Aihe: Kielistä, Micro Cubesta ja kolinasta (halpis-tele)
1
jannee
12.07.2006 21:29:38 (muokattu 12.07.2006 21:35:42)
Ostin parisen viikkoa sitten ensimmäisen kitarani, J & D Telecasterin, ja onnistuin jo tuossa sitä viritellessä katkaisemaan korkeimman kielen (opinpa ainakin kantapään kautta olemaan vääntelemättä niitä nuppeja niin paljon kerralla) ja nyt pitäisi sitten ostaa uudet.
Mitä eroa kielillä on, ja mitkä kannattaisi hankkia (paksuus, merkillä väliä yms yms)?
Mikään erikoisen laadukas kielisetti ei tarvitse olla, kun aloittelija olen ja kotona soittelen.
Niin, ja jos sillä on väliä: tarkoitus olisi soitella rock ja punk rock -tyyppistä musiikkia (esimerkkeinä The Clashia, J.J. Calea, Nirvanaa ja Iggy Popia).
Kuinka usein kieliä "joutuu" ostamaan, kun kitara on tavallisessa kotijammailukäytössä (kannattaisiko ostaa varmuuden varalle pari settiä kerralla)?

Selailtuani mnetin keskustelualueita olen huomannut, että lähes poikkeuksetta on kotikäyttöön suositeltu Rolandin Micro Cubea. Olen siitä vetänyt johtopäätökseni ja päättänyt ostaa sen, kunhan palkka pläjähtää tilille. Olen käsittänyt, että se toimii pattereilla. Montako patteria - ja mitä pattereita - se syö? Onko virta mahdollista saada seinästä tämän lisäksi?

Tossa soitellessani olen myös huomannut, että kitarani sisällä (se J & D Telecaster) kolisee joku osa, kun kitaraa heiluttaa. Minulla ei vielä ole ollut mahdollista testata soittimen toimivuutta, kun ei vahvistinta ole. Kolina kuuluu mielestäni jostain tallan ja "plugireijän" väliltä. Onko tämä normaalia? Joku osa irti tai rikki? Korvaako takuu?

Tulipa kysymyksiä. Koittakaa kestää :).
apip
12.07.2006 21:37:15 (muokattu 12.07.2006 21:38:49)
Selailtuani mnetin keskustelualueita olen huomannut, että lähes poikkeuksetta on kotikäyttöön suositeltu Rolandin Micro Cubea. Olen siitä vetänyt johtopäätökseni ja päättänyt ostaa sen, kunhan palkka pläjähtää tilille. Olen käsittänyt, että se toimii pattereilla. Montako patteria - ja mitä pattereita - se syö? Onko virta mahdollista saada seinästä tämän lisäksi?

Laite toimii pattereiden lisäksi verkkovirralla. Tarkemmat tiedot kannattaa tarkistaa Rolandin nettisivuilta: http://www.roland.com/products/en/Micro-CUBE/index.html . Tuolta löytyy myös Micro Cuben manuaali PDF-muodossa.

Kolina kuuluu mielestäni jostain tallan ja "plugireijän" väliltä. Onko tämä normaalia? Joku osa irti tai rikki? Korvaako takuu?

Jos jotain vikaa on, niin kyllä korjaus tulee mennä takuuseen.
WeetM
12.07.2006 21:40:22

Omassa J&D-telessäni kolisi sisällä yksi sellainen osa, jonka varaan kielet jäävät, kun ne pujotetaan sisään kitaran takapuolelta. Avasin kitaran plugin vastakappaleen kohdalta, irtonainen osa tippui pois ja kitara on toiminut ihan hyvin senkin jälkeen. Taitaa olla yleisempikin "vika" noissa J&D:n teleissä.
Kopioi tämä teksti itsellesi allekirjoitukseksi. Tarkoitus on koota eksponentaalisesti lisääntyvä, mitäänmerkitsemätön allekirjoitus mahdollisimman monelle m-nettiläiselle.
diabami
13.07.2006 01:15:47

Ostin parisen viikkoa sitten ensimmäisen kitarani, J & D Telecasterin, ja onnistuin jo tuossa sitä viritellessä katkaisemaan korkeimman kielen (opinpa ainakin kantapään kautta olemaan vääntelemättä niitä nuppeja niin paljon kerralla) ja nyt pitäisi sitten ostaa uudet.
Mitä eroa kielillä on, ja mitkä kannattaisi hankkia (paksuus, merkillä väliä yms yms)?
Mikään erikoisen laadukas kielisetti ei tarvitse olla, kun aloittelija olen ja kotona soittelen.
Niin, ja jos sillä on väliä: tarkoitus olisi soitella rock ja punk rock -tyyppistä musiikkia (esimerkkeinä The Clashia, J.J. Calea, Nirvanaa ja Iggy Popia).
Kuinka usein kieliä "joutuu" ostamaan, kun kitara on tavallisessa kotijammailukäytössä (kannattaisiko ostaa varmuuden varalle pari settiä kerralla)?

