![]() 03.10.2018 20:21:45 (muokattu 03.10.2018 20:24:45) | |
---|---|
Ajattelin koittaa päivittää saundiani nyt putkilla kun en ole kovinkaan tyytyväinen. 6505+:sta irtoaa jotenkin todella mälsä saundi. Jotain 400-700hziä tuuttaa aika vitusti, vaikka olisi middlet hyvinkin pienellä, eq-pedaali lisäksi korjailemassa joko edessä tai fx-luupissa, mutta ei auta tarpeeksi. Kaappi on Harley Bentonin G412S Vintage eli tuo Celestion30:lla varustettu ihan hintaisekseen kehuttu kaappi. Sekin varmaan lähtee vaihtoon jossain vaiheessa. Mulla on nyt neljä TAD 6L6GC-STR putkea kun tsekkasin. En muista kuinka vanhoja ne on, mutta en usko, että niissä juuri mitään vikaa sinänsä on. Mitähän putkia mun kannattais tonne koklata? Ajattelin vähä koklailla parilla-kolmella eri mallilla sekoitella ja kuulostella. Ja mitä putkia tonne powertubeiks voi edes laittaa? Onko ne 6L6-alkuiset vaan mitkä sinne sopii? C-vireessä keppi ja metallia veivaan pääasiassa. | |
![]() 03.10.2018 20:37:10 | |
Kyllä mää lähtisin koettamaan ekana kaapin ja/tai elementtien vaihtoa. Putkilla ei mitään rajuja EQ:tuksia perussoundiin tehdä, varsinkaan jos metallia soitetaan ja soundi on lähtökohtaisesti ronskisti ruvella. Bentonin kaappi on kyllä rakenteellisesti halvasta (lue: kehnommasta) päästä, joten itse panostaisin ekana kunnon kaappiin - ja V30:n asemesta suosittelen ihan rohkeasti kokeilemaan jotain muutakin tötteröä: ei se aina ole paras kaikkeen, vaikka sitä niin moni suositteleekin. | |
![]() 04.10.2018 10:03:00 (muokattu 04.10.2018 10:09:52) | |
Tuollainen Harlikan kaappi on todella "sitruunaisen" kuuloinen, mitä on paria sellaista päässyt kuulemaan. JCM800:n kanssa oli ainakin todella pistävä saundi. Se on luultavasti se "ongelma" tässä. Johonkin blägyyn varmasti sopii kuin nyrkki perseeseen, mutta ei välttis kaikkeen. | |
![]() 04.10.2018 11:29:13 (muokattu 04.10.2018 11:32:40) | |
Börje: Ajattelin koittaa päivittää saundiani nyt putkilla kun en ole kovinkaan tyytyväinen. 6505+:sta irtoaa jotenkin todella mälsä saundi. Jotain 400-700hziä tuuttaa aika vitusti, vaikka olisi middlet hyvinkin pienellä, eq-pedaali lisäksi korjailemassa joko edessä tai fx-luupissa, mutta ei auta tarpeeksi. Kaappi on Harley Bentonin G412S Vintage eli tuo Celestion30:lla varustettu ihan hintaisekseen kehuttu kaappi. Sekin varmaan lähtee vaihtoon jossain vaiheessa. Mulla on nyt neljä TAD 6L6GC-STR putkea kun tsekkasin. En muista kuinka vanhoja ne on, mutta en usko, että niissä juuri mitään vikaa sinänsä on. Mitähän putkia mun kannattais tonne koklata? Ajattelin vähä koklailla parilla-kolmella eri mallilla sekoitella ja kuulostella. Ja mitä putkia tonne powertubeiks voi edes laittaa? Mulla on kanssa 6505+. Kun siitä loppui pääteputket sen huomasi selvästi gainin määrän vähentyessä ja joutuessa lisäämään volumea. TAD 6L6GC-STR on meikäläisen päätteessä ja JJ:t etuasteessa paitsi V1:ssä on 7025 WA TAD HIGHGRADE Premium Selected, ja soundi on juuri sellainen mitä 6505:ltä odottaakin. Tämä TAD 6L6GC-STR on myös Uraltonen kyseiseen vahvariin suosittelema pääteputki, joten en usko että voi mälsä soundi olla niistä kiinni. Joidenkin mielestä tosin 6505:ssä on aina mälsä soundi, ja itsekään en sitä monipuolisena vahvarina pidä (mainettaan monipuolisempi se toki on). 