Aihe: Hyvää metallisäröä irti vanhasta putkinupista 1 2 | |
---|---|
![]() 08.06.2006 14:16:56 (muokattu 08.06.2006 14:20:21) | |
Tätä sivuavia aiheita on varmaan taas ollut täällä miljoona, mutta: Minulla on käytössä vanha 100 watin putkivahvistin, joka sinänsä on varsin pätevä peli, mutta siinä ei ole itsessään minkäänlaisia efektejä/gain/master volume-säätöjä. Eli särösoundeja ei saa irti kuin korkeintaan sen vanhan kunnon putkirytinän. Haen siis sellaista modernimpaa metallisäröä, (ei kuitenkaan tarvitse olla mitään äärettömän extremeä). Soittamani tyyli on pääosin melodinen metalli ja hard rock. Säätövaraa erilaisiin soundeihin saisi kuitenkin olla. Suora nauhoittelumahdollisuuskin olisi toki plussaa, mutta soundi nyt etusijalla. Joten minkälaisilla vermeillä lähtisitte asiaan puuttumaan; perinteisillä säröpedaaleilla, multiefekteillä, etuvahvistimilla, mallintavilla digivermeillä, jollain muulla? Tähän asti olen käyttänyt behringerin iki-ihanaa Vamp 2:ta, jonka soundi nyt ei kuitenkaan ole mistään parhaasta päästä. Semmoosta... www.ankkuriklubi.com | |
![]() 08.06.2006 14:20:32 | |
Mikä se sun vahvari on? Löytyykö siitä efektilooppia? Jos löytyy, niin lähtisin ehkä hakemaan soundia jollain asiallisella etusella. Jos ei, niin voisit koittaa rakentaa soundia pedaalien päälle. The dreams in which I'm dying are the best I've ever had. | |
![]() 08.06.2006 14:24:14 | |
Kyseessä on suomalaisen vahvistinrakennuksen taidonnäyte, vanha Monster-nuppi :) mitään efektilooppeja tai muita hienouksia ei kyllä taida löytyä. Semmoosta... www.ankkuriklubi.com | |
![]() 08.06.2006 14:29:03 | |
Jollain HyperSuperHeavyMedal- spedulla lähtisin liikkeelle. | |
![]() 08.06.2006 14:30:34 | |
Monsterithan ovat mainioita, kyllä tosta pitäis hevanderit sopivilla polkimilla törähdellä komiasti. Mitäs mä uskaltaisin suositella sulle... No mä hommaisin keinokuorman (Uraltone Hotmama), jolla kurittaisin ihan vähän päätettä ja sitten masiinan eteen jonkun distortion tyyppisen polkimen ja Bad Monkeyn. Visual Soundin Jekyll & Hyde on kanssa ihan kiva vempain, se distortion ei sillon vaan niin kovasti iskenyt mulle. Myin sen pois siis aikanaan. Hot Mama taitaa olla 120e, Bad Monkey jotain 40e ja distortioneja alkaa sitten irrota siitä 50e eteenpäin, eli lähemmäs kolmea sataa mennään, jos kunnolla törsätään. Kuulostaako liian kalliilta? The dreams in which I'm dying are the best I've ever had. | |
![]() 08.06.2006 14:34:18 (muokattu 08.06.2006 14:34:42) | |
Mitäs mä uskaltaisin suositella sulle... No mä hommaisin keinokuorman (Uraltone Hotmama), jolla kurittaisin ihan vähän päätettä ja sitten masiinan eteen jonkun distortion tyyppisen polkimen ja Bad Monkeyn. Visual Soundin Jekyll & Hyde on kanssa ihan kiva vempain, se distortion ei sillon vaan niin kovasti iskenyt mulle. Myin sen pois siis aikanaan. Makuasioita tietenkin, mutta mä olen niin ihastunut vieläkin tuohon Visual Soundin purnukkaan, että kyllä mä sitä voisin suositella. Se distortion ei tosin iske muhunkaan täysillä yksinään päällä ollessaan, mutta kun sitä kuritetaan sillä etummaisella OD:lla, niin se on hjuva. Hot Mama taitaa olla 120e, Bad Monkey jotain 40e ja distortioneja alkaa sitten irrota siitä 50e eteenpäin, eli lähemmäs kolmea sataa mennään, jos kunnolla törsätään. Kuulostaako liian kalliilta? Tästä vielä sen verran, että toi Hot Mama vaatii vähän käden taitoa. Tohon rahaan ei kuitenkaan tule kuin vasta läjä osia. E: mä en osaa lainata | |
