Aihe: Akustisista kitaroista
1
sinCCos
26.06.2006 20:57:42
Eli minkä verran tarvitsee nykyään pulittaa jotta saa kelvollisen mikitetyn akustisen?
Olen jo tämäntyylistä katsellut;

http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-176915.html tai sitten
http://www.thomann.de/thoiw3_ibanez_aw120ecerdv_prodinfo.html

eli siis olisi sellaiset mikit että kaiuttimesta tuleva ääni olisi tunnistettavissa akustiseksi :D ja että "akustisena" sointi olisi muutenkin hyvä. Ovatko nuo mallit vielä kelvollisia vai tarvitsisiko vielä enemmän pulittaa? Olen siis sellaista akustista etsimässä joka pysyisi niinkuin "loppuelämän" sitten itselläni.

Huom, rahat eivät kyllä riitä niihin 1000-10000€ Martineihin :p
Rinneto
26.06.2006 22:08:05 (muokattu 26.06.2006 22:12:35)
En usko, että tolla rahalla vielä semmosta "loppuelämän" kestävää akustista saa. Saundimieltymykset sullakin varmaan joskus kasvaa, ja vaikkei kasvaiskaan, niin sittentuon hintanen kitara saattaa ihan konkreettisesti hajota. Jos tuolla hinnalla pitäis lähtee akustista ostamaan, niin suosittelisin aluksi katselemaan (käytettyjä) ei mikillisiä versioita, ja ostaa se mikki siten kun rahat siihen saa kasaan.

Mutta asiaan. Tänään kävin Malmin DLX Musicissa testaamassa jälleen kerran läpi liudan akustisia. Taylorilta olin ennen katellu semmosta mallia kun 214. Sitä testasin taas, ja hyvältähän se kuullosti ja tuntui. Hintaa kyseisellä kepillä on semmonen tonni. Mikkiä ei ole. Sitten käteeni osui "Baby Taylor", eli Taylorin 3/4 kokoinen "matkakitara". En ollut ajatellutkaan sitä ostavani, vaan ihan huvikseni kokeilin. Hetken kesti siinä hakemisessa kun oli nauhavälit pienemmät kun isossa "oikeen" kokosessa akustisessa, mutta kun sai juonesta kiinni, niin kitara alkoi tuntumaan erittäin hyvältä. Oikeastaan paremmalta kuin monet kokeilemani 500-700 €:n kitarat. Saundi oli mun makuun hyvä, ja ulkonäkökin vähän persoonallisempi - ruskea. Juuri semmoinen, mitä etsinkin - ei liian kallis, hyvin roudattava, mutta kuitenkin saundillisesti vähintään OK luokkaa. Tässäkään ei mikkiä ollut, mutta hinta olikin jo paljon alhaisempi. Tomppa myy näitä 311 (Sitkakuusikantinen - vaalean värinen) ja 344 (Mahonkikantinen - ruskea). Lisäksi on olemassa eirräin kiinnostavan tuntuinen Taylor "Big Baby", eli saman sarjan kitara, mutta 15/16 kopalla. Sitä ei löytynyt DLX:n hyllystä. Testasin siinä sitten liikkeen muut "pikkuakkarit" läpi (mm. Takaminen soololovellinen mikillä varustettu) ja tulin siihen tulokseen, että Taylor vei voiton. Ostaa en vielä ehtinyt, sillä haluan kokeilla sitä Big Babya, ja vertailla sen ja Babyn soundieroja keskenään.

Mutta mitäs tässä nyt tuli tarinoitua. Niin. Vaikkei tuommonen 3/4 versio sua kiinnostaiskaan, niin suosittelen erittäin lämpimästi tutustumaan siihen Big Babyyn, jos sillä nyt on mitään yhteistä pikku Babyn kanssa. Harmi vaan, ettei Big Babya valmisteta mahonkikantisena. Kokeilemisen arvoinen keppi se kumminkin on. Jos joku tietää liikeen, mistä tuommonen löytyisi suoraan hyllystä, niin kertoilkaapas :).

PS: Big Babyn hinta Tompalla 419 €, ja kaikki nuo mainitsemani Taylorit sisältää Gig Bagin.
"Itse en tosin vielä kertaakaan ole kuullu Paranoidia, tiedä edes onko se bändi vai jonkun bändin biisi." -Squirrel2- OSTA MARSHALL MG 15DFX
Prian
26.06.2006 23:22:52
Itse ostin tuon Ael20 juuri tuossa linkkisi värissä. Pitkään puntaroin budjettia ja laatua ym. Minulla on pari dreadnought mallista kunnon puukantista akustista ja halusin nyt hyvän mikitetyn keikkatyökalun akustiselle duolle. Itse ostin levytukusta (joo ja tottakai tänne lappeenrantaan tuli heti kohta uusi musaliike joka möi ibanezejä 25% avajaistarjouksena. prkl. )

Älä tilaa Thomanilta. Olen nyt koettanut 5-6 kuutta ael20 eri väreissä ja kovasti olivat säädöiltään ja fiilikseltään erilaisia hintakin on alennuksien kanssa ihan sama. Tuo ostamani sattui käteen tosi hyvin.

Eipä oisi voinut parempaa vehettä saada. Kansi on laminoitu eikä saundi ole "iso puinen akustinen saundi", mutta PA:n kautta toimii kivasti. B-bandin mikkisysteemi on "hiton hyvä" ja saundi on luonnollinen ja balansissa. Viristysmittari on helppo käyttää ja itselle juuri se juttu mikä vaikutti myös suuresti hankintaan. Sähköisesti saundi on helposti muokattavissa efekteillä. Ja hämmästyttävää miten ½akustisen blues/jatsi saundin sai putkimarshalin läpi. Akustisestikin saundi on ihan jees, mutta ei niin iso kuin puukantisissa.

Tuo toinen malli oli kokeiltaessa selvästi perinteisempi, ja hintaakin on melkein tuplasti.

Kuka tykkää mistäkin, Yamahoita aina kehutaan, mutta omasta mielestä Ibanezien tatsi ja ominaisuudet on hyviä. Ne ei tosiaan kilpaile akustisesta Taylor ja martin saundista, mutta yllättävän monipuolisia vahvistettuna.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)