6505 on vahvan ominaissoundin omaava vehje, jossa laatuputkia käyttämällä pääasiassa poistetaan kohinoita ei niinkään muuteta itse soundia. Omilla testauksilla Peaveyn omaa V30-kaappia tasapainoisempi yleissoundi ja miellyttävämpi bassotoisto tuli käyttämällä Marshallin Celestion G12T-75 ladattua 1960 kaappia. Olin havaitsevani samalla kertaa tosin JVM:n kuulostavan paremmalta Peaveyn kaapilla, vaikka molemmat vahvarit on optimoitu juuri omille kaapeilleen. Ei nyt kannata tälle mutuilulle siis hirvittävästi arvoa antaa, mutta ns. tekijämiehet jotka Peaveyllä alaviremetallia murjoo soittavat yleensä Mesan kaapeilla. Väittävät ettei Peaveynkään rakenne ole tarpeeksi tukeva, joten silloin ei varmasti ole myöskään Harley Benton. | |
![]() 04.10.2018 19:21:19 | |
Kiitos vastauksista! Huhhuh, kun on nyt jotenkin vaikea pala tämä. Kun mietin jo, että onko kitaran saundi jo itsessään epämieluisa. Mulla on Schecteri, missä on EMG:t, sekä Dean, jossa Seymour Duncanin Jeff Beck tallassa. Molemmilla tätä samaa ongelmaa, pahimpana toi armoton keskiäänikumutus. Tämä epäily siksi, koska kun äänitän keppiä ilman vahvaria niin samaa ongelmaa on vahvarisimuilla ja kaappimallinnoksilla. Saa tunkea eq-plugaria monta instanssia eri väleihin. Ymmärrän, että niitä voi vähän joutua käyttäämään, mutta joku tässä mättää. Tuota eq-pedaaliakin kun olen vahvarin kanssa käyttänyt niin väänsinpä kerran suutuspäissäni noita keskialuenamiskoja aivan alatappiin (-12db) ja ei saatana, saundi oli kyllä ohkainen, mutta jotenkin uskomattomasti se kumutus oli siellä yhtälailla ja huomasinpa, että kun polkasin sen pois päältä niin se kumutus jopa pieneni hieman. Musta tuntuu, että tässä voi olla nyt useampi ongelma junassa peräkanaa ja tuo saundin paskuus voi olla useamman kuin yhden asian syytä. Mitä olen katsellut Youtubesta sekä 6505+:n äänityksiä, että amp simeillä veivailua niin porukka saa semmosta hyvää modernia hevisaundia sieltä monesti hyvin nopeastikin lyömällä 57:n kaapin eteen tai vastaavasti amp simin kehiin ilman helvetillisiä hieromisia. Ilomielin haeskelisin jotain muuta kuin geneeristä, "13 tusinassa" modernia alaviresaundia, mutta mielummin siinä vaiheessa kun saa näitä ongelmia ratkottua ja saisi sen geneerisen perussaundin ensin ulos. | |
![]() 04.10.2018 19:57:43 | |
Bentonin kaapit ovat jotenkin löysän kuuloisia, alamiddleä aivan liikaa mikä varmaan johtuu rakenteesta. Onko sulla siinä vahvistimen edessä minkäänlaista boostia? Jos ei ole, niin se voisi tehdä hyvää soundille. Sitten kiinnostaisi minkälaisen signaaliketjun kanssa soitat vahvistinmallinnusten kanssa. Joku soundiclippi ja vaikka se sama pelkästään kuivana di-signaalina olisi kiva saada vaikka omaan testiin mikä siinä mättää. TO THE STARS!!! "Mieshän veteli puikoissa kuin taikuri Disneyn fantasiassa piiskaten koko orkesterin ihan pirun kovaan vireeseen." -Mescalero | |
![]() 04.10.2018 20:22:34 | |
ÄrGee: Sitten kiinnostaisi minkälaisen signaaliketjun kanssa soitat vahvistinmallinnusten kanssa. . Tätä lähtisin itse kanssa katsomaan. 6505 perhe omaa varsin tanakan keskiäänen lähtökohtaisesti mutten usko että se on ongelmana tässä. Mikitkin on hyvää laatua (millä korkeudella?) mutta niidenkin vaikutus on lähinnä singnaalin kuumuteen/tarkkuuteen. Ihan ekaksi ottasin sen EQ pedaalin yms. semmoset pois sieltä välistä, kitara piuhalla ämyriin kiinni ja alkasin säätämään siitä. Vahvarista lead kanavan gaini, eq ja power ampin resonance ja prescense klo 12.00 ja siitä sit rukkailemaan mieluisaan suuntaan. HUOM säätöjen välissä käy soittamassa/kuuntelemassa parin metrin päästä kaapista miltä kuullostaa. | |
