Aihe: Zakk Wylde
1 2
Geetar
19.04.2004 13:27:14
Mitäs hyötyä siitä on käytännössä, kun mies pistää Les Pauliinsa kitaran kielet tallapalan yli --> eli tunkee kielet tallan läpi normaalista poiketen päinvastaiseen suuntaan ja kiertää tallapalan yli.. ymmärsittekö?? =)

Parantaako vireongelmia vai laskeeko kieliä..?? vai onko vain erikoisen ja coolin näköinen?=)
Keep practising
Aksu89
19.04.2004 13:28:34
erikoista ja coolia
madu
19.04.2004 13:33:16
Sustainia voi parantaa.
Herra Rapu
19.04.2004 13:36:46

Olikohan tossa jujuna ettei kielet katkee niin helposti tai hyppää pois sieltä tallaurista?
Paino ei ole mikään ongelma.
† FAT = MOTION †
madu
19.04.2004 13:40:08
Niin ja mainittiinhan jossain kitaralehdessä muistaakseni, että demppaaminen on stratomallisiin tottuneille helpompaa kun kielet laittaa noin.
Juutas
19.04.2004 13:48:22
Olikohan tossa jujuna ettei kielet katkee niin helposti tai hyppää pois sieltä tallaurista?

Juuri tämän olen ymmärtänyt olevan syynä moiseen toimintaan.
vale
19.04.2004 15:49:38
Minusta tämä viritys pienentää sitä kulmaa jolla kielet tulevat niihin paloihin, joilla säädetään intonaatiota -> kielet kestävät enemmän venytystä yms. Eikös MR. Wylde käytä vieläpä melko paksuja kieliä...
Rock n' Roll is the only way to DIE
Errorist
19.04.2004 15:55:26
Minusta tämä viritys pienentää sitä kulmaa jolla kielet tulevat niihin paloihin, joilla säädetään intonaatiota -> kielet kestävät enemmän venytystä yms. Eikös MR. Wylde käytä vieläpä melko paksuja kieliä...

Joo, tätäpä olisin iteki sanonu jos et olis kerenny. Stna sinun kanssas.
God I want to be a man but I don't want to die with a rifle in my hand and as the planes blacken the sky it sounds like heaven is falling -Greg Graffin
Mrezzye
19.04.2004 20:32:32

Sustainia voi parantaa.

Tuskinpa.
"Help! Help!" huusi Janne, mummolla vain heilui lanne.
Zero the Hero
20.04.2004 00:53:32
Eikös MR. Wylde käytä vieläpä melko paksuja kieliä...

Jep, ainakin paksuja alakieliä.
Jos GHS:ää on uskomista, niin jotkain 010-DY60-settiä taitaa käyttää.
Löytyypä noita ZW signature settiä jopa 011-DY70...
Juzzu
20.04.2004 07:41:08 (muokattu 20.04.2004 08:53:04)
Kielet tulee loivemmassa kulmassa tallapalalle, jolloin varsinkin paksuilla kielillä ongelmana on kielen "mutka" -loivemmassa kulmassa intonaation säätö ja pysyminen samana on helpompi hallita. Myöskin väittävät, että tällä tavalla kielet vetävät stop-baria lujemmin runkoa vasten barin etureunasta, jolloin värähtelyt siirtyisivät paremmin runkoon (=enemmän sustainia...). Mä kyllä voisin väitellä tästä asiasta, mutta enpä jaksa nyt yrittää kumota noita väitteitä ku eip jaksa kirjuuttaa enempää :o)

Mä piruuttani kokeilin tuota Epissäni, ja kas, vaikka kuinka yritin päätellä muutoksen olevan vain sykolokinen juttu, niin edelleenkin väittäisin soundin vähän muuttuneen. Tosin aika vähän.

