Aihe: kompressori
1 2
teleman
06.11.2002 18:50:51
Käyttääkö arvon lukijoista kukaan aktiivisesti kompressori-efektipedaalia kitaroinnissa? Kertokaapa kokemuksia ja suosituksia merkkien suhteen. Soittelen pääasiassa linjalla kitara-wah-overdrive-chorus-putkivahvari ja ajattelin että jos vaikka kompressorilla saisi jotain pientä uutta kivaa äänimaailmaan.
Finlander
17.02.2006 20:07:07
Kyllä saa uutta ja kivaa ja sustainia mm.
Slowhand
McNulty
17.02.2006 20:17:14
Minulla on kompuraa todella usein. Etenkin lead-soundissa jolloin saan tappingin ulos sopivalla voimakkuudella jne jne. Kompura revitään irti tällä hetkellä G-Majorista.
Give a man a fish, he'll eat for a day. Teach a man how to fish, he'll eat for a lifetime
tomukka
18.02.2006 00:50:32
Kompura kokoajan päällä. Soittelen tosin lähes kokoajan puhtailla soundeilla beat-maista musiikkia. Kompurana Behringerin CS100. Taisi maksaa Thomanilta 17€ ja mulle riittää/kelpaa. Tuskin huomaisin suurta eroa DOD FX-80B, josta pyydetään yli sataa euroakin.
MrHands
18.02.2006 00:56:16
beat-maista musiikkia

Minkälaista musaa tää on?
JLM
18.02.2006 00:56:36

Puhtaiden soundien kanssa ihan näppärä väline. Säröllä en niinkään ole kaivannut... Line6 Constrictor on siis käytössä ja toimii perinteisiä virtalähdeprobleemeja lukuunottamtta varsin mallikkaasti sekä boostina, että ei-boostina.
jonnesi
18.02.2006 02:11:06
Itsessään särö on jo aikamoista kompressointia, mutta jos putkivermeillä soitat niin olettaisin, että huomaat eron.

Itse en erillistä kompuraa käytä kuin puhtaissa....
"Oli maailmassa asiat miten tahansa, niin sutenöörit ne v*tut välittää".
voxagent
18.02.2006 08:37:35
Kompressori toimii 12-kielisen lankkukitaran kanssa hienosti. Jossain Rickenbacker-mallissa on Dynacomp-tyyppinen kytkentä pleksin alla valmiina.
-Prokitaristi-
18.02.2006 10:21:46
Riippuu vähän että mihin sitä haluaa sitä kompuraa. Soolobuusterina se toimii kyllä mainiosti, mutta jos se on koko ajan riffitellessäkin päällä, se vie kyllä sitä dynamiikkaa pois saundista.
N33m0
18.02.2006 11:16:30 (muokattu 18.02.2006 11:17:02)

Cleanisoundeilla lähinnä oon käyttäny choruksen kanssa. Säröllä toi kompressoituminen tapahtuu itsestään kun on gainia sen verran.
slow music for slow people
tomukka
18.02.2006 11:34:32
beat-maista musiikkia

Semmosta rautalangan ja iskelmän kombinaatiota, eli Agentsia, Shadowsia ja humppaa...
Jucciz
18.02.2006 12:06:39

Beatlesia ilman lesia.
kalamies#11 >-)))>
« OSTAKAA! · räpellystä »
Boltsa
18.02.2006 12:26:51
Itse en ole kompuraa kokenut kitaroinnissa tarpeelliseksi, mutta jokainen tyylillään. Voisihan tuota puhtaissa käyttää mutta sen verran vähän täysin puhdasta soundia tulee soitossa käytettyä että kompuralle olisi oikeasti tarvetta.
Oman bändin, nimeltään [core], ensidemo pian ulkona, kotisivuni www.boltsa.org kertovat lisää piakkoin.
Jungleman
19.02.2006 21:09:47
Soittelen pääasiassa linjalla kitara-wah-overdrive-chorus-putkivahvari ja ajattelin että jos vaikka kompressorilla saisi jotain pientä uutta kivaa äänimaailmaan.

Kyllä kompressorilla saa juurikin pientä kivaa tehtyä, toki riippuen muusta laitteistosta. 1-kelaisten mikkien kanssa ainakin sillä voi kaivaa monenlaisia nyansseja esille niin puhtaista, särötetyistä kuin muutenkin efektoiduista soundeista. Itse käytän kompressoria jatkuvasti, sekä vuorotellen että yhtä aikaa overdriven ja fuzzin kanssa kuin myös erilaisten modulaatiovehkeiden kanssa, vaikkapa urkumaisten soundien rakentamiseen.

Suosituksia ei näytä kauheasti tipahdelleen, joten minäpä kehun omiani: Barber Tone Press on hyvä, melkoisen neutraalin kuuloinen kompressori jota voi käyttää myös pelkkänä clean boostina. Tukevasti rakennettu, TBP, monipuolinen ja -käyttöinen peli. Vanha Boss CS-1 on erinomaisen omalaatuinen vehje joka ruhjoo soundin kasaan ja päästää sen nousemaan hitaasti saappaan alta. Mainio nostattamaan aaltoja fuzz-delay-chorus-delay-reverb-feedback -merellä ;-) Juuri ostin myös käytetyn Danelectro Surf & Turf -kompuran, näppärän oloinen lelu sekin.
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
tuhomies
19.02.2006 22:29:59
olisiko lisä kokemuksia tuosta line6 constrictorista?
Henko
20.02.2006 15:55:18

Käytän joo, lähinnä efektinä, en läheskään koko aikaa. Säädöt on muuten aika lievät, mutta volume on aika kovalla. Kuuluu mm. huiluäänet kovempaa, jos taas käyttää "perussoitossa", tietyillä säädöillä saa vähän lisää jonkunlaista erottelua soundiin. Ja tietysti sustainia.
Mustikoiden.netin jäsen nro 22944
Härski
20.02.2006 15:56:46
Beatlesia ilman lesia.

Ai Beatless?
DJKaaos
20.02.2006 16:58:43
Kompressori on meikullakin jatkuvasti päällä ja rautalankaa veivataan. Tosin kompressorin käytössä on rajansa. DOD FX80B ja Boss CS-3 käytössä.
Aita on vihreämpää ruohon toisella puolella
McNulty
20.02.2006 17:28:55
Kompuran käyttöä kannattaa myös harjoitella... itse totesin tämän aikanaan kun olin säätänyt "mukamas hyvän soundin" kompuran kera, kunnes eräänä päivänä useita vuosia studiotyötä tehnyt tuttu tuli ja sääti kompuran kohdilleen. Voi jessus että aikaisemmin nuhaiseksi puristettu "hevisoundi" muuttui todella paljon tiukemmaksi mutta kuitenkin vähemmän "leikkaavaksi". Kun homman osaa, sen vain osaa.
"I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake
echo66
20.02.2006 22:48:08
Kompressori on meikullakin jatkuvasti päällä ja rautalankaa veivataan. Tosin kompressorin käytössä on rajansa. DOD FX80B ja Boss CS-3 käytössä.
Totta! Itse kyllästyin napsahtavaan kompressoituun soundiin...Nykyään käytänkin ainoastaan tarvittaessa normaalina pedaalina kitaran ja nauhakaiun välissä..eli lähinnä demppauskohdissa, jotta ne nousee hälyn seasta...ja kun nauhiksen lisäksi jousikaikukin lotkottaa lujaa....
Surf pesee kaiken!!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)