Kokeile. Sillä se parhaiten selviää. Monet käyttävät nuppiaan pelkkänä päätteenä mulinexilleen. Silloin laitat effun ulostulosta efektilenkin returniin. Tällöin jääpi kokonaan nupin etunen käyttämättä. Toiset taas käyttää multitoosaa koko roskan edessä ja toiset efektilenkissä. Hurjimmat käyttää vielä "neljän piuhan" viritystä, jos multiefektistä löytyy myös efektilenkki sopivasta kohdasta. Kaikki niistä kuulostaa erilaiselta, Paras selviää ainoastaan kokeilemalla. ......ja vähän helpottaisi, jos tietäisi mistä kukkaruukuista puhutaan.... |
Kertokaa viisaammat, että kannattaako multiefekti kytkeä putkivahvarin efektilenkkiin vai suoraan inputiin? Mitä eroja? Kiitos!! Henkilökohtainen nyrkkisääntöni on: a.) Jos halutaan käyttää vahvistimen omia säröjä, niin multiefekti fxlooppiin. b.) Jos halutaan käyttää multiefektin säröjä tai sen säröillä boostata vahvistinta, multiefekti suoraan linjassa kitaran ja vaffarin välissä. Esim. Delayn kohdalla eroja on seuraavasti: Kun käytetään vahvistimen omia säröjä, delay voidaan sijoittaa ennen tai jälkeen etuasteen. Linjassa delay tulee ennen etuastetta ja loopissa etuasteen jälkeen. Erona se, että linjassa tulevaan signaaliin lisätään delay-efekti ja se särötetään etuasteessa. Loopissa sitten taas siten että signaali tulee särötettynä etuasteesta jonka jälkeen siihen lisätään vasta delay-efekti. Soundi on eri ja kumpaakin kannattaa kokeilla. Itse suosin delayta loopissa, mutta se ei todellakaan ole mikään kiveen kirjoitettu asia. Kokeilemalla selviää parhaiten. Itselläni on linjassa whammy, wah ja eq... kompura on vielä tulossa whammyn eteen jossain vaiheessa. Loopissa mulla on chorus, tremolo, delay. Looppiin on tulossa vielä noisegate. Kuten huomaat niin minä en käytä multiefektiä sillä yleensä niissä säädöt on jollain tavalla rajalliset ja efektien sijoittelu, määrä tms. Jos vielä jotain nyrkkisääntöä haluaa vatkata, niin tonal-efektit linjassa ja modulaatio loopissa. Tämä siis etenkin silloin kun käytetään vahvistimen omaa säröä. Boosterit linjassa myöskin. |