![]() 04.10.2018 20:35:56 | |
On se V30 aina paras kaikkeen. Jos alat tötteröitä vaihteleen niin silloin muuttuu radikaalisti kaikki soundillisesti ja hirveen rumban jälkeen huomaat et kaikki oli turhaa. Hae maltillisemmin pienempää muutosta testaten eri kaappeja. | |
![]() 04.10.2018 20:49:19 | |
aslak: On se V30 aina paras kaikkeen. Jos alat tötteröitä vaihteleen niin silloin muuttuu radikaalisti kaikki soundillisesti ja hirveen rumban jälkeen huomaat et kaikki oli turhaa. Hae maltillisemmin pienempää muutosta testaten eri kaappeja. Pieni naurunpyrskähdys pääsi täältä. Tai ei nyt edes kovin pieni. Piti oikein laskea: mulla on 10 comboa ja 10 kaappia, eikä yhdessäkään ole V30-kaiutinta. Ehkä ihan tasapuolisuuden nimissä ja vaihtelun vuoksi pitäisi yhteen laittaa, mutta toisaalta kun hyvän soundin on tähänkin mennessä saanut ilman... ;) | |
![]() 06.10.2018 14:48:11 | |
Börje: Ajattelin koittaa päivittää saundiani nyt putkilla kun en ole kovinkaan tyytyväinen. 6505+:sta irtoaa jotenkin todella mälsä saundi. Jotain 400-700hziä tuuttaa aika vitusti, vaikka olisi middlet hyvinkin pienellä, eq-pedaali lisäksi korjailemassa joko edessä tai fx-luupissa, mutta ei auta tarpeeksi. Kaappi on Harley Bentonin G412S Vintage eli tuo Celestion30:lla varustettu ihan hintaisekseen kehuttu kaappi. Sekin varmaan lähtee vaihtoon jossain vaiheessa. Mulla on nyt neljä TAD 6L6GC-STR putkea kun tsekkasin. En muista kuinka vanhoja ne on, mutta en usko, että niissä juuri mitään vikaa sinänsä on. Mitähän putkia mun kannattais tonne koklata? Ajattelin vähä koklailla parilla-kolmella eri mallilla sekoitella ja kuulostella. Ja mitä putkia tonne powertubeiks voi edes laittaa? Onko ne 6L6-alkuiset vaan mitkä sinne sopii? C-vireessä keppi ja metallia veivaan pääasiassa. Terve ! Ite soittelen myös 6505 nupilla ja kaappina toimii Peavey 6505 mihin on vaihdettu V30 Bognerin kaapista. Joskus muinoin kun hommasin tuon vehkeen ja soittelin rumpujen kanssa niin ujellus oli helvetinmoista. Enempää tietämättä asiasta ajattelin etuasteputkien olevan vialliset, joten hommasin uudet Uraltonesta. Ujellus ei kuitenkaan lähtenyt putkien vaihdolla ja tajusin, että pitää hommata noisegate, ujellus loppui. Mutta, huomasin saundin muuttuneen juuri kuvailemasi tyyliseksi, en koskaan ole sen enempää ajatellut, että onko tämä nyt se saundi mitä haetaan, koska saundi on jokatapauksessa hyvä. Kyseiset putken on tämmöset. 7025 WA TAD HIGHGRADE PREMIUM SELECTED (V1 SELECTED) 12AX7A/ECC83 TAD PREMIUM SELECTED (~ 7025, 12AX7WA, E83CC) Mitkä putket sulla on etuasteessa ? Melodeath ! | |
![]() 06.10.2018 15:41:10 | |
Jucciz: Pieni naurunpyrskähdys pääsi täältä. Tai ei nyt edes kovin pieni. Piti oikein laskea: mulla on 10 comboa ja 10 kaappia, eikä yhdessäkään ole V30-kaiutinta. Ehkä ihan tasapuolisuuden nimissä ja vaihtelun vuoksi pitäisi yhteen laittaa, mutta toisaalta kun hyvän soundin on tähänkin mennessä saanut ilman... ;) Sama täällä, et halua siis halua parasta. Mullakin on comboja, nuppeja ja kaappeja. Ja mitä ihmettä kaikissa V30. No viime pelissä makuasia sanoi koira kun... | |
![]() 06.10.2018 15:49:21 | |
