Aihe: Ongelma ohuen e-kielen kanssa
1
Niknak
01.08.2006 10:34:07
Kitara on Washburn x40pro gotohin tallalla. Ohut e-kieli kuulostaa heikolta ja ööö.. hiukka sitar-maiselta. Soitettaessa (vapaana tai miltä tahansa nauhalta) se ei koske missään vaiheessa muihin nauhoihin(korkeutta säädetty). Kitara on muutaman kuukauden vanha, ja olen testinyt eri kielisettejä. Paksummat setit tuntuivat vähentävän ongelmaa, kun taas yseillä se on aikas paha.
E.Q
01.08.2006 10:44:02
Joskus olen tällaiseen ongelmaan törmännyt, jos yläsatulan kieliuria on "viilattu".
K100#10
ollikainen
01.08.2006 11:02:24 (muokattu 01.08.2006 11:03:20)

Kitara on Washburn x40pro gotohin tallalla. Ohut e-kieli kuulostaa heikolta ja ööö.. hiukka sitar-maiselta. Soitettaessa (vapaana tai miltä tahansa nauhalta) se ei koske missään vaiheessa muihin nauhoihin(korkeutta säädetty). Kitara on muutaman kuukauden vanha, ja olen testinyt eri kielisettejä. Paksummat setit tuntuivat vähentävän ongelmaa, kun taas yseillä se on aikas paha

Kokeile kiristää kieliä? En muista sanaa.
Nuohan on hevosen pallit. - Foe mounier
McNulty
01.08.2006 11:14:52
Kitara on Washburn x40pro gotohin tallalla. Ohut e-kieli kuulostaa heikolta ja ööö.. hiukka sitar-maiselta. Soitettaessa (vapaana tai miltä tahansa nauhalta) se ei koske missään vaiheessa muihin nauhoihin(korkeutta säädetty). Kitara on muutaman kuukauden vanha, ja olen testinyt eri kielisettejä. Paksummat setit tuntuivat vähentävän ongelmaa, kun taas yseillä se on aikas paha.

Voisiko olla niin että tallapalan ura on liian suuri ohuimmalle kielelle? Tai että kieli on huonosti urassa? Urassa on jotain valun rippeitä jotka tekevät siitä epätasaisen ja kieli ei "lepää" kunnolla siinä urassa?

Sillä tuo paksumpi kieli = vähentää ongelmaa, kielisi siitä että tallapalassa on jotain häikkää. Voi myös olla satulassa, kannattaa tsekata että kieli lepää kielilukoissakin hyvin.
El zorrero más grande en el mundo
Ten soldiers wisely led will leave a hundred without a head.
Aki
01.08.2006 11:25:13

Bonesilla oli hyviä veikkauksia. En tiedä minkälainen talla tuossa on, mutta tallan asento saattaa tehdä tuollaista, jos se on liian pystyssä. Mikäli sitar-ilmiö on vain vapaalla kielellä, ongelma on satulan päässä, mikäli myös muilla nauhoilla, ongelma on tallassa.
Teetkö taas kärpäsestä härkästä? Hyvä, pistän grillin tulelle!
oiva tumpeloinen
01.08.2006 11:31:18
Tallassa se ongelmaa varmaankin pesii, kuten tuossa jo aiemmin veikattiin.

Mitenkäs sulla on tuon kitaran takuun kanssa? Parin kuukauden ikäisessä vehkeessä luulisi takuun olevan voimassa. Jos ostopaikka ei ole liian kaukana, kannattanee se kiikuttaa sinne, että säätävät itse sen kuntoon. Ja vaikka liike olisi vähän kauempanakin, laittaisin mailia sinne. Jos ne nyt vaikka vahingossa laittaisi kitaran säätöön jollekin ammattilaiselle, niin tulisi kerralla kaikki säädöt kohdilleen....
Niknak
01.08.2006 12:13:27
Heh, nopeasti monta vastausta. Kiitos kaikille.

Alunperinkin itse ajattelin tallaa syylliseksi. Kelluva talla, josta minulla ei ole pahemmin aiempaa kokemusta.

Studiotec:in Washburn-loppuunmyynnistä ostin pilkkahinnalla. Eikä niillä tuntunut olevan kunnon kitarakorjaajaa palkkalistoilla("kävivät" kepin läpi ostovaiheessa). Perusasetuksetkin olivat päin prinkkalaa.

Ajattelin viedä Oesch:lle muutenkin kepin tuunattavaksi. Kuitenkin itse räpeltäisin tallan paskaksi.
McNulty
01.08.2006 12:16:34
Se kelluvan tallan tallapala on yleensä pienellä kuusiokoloruuvilla kiristetty pohjalevyyn. Jos se kuusiokoloruuvi on löysällä, niin tallapala ei ole kunnolla kiinni ja voi aiheuttaa resonointia. Kokeilehan ettei se ole löysällä ja jos on niin kiristä sopivasti. Ei liian kovaa, mutta ei se saa löysälläkään olla.

