Aihe: Master volume vs etuasteen volume
1
MikeS
11.07.2006 18:53:30
Terve. Vaikka tässä on tullut soiteltua jo pitkään, olen vasta lähiaikoina alkanut testailla sitä, kuinka putkivahvistimessa master volumen ja etuaste-volumen voimakkuuksien suhde vaikuttaa soundiin. Master volumen täpöttäminen tuntuu ainakin näin ensihavaintojeni mukaan tekevän soundista mureamman, tiheämmän ja jotenkin fuzzahtavamman..onko muilla samoja kokemuksia.

Kiinnostaisi tietää kuinka te muut rokin soittajat tuppaatte säätämään noiden volumien suhteen? Master kovalla? Kanavavola kovalla? Molemmat 'puolivälissä'. Ja kuinka mielestänne oma valintanne vaikuttaa vahvistimenne soundiin (hyvät ja huonot puolet)? Tänks.

MIKKO
oiva tumpeloinen
11.07.2006 18:58:08 (muokattu 11.07.2006 18:59:52)
Mä ennustan tästä ketjusta pitkää keskustelua. Samalla mä pelkään, että siitä tulee verinen henkien taisto. ;)

Itse tykkään avaa päätettä mahdollisimman paljon. Tosin sellaisilla rajoilla, että pystyy treeniksellä pystyy elämään ilman kuppeja. Se tosiaankin tanakoittaa soundia kivasti komressoimalla sitä.

E:

Siis sen verran reipasta räminää kuitenkin yleensä mennään, että iso osa soundista tulee etusesta. Hienosäätö tehdään sitten päättäristä.
Antti1
11.07.2006 19:00:35 (muokattu 11.07.2006 19:01:46)
Kiinnostaisi tietää kuinka te muut rokin soittajat tuppaatte säätämään noiden volumien suhteen?

Mulla on nykyään ollut jo pitemmän ajan master isolla ja kanavavola pienehköllä. Tässä on kaksi syytä: puhtaalla ei ole kuin gain, enkä todellakaan kaipaa säröä puhtaisiin, toisekseen tuo särökanava sirisee vähemmän volat pienemmällä.

Äänenpaineissa ei ole mitään eroa, joten epäilen vaikutuksen tulevan jostain jännitteiden muutoksista etuasteen ja päätteen välillä. Ainut ikävä puoli tuossa on puhtaiden "ohentuminen" ja kohinan lisääntyminen. Studiohommissa tuota kohinaa meinaa tulla säröillä jo riesaksi asti (nojoo, paskanmarjat, ihan normaalitasolla vielä), kermaperse kun ilmeisesti olen. Onneksi studioissa useimmiten on tuo niin ihana parametrinen eq, joten kohinasta ja sirinästä ei ole tietoakaan. Voisi hommata tuollaisen varmaan jo efektilooppiin valmiiksi leikkaamaan surinat pois, voisi vähän nostaa kanavavolia ja laskea masteria.

EDIT: Unohtui mainita että vempaimena on Screamer ja mättöä veivataan. Soundi tulee lähes pelkästään etuasteesta, mutta masterin ruuvaaminen vaikuttaa jotenkin parantavasti soundiin tällä laitteella.
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
ReBeat
11.07.2006 20:58:27

Kyllähän sitä masteria avaa usein mielellään vähän enemmänkin mikäli vain mahdollista. Tosin joskus sitä on tullut käännettyä takaisin pienemmällekin, kun nimenomaan värittymätöntä etuastesirinää on ollut hakusessa hiljaisella volumella. Äsken treeneissä oli 120W koneessa särökanavien gainit noin kutosella ja seiskalla, kanavavolumet noin seiskalla ja masteri vitosella, perässä 1x12" kaappi. Middle oli kympillä ja soundi rokista hevirokkiin :)

Itse tykkään rutisevasta murinapörinäsoundista ja mieleisimmän sellaisen soundin sain samaisella EL34-koneella kun iskin siihen THD YellowJacketit EL84:llä. Toisen särökanavan gaini vitoselle, kanavavolume seiskalle ja masteri jonnekin seiskan/kasin huituville. Kitarana tavallinen stratocaster yksikelaisilla. Ah sitä autuutta.
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
askomiko
11.07.2006 21:26:50
Riippuu vahvarista, eli siitä minkälaisia pomppuja signaali koneen sisuksissa tekee. Mesan rectoverbissä channel volumen ruuvaaminen täysille toi todella hauskan puoli-fuzzin mihin kanavaan tahansa, varsinkin modern-kanavalle se toi hauskaa pärinää ja tuhnumössöä. Built in fuzz box! Screamerissa channel volume ei tunnu vaikuttavan mitenkään, ja masterikin aika vähänlaisesti...
Jucciz
11.07.2006 23:33:29
>-)))> #11
« Torilla rojua, osta! · Soitteluita »
Antti1
11.07.2006 23:38:10
Mikä ihmeen master volume?

No mene nyt... Perkele. :D

Mitäpä sä Askomiko muuten meinaat tuolla kommentillasi Screamerista? Tarkoitatko, että ero eri säädöillä on vain pienenpieni, vai lähes olematon? Mun vahvarillani ainakin ero on ainakin selkeästi vielä huomattavissa, muttei kovinkaan dramaattinen. Sitten kun sitä viimeistä silausta kuitenkin haetaan, niin kaikki konstit käyttöön vaan, pienetkin.
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
Jucciz
11.07.2006 23:46:10
Siis sen verran reipasta räminää kuitenkin yleensä mennään, että iso osa soundista tulee etusesta. Hienosäätö tehdään sitten päättäristä.

Sävynsäädöt etuasteesta, soundi pääteasteesta, päätesärö ranteesta. :)
>-)))> #11
« Torilla rojua, osta! · Soitteluita »
oiva tumpeloinen
11.07.2006 23:48:47
Sävynsäädöt etuasteesta, soundi pääteasteesta, päätesärö ranteesta. :)

Riippuu, mitä haetaan.

Tästä on ennenkin keskusteltu, mutta ei päätesärö ole ainoa oikea ratkaisu joka paikkaan. Molemmille oma paikkansa ja kukin päättäköön, mitä käyttää.

.....ja mun ranteet ei paljoa säröile. ;)
elbowski
12.07.2006 00:23:33 (muokattu 12.07.2006 00:25:41)
E. No ei kyllä liittynyt aiheeseen.
Raivo määrää nuotin
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)