JuSu 15.06.2006 12:20:21 | |
---|
Morjentes! Siellä täällä sattuu silmään omistajien ja valmistajien kehuja pienistä kitarakaapeista, joissa kuitenkin on "suuri" soundi, ekaksi nyt tulee mieleen Mesa Boogie 1x12" Thiele cabinet. Onko tuo puhe mainosmiesten hapatusta ja omistajien kritiikitöntä vuodatusta? Itseäni luonnollisesti kovasti kiinnostaisi kaappi, joka mahtuu keveysti rellun pippanan tavaratilaan, mutta stagella/treeneissä soundi potkaisee hennommat kaverit kumoon. Kokemuksia, vaihtoehtoja? JuSu I'm afraid of the candle but live for the flame. |
Xizor 15.06.2006 12:40:55 | |
---|
|
askomiko 15.06.2006 12:58:15 | |
---|
Voikko laittaa ääninäytettä tuosta yhdistelmästä? Meinaan kiinnostais vähäsen tuommoinen äärikompakti ratkaisu. |
Xizor 15.06.2006 13:10:40 | |
---|
Voikko laittaa ääninäytettä tuosta yhdistelmästä? Meinaan kiinnostais vähäsen tuommoinen äärikompakti ratkaisu. Kyllähän tuo onnistuu...tosin pienellä viiveellä, kun on kämpässä remontti käynnissä ja tietokone on tällä hetkellä muovien suojassa. Mutta parin viikon päästä on remppa ohi, joten silloin sitten. =) |
McNulty 15.06.2006 14:45:10 | |
---|
Minä hylkäsin aikanaan 4x12" kaapin ja tilalle tuli 2x12". Ainakin tuossa Framuksen FR212 kaapissa on sopivan tanakka soundi. Myin oman Marshall 1936 2x12" kaapin jossa oli samat elementit kuin Framuksessa, mutta se ei toistanut lähellekään niin jykevästi alakertaa kuin Framus. En tiedä mitä rakenteellista eroa siinä oli, mutta Framus jäi taloon. Kenties se Marshallin kotelointi on "tukossa", käyttämällä liian paksua vaneria tai jotain vastaavaa. Tuo 2x12" ei ole paljoakaan 1x12" kaappia isompi ja menee kyllä Renault Clion takapenkillä tai tavaratilassa kiltisti. Kokeiltu on, anoppi-kandidaatin kärryllä :) |
Deranged 15.06.2006 14:45:22 (muokattu 15.06.2006 14:46:14) | |
---|
Siellä täällä sattuu silmään omistajien ja valmistajien kehuja pienistä kitarakaapeista, joissa kuitenkin on "suuri" soundi, ekaksi nyt tulee mieleen Mesa Boogie 1x12" Thiele cabinet. Ei välttämättä ainakaan Mesan osalta paskapuhetta. RectoVerb 1x12" comboa testatessani olisin voinut sokkotestin perusteella kuvitella kaappia/kotelointia huomattavasti isommaksi. Samoin Rocktronin Replitone 1x12" kuulosti itseään isommalta. Jotenkin kivan muhkea ja täyteläinen, digivehkeeksi yllättävän luonnollinen alapään "Thunk" irtosi. THD:n 2x12" on kovasti kehuttu isosoundiseksi. Valitettavasti en ole päässyt testaamaan. |
Pnctocn 15.06.2006 16:00:18 | |
---|
Mulla on Pod XT:n ja Powerblockin kanssa käytössä tuollainen suht iäkäs Mesan 1x12 kaappi ja ainakin itse olen soundeihin todella tyytyväinen. Eli tälläinen kaappi: http://img101.imageshack.us/my.php?image=att160073774kp.jpg Mallista/elementistä ei ole mitään tietoa.. ajatuksen tasolla olen itsekkin vastaavalla leikitellyt. laita ihmeessä klippiä. "kun on isot pussit, on kiva pussailla" |
Sammo 15.06.2006 16:39:39 | |
---|
Kokemuksia, vaihtoehtoja? Ei ole omia kokemuksi, mutta olin jossain vaiheessa melkein ostamassa Mesan Thielen EV:llä, mutta kysyin kahdelta tyypiltä joihin minä ainakin luotan ja vastaukset oli : "Anyway, personally I do not like the sound of the Thiele cabinets. To me they are too bottom heavy and much too directional. I know a lot of people agree with me on that, but then again there are people who like those cabs. Also, I hate EV's, so again, I have nothing good to say about that cab. Sorry about that." Ja: "Toi 1x12" on hieman sellainen "taskulamppu" eli melko suuntaava mutta kahdella pärjää jo hyvin ja on helppo liikutella." Mun osalta homma jäi tuohon. "Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true." - Homer S |
LaXu 15.06.2006 16:53:32 (muokattu 15.06.2006 16:54:43) | |
---|
Celestionin sivuilta tällaista: Thiele-small parameters Thiele Small parameters are useful for controlling the low frequency response of sealed or ported cabinet systems by changing the cabinet internal volume, and port dimensions. However they are of limited use when designing a guitar speaker cabinet. - Electric guitar speakers do not reproduce 'low' frequencies (the low E string of a lead guitar has a fundamental of 82Hz) and so the frequencies at which Thiele Small parameters have significance are mostly below the operating range. - Also, the parameters are measured at very small signal levels. Guitar speakers become non linear at very low levels compared to other types of speaker, greatly reducing the significance of Thiele Small parameters in actual speaker use. Using the Thiele Small parameters of a typical guitar speaker, you will find that halving or doubling the cabinet size makes minimal difference to the response. - They have no relevance to open back cabinets. - Care should be exercised designing ported (or reflex) cabinets for guitar speakers as the increased cone excursion below the tuning frequency can cause speaker damage. Minun käsittääkseni noita Bognerin 1x12 kaappeja kehutaan kovastikin, ovat samaa hintaluokkaa kuin Mesan Thieletkin. En ole noita kyllä testannut. THD 2x12 sen sijaan olen ja se oli mielestäni erinomainen. Meikäläinen kannattaa muutenkin noita pienempiä kaappeja. Harva OIKEASTI tarvii sitä 4x12 skobea. |
askomiko 15.06.2006 21:16:54 | |
---|
Ei välttämättä ainakaan Mesan osalta paskapuhetta. RectoVerb 1x12" comboa testatessani olisin voinut sokkotestin perusteella kuvitella kaappia/kotelointia huomattavasti isommaksi.
Sehän on muutamaa senttiä vaille 2x12":n kokoinen. Eipäsiinä, kyllähän se bassoa hönkii ihan kivasti 1x12""":ksi. (Ja kelloradiosoundinkin saa kun irrottaa takaseinän...) |