Aihe: Fuzzin ja Distortionin soundillinen ero? 1 | |
---|---|
![]() 19.06.2006 11:48:20 | |
Eli mikä ero näiden kahden särön välillä, vai onko ero vain särön määrässä? Olen nimittäin Hendrixiä kuunnellessa tykästynyt fuzz-säröön, mutta kannattaako tuhlata fuzziin kun voi ostaa distortionin? Kato äiti, mä oon lentokone!!!11 | |
![]() 19.06.2006 11:50:51 | |
Fuzz on nimensä mukaisesti enempi "mössö", tai "sotku". Hauskaa vonkunaa ja rähinää/surinaa. Vähän enempi lofi. Pehmeämpi. Distortion on ns. hevisärö, mutta purkista otettuna se on suurella todennäköisyydellä pelkkää ininää, joten suosittelen ostamaan Fuzzin, ne monesti jopa toimii kunnon vahvarin kanssa. | |
![]() 19.06.2006 11:52:39 | |
No se nyt on kaiketi makuasia milloin joku säröpurnukka on "distortion" tai "fuzz" (tai "overdrive" tai mikä vaan). Useimmista saa monenlaisia saundeja kumminkin. Parhaiten selvität mikä sulle sopii menemällä kauppaan ja pyytämällä myyjältä omaan hintahaarukkaasi sopivia särkijöitä kokeiluun. Ja jopa overdrive-purkista saa sellaista fuzzmaista tuhnua, kun patteri on lopussa (tai laittaa muuntajasta liian vähän jännitettä). Piis | |
![]() 19.06.2006 12:16:34 | |
Ja jopa overdrive-purkista saa sellaista fuzzmaista tuhnua, kun patteri on lopussa (tai laittaa muuntajasta liian vähän jännitettä). Kylkyl ja varsinkin jos vääntää vielä tonepotikan nollille. Toimii ainakin yksikelaisilla. "Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent | |
![]() 19.06.2006 12:20:48 | |
Bad Monkeysta saa muuten kivaa sellasta aavistuksen fuzzahtavaa pärinää/päätesärön kuuloista rouhintaa tietyillä asetuksilla. Se tekee erittäin terää mättösoundeille, jos ei jostain syystä voi raiuttaa päättäriä ollenkaan. Olettaen että haluaa sitä pääterosoa edes mukaan. The dreams in which I'm dying are the best I've ever had. | |
![]() 19.06.2006 13:49:24 | |
Bad Monkeysta saa muuten kivaa sellasta aavistuksen fuzzahtavaa pärinää/päätesärön kuuloista rouhintaa tietyillä asetuksilla. Se tekee erittäin terää mättösoundeille, jos ei jostain syystä voi raiuttaa päättäriä ollenkaan. Olettaen että haluaa sitä pääterosoa edes mukaan. Bad Monkeysta saa fuzzia silloinkin kun on patterit lopussa (niinkuin tuolla jo sanottiinkin). Kerran vaan soittelin ja mietin että onpas hyvä saundi ja ihmettelin kun valo ei palanut kunnolla. Patterit vaihtoon ja saundi huononi. :-) Pitäisi varmaan ostaa joku "oikea" fuzz. Mulle saa tehdä melkein mitä vaan. Eiku siis aivan mitä vaan. | |
![]() 19.06.2006 14:20:04 (muokattu 19.06.2006 14:21:12) | |
Olen erimieltä. Itse en ole koskaan löytänyt Fuzz tyyppistä säröä mistään muusta purkista kuin niistä jotka on toteutettu fuzz tyyppisellä kytkennällä. Jos sen tekee jollain muulla tyylillä (pedaalilla) niin soundi ei kokemusteni mukaan "elä" kuin oikea fuzz, eli volumea hillitsemällä menee periaatteessa täysin puhtaaksi soundi. Edit: tuo patteri juttu tosin pitää täysin paikkansa, mutta ei liene käyttökelpoinen juttu toteuttaa fuzz efekti... Wolfmother rokkaa!!! | |
![]() 19.06.2006 22:19:00 | |
Sellaisen jutun luin jostain keskustelusta että jos pakastaa patterin niin saa fuzzmaista meininkiä overdrive pedaalista...Tiedä häntä. En ole kokeillut. | |
![]() 19.06.2006 23:15:38 | |
Fuzzista on ollut jo aiemminkin juttua täällä.... Olen etsiskellyt hyvää Fuzzia 60´s tyyppiseen kamaan (The Ventures) mutta en haluaisi mielellään pedaaliin sijoittaa yli 100€ (ihan siksi, kun ne on keikoilla helposti häviäviä..) Löytyykö kaupasta sopivaa? Suosituksia kiitos, niin voin käydä testaamassa.. Big Muff lienee liian hevi?? Surf´s up!!