Paksuja kieliä on raskaampi venyttää ja soittaa kuin ohuempia kieliä. Nämä ovat makuasioita, jotkut tykkäävät soittaa paksummilla kielillä kuin toiset. Normaalivireeseen sopivat hyvin kielisetit 9-42:sta 12-52:seen. Mutta jotkut käyttävät vielä ohuempia/paksumpi kielisettejä.

Paksut kielet kuulostavat usein munakkaammalta, kuin ohuet kielet.
Muuten soundissa minun mielestä ei ole kovin paljoa eroja, muutakuin että alussa kielet saattaavat kuulostaa vähän huonommalta kuin parin päivän päästä. Lisäksi vastalaitetut kielet eivät pidä virettä, jonka takia niille kannattaa tehdä näin:

Viritä kieli. Venytä sitä, niin että se on epävireessä. Viritä uudestaan. Suorita tätä niin kauan, että kielen vire pysyy.

Minä yleensä vaihdan kielet noin 1,5 kuukauden välein, joskus harvemmin.
Voihan niitä pari settiä kaupasta ostaa, mutta suosittelen ensin, että testaat mikä kielisetti tuntuu parhaimmalta, ennenkuin ostat kaupasta sataa 13-56 settiä.

Olen kuullut, että Daddariot menisivät poikki helposti, mutta eivät minulla ne mitenkään erinkoiset huonoja ole ollut.
Muuki
13.07.2006 01:21:45
Olen kuullut, että Daddariot menisivät poikki helposti, mutta eivät minulla ne mitenkään erinkoiset huonoja ole ollut.

En ymmärrä vieläkään miten niitä kieliä saadaan katkottua soitettaessa. Muutaman kerran nasahtanut akkarin kieliä vaihdettaessa, siinä se.

Niin, addario pelittivät aikoinaan hyvin kun niitä käytin. Lempisetit löytyvät nykyään merkkien Ernie Ball ja Dean Markley alta. ja 9-46 on setin koko.
Mittään en oo kirjottanu alle
diabami
13.07.2006 02:17:14
En ymmärrä vieläkään miten niitä kieliä saadaan katkottua soitettaessa. Muutaman kerran nasahtanut akkarin kieliä vaihdettaessa, siinä se.

Eikö sinulla ole koskaan kieli katkennut soittaessa? Kuinka usein vaihdat kielet? Kyllä minulla pariin kertaan on ylin kieli mennyt poikki, mutta ei paksummat.
Muuki
13.07.2006 03:45:42
Eikö sinulla ole koskaan kieli katkennut soittaessa? Kuinka usein vaihdat kielet? Kyllä minulla pariin kertaan on ylin kieli mennyt poikki, mutta ei paksummat.

Heh, kumma kyllä koskaan ei ole katkennut. Kielet vaihtuvat kuukauden tai parin välein. Kyllä se pistää välillä vähän miettimään että mitä kaikkea tällanen kielisetti voi kestää. :)
Mittään en oo kirjottanu alle
jogo3000
13.07.2006 06:11:29

En tiedä onko jo offtopicia mutta mulla katkeilee daddariot tosi herkästi verrattuna muihin kieliin. Suosittelisin Ernie Ballia, ne tuntuvat kestävän.
I fought the law and the law won.
-septimisti-
13.07.2006 08:46:41 (muokattu 13.07.2006 08:59:19)
Selailtuani mnetin keskustelualueita olen huomannut, että lähes poikkeuksetta on kotikäyttöön suositeltu Rolandin Micro Cubea.

Mä olen tätä ilmiötä ihmetellyt useasti. Uskaltaisin väittää, että kyse on jonkinlaisesta ketjureaktiosta. Eli microcubea suositellaan koska sitä on suositeltu niin monta kertaa. Omituinen noidankehä.

Jos et välttämättä kaipaa vahvarilta pikkuriikkistä kokoa, patteritoimisuutta ja alle 100:n euron hintaa, niin suosittelen lämpimästi ainakin kokeilemaan myös muita vaihtoehtoja. Omakohtaisen kokemuksen perusteella tuo pikkukuutio kuulostaa juurikin minivahvarilta, jollainen se kyllä onkin, ja se on huono juttu.

Jos vaan budjetti mitenkään kestää, niin omat suositukseni lähtevät voxin ad30 vahvarille. Itse omistan kyseisen mööpelin pikkuveljen, AD15:n.

