Aihe: Efekteistä..
1
Beatman
09.06.2006 23:32:44
Tämä kuuluisi tuonne aloittelijat alueella, mutta jos täältä tulisi enemmän kommenttia..

Eli kitaraa soitettu n. vuosi ja jotain efektiä olisi kiva saada inspiroimaan..

Multiefekti olisi varmaan hyvä, mutta faktiset rajoitteet on, että olohuoneessa pitää pystyä soittamaan kun muutkin on siellä, eli tommoisestahan lähtisi piuhaa virtalähteeseen, vahvistimeen ja kitaraan, ja pienet lapset kompastuu vähintään tommoiseen johtohässäkkään.. Kun ei sitä kukaan soittelun jälkeen siivoo (pienissä pätkissä pitkin kiireintä iltaa kerkee aina pimputella..)

Erilliset efektipedaalit.. No, niissä voi olla paristo ja ne voi olla vahvarin vieressä, eli
nykyinen tilanne, että yksi piuha kulkee säilyy.. Kuulostaisi hyvältä.

Tahtoisi aikaan ja tilaan vaikuttavia efektia. Eli hyvä Delay, ja joku sellainen Chorus/Flanger tyylinen olisi hyvä olla.. Ja joko autowah, tai wahwah pedaali olisi kiva olla myös (crybaby?)..

Jos jotain 200-300 käyttäisi niin mihin se kannattaa sijoittaa ? Jos dunlobin wahin ostaa ja bossilta sen perus digital delayn, ja jonkin halpis chorus/flanger jutun, niin tuhlaako rahaa enemmän kuin että ostaisi podin missä on tsiljoona turhaa juttua jotka ei kiinnosta mutta voisi kuitenkin kokeilla.. ?

Musatyyli on erittäin klassinen pop.. ne beatlesit ja menninkäiset ja päivänsäteet ja muut "lasten" ja "aikuisten" tutut kipaleet..ei mitään hevideathmetalaxelilainosirkkelisärömeininkiä..

..Ja haku ei toimi kun mä käytän tätä saittii..
J.RA
10.06.2006 08:02:01
No yhtä paljon niitä piuhoja menee siinä multiefektissäkin... Yksittäisissä voi mennä enemmänkin kun hirtät ne toisiinsa kiinni. Mutta ei siitä sen enempää... :)

Vaikka sen multiefektin teilasitkin suosittelisin silti sellaista. Saisit samalla kourallisen muitakin efektejä ja pääset tutustumaan useisiin erilaisiin efekteihin samalla. Kannattaa testailla esim. Bossin ME-50. Itellä sellainen oli ja hyvin asiansa ajoi.
-Sellasta se vaan on-
Pnctocn
10.06.2006 08:13:31
Vaikka sen multiefektin teilasitkin suosittelisin silti sellaista. Saisit samalla kourallisen muitakin efektejä ja pääset tutustumaan useisiin erilaisiin efekteihin samalla. Kannattaa testailla esim. Bossin ME-50. Itellä sellainen oli ja hyvin asiansa ajoi.

Suosittelisin itse käytettyä perusbabyn wahia (n.60€) ja käytettyä multiefektiä kaveriksi (n.50-150€). CB:llä wahittelee helposti pitempäänkin ja ainakin kokeilemieni multihärpäkkäiden wahit ovat olleet jotenkin "epäorgaanisia". Multiefekti taasen on (alkutaipaleellakin) erinomainen tapa tutustua erilaisiin efekteihin ja myöhemmin mahdollisesti sitten sijoittaa erillispedaaleihin itsellä eniten käytössä olleista.
"kun on isot pussit, on kiva pussailla"
Tasapaino
10.06.2006 09:19:34
Suosittelisin itse käytettyä perusbabyn wahia (n.60€) ja käytettyä multiefektiä kaveriksi (n.50-150€). CB:llä wahittelee helposti pitempäänkin ja ainakin kokeilemieni multihärpäkkäiden wahit ovat olleet jotenkin "epäorgaanisia". Multiefekti taasen on (alkutaipaleellakin) erinomainen tapa tutustua erilaisiin efekteihin ja myöhemmin mahdollisesti sitten sijoittaa erillispedaaleihin itsellä eniten käytössä olleista.