![]() 08.06.2006 14:39:30 | |
Jep, ei ole valmis tuo keinokuorma. Siinä pitäisi kuitenkin olla niin hyvät ohjeet, että täysi pässikin sen rakentamisessa onnistuu. Mä sanoisin, että näitä testaamalla voisi löytyä myös joku kiva distortion sulle: Ibanez Smashbox, MXR Dimedistortion, Marshall Guvnor, Marshall Jackhammer, Boss MD-2, Proco RAT ja vaikka sitten vielä se MXR Distortion +. Noista pari poljinta on sellasia, että ne kaipaa EHKÄ jotain boostia kaverikseen kuulostaakseen erityisen rankoilta. Mä oon kuitenkin sitä mieltä, ettei kaikki metallisoundit aina tarvii olla mitään rectopärinää ja übergainikasta surinaa. Tulee sitä munaa siihen soittoon, kun on pakko runtata kitaraa turpaan, että kuulostaa miltään. The dreams in which I'm dying are the best I've ever had. | |
![]() 08.06.2006 14:59:46 | |
Visual Soundin Jekyll & Hyde on kanssa ihan kiva vempain Komp komp. Mulla on tällainen, ja huitelen Marshallin combon puhtaalle kanavalle... Sopivasti säätämällä kolme käyttökelpoista särösoundia paletissa. Oikein laatuisa peli, tykkään. Mutta ymmärrän kyllä, että tämä ei ole kaikkien juttu. Munkaan ei periaatteessa pitäisi kauheasti tuosta tykätä jos ajattelee ylipäätään soundi-ihannettani, mutta jotenkin vaan aina yllätän itseni hakkaamassa ko. pedaalin od-puoli päällä jotain D-duuria, virne korvasta korvaan. Se vaan jotenkin on hyvä. JuSu I'm afraid of the candle but live for the flame. | |
![]() 08.06.2006 16:32:30 | |
Kiitos vastauksista ja vihjeistä, mutta kertokaahan tietämättömälle hieman lisää tuosta keinokuorma-systeemistä. Eli en ole aiheeseen oikeastaan tutustunut, mutta jostain sain sellaisen käsityksen että keinokuormalla ikäänkuin saa vahvistimesta pienemmällä volyymilla irti saman soundin kuin täysillä luukutettaessa. Olenko täysin väärässä? Kuinka iso tuollaisen vaikutus sitten noin arviolta on kokonaissoundiin esimerkiksi keikkavolyymeilla? Semmoosta... www.ankkuriklubi.com | |
![]() 08.06.2006 16:35:01 (muokattu 08.06.2006 16:51:54) | |
Ja jos oikein ymmärsin, Antti1 suositteli jossain vaiheessa keinokuorman lisäksi samaan aikaan käytettäväksi sekä overdrive- että distortion-pedaalia? Minkähänlaisiin tuloksiin pääsisi Tube Screamerilla ja MXR distortion + :lla, nuo molemmat kun löytyvät jo valmiiksi... Joskus yksinään soiteltuna särö ei ainakaan ollut kovin "metalli". Pitää testailla yhdessä kunhan pääsee treenikämpälle. Entäpä sitten nämä "rankemmat" säröpedaalit kuten mielipiteitä jakava Bossin Metal Zone, minkälaisia kokemuksia? Semmoosta... www.ankkuriklubi.com | |
![]() 08.06.2006 16:42:39 (muokattu 08.06.2006 16:43:18) | |