EDIT: kielistä. Toisille tuntuu kelpaavan vain tietyn merkkiset kielet, kun taas toiselle samat kielet ovat se pahin kirosana. Eli on hyvin hankalaa mennä sanomaan kenellekään mikä se paras merkki sitten on. Ei niissä merkkikielissä pääsääntöisesti kuitenkaan hirveästi eroja ole. En mä ainakaan osaa kitaran käteeni ottaessa sanoa minkä merkkiset kielet siinä on. Eli ei sillä merkillä sinun tapauksessa todennäköisesti ole oikeastaan mitään väliä. Turvallisin ratkaisu lienee ostaa ns. kymppisetti. Pyydät myyjältä vaikka Daddarion kympit, niin ei mene pahasti vikaan.
jannee
13.07.2006 11:13:55 (muokattu 13.07.2006 11:14:32)
Kiitos kaikille vastauksista!
Pitänee laskea menot ja tulot vielä, ja miettiä tota Voxia sitten kaupassa.
Tosiaan, ruuvailin kitaran auki siitä plugi-kohdasta, johon johto laitetaan, ja sieltä putosi tämmöiset: http://clanexplosion.org/reloiz/osat.png (nämä siis aiheuttivat kolinan). Ei liene hirveän vakava juttu.
weelie
13.07.2006 11:33:51 (muokattu 13.07.2006 13:47:34)
Jaa että JJ Cale... onko se nyt sitten rockia vai punk rockia? :D Jos oikeasti olet kiinnostunut JJ Calen (eikä esim. John Calen) musiikista, niin ota yhteyttä, olen melkonen fäni. Vaikken miehen musiikkia osaa tarpeeksi soittaakaan.

Suosittelisin ekaksi setiksi 9-42 (tai 9-46) niitä ne tehdasasennuskieletkin on. Merkillä ei mielestäni ole väliä. Valkkaa halvimmat.

Laitoin sulle saman meilinä.
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
WeetM
13.07.2006 23:03:53

Kiitos kaikille vastauksista!
Pitänee laskea menot ja tulot vielä, ja miettiä tota Voxia sitten kaupassa.
Tosiaan, ruuvailin kitaran auki siitä plugi-kohdasta, johon johto laitetaan, ja sieltä putosi tämmöiset: http://clanexplosion.org/reloiz/osat.png (nämä siis aiheuttivat kolinan). Ei liene hirveän vakava juttu.

Samat tavarathan sieltä tippui kuin omassanikin. Voisivat kyllä siellä tehtaalla pakata nuo varaosat erilliseen pussiin ettei niitä tarvitsisi kitaran sisältä kaivella...
Kopioi tämä teksti itsellesi allekirjoitukseksi. Tarkoitus on koota eksponentaalisesti lisääntyvä, mitäänmerkitsemätön allekirjoitus mahdollisimman monelle m-nettiläiselle.
Coach
14.07.2006 12:58:08

Olen käsittänyt, että se toimii pattereilla. Montako patteria - ja mitä pattereita - se syö? Onko virta mahdollista saada seinästä tämän lisäksi?

Kuusi sormiparistoa (AA). Muuntaja tulee mukana.

Ostin itsekin tuommoisen tässä muutama viikko sitten. En odottanut siltä paljoakaan, arvelin että ihan kivahan tommoinen on jos siitä nyt jotain kuuluu. Yllätyin kuitenkin siitä miten mukava peli se on. Eihän siinä mikään maailman mahtavin saundi ole mutta oikein miellyttävä kuitenkin. Lisäksi olen tykkään siitä että sen kuuloke/nauhoitus ulostulosta saa nauhoitettua yölliset visiot äänettömästi talteen kelvollisen kuuloisina.

Hyvä että tuli ostettua. Vuoden ajan asiaa harkitsin, mutta ostopäätös syntyi kun näitä tuli paikalliseen musiikkiliikkeeseen punaisina.
http://www.sci.fi/~coach/
Arvostelkaa "Hullut" ja muita demostudioon laitettuja laulujamme.
Ocean Boulevard
14.07.2006 17:04:55
Mä olen tätä ilmiötä ihmetellyt useasti. Uskaltaisin väittää, että kyse on jonkinlaisesta ketjureaktiosta. Eli microcubea suositellaan koska sitä on suositeltu niin monta kertaa. Omituinen noidankehä.

Hieman saattaa tosiaan olla ylimääräistä hypetystä Microcubella. (Ei kai nyt hypetetä Voxin Valvetronixeja? ;-) Silti se on kyllä ihan asiallinen peli. Varsinkin harjoitteluvahvariksi makuukammariin, jonne ei viitsi roudata sitä järkyttävän kokoista putkivahvaria. Mutta jos vahvaribudjetti on mahdollista tuplata ilman perikatoa, niin olen septimistin kannalla ja lähtisin samantien katsastamaan Voxin Valvetronixeja alkaen AD15-mallista. Patteritoimisuus ja pieni koko (vrt. MicroCube) menetetään, mutta tilalle tulee soundimaailmaltaan avarampi, hintaansa nähden hemmetin hyväsoundinen peli. Itse sinun pitää testata ja todeta kuinka sillä lähtee The Clash, J.J. Cale, Nirvana ja Iggy Pop. :-) Bluesit sillä ainakin lähtee hyvin Bad Monkeyn kera.

Itse aloitin MicroCubella. Nyt kokeneempana (jälkiviisaana) budjetoisin rahaa Voxin Valvetronixeihin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)