Nimittäin tuli just mieleen että kaveri ei ollut koskaan säätänyt intonaatiota aikaisemmin, kerran sääti ja unohti tietysti kiristää kunnolla tuon tallapalan. Särisi ja resonoi ikävästi sillä meiningillä. Sitä helpotti kanssa paksummat kielisetit, sillä niissä oli vetoa enemmän ja se tallapala ei päässyt resonoimaan yhtä vapaasti kuin ohuemmalla kielellä.

Tsekkaappas tuo vielä ennenkö kerkeet viemään sitä mihinkään :)
oiva tumpeloinen
01.08.2006 12:21:53
Studiotec:in Washburn-loppuunmyynnistä ostin pilkkahinnalla. Eikä niillä tuntunut olevan kunnon kitarakorjaajaa palkkalistoilla("kävivät" kepin läpi ostovaiheessa). Perusasetuksetkin olivat päin prinkkalaa.

Ajattelin viedä Oesch:lle muutenkin kepin tuunattavaksi. Kuitenkin itse räpeltäisin tallan paskaksi.

Sun kannattanee sinne soittaa kuitenkin. Juuri liikkeet, millä ei ole omaa pätevää soitinkorjaajaa, huollattavat soittimet ulkopuolisilla ammattilaisilla. Tiedä vaikka keppi olisi menossa Oeschille sitä kautta. Studiotecistä on muutenkin positiivisia kokemuksia asiakaspalvelumielessä. Siellä saattaa ihan hyvin päästä hyvään tulokseen tai vaikka molempia tyydyttävään kompromissiin.
Niknak
01.08.2006 12:27:16 (muokattu 01.08.2006 12:27:46)

Jees söör. Jahka töistä kotiin pääsen, toimin ja raportoin. :)
Niknak
01.08.2006 12:33:28
Tiedä vaikka keppi olisi menossa Oeschille sitä kautta. Studiotecistä on muutenkin positiivisia kokemuksia asiakaspalvelumielessä. Siellä saattaa ihan hyvin päästä hyvään tulokseen tai vaikka molempia tyydyttävään kompromissiin.

Juu, kivahan se olis jos Oeschia vastaavaa käyttävät. Vois saada perushuollon samaan hintaan, kun oikein vetoaa tallan aiheuttamaan mielipahaan. :)
Niknak
01.08.2006 17:54:47

Mielestäni kunnossa. Mikä omituisinta, nyt ei (yseillä) sitar-efektiä kuulu.
LaMotta
01.08.2006 19:54:12

Moi

Muistelenpa että laitoin joskus floydrose kitaran kampikoneiston päässä olevien "kielien" alle nahkapalaliuskan kun "kielillä" oli tapana resonoida.

"Kielillä" tarkoitan niitä ohuita lattajousia jotka ponnistavat pitkää kielten lukitusruuvia pikaviritysruuveja vasten.

Toivottavasti selkisi ja oli apua.
McNulty
01.08.2006 20:12:39 (muokattu 01.08.2006 20:14:50)
"Kielillä" tarkoitan niitä ohuita lattajousia jotka ponnistavat pitkää kielten lukitusruuvia pikaviritysruuveja vasten.

WTF?

Nyt olen ihan pihalla mitä tässä haettiin takaa vaikka olen viimeiset 15 vuotta sählännyt lukkovibraisten luuttujen kanssa.

PS. siis sinne takapuolelle jousipesään fylliä ettei jouset resonoi?
Niknak
01.08.2006 20:18:52
Nyt olen ihan pihalla mitä tässä haettiin takaa vaikka olen viimeiset 15 vuotta sählännyt lukkovibraisten luuttujen kanssa.

Ei avautunut minullekaan.

Vedän sen verran takaisin, että kun ilman vahvistinta tänään testasin, en kuullut sitar-efektiä. mutta vahvistimen läpi se kuuluu edelleen. Eli hyvin heikkona.

Ihan kuin kieli ei soisi yhtä vahvasti kuin muut kielet.
McNulty
01.08.2006 20:21:26
Ei avautunut minullekaan.

Vedän sen verran takaisin, että kun ilman vahvistinta tänään testasin, en kuullut sitar-efektiä. mutta vahvistimen läpi se kuuluu edelleen. Eli hyvin heikkona.

Ihan kuin kieli ei soisi yhtä vahvasti kuin muut kielet.

Voi olla että nuo jouset resonoivat. Siis ne siellä kitaran takana huoltoluukun alla. Pistä sinne jotain fylliä ja kokeile helpottiko.
Niknak
01.08.2006 20:24:11
Voi olla että nuo jouset resonoivat. Siis ne siellä kitaran takana huoltoluukun alla. Pistä sinne jotain fylliä ja kokeile helpottiko.

Nope. kokeilin pumpulia, ei tehonnut.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)