Vesihiisi 06.09.2006 16:41:24 | |
---|
Eli eli, temppuilin tuossa kotosalla kitarani (Tokai LP) kanssa, ja aloin funtsia että miksen laskisi kitarastani etumikkiä kannen alle niin syvälle kuin se menee, koska en sitä ikinä käytä. Käytännössä mikki ainoastaan vaimentaa kielten värähtelyä. Päädyin huvikseni mittailemaan kielen värähtelyn amplitudia yleismittarilla. Aika nopeasti kävi ilmi että mitä lähempänä kumpi tahansa mikki on kieliä, sitä nopeammin värähtely vaimenee, eli sustain on lyhempi. Tallamikillä korkeus ei vaikuta niin paljoa, koska kieli ei tee yhtä suurta liikettä kuin kaulamikin kohdalla. Tai jotain sellaista. Joka tapauksessa, tämä on varmaankin aivan yleisesti tunnettu tapa lisätä sustainia, mutta en vinkkiä ikinä ole soittokavereilta kuullut, joten kirjoitin sen tänne. Toivottavasti tästä on jollekin hyötyä. |
fox 06.09.2006 16:53:55 | |
---|
Päädyin huvikseni mittailemaan kielen värähtelyn amplitudia yleismittarilla. Aika nopeasti kävi ilmi että mitä lähempänä kumpi tahansa mikki on kieliä, sitä nopeammin värähtely vaimenee, eli sustain on lyhempi. Tallamikillä korkeus ei vaikuta niin paljoa, koska kieli ei tee yhtä suurta liikettä kuin kaulamikin kohdalla. Tai jotain sellaista. Kuinkahan tän kirjoittaisi.. Toki kieli värähtelee pitempään, kun se on tuosta mikin flux-fieldistä eli magneettikentästä (ja sen voimakkuudesta) etäämmällä, eli kenttä ei sen liikettä vaimenna, mutta samalla se (mikki) ei saa sitä signaalia kielen liikkeistä, eikö? Eikä siellä tapahdu magneettikentän muutoksia, eikä sitä liikettä sähkövirraksi keloihin indusoitumalla.. Eli ei tuu signaalia kunnolla. Millä alueella sä sitä mittasit? Siis sitä kielen värähtelyn vaimentumista? Se mikin korkeussäätö optimaalisen signaalitason saamiseksi on toki tarpeen, mutta jos tavoittelee pelkkää kielen värähtelyaikaa, joka on toki sustainin osatekijä, ja huomattavakin kyllä vaikkakaan ei ainoa, joutuu kovin tinkimään siitä äänitasosta. |
rosberg 06.09.2006 16:54:40 | |
---|
uskon! laita pelkkä kuori siihen kaulan paikalle jos haluat pelata varman päälle. elämä voittaa! |
LamaAjanElvis 06.09.2006 16:55:24 | |
---|
Kyllähän se aika yleistietoa on, mutta ihan mainitsemisen arvoinen juttu kuitenkin. En minäkään vielä pari vuotta sitten tätä tiennyt. Olipa kerran karvainen Norjalaisbändi vuonoilta. Ne soitti 5 oktaavia alavireessä ja kuulosti ihan huonoilta. Sormet lähtee soundista. |
Juzzu 06.09.2006 16:57:29 | |
---|
Kyllähän se aika yleistietoa on, mutta ihan mainitsemisen arvoinen juttu kuitenkin. Suurempi ongelmahan tämä on 1-kelaisten kanssa ollut yleensä, esim. stratoissa. Ei multa mitään puutu, näillä mennään, ei mikään muutu. |
Vesihiisi 06.09.2006 17:03:24 (muokattu 06.09.2006 17:16:13) | |
---|
Mittailin tätä niinkin tieteellisesti, että painoin e-kielen puolesta välistä otelautaa vasten, ja päästin irti. Otin aikaa siihen asti kun mittarin lukema meni jonkun arvon alle (300 jotain yksikköä). Virhemarginaali lienee melkoinen, mutta kyllä tuossakin selkeä ero näkyi. Ymmärsinkö kirjoituksestasi oikein, että mikäli mikki ei ole kytketty mihinkään, sen ei pitäisi vaimentaa värähtelyä ollenkaan? Eikös siihen kuitenkin jotain pyörrevirtoja muodostu? Edit: Sen verran vielä, että nostin tallamikin siihen kohtaan, jossa signaali oli voimakkain, eli hyvin lähelle kieliä. Ehkä vain kuvittelen, mutta paremmalta se ainakin parin kaljan jälkeen kuulosti. Tallamikkinä mulla on SD:n Invader, joka antoi muutenkin paljon korkeampia lukuja kuin originaali kaulamikki (Joku halpa PAF). Kuinkahan tän kirjoittaisi.. Toki kieli värähtelee pitempään, kun se on tuosta mikin flux-fieldistä eli magneettikentästä (ja sen voimakkuudesta) etäämmällä, eli kenttä ei sen liikettä vaimenna, mutta samalla se (mikki) ei saa sitä signaalia kielen liikkeistä, eikö? Eikä siellä tapahdu magneettikentän muutoksia, eikä sitä liikettä sähkövirraksi keloihin indusoitumalla.. Eli ei tuu signaalia kunnolla. Millä alueella sä sitä mittasit? Siis sitä kielen värähtelyn vaimentumista? Se mikin korkeussäätö optimaalisen signaalitason saamiseksi on toki tarpeen, mutta jos tavoittelee pelkkää kielen värähtelyaikaa, joka on toki sustainin osatekijä, ja huomattavakin kyllä vaikkakaan ei ainoa, joutuu kovin tinkimään siitä äänitasosta. |
LamaAjanElvis 06.09.2006 17:06:36 | |
---|