Ja jos oikein ymmärsin, Antti1 suositteli jossain vaiheessa keinokuorman lisäksi samaan aikaan käytettäväksi sekä overdrive- että distortion-pedaalia? Minkähänlaisiin tuloksiin pääsisi Tube Screamerilla ja MXR distortion + :lla, nuo molemmat kun löytyvät jo valmiiksi... Joskus yksinään soiteltuna säröä ei ainakaan ollut kovin "metalli". Pitää testailla yhdessä kunhan pääsee treenikämpälle. Pistä jommasta kummasta paljon leveliä ja vähän gainia, ja toisesta sitten säädät siihen sopivan saundin. Pitäisi irrota jotain. Ja siis se jossa on enemmän leveliä tulee ensin, ja boostaa sitä jälkimmäistä. Entäpä sitten nämä "rankemmat" säröpedaalit kuten mielipiteitä jakava Bossin Metal Zone, minkälaisia kokemuksia? Metal Zonesta olen saanut vain yhdellä vahvarilla hyvän saundin (Vanha Vox AC30), en suosittele. Jekyll & Hydellä olen itse hoitanut hommat, jollei vahvarissa itsessään ole säröä. Loistava spedu, suosittelen. "Vittu! Mä diggaan viinaa, naisia ja rumpuja!" -Tuntematon spurgu metrossa | |
![]() 08.06.2006 17:16:58 | |
Metallisärö ja päätesärö ei saa olla samassa lauseessa... edes samassa threadissa. En tiiä mihin asti riittää rahkeet jos alkaa ihan vaan boostaamaan sitä kitarasignaalia niin pirusti et säröä irtoo. Todennäkösesti jonkunlainen säröpedaali siinä edessä ois ratkaisu. Vahvistimet on yksilöitä joten kannattaa testata paljon erilaisia purnukoita sen soundin löytämiseksi. Henk. koht. suosikkini on Jekyll & Hyde. slow music for slow people | |
![]() 08.06.2006 17:25:52 | |
Metallisärö ja päätesärö ei saa olla samassa lauseessa... edes samassa threadissa. Mikä siinä niin kauheaa sitten on? Pitääkö metallisärön olla aina sellaista overiksi vedettyä, sileää surinaa? Mun mielestä toi on typerä ennakkoasenne, jolla ei saada ikinä mitään uutta aikaan. The dreams in which I'm dying are the best I've ever had. | |
![]() 08.06.2006 18:00:22 | |
Mitäs mä uskaltaisin suositella sulle... No mä hommaisin keinokuorman (Uraltone Hotmama), jolla kurittaisin ihan vähän päätettä ja sitten masiinan eteen jonkun distortion tyyppisen polkimen ja Bad Monkeyn. Visual Soundin Jekyll & Hyde on kanssa ihan kiva vempain, se distortion ei sillon vaan niin kovasti iskenyt mulle. Myin sen pois siis aikanaan. Muuten ihan hyvä, mutta mihin metallisoundissa sitä päätesäröä kaivataan? Ainakin minusta metallivahvistimien idea on juuri se, että kaikki särö tulee etuvahvistimesta tai pedaaleista, eikä yhtään pääteasteesta. Se vain puurouttaa ääntä. Siis keinokuormaa ei tarvitse. Itselläni on tuo Bad Monkey ja Hot Head, kyllä räimii. Jos haluaa SRV-tyyppistä ääntä, niin sittenkin tuo keinokuorma on luultavasti ihan turha. Sillä ei kuitenkaan saa niin paljoa melua pois että kotona voisi hyvin tuolla 100W vehkeellä soitella "päätesäröillä". | |
![]() 08.06.2006 18:17:24 | |
Muuten ihan hyvä, mutta mihin metallisoundissa sitä päätesäröä kaivataan? Ainakin minusta metallivahvistimien idea on juuri se, että kaikki särö tulee etuvahvistimesta tai pedaaleista, eikä yhtään pääteasteesta. Se vain puurouttaa ääntä. Siis keinokuormaa ei tarvitse. Itselläni on tuo Bad Monkey ja Hot Head, kyllä räimii. Jos haluaa SRV-tyyppistä ääntä, niin sittenkin tuo keinokuorma on luultavasti ihan turha. Sillä ei kuitenkaan saa niin paljoa melua pois että kotona voisi hyvin tuolla 100W vehkeellä soitella "päätesäröillä". Minun mielestäni hyvässä metallisärössä juuri se voima ja se iskevyys tulee siitä rouheasta päätesäröstä. Mielipiteitähän nämä tietysti on. Älä itke ruma lapsi, ota Pastilli? | |
![]() 08.06.2006 18:54:00 | |