Tämä stop-barin yli kielien laitto ei kyllä ole varsinaisesti mikään Zäkin idea, vaan on kyllä käytössä ollut jo kauan, ja tulee käytössä olemaankin. Tässä nätti pre-historic tuollei laiteltuna:
http://home.san.rr.com/renkluaf/Lester1.jpg
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
vale
20.04.2004 09:25:51
Mä vähän epäilen tota viritystä. Jos kielet vetää tolla Wylde tyylillä, niin saa olla aika tarkkana sen Barin kanssa, nimittäin sunhan on ekaks vedettävä ne kielet toiseen suuntaan tiukalle ja sitten toiseen tai muuten alkaa vire heitellä aika helposti. Täytyy kyllä varmaan testata. Onhan siinä Barissa säätöruuvit, joilla voi nostaa sitä. Mulla ton gibsonin tehdas asetukset ovat vielä käytössä ja ne pelaavat hyvin. Mua ihmetyttää se että Gibsonin äijät ovat jättäneet tuon Barin aika ylös. Mielestäni jos sen ruuvaisi pohjaan niin sustaini varmasti paranisi kun kielten värähtely pääsee suuremmalla kontaktilla runkoon. En kuitenkaan ole viitsinyt sitä vielä tehdä kun on alkuperäiset kieletkin vielä kiinni.Kilet ovat mulla tällä hetkellä 0010 ja vaihdan ne tällä viikolla 0011:siin ja ajattelin samalla ruuvata tämän bar:in pohjaan. Aiemmissa les paulessani nämä ovat olleet pohjassa ja hyvin on toiminut kaikki kielet, mutta tässä gibsonissa se oli jätetty n. 5 mm ylös. Les Paul miehet varmaan tietävät mitä tarkoitan. Niin ja sitten Gibsonin omistajan pienessä käsikirjassa sanotaan että Bar:in korkeudella ei ole merkitystä, kunhan se on tarpeeksi alhaalla etteivät kielet pompahtele pois tallapaloista. Itse olen kyllä sitä mieltä että parempi sustain saadaan kun ruuvataan Stop Bar mahdollisimman kiinni runkoon.
Rock n' Roll is the only way to DIE
Antti1
20.04.2004 09:33:34
Mä piruuttani kokeilin tuota Epissäni, ja kas, vaikka kuinka yritin päätellä muutoksen olevan vain sykolokinen juttu, niin edelleenkin väittäisin soundin vähän muuttuneen. Tosin aika vähän.

Ei nyt suoranaisesti tähän liity, mutta pientä analogiaa ehkä havaittavissa. Mä lukitsin vihdoin mun Jacksonista tallan paikalleen lepästä tehdyllä palalla ja jätin vain yhden jousen. Tuo puupalikka oli niin sopivan kokoiseksi muotoiltu että sitä joutui lopusta hiukan pakottamaan sinne sisälle. Ja en tiedä muuttuiko soundit yhtään, mutta kaksi ylintä kieltä soivat 12. nauhan jälkeen paljon paremmin, kuin ennen. En usko että on pelkkää psykologiaa. Nauhoitin tässä yhden soolonkin ja nuotit tuntuivat soivan ikuisesti. Tai ainakin paljon pitempään kuin ennen tätä operaatiota.
"Sun täytyy varoo mitä sä haluut, sillä sä saat sen." -A. McCoy
trih
20.04.2004 10:20:15
Itse olen kyllä sitä mieltä että parempi sustain saadaan kun ruuvataan Stop Bar mahdollisimman kiinni runkoon.

Tuon takia Zakk laittaa kielensä stopbarin yli. Kielten kulma t-o-m:n ei näin muodostu liian suureksi ja aiheuta kielien katkeilua.
"I remember when I told my parents that I was quitting my job to build a life-size Millenium Falcon. My parents were pissed and I remember my Dad saying, how are you going to build a falcon. You don't even know how to use any tools." - Dennis Ward
Jytäurpo
20.04.2004 14:18:09
Tätä kikkaahan käytti esim. Jimmy Page 70-luvun alussa. Varmaan keksitty jo aiemmin. Myös minä käytän.
I can't surf! And neither can you! -Reverend Horton Heat
Jammy
20.04.2004 16:32:22
Umm... Siis häh? Kiertää tallapalan yli? Mina ei oikein ymmarra. Kuvaa??
Invader
20.04.2004 17:53:29
Umm... Siis häh? Kiertää tallapalan yli? Mina ei oikein ymmarra. Kuvaa??

http://www.blacklabelsociety.net/gear/tail.jpg

Niinku tolleen.
...holoholoholoholoholoholoholo...
Jammy
20.04.2004 18:06:20 (muokattu 20.04.2004 18:06:35)
Siis laitetaanko tuossa kielet toisesta suunnasta ja kieräytetään tuon tallapalan(?) ympäri?
Invader
20.04.2004 18:07:09
Siis laitetaanko tuossa kielet toisesta suunnasta ja kieräytetään tuon tallapalan(?) ympäri?

Juurikin näin.
...holoholoholoholoholoholoholo...
Jussi Guitar
21.04.2004 10:26:44
Sustainia voi parantaa.

Jep, kunhan muistaa sitte ruuvata ruuvit niin pohjaan ku menee
PELIMIES SOITTAA VAIKKA OVIKELLOLLA RITARIÄSSÄN TUNNARIN NIIN ETTÄ SE SWENGAA.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)