Miksei saman tien osta vain niitä efektejä, joita tarvitsee. Nettiä selaamalla löytää ääniclippejä erilaisista efekteistä, niin eiköhän se haluama efekti löydy. Vaikkapa tuolta saa ihan hyvän käsityksen siitä millaisia efektejä on olemassa: www.tonefrenzy.com Ja jos jotain saan suositella, niin Bad Monkey on säröpedaalien ehdoton ykköjen jos ei halua heviä soitella ( http://www.thomann.de/thoiw3_digitech_bad_monkey_prodinfo.html ) ja choruksista Danelectron fab chorusta on täällä kehuttu varauksetta ( http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-192504.html ). Vielä, kun sen Dunlopin wahin ostat, niin kyllä sulla on hetkeksi aivan tarpeeksi ihmettelemistä, samalla saat pedaalit, joita ei tarvitse pitkään aikaan vaihtaa.
Ora et labora.
Volcom
10.06.2006 10:40:30
Onko järkeä kotikäyttöön ostaa yksittäispedaaleja?

Itse ostaisin tuossa tilanteessa jonkun "vähän" hintavamman multiefektin jossa olisi poljin itsessään, niin sitä "piuhamerta" ei pääsisi syntymään.
Multiefektillä saisit kokeiltua mitkä efektit itseäsi ylipäätänsä miellyttää, kuinka se wahi pelittää, kokeiltua särömallinnuksia yms.
Omasta mielestäni nuo laadukkammat multiefektit eivät loppujen lopuksi yksittäispedaaleille _niin_ hirveästi häviä soundeissa, että se ainakaan harrastelija soittamisessa mitään haittaisi.
"Vittuilulla ja ylimielisyydella saat kyllä hyvää mieltä ja intoa levitettyä pitkin muusikoiden.nettiä." - Vasara
Dr. Muff
10.06.2006 10:58:13
Jos dunlobin wahin ostaa ja bossilta sen perus digital delayn, ja jonkin halpis chorus/flanger jutun, niin tuhlaako rahaa enemmän kuin että ostaisi podin missä on tsiljoona turhaa juttua jotka ei kiinnosta mutta voisi kuitenkin kokeilla.. ?

Mulle ei dunlopin wahisoudi iske, lisäks niiden mainonta on vääristelevää. Jos meinaat soitella 60-70l musaa niin dunlop ei olisi ainakaan minun ensimmäinen valinta. Vox sopii paremmin tai Jen/Thomas Organ Cry Baby, joita kannattaa torilta metsästää. Mielummin yksi hyvä kuin useampi huono ja puhun siis yksittäispedaaleista. POD:ista minulla ei juurikaan ole kokemusta.
I read the internet, I know what's going on. - Axl
Fide
10.06.2006 14:21:55

Entäs jos koittais jotain luovaa (ja myös valtavirran vastaista), jos rajoitteena on lapsiperheen arki...

Meinaan, että jos kotona soittelet, niin lavashow ei liene prioriteettilistalla ykkösenä, joten efektin vois hyvin nostaa pöydälle ja vaihdot suorittaa käsin?

Wahi on ainut, jota tarttee oikeasti polkea, mutta jos hommaat esim Tonelabin pöytämallin:

http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-164051.html

Niin saat piuhaviidakon esim kirjahyllyyn pois jaloista. Kyllähän tosin mitä tahansa multiefektiä voi käsin kirjahyllystä käytää, mutta kun ne on suunniteltu jalalla poljettaviksi, niin ovat mokomat isompia kuin tuo tonelab.

Toki Pod on kilpaileva (ja myös fyysiseltä kooltaan pienenmpi) vaihtoehto, mut mä tykkään enemmän Voxista =) On kirjahyllysäkin kauniimpi ;-)

Noihin saa yleensä kytkettyä sitten erikseen sen wahin, jos haluaa, tai sen voi muuten vain laittaa esim kitaran ja multihärpättimen väliin. kun vedät piuhat esim Gearge L:llä (eli hyvin ohut ja musta) seinän viertä kuin minkä tahansa stereon piuhat ja sijoitat vaffarin lempi tuolisi viereen vaikka sopivasti kallistettuna, niin mikäs siinä on perheen kirmatessa... skitta seinälle ja kaikki sähköt yhden katkaisimella varustetun jatkojohdon kautta, niin soittonautinto on yhden keinukytkimen takana =)

...esim...