aslak: Sama täällä, et halua siis halua parasta. Mullakin on comboja, nuppeja ja kaappeja. Ja mitä ihmettä kaikissa V30. No viime pelissä makuasia sanoi koira kun... Mitä sä siitä välität mistä kukakin tykkää? ne jotka tykkä eri asioista kuin sinä, tykkää toiseksi parhaasta, koska sä oot paras :-D mutta miksi siitä välittäisit että me kaikki tolvanat emme ymmärrä hyvän päälle :-D "voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?" | |
![]() 06.10.2018 16:04:18 | |
hallu: Mitä sä siitä välität mistä kukakin tykkää? ne jotka tykkä eri asioista kuin sinä, tykkää toiseksi parhaasta, koska sä oot paras :-D mutta miksi siitä välittäisit että me kaikki tolvanat emme ymmärrä hyvän päälle :-D No mutta enhän minä välitä, totesin, joku muu väitti, enkä edes laskenut kombojani. Nyt se kyllä tarttuu kun kirjoitin k:lla. Alkoiko sua vituttaa jokin... mutta sä olet ainakin palstan paras, mielipide löytyy asiaan kuin asiaan kuten tähänkin. | |
![]() 06.10.2018 18:26:09 | |
aslak: No mutta enhän minä välitä, totesin, joku muu väitti, enkä edes laskenut kombojani. Nyt se kyllä tarttuu kun kirjoitin k:lla. Alkoiko sua vituttaa jokin... mutta sä olet ainakin palstan paras, mielipide löytyy asiaan kuin asiaan kuten tähänkin. Joo mä olen kyllä melkonen mielipideautomaatti :-D . Sitä paitsi mä voin olla sujuvasti ihan mitä mieltä sattuu huomenna vielä kolmatta :-D . Tähän aiheen sen verran, että joo..... kyllä mä vähän tuppaan provosoitumaan kovin jyrkistä kannanotoista, itse olen vähän semmoinen toisaalta ja toisaalta tyyppi. Hyvähän se vaan on, että joku tietää mistä tykkää, mutta ei muut silti ole aina väärässä. "voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?" | |
![]() 06.10.2018 19:04:15 | |
Jos putket on muuten kunnossa, niin toista kaappia vaan. Mulla on Bentonin 412 Vintage ja Marsun 412 T-75:lla ja onhan ne nyt aivan niinku yö ja päivä. Jos ohmit täsmäis, niin olisin varmaan naittanu elementit ristiin ja sillä hyvä. (ehkä) Engl Screamerin ajoin joskus putkiltaan aivan tappiin saakka, siinä ei sitte enää kaapinvaihtelutkaan auttaneet. :) | |
![]() 06.10.2018 19:43:20 | |
hallu: Joo mä olen kyllä melkonen mielipideautomaatti :-D . Sitä paitsi mä voin olla sujuvasti ihan mitä mieltä sattuu huomenna vielä kolmatta :-D . Tähän aiheen sen verran, että joo..... kyllä mä vähän tuppaan provosoitumaan kovin jyrkistä kannanotoista, itse olen vähän semmoinen toisaalta ja toisaalta tyyppi. Hyvähän se vaan on, että joku tietää mistä tykkää, mutta ei muut silti ole aina väärässä. Joo...se on kyllä huomattu, seli seli ja pölö pölö, olisit joskus jotain mieltä. En ole väittänyt oikeaa tai väärää, sun boltsi sekoilee syytäen kontekstia jota ei ole. | |
![]() 06.10.2018 19:56:10 | |
aslak: Joo...se on kyllä huomattu, seli seli ja pölö pölö, olisit joskus jotain mieltä. En ole väittänyt oikeaa tai väärää, sun boltsi sekoilee syytäen kontekstia jota ei ole. No eipä ole ensimmäinen kerta.... ja tuskin viimeiseksi jää :-) "voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?" | |
![]() 08.10.2018 19:01:01 (muokattu 08.10.2018 19:06:10) | |
