottaa mun korvaan kipeää. Äh, ota nyt näistä selvää, siperia varmaan opettaa tässäkin. | |
![]() 05.06.2006 12:37:15 (muokattu 05.06.2006 12:40:22) | |
Lynkataan rajamd vääräuskoisena! Noitarovio valmiiksi! Ai sättänäh.....just kun sai siivottua edellisen jäljet pois. Kerettiläisiä riittää loputtomiin..... =) Kysymys kuuluu: ootko ikinä koittanut ihan kunnon vehkeillä nauhoittaa tuota gainit täysillä? Veikkaan että et ole, tai sitten on aikamoisen erikoisen omituiset soundimieltymykset. Rankkuus ei tule suuresta määrästä gainia, vaan tiukasta soitosta ja putkivahvareilla vielä kovasta volasta. Soppaan kuuluu tietty sopiva määrä keskiääniä, mutta se on vähän makuasia. Aikasta pitkälti noin, mutta kyllä mä vedän yleensä livenä kovemmilla säröillä kuin narulle. En mä tosin gain nappuloita yleensä tappiin säädä, riippuu vähän vahvistimestakin. En tosin tuolla vahvarilla sitä tekisi koskaan.....mut se on taas vain mun ajatuksia. Koitas tipauttaa gainia ihan todella reilusti ja soittaa fyysisesti lujempaa. Jos sanot ettei potki, niin vaihda harrastusta. :) Auts. Aika raju tuomio, mutta toisaalta lynkkausmielialallahan tähän lähdettiin. =) Yleensä gainin tiputtaminen ja EQ:n scuupin lieventäminen tosin auttaa moneen vaivaan. Soundin kuuntelemiseen vinkki: mene metrin päähän kaapista (ilman tulppia) korvat elementin keskikohdan tasolla ja katso sitä elementtiä päin. Jos pää räjähtää ja korvat vuotaa verta, on asetukset aivan päin helvettiä. Hyvää kitarasoundia pystyy kuuntelemaan ilman tulppiakin ilman kuolinkipuja, vaikka soittaisit mitä tahansa turskaheviä. Annetaanpa nyt sitten pikku provon merkiksi vähän vastapalloonkin: Mä haluan nähdä sut onnellinen ilme kaiuttimen edessä ilman tulppia kun sieltä tuupataan kaikki tuo 120W reservi pihalle. Siinä ei enään pelasta kunnon sounditkaan.... EDIT: Tiukkuus ja tiiviys tuosta soundista ainakin ensin häviää, jos gainia on noin paljon. Mun mielipide, väärässä en ole, sä voit toki olla eri mieltä. Noise gate ei ole ratkaisu, koska se ei ratkaise itse ongelmaa. Tiukempaa soundia sillä voi hakea äärimmäisillä asetuksilla, mutta ei se sitä kohinaa poista sieltä soiton taustalta. Ei sen puoleen, ei sitä tuon gainisurinapörinän takaa enää kuulekaan... :) Surinaksi mäkin kyllä tuon soundin ensimmäisenä luokittelisin. Mutta jos tuo kuulostaa hyvältä soittajan korviin ja toimii bändin seassakin, niin kyllähän siihen pitää silloin jokin ratkaisu keksiä. Ja kyllä hyvällä ääniportilla saa aika hyvin ne kohinat poistettua. | |
![]() 05.06.2006 12:43:52 (muokattu 05.06.2006 12:45:51) | |
Mä haluan nähdä sut onnellinen ilme kaiuttimen edessä ilman tulppia kun sieltä tuupataan kaikki tuo 120W reservi pihalle. Siinä ei enään pelasta kunnon sounditkaan.... Hoh, nyt pistit oiva aika pahan! Sinänsä, tiesit varmaan tota kirjoittaessasi, etten mä nyt ihan tota tarkoittanut. Hyvillä mielin koitin provoilla, toivottavasti ketään ei vedä herneitä. Mutta mun viesti aloittajalle on: säädä, säädä ja säädä. Kyllä se sieltä löytyy, yleensä melko yllätävän omituisillakin asetuksilla voi saada hienoa jälkeä aikaan. Nauhoittaminen ja sitäkautta narulle tarttuvan soundin tarkkailu on ainakin auttanut mua huomaamaan sen ns. hyvän soundin entistä helpommin. Se pelkkä vahvarin edessä nököttäminen kun ei kerro paljoakaan, kun koko muun bändin soundit ajaa aina edelle. Ihan jokaikinen kerta kitarat on se, mistä karsitaan. EDIT: Joo, jos se soundi on se, mitä aloittaja on ajanut takaa, niin noisegate persiiseen vaan. Sillä saadaan hoidettua tämän sairauden lieveilmiöitä varmaan ihan tarpeeksi. Jos aletaan kunnolla sitten hakemaan, niin voi sitä kohinan pahinta taajuutta koittaa leikata vaikka parametrisella eq:lla. Se vaan vaikuttaa sitten yleissoundiinkin, eli aina ei onnistu. The dreams in which I'm dying are the best I've ever had. | |
