Aihe: Rivera TBR-1 1 | |
---|---|
![]() 28.05.2006 18:48:34 | |
Ostin hetken mielijohteesta kyseisen nupikan ja ajattelin tiedutella, josko jollakin on samanlainen vehje. On vissiin melko harvinainen peli Suomessa. Soundit on hyvät: varsinkin puhtaat, ja särö on rouhea ja mukavasti pörisevä. Ennen soittelin Randall RG 50TC:llä. Marsun 1960Vintage (V30) kaapilla vetelen. Nuppihan on siitäkin erikoislaatunen, että siinä on kaksi päätettä. Putkiin ja muihin en ole vielä hirveästi perehtynyt, mutta ilmeisesti EL34 on päätteissä (60W molemmissa -> mökää lähtee runsaasti). Paljonko arvon kamaraati olisi ollut valmis maksamaan kyseisestä pelistä? Meinaan vaan, että maksoinko kenties liikaa? Valmistusvuottakaan en hoksannut kysellä. Tiedättekö milloin noita on valmistettu? Ilmeisesti ainakin 80-luvulla. | |
![]() 28.05.2006 18:54:45 | |
200- 300€ olisin voinut maksaa :DD Se on maku asia sano Musti, kun pallejaan nuoli | |
![]() 28.05.2006 19:49:44 (muokattu 28.05.2006 19:50:14) | |
Jos olen oikein tulkinnut Riveran historiaa niin ensimmäiset TBR:t lähti maailmalle 80-luvun puolivälin jälkeen, olisko ollut tarkalleen 86-87. Omistan itse TBR-1SL mallin joka on vuodelta -90. (Päiväys Paul Riveran kirjoittamana spriitussilla laitteen sisällä. Kansi päältä pois vaan, merkintä pitäisi löytyä etuasteputkien paikkeilta). Malleja on kolme TBR-1, TBR-1M ja TBR-1SL. Esiaste-kanavien eroavaisuudet voi käydä lukaisemassa vaikkapa Harmony-Centralista. Pikku vinkki euasteen käyttöön säröpedaalien kanssa: P-COMP säätöpotikan voi vetäistä ulospäin, jolloin säätö ohitetaan. Ainakin jotkut omista pedaaleistani kuulostavat paremmalta Riveran kanssa ilman P-COMP:ia. Kikkailua säätöjen kanssa voi jatkaa loputtomasti, säätövarat ovat TODELLA rajut. Päätteessä on vakiona EL-34. Itselläni on tällä hetkellä toisessa päätteessä 6L6, joiden soundi on paljon kirkkaampi ja alapää tuhdimpi. EL-34 muriseekin sitten paremmin keskialueella. Olen kokeillut hieman erilaisia kaappeja ja kaiuttimia ja tullut siihen lopputulokseen, että parhaiten toimii umpikaappi (esim. 4x12") jossa ei ole liikaa keskiääniä. Riveran äänenvärisäädöt mahdollistavat middlen rajun säätövaran. Käytän tällä hetkellä 4x12"-kaappia joka on johdotettu stereoksi. Kaiutinliitäntä on muuten suojattua mallia, eli jos et kytke ulostulo-liittimeen johtoa, pääteputket jäävät ilman sähköä, eikä manuaalin mukaan mitään mene rikki. Voit ts. käyttää pelkästään toista päätettä jollei ole stereokaappia saatavilla. Kätevää. Hinta? Nettiä penkoillessa hinnat ovat liikkuneet 500-1000e välillä mallista riippuen.Joku on jopa onnistunut saamaan perusmallin 300e hintaan. En luopuisi tällä hetkellä omastani, joten hinta-arviota ei huvita edes tehdä ; ) /mika -on niin paljon kysymyksiä, mutta vain vähän varmoja vastauksia- | |
![]() 28.05.2006 20:01:40 | |
Kiitos infosta. Kamppen sisältöön tulee varmaan tutustuttua paremmin sitten kun intoudun putket vaihtamaan. En ole ottanut vehjettä vielä räkistä pois. Täytyypäs kokeilla noita vinkkejä. Minulla on ollutkin tuosta vain toinen pääte käytössä, vaikka stereokaappi onkin. Olisikoko sterokäytöstä sitten jotain hyötyä? No täytyy testailla sitäkin, kunhan pääsee reeenikämpälle. Mielestäni laitteen omat soundit paranivat kun P-COMP:ia lisäsi sinne puoleenväliin. Ilmeisesti jokin kompressori tuo? | |
![]() 28.05.2006 21:01:40 | |