...jos sitten tarttee siirtää sirkus joskus olohuoneen ulkopuolelle, niin tonelabiin saa sen "jalkion", joka mahdollistaa lavashown, ja kun ostat tuplapiuhat, nin voit jättää olohuonepiuhotuksen paikalleen keikan ajaks...
Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ---- kalamies#7 >-)))>
Lennu
10.06.2006 16:47:25

Mä komppaan Fideä. Asiallinen ratkaisu. Toisena laitteena voisin suositella Yamahan Magic-stompia, joka on hyvinkin pieni laitos, mutta soundit kelpaa kotiin hyvin. Ja se on hyvinkin halpa, n.150€?
Fide
10.06.2006 21:49:07 (muokattu 10.06.2006 21:49:56)

Unohin sanoa, jotta Tonelabista saa kohtuu asialliset soundit ulos ilman vaffariakin ihan kuulokelähtönä, kun on nuo vahvistin- ja kaappimallennukset, eli soittelun ei tartte loppua kun piltit painuu pehkuihin =). Langattomat kuulokkeet ja vaffarin voi jättää olohuoneesta pois tyystin... luulis vaimonkin kiittävän ;-)

(itse oon toteuttanut ton saman Line 6 Tone Port UX2:lla ja kannettavalla tietokoneella. Voi soitella ja äänitellä iltamyöhäänkin vaikka sit vaatekomerossa, jos ei muuta ;-)

Tone portia en vain suositellut, kun en tiedä sun tietokoneistas, ja harvemimpa jengi tietsikkaa olohuoneeseen sijoittaa... kitarathan on salonkikelpoisia aina =))
Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ---- kalamies#7 >-)))>
Arabian Lauri
12.06.2006 15:46:53
Mä olen valinnut yksittäisefektien tien, koska osa efekteistä ja ohjaimista on ihan selkeästi sellaisia että ne kuuluvat efektilenkkiin ja osa taas sellaisia että ne tulevat etuastetta ennen. Taitaa tosin tuokin taittua nykyisillä multilootilla.

Toinen argumentti on se että yksittäisefektien osalta saa sen lenkin huonoimman aina pudotettua pois ja uuden tilalle...
On ihmeellistä miten vähän saa aikaan kun vaan lakkaa yrittämästä!
Beatman
12.06.2006 22:45:58
Entäs jos koittais jotain luovaa (ja myös valtavirran vastaista), jos rajoitteena on lapsiperheen arki...

Meinaan, että jos kotona soittelet, niin lavashow ei liene prioriteettilistalla ykkösenä, joten efektin vois hyvin nostaa pöydälle ja vaihdot suorittaa käsin?
...

Joo estradille ei ole tunkua.. :) Jotenkin on vaan jäänyt sellainen olo, että pitäisi olla kuitenkin poljettava malli, että saisi kappaleeseen vähän "vivahteita", osaan aavistuksen säröäkin ja sillätavalla.. Käsin säädettävillä peleillä tuo jää saamatta..koko hoito menee sitten sen valitun asetuksen mukaan, tai jos muutat jotain, niin tulee kiva paussi soittoon..

jotenkin vaan tuntuu että tuossakin oppirahat olisi taas maksettava sen kalleimman mukaan..

..Ja se johtohässäkkä häiritsee ihan eniten, onhan noita jumalauta johdottomia hiiriä ja näppiksiäkin olemassa.. Ei se johdoton pedaalikaan mikään insinöörityön ihmenäyte olisi..
32788
13.06.2006 19:19:38 (muokattu 13.06.2006 19:20:18)
Mikset laittais langatonta kitarasysteemiä? Eli käytännössä, vastaanotin hyllyyn tonelabin tms. kanssa, lyhyt piuha kitarasta lähettimeen ja lähetin vaikka vyölle tai kitarahihnaan...

http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-185974.html

Jotkut valittaa että soundi huononee, mutta en kyllä usko että se niin hirveästi vaikuttaa, ja onko tuolla nyt niin väliä sitten... Verrattuna sen käytännöllisyyteen.

Sitten löytyy tälläinenkin malli, jossa lähetin tökätään suoraan kitaraan kiinni, mutta ne eivät kuulemma ole niin hyviä.

http://www.thomann.de/thoiw3_akg_wm … ro_single_gb_set_ism1_prodinfo.html
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)