www.surfwipes.net | |
![]() 19.06.2006 23:37:40 | |
Riippuu vähän futsista ja distortionista mitä vertaillaan. Futsit tuppaa olemaan semmosia repaleisia ja monet niistä ovat varsin ilkeitä soundiltaan ja tarvitsevat sopivan vahvarin kaverikseen. Yksi ihana pehmeä futsi mulla oli, mutta myytyä sekin tuli rahapulassa. Ei oikein loppuviimeks ole käyttöä, kun tykkään sen yhden särön mitä kerralla setuppiin pistän tulee olla just eikä melkein sopiva jokaiseen soitettavaan biisiin. Distortionit yleisemmin sileitä soundiltaan. BJF Baby Blue OD kannattaa katsastaa jos futsimaisesta maailmasta tykkää mutta normifutsit on liian brutaaleja. BBODssa on ihanasti karvaa gain täpöllä. Reagoi muuten volapotikkaan hienosti säilyttäen kirkkaan soundin. I read the internet, I know what's going on. - Axl | |
![]() 19.06.2006 23:55:16 | |
Fuzzista on ollut jo aiemminkin juttua täällä.... Olen etsiskellyt hyvää Fuzzia 60´s tyyppiseen kamaan (The Ventures) mutta en haluaisi mielellään pedaaliin sijoittaa yli 100€ (ihan siksi, kun ne on keikoilla helposti häviäviä..) Löytyykö kaupasta sopivaa? Suosituksia kiitos, niin voin käydä testaamassa.. Big Muff lienee liian hevi?? Joo, Muffi on tosi hevi ja siitä ei miedoilla säröillä varmaan saa mitä haet kuvailusi mukaan. Täytyy löytää germaanium transistoriin perustuva fuzz sillä silikoonitransut (..ehehe..) on liian pistäviä ja hevejä. Wolfmother rokkaa!!! | |
![]() 26.06.2006 09:01:52 | |
Fuzzista on ollut jo aiemminkin juttua täällä.... Olen etsiskellyt hyvää Fuzzia 60´s tyyppiseen kamaan (The Ventures) mutta en haluaisi mielellään pedaaliin sijoittaa yli 100€ (ihan siksi, kun ne on keikoilla helposti häviäviä..) Löytyykö kaupasta sopivaa? Suosituksia kiitos, niin voin käydä testaamassa.. Big Muff lienee liian hevi?? Musiikkiliikkees kun olin töissä ja kokkeilin Big Muffia,niin oli karmaiseva yllätys.Kuvittelin että purkistä lähtee sellanen K-Teollisuus-saundi niin vielä mitä.Piti käyttää suunnatonta väkivaltaa että sai kielistä ns.hevisärön irti.Ja se saundi oli sellainen yybermono-saundi,kuin elementin eteen olisi tyrkätty hehtaarin kokoinen demppi eteen. Tai sitten en vain osannut,joka on hyvin mahdollista. :) | |
![]() 26.06.2006 09:33:37 | |
Musiikkiliikkees kun olin töissä ja kokkeilin Big Muffia,niin oli karmaiseva yllätys.Kuvittelin että purkistä lähtee sellanen K-Teollisuus-saundi niin vielä mitä.Piti käyttää suunnatonta väkivaltaa että sai kielistä ns.hevisärön irti.Ja se saundi oli sellainen yybermono-saundi,kuin elementin eteen olisi tyrkätty hehtaarin kokoinen demppi eteen. Tai sitten en vain osannut,joka on hyvin mahdollista. :) Minä käytän Big Muffia sellaiseen Neil Young tyyppiseen repaleiseen säröön. Luulen että hevisäröt löytyy muualta (en ole sen alan asiantuntija). | |
![]() 26.06.2006 10:26:47 | |
fuzz = rätinä distortion = särinä overdrive = murina Oman käsitykseni mukaan olen "Kitaransoiton kehitysmaa" -bonecrusher http://www.myspace.com/dimeshred | |
![]() 26.06.2006 11:40:46 | |
Olen nimittäin Hendrixiä kuunnellessa tykästynyt fuzz-säröön, mutta kannattaako tuhlata fuzziin kun voi ostaa distortionin? Olen samaa mieltä tuosta Jimistä :) Paras lääke puutteeseesi olisi varmaan vanha Dallas-Arbiter Fuzz Face... mutta mistäpä sellaisen löytäisi heh! Hankin hiljattain Danelectron T-Bone Distortion minipedaalin. Olen onnistunut saamaan sillä aikaiseksi aika hauskoja fuzzeja ja rätinoitä. Purple Haze kuullosti juhannuksena lähes uskomattomalta kesämökin kuistilla esiintyessä... eikä olutta ollut alla vielä montaa pulloa. Tietysti