Aihe: Eurotubes 5150-kitti
1 2
J_Mantyla
19.11.2005 16:20:09
Putket alkavat olemaan vaihtokunnossa, ja tilasin Eurotubesilta 5150 high gain-kitin. Onko kenelläkään käytännön kokemuksia kyseisestä setistä ?
Vastuunsiirrolla onnistuu käsienpesu alta aikayksikön
J_Mantyla
28.11.2005 20:42:07
Tänään tupsahti tullin tädiltä postia, hain pois ja pulttasin kiinni. Pääteputket tossa mun toosassa oli entisen saksalaisen omistajan jäljiltä RSD-merkkiset, etuasteputkissa ei ollut mitään merkintöjä. Pääteputkien kantojen kiinnityksiä jouduin hieman kääntelemällä kiristämään, vanhoissa oli näköjään paksummat pinnit.

Ensimmäinen huomio on pöntön hiljeneminen aikaisemmasta, aivan huomattavasti pienempi taustasihinä. Erottelukyky on omaan korvaan ehdottomasti parempi läpi alueen, tässä oli aikaisemmilla torvilla ehkä hieman toivomisen varaa alarekisterissä. Mikä mieltä / korvaa eniten lämmittää on tuon alakerran jytinän kasvu ...
rosberg
28.11.2005 21:35:34
onko klippiä tulossa?
ostan fender-straton jossa floikka tai vastaava hässäkkä. miel.jpn.
Pnctocn
28.11.2005 23:23:25
kannattaa varmaan biasit tarkastaa vielä,tiedä vaikka saisi uudet putket pelaamaan vielä paremmin.
"Kaikki musiikki on paskaa, paitsi hevi ja metalli - ja ne vasta paskaa onkin"
koponen
29.11.2005 01:09:57 (muokattu 29.11.2005 01:10:29)
kannattaa varmaan biasit tarkastaa vielä,tiedä vaikka saisi uudet putket pelaamaan vielä paremmin.

Kyllä ne tietysti tarkastaa voi, muttei säätää ellei itse modaa trimmeriä. Mitä itse olen telunnut noitten 5150 -sarjan koneitten kanssa niin kyllä ne on parhaimmillaan hieman liian kylmällä biasilla.
Call it what you wanna call it, I'm a fucking gear-a-holic...
Ben_D
29.11.2005 02:15:47

Kyllä ne tietysti tarkastaa voi, muttei säätää ellei itse modaa trimmeriä. Mitä itse olen telunnut noitten 5150 -sarjan koneitten kanssa niin kyllä ne on parhaimmillaan hieman liian kylmällä biasilla.

Hetkinen....oman käsitykseni mukaan biasmodi on 5150:aan lähes välttämätön just sen takia, että oletuksena putket käyvät aivan liian kylmänä.
SirElwood
29.11.2005 06:35:38
Minulla on sama käsitys kuin Ben D:llä...
J_Mantyla
29.11.2005 08:27:41
Combo on nuppiin verrattuna toinen tarina. Lainaus Eurotubesin websitelta:

The 5150 combo and the Ultra combo are another story. For some reason PV got it right and although the combo amps are also fixed bias they are fixed MUCH warmer and I can supply you with power tubes that will get the bias between 38 to 42mA which is right where they belong with NO bias mod.
koponen
29.11.2005 09:32:44 (muokattu 29.11.2005 09:44:07)
Hetkinen....oman käsitykseni mukaan biasmodi on 5150:aan lähes välttämätön just sen takia, että oletuksena putket käyvät aivan liian kylmänä.

Ne käy kylmänä ihan tarkoituksella. Tästä on jauhettu sata vuotta about kaikilla foorumeilla eikä jengi voi tajuta että tuollainen "out of the box" suunnittelu ei välttämättä olekaan virhe. Mulla on bias-modattu 5150II (biasoitu n. 35mA) ja soundi on hyvin erilainen kuin kylmemmillä putkilla. Missään tapauksessa modattuna se ei ole pelkästään parempi, ainoastaan erilainen. Tollaset 26mA niin on vielä se rähäkkä 5150 soundi, mutta mitä lähemmäs mennään totuttuja arvoja, sitä pörisevämmäksi (lue vintage) vahvistin käy. Bias modauksella menettää suuren osan koko vahvistimen luonteesta, eli käytännössä siitä mihin jengi siinä alunperinkin ihastuu.