Noniis poijjaat, aletaas analyzoimaan!:) Sama otos kolmeen kertaan DI-boksilla jaettuna. Kitara on siis Schecter Hellraiser, jossa tallamikki käytössä (EMG 81TW, tässä versiossa saa siis puolitettua yksikelaiseksi tai joitain, kun nostaa mikin volakytkimen ylös, mutta siis se on alhaalla eli käytännössä perus 81.) 1. Peavey 6505+ ja HB G412S Vintage. (kuvassa namiskan asennot) Ääninäyte: https://drive.google.com/file/d/1MT … C37Mxr8sX0lTfy-vjq/view?usp=sharing Asetukset: https://drive.google.com/file/d/1g5 … HxDLyB1jLBJ9d-yVNv/view?usp=sharing 2. DI-signaali BSS Audio AR-133 Active D.I. Box DI-boksi käytössä, koska äänirasia on Focusriten Scarlett 2i2 1st gen, jossa, jos instrument-kytkentä valittuna klippaa se aina, vaikka gaini-potikka olisi nollassa (asia korjattiin 2nd generationiin) Ääninäyte: https://drive.google.com/file/d/13T … -aP5-rSeuAuDVKp7sf/view?usp=sharing 3. Amp Sim kuvasta näkyy signaaliketju, jätin tarkoituksella pois kaikki eq:t nyt. Ääninäyte: https://drive.google.com/file/d/1s0 … gyl1mtOEs69bcCKOxz/view?usp=sharing signaaliketju: https://drive.google.com/file/d/1xx … 8jf6U1JHn0L_LlQedn/view?usp=sharing Joku kysyi buustista, niin on mulla aina Maxon OD808 edessä, ja se hoitaa sen asiansa minkä hoitaa, eli lisää säröä vähän ja tiukentaa bassotoistoa. (Nyt jäti senkin pois). Noise gate mulla on Bossin NS-2 tossa vahvarin edessä. DI:ssä ei nyt ollut mitään gatea. Minkäänlaisia miksauksia ei ole noissa, eli eq:a tai multikompuraa, jolla yleensä palm muten vola-nousut tainnutan. Heitin Shure57n tuohon muutaman sentin kartion keskustasta sivuun, melkein kiinni kankaaseen, suorakulma. Jos joku ehdottelee mikin asennon vaihtoja nyt niin vastaan, että "Bitch, please!" Tiedän, että sillä saa muuteltua saundia, mutta nyt ei oo siitä kyse, on tullu jokusen kerran väänneltyä mikkiä tuossa edessä. Amp simut on ilmasia, kehuttuja, nyt pistin aika nopeesti jotain settiä kellumaan. Jos joku jaksaa tuosta puhtaasta signaalista amp simuilla itse koittaa niin hieno homma sekin. Edit: Kuunnelkaa ny vittu tota mikillä äänitettyä! :D Eka ajatus on, että vittu mitä kurmutusta, vaikka middlet on väännetty hyvinkin pienelle (niinkuin kuvasta näkyy) | |
![]() 08.10.2018 20:12:08 (muokattu 08.10.2018 20:21:48) | |
Ei kai tuossa mitään sen ihmeempiä, kuulostaa ihan oikealta vahvistimelta ja SM57:n sekä V30:n yhdistelmältä. Keskiääniä lykkäisin enemmän ja säröä vähemmän, itse kun on 6505:lla tai muulla vastaavalla soittanut niin säröt olleet aikalailla nelosen paikkeilla ja master volumea enemmän, nuo soivat yleensä hieman paremmin kovemmalla volumella. Paha sanoa tuleeko näennäinen tunkkaisuus ja mälsyys - Bentonin kaapista - Aikansa eläneistä putkista - Liian vähistä keskiäänistä ja äänenpaineesta - Tai jostain muusta Tuohonhan tekee oman osansa vielä kitaran mikrofonien korkeus kielistä, aktiivimikrofonien paristojen ikä ja se millaisia kaapeleita käyttää. Jotkut ovat joskus jopa valittaneet siitä että Boss NS-2 söisi hieman soundia tai signaalin voimakkuutta. Jos kaikki on kunnossa eikä halua lähteä vaihtamaan kaappia, niin volumea ja keskiääniä lisää, ehkä myös presenceä koska tuosta puuttui sellaista tietynlaista purevuutta. Yritin jotenkin mätsäillä tuon DI:n kanssa, TSE X50 2.4:n 5150 simu ja SinMixin netin syövereistä löytynyt Mesa Boogie Recto + SM57 kaappimallinnus. Ei tuota oikein saa kuulostamaan samalta kuin aitoa asiaa, ja on makuasia kummasta tykkää. https://www.dropbox.com/s/mi3b6a9zendsnsp/B%C3%B6rje_test.wav?dl=0 TO THE STARS!!! "Mieshän veteli puikoissa kuin taikuri Disneyn fantasiassa piiskaten koko orkesterin ihan pirun kovaan vireeseen." -Mescalero | |
![]() 08.10.2018 21:23:06 (muokattu 08.10.2018 21:26:12) | |
Mikä tossa siis oli vikana? Musta tuo kuullosti siltä miltä 6505 V30 SM57 yhdistelmä noilla säädöillä pitäisi kuulostaakin. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)