![]() 05.06.2006 13:01:35 | |
Eipä nyt lynkkailla aloittelijaa ihan vielä, varpaat kyllä tuntuis jo käryävän :p En siis ole tuota päässyt kunnolla vielä testailemaan eli kaikki on uutta ja ihmeellistä. En usko että mä soitan mitenkään neitimäisesti, en ollenkaan. Runttaus on kovaa luokkaa! Soundimieltymykset voi olla vaikka luokkaa ö, sehän ei kuulu muille ;) Edelleen se kuulostaa niin erilaiselta gainia tiputtamalla, pitää varmaan nostaa sitten Post jonnekin 6 paikkeille josko se ilo sitten irtoais. Ja itse asiassa tuosta korvien särkemisestä, niin kun gainia pudottaa niin se muuttuu jotenkin sävyltään "kovemmaksi" mikä taas ottaa mun korvaan kipeää. Äh, ota nyt näistä selvää, siperia varmaan opettaa tässäkin. No huh huh, post gain 6 kohilla alkaa olla suoraan sanottuna helvetin kovalla. Mä soittelin kerran vähän aikaa post gain nelosella ilman korvatulppia ja meni noin. 5-10 minuuttia niin korviin alkoi sattumaan.. Jos ajattelee että mullakin on bändin kanssa post gain 2,5-3 ja kitarani kuuluu todella hyvin, itse asiassa kolmonen alkaa jo olla liian kovalla, peittää nimittäin jo meidän orkesterin lead kitaristin soiton kokonaan.. Jos haet Florida death soundeja niin omasta mielestäni pääsen hyvin lähelle seuraavilla asetuksilla b-vireisellä kitaralla jossa tallassa dimarzion evo2: lead kanava: pre gainit 7,5, low 6, mid 4, high 6, resonance 5,5 ja presence 6. Itse soittelen näillä asetuksilla sekä kotona että reeneissä, ainoa asia mikä vaihtuu on pre gain ja post gain, treeneissä pre gain on 7 ja post gain tosiaan siellä 2,5-3, kotona post gain jotain 0,3... HOHO! = ) Tuli muuten mieleen että eikös jossain ollut puhetta että toi combo on soundeiltaan hieman erilainen kuin nuppi versio. "reality is a very fragile thing after all..." | |
![]() 05.06.2006 18:26:42 | |
Hoh, nyt pistit oiva aika pahan! Sinänsä, tiesit varmaan tota kirjoittaessasi, etten mä nyt ihan tota tarkoittanut. Hyvillä mielin koitin provoilla, toivottavasti ketään ei vedä herneitä. Tiesinhän mä hyvinkin ja mä olen asiasta oikeastaan jotakuinkin samaa mieltä sun kanssa, mutta se tilanne oli vain niin otollinen. =) Mutta mun viesti aloittajalle on: säädä, säädä ja säädä. Kyllä se sieltä löytyy, yleensä melko yllätävän omituisillakin asetuksilla voi saada hienoa jälkeä aikaan. Tällä ne paremmat soundit yleensä löytyykin. Yleisenä neuvona antaisin vieläkin sen gainin vähentämisen ja scuuppauksen vähentämisen. Toimii bändisoitossa huomattavasti paremmin. Nauhoittaminen ja sitäkautta narulle tarttuvan soundin tarkkailu on ainakin auttanut mua huomaamaan sen ns. hyvän soundin entistä helpommin. Se pelkkä vahvarin edessä nököttäminen kun ei kerro paljoakaan, kun koko muun bändin soundit ajaa aina edelle. Ihan jokaikinen kerta kitarat on se, mistä karsitaan. Tähän mä kuitenkin avautuisin sen verran, että käyttäkää niitä korvianne soittaessa. Kyllä mä ainakin livenä vedän kovemmalla säröllä kuin narulle. Livenä hyvältä kuulostava soundi kuulostaa kauhealta surinalta kelalla....siis ranggaa hewimedal-soundia etsittäessä_IMO. EDIT: Joo, jos se soundi on se, mitä aloittaja on ajanut takaa, niin noisegate persiiseen vaan. Sillä saadaan hoidettua tämän sairauden lieveilmiöitä varmaan ihan tarpeeksi. Jos aletaan kunnolla sitten hakemaan, niin voi sitä kohinan pahinta taajuutta koittaa leikata vaikka parametrisella eq:lla. Se vaan vaikuttaa sitten yleissoundiinkin, eli aina ei onnistu. Näin mä tän homman alun perin ajattelin. Tai en mä tuota EQ-ajatusta tullut ajatelleeksi, koska siinä vaiheessa voi saman tien vääntää muitakin nuppeja ja saada sen kohinan katoamaan sitä kautta. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)