Aihe: Grover-virittimet
1
kimurantti1
20.06.2006 22:20:29 (muokattu 21.06.2006 12:21:38)
Minulla on kitarassa Groverin lukittavat virittimet. Älyttömän helpot käyttää ja pitävät vireen erinomaisesti. Kuitenkin Floyd Rose-tallan hienovirittimien tarkkuuteen tottuneelle hampaistus niissä on kohtuullisen väljä. Virittimien mallista ei sen tarkempaa tietoa ole, kuin "Grover Mini Self-locking". Kitara on 2000 valmistettu Music Man Silhouette Special, ja saman mallisia virittimiä en ainakaan Groverin sivuilta löytänyt, enkä siis tarkkoja tietoja hampaistuksesta. Liekö käyttäjässä vika.. Hampaistuksien väljyydestä ei muutenkaan ole mitään numeerista tietoa, mikä on väljä ja mikä tiheä.

Haluaisin vastaavat yhtä hyvät (lukitus ei pakollinen mutta plussaa), mutta pienemmällä hampaistuksella. Mitä vaihtoehtoja on?
Mikä hemmetin "notta"? Kyseisen sanan näkeminen tuottaa aina oikean vitutuksen multihuipentuman. Pystyykö kukaan tuosta käsittämättömästä epäsikiöstä sanomaan mitä se edes tarkoittaa? Ja se on muuten kuulostaa eikä kuullostaa, prkl...
kimurantti1
21.06.2006 22:14:42
Nostellaan jos joku tietäisi näistä..
Mikä hemmetin "notta"? Kyseisen sanan näkeminen tuottaa aina oikean vitutuksen multihuipentuman. Pystyykö kukaan tuosta käsittämättömästä epäsikiöstä sanomaan mitä se edes tarkoittaa? Ja se on muuten kuulostaa eikä kuullostaa, prkl...
ReBeat
21.06.2006 22:22:02 (muokattu 21.06.2006 22:53:10)

Näyttävätkö ne tuollaisilta: http://www.stewmac.com/shop/Tuners/ … r_Mini_Locking_Guitar_Machines.html

Jos lavassa on 10mm asennusreiät, niin tilalle sopisivat Steinbergerin virittimet joita Ed Roman on kehunut maailman parhaiksi:
http://www.stewmac.com/shop/Tuners/ … ad/Steinberger_Gearless_Tuners.html
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
DZN
22.06.2006 00:31:46 (muokattu 22.06.2006 00:37:02)
Virittimesi ovat luultavasti Grover mini locking rotomaticit. Välitys on 18:1 eli aika tiuhaa on. Schallerin M6 lockingit ovat hyvät ja välitys niissä on taasen 16:1
Sitten on myös Sperzelin lukkiutuvat, niitä täällä joku taisi haukkuakin. Näitä löytyy ESP:n ketaroista. Välitys taisi olla 12:1. Nämä kaikki menevät 10mm reikiin.

Sokerina pohjalle LSR, välitys 40:1, Täs:
http://members.aol.com/intertunei/LSR.tuners/

Noi Steinbergerit olis kans lukkiutuvat ja ainakin erikoiset.

Schallerit on aina varma valinta ja niitä saa suhteellisen helposti.
Aka. Dino and 6077dino
kimurantti1
22.06.2006 00:40:22 (muokattu 22.06.2006 00:48:56)
ReBeat:
Näyttävätkö ne tuollaisilta: http://www.stewmac.com/shop/Tuners/ … r_Mini_Locking_Guitar_Machines.html
Lähellä ollaan, mutta ei aivan. Jos nyt en aivan tumpelo ole, niin mekanismi taitaa kuitenkin olla sama.

Jos lavassa on 10mm asennusreiät...
Pitääpä mitata seuraavan kielten vaihdon yhteydessä.

DZN:
Välitys on 18:1 eli aika tiuhaa on.
Tiuha? Mikä on sitten väljä? Kun tuntuu, että noissa saa olla tosissaan tarkkana. No, ehkä mä oon vaan liian tottunut niihin floikan hienovirittimiin.

Schallerit on aina varma valinta ja niitä saa suhteellisen helposti.
Mutta jos hampaistus on 16:1 ja mulle 18:1 tuntuu epätarkalta, niin tuskin on niin varma valinta mulle. Noissa Grovereissa ei tosiaan ole yhtikäs mitään muuta valitettavaa, kuin että hampaistus tuntuu aika väljältä.

Tosissaan en mä nyt heti ole virittimiä vaihtamassa, katsotaan (ja toivotaan) nyt, että niihin tottuu :-) Seuraavan kerran kieliä vaihtaessa pitänee harkita.
DZN
22.06.2006 00:50:32
Sanotaan nyt näin. Tavallisissa virittimissä välitys on 14:1.

Suurempi merkitys on mielestäni virittimen laadulla, onko siinä väljyyttä tai "tyhjää" liikettä. Jos viritin on tarkka tuntumaltaan eikä siinä ole välyksiä, pienemmälläkin välityssuhteella tulee hyvin toimeen, olettaen ettei satula kirraa kieliin ja sillä tavalla vaikeuta virittämistä.

Mulla oli joskus Les Paulissa Klusonit ja niillä virittäminen oli aina tylsää. Vaihdoin ne Schallereihin ja niissä ei sitten ollut yhtään vapaaliikettä ja tuntuma oli muutenkin paljon tarkempi. Mielestäni siis virittimen laadukkuus vaikuttaa enemmän, kun välityssuhde.
Aka. Dino and 6077dino
kimurantti1
22.06.2006 01:03:19 (muokattu 22.06.2006 01:04:01)
Sanotaan nyt näin. Tavallisissa virittimissä välitys on 14:1.

Musta tuntuu, että Ibanezin RG-sarjassa välitys on sitten aika paljon tuota normaalia pienempi. Myös tutun USA Stratossa tuntui olevan huomattavasti pienempi. Hmm, en aivan satavarmaksi mene vannomaan, mutta kyllä tässä vierivieressä kokeillessa tuntuu tosissaan olevan eroa hampaistuksessa Grovereilla ja Ibanezin standardivirittimillä. Ibanezin sivuilta en saanut varmuutta asiaan.

Suurempi merkitys on mielestäni virittimen laadulla ... vaikuttaa enemmän, kun välityssuhde.

Ahaa. Ei ole kyllä klappia Grovereissa milliäkään. Mä en näistä juuri tiedä, mutta eikös Groverit ole kuitenkin ihan yleisesti hyväksi havaittuja virittimiä? Pitää nyt katsoa, kaipa näihin sitten tottuu.

Kiitoksia avusta molemmille!
DZN
22.06.2006 01:17:01
Mulla löytyy Ibanez JPM tästä vierestä ja veikkaisin siinä olevan Gotohin virittimet. Niissä pitäisi olla välityssuhde 16:1. Ne eivät tunnu vaan niin hyviltä, kun mitä Schallerit olivat.

Groverin rotomaticit ovat mielestäni yhdet parhaista. Niiden saatavuus tällä pallon puoliskolla on vain hieman hankalaa. Helpommin saa Schallereita, jotka ovat vähintään yhtä hyvät.

Hyviä virittimiä on ilo hipelöidä käpälissään, ei valupurseita ja mekanismi liikkuu sulavasti. Tällaiset Groverin Imperialit olis kyllä aika leuhkat:
http://www.grotro.com/Mainvintage.htm

Täältä näkee virittimiä ja niiden eroja.
http://www.stewmac.com/shop/Tuners/Guitar,_solid_peghead.html
Aka. Dino and 6077dino
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)