P-COMP on "esivahvistimen esivahvistin" ; ) Eli siis boosteri. Ainoa huono puoli on, ettei se ole kytkettävissä pois jalkapedaalilla. Stereokäytöstä vois sanoa, että kaikki on suhteellista. Hyötykin... Itse käytän vehjettä 'lähes' stereona. Loopin sendistä kaikulaitteelle (Rolandin nauhakaiku tai Visual Soundin H2O), kaikulaitteesta 'kuiva' signaali loopin return A:lle ja 'märkä' signaali return B:lle. Sitten vain säätämään joko todella lyhyttä (ADT) tai pitempää delayta, kaiun määrä/taso maun mukaan. Molemmissa tapauksissa soundi on suurempi kuin elämä...täyttää koko huoneen. Molemmissa em. vermeissä on myös chorus. Minua on aina aiemmin vaivannut chorusten tapa 'mankeloida' koko kitaran soundi. Haluaisin itse choruksen vaikuttavan lähinnä yläpäähän. Säätämällä Return B:n volumea miksaan chorusta mukaan vain niin paljon kun haluan. Kokemukseni mukaan soundin alapää pysyy tällä tavoin ehjänä. Käyttötapoja voi keksiä vaikka kuinka paljon! -on niin paljon kysymyksiä, mutta vain vähän varmoja vastauksia- | |
![]() 29.05.2006 13:14:12 | |
Hinta? Nettiä penkoillessa hinnat ovat liikkuneet 500-1000e välillä mallista riippuen.Joku on jopa onnistunut saamaan perusmallin 300e hintaan. En luopuisi tällä hetkellä omastani, joten hinta-arviota ei huvita edes tehdä ; ) /mika Ja vieläkin Rivera kuuluu settiisi. ;) No en ihmettele, laadukkaita ja hyväsoundisiahan Riverat ovat. Ainakin Suomessa tuo SL-malli on harvinainen. Myytävänä niitä ei ole juurikaan näkynyt, joskus harvoin TBR-1:stä saattaa näkyä olevan myynnissä. Tuossa 500-1000e:n hintaluokassa nuo tosiaan pyörivät. Jos 300 eurolla Tuollaisen löytää, se on jo puoli-ilmainen. | |
![]() 29.05.2006 21:27:05 | |
Jokos Jani87 olet päässyt kokeilemaan uutta vaffaria treenikämpällä? Minkälaista soundia/soundeja haet ja minkätyyppisellä kitaralla soitat, onko pedaaleita välissä ja mitä? Harvoin tulee kommenttia Rivera-käyttäjiltä, nyt sinulla olisi tilaisuus parantaa tilannetta! Kiitoksia vielä Lukemanille joka johdatti meikäläisen Riveran pariin : ) Hankin jokin aika sitten myös Silverface Twin Reverbin, joka erityisesti kotikäytössä soundaa välittömästi hyvältä. Riveraa saa hiemaa luukuttaa, että alkaa kaiuttimet heräämään. Kun pystyy masterin nostamaan tuonne 4-5 paikkeille niin sitten lähtee... Rivera ei "niiaa" samalla tavoin kuin 7enkku, mutta paljon samantyyppistä kanava 2:ssa kyllä on. Eikös sinulla Teijo ollut jokin aika sitten Riveran M-100, mitäs sille tapahtui? Oliko soundi vertailukelpoinen TBR:n kanssa, kokemuksia? -on niin paljon kysymyksiä, mutta vain vähän varmoja vastauksia- | |
![]() 30.05.2006 15:26:57 (muokattu 30.05.2006 15:28:22) | |
Eikös sinulla Teijo ollut jokin aika sitten Riveran M-100, mitäs sille tapahtui? Oliko soundi vertailukelpoinen TBR:n kanssa, kokemuksia? Oli M-100, sekä R212, joista olen sittemmin luopunut, vaihtelunhalu voitti. M-100 oli lähempänä TBR:ia. R212 oli modernimpi soundiltaan ja paljon simppelimpi ruuvailtava. R-sarjaa olen hieman haikaillut, mutta suuruudenhulluus on voittanut jälleen kerran ja kasailen räkkisettiä hiljakselleen. :) | |
![]() 30.05.2006 15:48:09 | |
Jokos Jani87 olet päässyt kokeilemaan uutta vaffaria treenikämpällä? Minkälaista soundia/soundeja haet ja minkätyyppisellä kitaralla soitat, onko pedaaleita välissä ja mitä? Harvoin tulee kommenttia Rivera-käyttäjiltä, nyt sinulla olisi tilaisuus parantaa tilannetta! Joo olen rumpalin kanssa soitellut. Tänään alkaa sitten syvemmät soundin ruuvailut. SG ja Fernandes Strato -kitarat käytössä. Säröpedaalina toimii Jekyll&Hyde. Ajattelin, että säädän Jekyllin (TS 808) boostaamaan ilman paljoa säröä. Riverasta kanava 2: jazz-soundi ja boostattuna rokkipuhdas. Kanava 1: mieto särö ja boostattuna tykki perussärö rokkiin. Rasnkempaan menoon vaihtaa sitten Hyde-kanavan säristimestä päälle. Täytyy testailla tuota P-COMPin vaikutusta. Big Muff saattaa olla myös hankinnassa, joten tiedättekö, miten se toimii Riveran kanssa (varmaan hyvin). Tänään olis myös tarkoitus ottaa peli kotiin ja avata se, jos siellä on se vuosiluku. Samalla putsailee ja tsekkaa putkien kunnon. | |