EDIT: Pannaas nyt vielä että olen omistanut myös ykkösmallin kyseisestä styrkkarista. Oli jonkin aikaa molemmat mutta myin ykkösen kun ei sille enää ollut käyttöä.
Mikko Kankaanpää
29.11.2005 20:12:04

Lisäksi putket kestää pidempään kylmällä biaksella... No, suurin osa joiden kanssa olen aiheesta keskustellut on kehunut soundin parantuneen selvästi biaksen säädön (ts "normalisoinnin") jälkeen. Hyvä jos pitää soundista putkien käydessä kylminä, sillä säästyypä putkien vaihdossa jonkin verran.
http://www.uraltone.com
koponen
29.11.2005 20:44:36 (muokattu 29.11.2005 20:47:43)
Lisäksi putket kestää pidempään kylmällä biaksella... No, suurin osa joiden kanssa olen aiheesta keskustellut on kehunut soundin parantuneen selvästi biaksen säädön (ts "normalisoinnin") jälkeen.

Tuo parantuminen on "hieman" subjektiivista :) Jokatapauksessa modauksen jälkeen se on vähemmän 5150:n kuulonen kuin kylmemmillä putkilla. Ja 5150:ssa kylmät putket on "normaalit" ;)
J_Mantyla
29.11.2005 21:22:55
Makuasioitahan noi on loppupelissä, kauneus on kuulijan korvassa. Olen kyllä samaa mieltä siitä, ettei tehdas ihan piruuttaan ole biasia noihin arvoihin laittanut mitä ne ovat.

Combossa on kuitenkin jo lähteissä erilainen soundi verrattuna nuppiin, ja lisäksi omani ei putkiltaan ollut enää tehtaan jäljiltä. Omaan korvaan stanu-5150 kuulostaa hyvältä, ja tuo suurimman osan porukasta mollaama Triple XXX alkaa tätä taustaa vastaan kiinnostamaan ...
Mebrick
29.11.2005 21:55:25 (muokattu 29.11.2005 21:57:16)
Se on hyvä että oli positiivinen lopputulos.

tilasin Eurotubesilta 5150 high gain-kitin

Paljonko tuli postikuluineen maksamaan? Oma 6505 soi kyllä helvetin hyvin ilman minkäänlaista bias- modia. Pitänee tulevaisuudessa putkien vaihdon yhteydessä kokeilla putkien säätöä lämpimimmiksi.

E: ja kirjotusvirheet bois.
100 % Doomsday.....NOW!
J_Mantyla
29.11.2005 22:58:52
Putket 79,50$, rahti 12$, tullin penaltit 19,44 EUR
Mikko Kankaanpää
29.11.2005 23:39:51

Makuasioitahan noi on loppupelissä, kauneus on kuulijan korvassa. Olen kyllä samaa mieltä siitä, ettei tehdas ihan piruuttaan ole biasia noihin arvoihin laittanut mitä ne ovat.

Ei biasta kai ole laitettu mihinkään arvoon, vaan bias-vastus on sama joka koneessa, sisään on laitettu sovitettu nelikko ja putket sitten asettuu mihin tasoon satuukaan asettumaan. (Näin ainakin itse arvaisin) Jokatapauksessa bias jännite on asetettu tasoon jossa keskimääräisesti bias jää kylmäksi eikä hyvin "kuumillakaan" putkilla ylitä kriittisiä arvoja.
http://www.uraltone.com
koponen
30.11.2005 00:03:53 (muokattu 30.11.2005 00:11:06)
Ei biasta kai ole laitettu mihinkään arvoon, vaan bias-vastus on sama joka koneessa, sisään on laitettu sovitettu nelikko ja putket sitten asettuu mihin tasoon satuukaan asettumaan. (Näin ainakin itse arvaisin) Jokatapauksessa bias jännite on asetettu tasoon jossa keskimääräisesti bias jää kylmäksi eikä hyvin "kuumillakaan" putkilla ylitä kriittisiä arvoja.