Muuten ihan hyvä, mutta mihin metallisoundissa sitä päätesäröä kaivataan? Ainakin minusta metallivahvistimien idea on juuri se, että kaikki särö tulee etuvahvistimesta tai pedaaleista, eikä yhtään pääteasteesta. Se vain puurouttaa ääntä. Siis keinokuormaa ei tarvitse. Itselläni on tuo Bad Monkey ja Hot Head, kyllä räimii. Komppaan. En tajua sitä, miten metallivahvareissa/metallisäröissäkin glorifioidaan sitä päätesäröä, ja ostetaan mielummin 50w extreme hevitykki kuin 100w, jotta voidaan sitten "murottaa päätettä". Jos soundi on jo valmiiksi hi-gain metallimättö, niin päätesärö tekee siitä vain täyttä halvan kuuloista puuroa. Metallisäröt muutenkin ovat usein luonteeltaan sellaisia, että ei niitä voi vain vääntää pienemmälle pikkurosolle, ja antaa päätteen hoitaa loppuja. Aina tahtovat olla sellaisia, että jos lujaa lyö, tulee joka tapauksessa rankasti säröä, ja päätesärön kanssa homma meneenkin ihan zoom 505:seksi. | |
![]() 08.06.2006 19:00:50 | |
Totuus on se, että sä saat täältä yhtä monta neuvoa, ku on ihmisiäkin vastaamassa. Mun mielipide on, että overdrive on ehkäpä paras ratkaisu. sä saat sillä varmasti tarpeeksi säröä irti ja säilytät silti sitä dynaamisuutta. Soittaminen on ehkä hieman vaikeampaa, mitä varsinaisella distortionilla mikä kompressoi aika rajusti kuitenkin. Mun mieltymys on metallissa se, että vähän vähemmän säröä, mutta kurittaa enemmän sitä kitaraa, niin siinä on asennetta ja kuulostaa selkeämmältä. Se hiplailu säröjen kanssa kuulostaa just siltä. Hiplailulta. Saddamize! | |
![]() 08.06.2006 19:14:13 | |
Minkähänlaisiin tuloksiin pääsisi Tube Screamerilla ja MXR distortion + :lla, nuo molemmat kun löytyvät jo valmiiksi... Joskus yksinään soiteltuna särö ei ainakaan ollut kovin "metalli". Pitää testailla yhdessä kunhan pääsee treenikämpälle. Kokeileminen ei maksa kuin aikaa, jos nuo vehkeet jo on. Itse koettaisiin kitara => tube screamer => mxr+ => vahvistin. TS:n level jonnekin klo 15 kieppeille, mutta gain melkein nollaan. MXR:n output klo 12 ja distortion maun mukaan, miten paljon nyt sitä säröä pitää ollakaan. Noh, en tiedä saako tuolla ollenkaan sitä mitä haluat, mutta kokeilla kannattaa. | |
![]() 08.06.2006 19:34:16 | |
Mun mieltymys on metallissa se, että vähän vähemmän säröä, mutta kurittaa enemmän sitä kitaraa, niin siinä on asennetta ja kuulostaa selkeämmältä. Se hiplailu säröjen kanssa kuulostaa just siltä. Hiplailulta. Toi kuvaus sopii mun mielestä hyvin hard rockiin, mutta jos melodista metallia, tai muuta rankempaa vedetään, niin se kaipaa pörinää. Sitä ei millään OD:lla aikaan saada. Tuosta päätesäröstä.... Ei mun mielestä pidä aliarvostaa päätteen kyykkäystä metallia veivatessa. Se tuo kovasti tanakkuutta soundiin. Mä käännän aina päätteen nupit jota kuinkin klo 15 kohtaan, jotta mä saan enemmän sitä tanakkuutta päätteestä. Eikä me mitään hivelyä sillä kitaralla harrasteta.....tai no, sitäkin tarpeen mukaan. | |
![]() 08.06.2006 19:52:18 | |
Mun mieltymys on metallissa se, että vähän vähemmän säröä, mutta kurittaa enemmän sitä kitaraa, niin siinä on asennetta ja kuulostaa selkeämmältä. Se hiplailu säröjen kanssa kuulostaa just siltä. Hiplailulta. Komp. komp. Kovaa soittamisesta tulee muutenkin parempi olo. Kliinimmät tosin tulee "hiplailtua". krunts on korvaan parempi kuin krrääää. "kun on isot pussit, on kiva pussailla" | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)