![]() 31.05.2006 17:54:15 | |
Big Muff saattaa olla myös hankinnassa, joten tiedättekö, miten se toimii Riveran kanssa (varmaan hyvin). Ei ole tullut kokeiltua Big Muffia Riveran kanssa. Minulla oli Muffi viimeksi joskus -86-87. Big Muff:han on luonteeltaan sellainen, että se muuttaa minkä hyvänsä kitaran Big Muff-soundiseksi : ) (Eli siis dominoi soundia enemmän kuin vahvistin itse?!) Riverahan on hyvin 7ender soundinen, onko kellään kokemusta Big Muffista fenkun kanssa? Alkoi minuakin kiinnostamaan, josko tällä kombinaatiolla pääsisi David Gilmour-nirvanaan... -on niin paljon kysymyksiä, mutta vain vähän varmoja vastauksia- | |
![]() 01.06.2006 21:02:40 | |
Avasin laitteen ja katsoin, mitä se oli syönyt. Sovtekin EL34-putket oli päätteissä ja fenderin etusina. Onko nuo hyviä putkia? Valmistusvuotta en ainakaan päällykannen alta löytänyt. En viitsinyt kokonaan purkaa. | |
![]() 03.06.2006 16:30:14 | |
sovtekit melkein paskimpia mitä löytyy:) ja halvimpia. FEnder ikinä putkia tehnykkää... uudelleenleimattuja sovtekei tai kiinalaisia varmaan.. heitä vaikka jj:t inee hyvä hintalaatusuhe. ja ylläty:) | |
![]() 03.06.2006 20:29:46 | |
Jos seuraa kirjoittelua täällä, yleisohjeena tuntuu olevan Sovtekin putkien vaihto välittömästi uusiin, jopa uusissa vahvistimissa. Mitähän siitä pitää päätellä... Saattaa olla, että Sovtekin putkien laatu vaihtelee enemmän kuin muilla merkeillä. Aina voi ostaa parempia putkia, mutta kannattaa varmaan käyttää ensin omia korviaan. Jos pidät kuulemastasi, ei varmaan kannata alkaa heti vaihtamaan kaikkia putkia. Pääteputket ovat hieman oma kapittelinsa: jos ostaa käytetyn vahvistimen, ei ole varmuutta onko putkien biasointi kunnossa saatikka ollenkaan suoritettu. Jos on kukkaro kunnossa, ei uusi "satsi" pääteputkia (+driveriputki) varmaan tee pahaa. Siitä on hyvä lähteä! Fenderin omalla leimalla varustetut putket olivat aikoinaan huippumerkki RCA:n valmistamia. Minulla on muutama sellainen esiasteputki jemmassa. (Itse asiassa säästän aina jopa vaihdetut etuasteputket, niillä on hyvä kokeilla vaikutusta soundiin eri vahvistimissa.) Tarkkaile hetken erityisesti pääteputkien hehkua. Hakutoiminnolla mnetissä löydät varmaankin ohjeita putkien hehkun oikeasta väristä jne. -on niin paljon kysymyksiä, mutta vain vähän varmoja vastauksia- | |
![]() 04.06.2006 16:56:01 | |
Avasin laitteen ja katsoin, mitä se oli syönyt. Sovtekin EL34-putket oli päätteissä ja fenderin etusina. Onko nuo hyviä putkia? Valmistusvuotta en ainakaan päällykannen alta löytänyt. En viitsinyt kokonaan purkaa. JJ Electronicksin putket ovat hyvät ja hinta-/laatusuhde on kohdallaan. Kohtuullisen tasalaatuisiakin ovat, (ainakin olleet). | |
![]() 04.06.2006 22:31:42 | |
JJ Electronicksin putket ovat hyvät ja hinta-/laatusuhde on kohdallaan. Kohtuullisen tasalaatuisiakin ovat, (ainakin olleet). Jep, komppaan edellistä. Electro Harmonix tekee myös aivan jees putkia. Olen kuulevinani, että E-H:n etuasteputket olisivat soundiltaan kirkkaampia, eikä viallisia ole ainakaan minulla tullut vastaan. Rivera muuten suosittelee uusista (kiinalaisista tai venäläisistä) putkivalmistajista ainostaan Svetlanan putkia päätteeseen. Muut ei herralle kuulemma kelpaa... -on niin paljon kysymyksiä, mutta vain vähän varmoja vastauksia- | |
![]() 04.06.2006 23:26:35 | |
Pistänpä linkin, jonka kautta löytyy mukavasti tietoa Riveroista ja putkista: http://bellsouthpwp.net/r/i/ricjohns/Index.htm tuolta klikkaa Richard's Rivera Amplifier Page "You can take the man out of the 80's but you can't take the 80's out of the man" - Paul Gilbert | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)