Juurikin näin se menee.
Jostakin syystä tänään tuntuu pahemmalta kuin eilen. Ja eilen tuntui pahemmalta kuin toissapäivänä..
Sir Zephyr
26.02.2006 00:17:12
Ymmärsinkö nyt väärin, että 5150:sta ei pysty/tarvitse säätää putkien biasia ollenkaan. Vaan se on säädetty valmiiksi suht "kylmäksi".

Off topic kysymys: Ostin tommosen 5150:n kombon tuossa kuukaisi sitten.(ensimmäinen putkivahvistimeni) Se on kuitenkin viimeaikoina ruvennut vähän reistailemaan. Äänenvoimaakkuudessa on suuria vaihteluja ja välillä pitää suht kovaa vinkunaa, vaikka kitaran volumet olisivatkin nollissa.
Tänään kun avasin kombon takalevyn, huomasin että toinen pääteputki heilui erittäin helposti. Jostain m.netistä luin että putkissa ei olisi kierteitä, mutta putkea kääntämällä/kiristämällä sain heilumisen kuitenkin loppumaan. Tämän jälkeen vahvistin toimi selvästi paremmin eikä edellämainittuja vikoja enää esiintynyt. Vahvistin vaikutti kuitenkin hieman hiljaisemmalta kun normaalisti, mutta saattoi toki olla astiharhakin.

Mieltä jäi askarruttamaan kuitenkin seuraava asia: Ennen "kiristystä" koko putki hehkui sinertävänä, normaaliako?. Toinen putki oli saamaan aikaan kuitenkin sitä "lankaa" lukuunottamatta väritön. Kiristyksen jälkeen putki näytti täysin pimeältä, eli se punakeltaisena normaalisti hehkuva "lankakaan" ei osoittanut elon merkkejä. Onko putki hajonnut lopullisesti?
Itselläni on kumminkin sellainen käsitys että vahvistin "pimenee" jos edes toinen putkista on hajalla. Onko tämä käsitys väärä? Koska tällähetkellä loogisimmalta tuntuisi että aikasemmin hajoamassa ollut putki olisi pimeytynyt täysin, ja tästä aiheutuen siitä johtuvat viat poistunut. Se selittäisi myös äänenvoimakkuuden pienehkön putoamisen.

Onko muuten mitään keinoa tunnistaa putkien kuluneisuutta? Todella vaikea arvioda sitä soundin pohjalta, koska ei ole mitään aikaisempia kokemuksia mihin verrata.. 5150 kuulostaa tälläkin hetkellä kuitenkin niin paljon vanhaa trankkuvahvistinta paremmalta.
Vasu
26.02.2006 10:20:30 (muokattu 26.02.2006 10:22:15)
Sir Zephyrille
Jos siinä "kiristettyssä" putkessa ei näkynyt todellakaan mitään hehkua, eikä putki lämpiä niin, virta pois äkkiä! Putkissa ei ole kierteitä vaan putken lasiosan alapuolelle on lasin valmistuksen yhteydessä istutettu metalli jalat ja putki painetaan kantaan. Kokeile ottaa putki irti kannasta ja katso heiluuko metallipiikit putken pohjassa tai näkyykö vaurioita. Mikäli näin on putki on rikki ja vaati uutta tilalle. Vikaa voi olla joko/tai kannassa ja siinä voisi kokeilla "ehjää" putkea. En kuitenkaan uskalla suositella kokeilla virtaa päälle. Joku oikea asiantuntija voisi tietää voiko esim. päätemuuntaja vaurioitua tuosta yhdellä putkella soittelusta.
Sir Zephyr
26.02.2006 12:19:50
Kiitos tuostakin, mutta kaipailen vielä tarkempia vastauksia kysymyksiini.
Vasu
26.02.2006 19:49:02
Kiitos tuostakin, mutta kaipailen vielä tarkempia vastauksia kysymyksiini.

Normaalisti pääteputkessa näkyy hehku putkensisäosissa ja hieman putken yläosassa tämä on punakellertävää. Tämän valon lisäksi näkyy usein sinertävää "valoa" joka tulee "epämääräisestä suunnasta" tää on normaalia. Mutta, jos mitään hehkua ei näy niin jotain on vialla joko putkessa tai putken kannassa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)