se vaikuttaa minkä läpi sillä soittaa. Minulla on 70-luvun trankku Randall joten saundi on lähtökohtaisesti melko kirkas, mutta silti pehmeä "afrikkalainen jazz-soundi". Ja tietysti myös skeba ja sen mikit ym. vaikuttavat ja ja ja... ja niin edelleen. Säätämällä niitä saundeja etsitään. Siinä asiassa ko. pedaali on ainakin älyttömän helppo ja yksinkertainen. Efektin hinta on yleiseen tasoon nähden tosi alhainen. Maksoin Millbrookissa siitä alle 30 euroa. Tosin he sanoivat etteivät enää tilaa uusia myytäväksi ja taisin ostaa viimeisen. F-musiikissa ko. laite maksoikin jo sitten melkein 60 eukkoa, joten kannattaa vähän vertailla. Soitin-Laine sitä ainakin tuo maahan. Tuolla yhdellä ulkolaisella sivulla oli T-Bonesta vähän mielipiteitä ja ne näyttivät menevän täysin ristiin. Toiset vihasivat, toiset kiittivät. Ohessa lainattuna kaksi parasta molemmista päistä. vastaan: Hey, I thought like everyone else that this was good distortion for the money. But then I compared it to my tube amp's natural distortion and holy crap! This thing sounds incredibly plastic. Disgusting, tone sucking, blurry, and full of negative feedback. My amp at the time was a Crate Vintage Club. I smacked myself in the face and have used my amp's distortion ever since. puolesta: Of course this pedal is noisy, but it's a dist/boost/fuzz pedal. I think this pedal sounds like an overdriven amp with a fuzzy sound, so it's not supposed to sound like a High-gain pedal. You can't get a metal sound out of this, but?you really shouldn't expect that from a pedal that "simulates" the sound of the 60's! I totally love this thing, especially with a slightly overdriven amp and using the t-bone as a booster/fuzzer. great for heavy-blues!!!! | |
![]() 26.06.2006 13:39:45 | |
Fuzz Face on varsin yksinkertainen laitos. Jos vähänkin on nikkarin vikaa, niin kannattaa hankkia täpläkuparoitua reikälevyä ja ne 10 komponenttia elektroniikkaliikkeestä (vaikka SP-Elektroniikka) ja kolvailla itselleen Germanium Fuzz. Itse rakentelin Axis Face Fuzz nimisiä rasioita pari kappaletta ja yksilön hinnaksi tuli joku 30e Hammondin kotelon ja kunnollisen jalkakytkimen kanssa. Toimii niin kuin pitää... eli fuzzahtaa vanhan soundin mukaisesti ja kitaran volumea pienentämällä fuzz siistiytyy hienosti. Pienellä rahalla aikas makoisia fuzzitteluja. Jos haluaa modernimpaa fuzzia niin tuollaiseen DIY Fuzziin vaihtaa vain rankemmat trankut sisään ja modaa niille vaikka trimmerit (jollei ole jo valmiina). Jollei nikkarointi kiinnosta, niin suosittelen testaamaan Roger Mayerin fuzzit (vanhempaan menoon) ja jos haluaa modernimpaa niin Effector 13 ja Ibanez FZ7. Roger Mayer - http://www.roger-mayer.co.uk/products.htm (kotimaasta www.customshop.fi ) Effector 13 - http://www.effector13.com/ Ibanez - http://www.ibanez.co.jp/effect_page … ?SERIES_ID=56&EFFECTS_PAGE_ID=4 Oman käsitykseni mukaan olen "Kitaransoiton kehitysmaa" -bonecrusher http://www.myspace.com/dimeshred | |
![]() 27.06.2006 01:28:06 (muokattu 27.06.2006 01:32:24) | |
ite oon soitellu himassa scuierin 15 wattisella ja tykästyny dunlopin valmistamaan jimipolkumiina fuzziin. bossin eq:lla kun korostaa keskaria ja leikkaa vähän yläkertaa niin alkaa toimia. sandi selkeytyy. ja jos haluaa lisää rähinää niin OD-3 päälle. eikä tarvii hirmu kovalla pitää. kannattaa ehdottomasti ostaa fuzz jos tykkää jimi meiningistä ite maksoin omasta polkumiinasta jotain 75€ ja on vielä hieno kun päällä lukee jimi hendrix läskit lenkille ja sintit salille | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)