Suurempi ongelmahan tämä on 1-kelaisten kanssa ollut yleensä, esim. stratoissa. Niin tietenkin, mut eipä noita ole tarvinnut ainakaan sustainin takia ruuvailla. Joskus vähän kääntänyt soundeja runkkaillessa. Muistaa vaan että tallamikistä katsottuna portaat alaspäin, niin ei voi erehtyä. Olipa kerran karvainen Norjalaisbändi vuonoilta. Ne soitti 5 oktaavia alavireessä ja kuulosti ihan huonoilta. Sormet lähtee soundista. |
BigPapa 06.09.2006 17:07:59 | |
---|
No mites se balanssi....mites te sen säädätte? Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
Antti1 06.09.2006 17:13:35 | |
---|
No mites se balanssi....mites te sen säädätte? Mikkien kesken? Mä haen ainakin sweetspotit molemmille ja sitten korvakuulolta lasken tarpeen mukaan jompaakumpaa. Oon niitä miehiä, jotta vähempi on enempi. The dreams in which I'm dying are the best I've ever had. |
LamaAjanElvis 06.09.2006 17:14:52 (muokattu 06.09.2006 17:20:17) | |
---|
No mites se balanssi....mites te sen säädätte? Korvalla ja meisselillä. Kyllä minä ohkasille kielille jätän vähän ylemmäksi, eli vähän vinot rappuset tallasta alaspäin. Olipa kerran karvainen Norjalaisbändi vuonoilta. Ne soitti 5 oktaavia alavireessä ja kuulosti ihan huonoilta. Sormet lähtee soundista. |
BigPapa 06.09.2006 17:24:41 (muokattu 06.09.2006 17:25:31) | |
---|
Kukaan ei siis käytä kasettidekin VU-mittareita apuna balanssin säädössä?Ja tarkoitan niitä missä viisari värähtää, en mitään ledejä. Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
LamaAjanElvis 06.09.2006 17:25:58 (muokattu 06.09.2006 17:28:08) | |
---|
edit: eipä mitään. Taidan ehkä tajutakkin. Olipa kerran karvainen Norjalaisbändi vuonoilta. Ne soitti 5 oktaavia alavireessä ja kuulosti ihan huonoilta. Sormet lähtee soundista. |
BigPapa 06.09.2006 17:30:26 (muokattu 06.09.2006 17:32:45) | |
---|
Öö tuota, valaiseppa? No vanhoissa kasettidekeissä on isonplugin sisäänmeno.Pause päälle ja äänitys.Kitara kytketään dekkiin ja mikki kerrallaan voidaan mittarista katsoa balanssi.Ala e:tä vaikka näppää ja katsoo miten kovaa soi ja sitten ylä-eetä ja taas katsoo miten kovaa soi.Sehän näyttää aika tarkasti sen jutun toi VU-mittari.Toki näppäilyn pitää olla tasavahva. Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
Vesihiisi 06.09.2006 17:30:43 | |
---|
Itse asiassa hyvä idea. Mietin juuri eilen että miten saisin mitattua eri kielille sopivat korkeudet, yleismittari ei ole tarpeeksi tarkka. Kytkitkö kitaran suoraan rec-in liitäntään, vai miten tuon teet? Mun dekissä on ledipalkit, mutta eiköhän nekin riitä. Kukaan ei siis käytä kasettidekin VU-mittareita apuna balanssin säädössä?Ja tarkoitan niitä missä viisari värähtää, en mitään ledejä. |
Antti1 06.09.2006 17:31:27 | |
---|
Mä oon kyllä harrastanut tuota näillä studioromppeilla, mutten kokenut hyödylliseksi siitä syystä, että mä haen ihan tarkoituksella miedompaa outputtia kaulamikille. The dreams in which I'm dying are the best I've ever had. |
BigPapa 06.09.2006 17:33:33 | |
---|
Itse asiassa hyvä idea. Mietin juuri eilen että miten saisin mitattua eri kielille sopivat korkeudet, yleismittari ei ole tarpeeksi tarkka. Kytkitkö kitaran suoraan rec-in liitäntään, vai miten tuon teet? Mun dekissä on ledipalkit, mutta eiköhän nekin riitä. Mulla on sellainen dekki missä on isoplugiset mikkiliitännät. Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
Werde 06.09.2006 17:41:39 | |
---|
Minäkin tuon korkeuden kanssa tässä yksi päivä tein kokeiluja, ja tulos oli se että J-50b (ei kovin kuuma Jacksonin tallahumppari) jäi mahdollisimman lähelle kieliä. Sustainin suhteen homma on vähän kaksipiippuinen: kieli kyllä värähtelee kauemmin kun mikki on kauempana, mutta toisaalta mikki poimii hiljentyneen värähtelyn heikommin pidemmän matkan päästä. Lopputulos oli mielestäni sustainin kannalta lähes sama, piti mikin sitten lähes kiinni kielissä tai laski sen alemmas. Sensijaan erottelukyky on huomattavasti parempi, ja signaali tottakai voimakkaampi kun mikki on lähellä kieliä. Ainakin harrastamissani hevitouhuissa homma toimi paremmin noin päin. EMG:n aktiivimikkien erottelukyvyn ja sustainin salaisuus piilee juuri tuossa "kieliin kiinni" säätämisessä. Mikit ovat "heikosti" magneettiset ulospäin, eivätkä siten vaimenna kieliä. |
LamaAjanElvis 06.09.2006 17:43:31 | |
---|
No vanhoissa kasettidekeissä on isonplugin sisäänmeno.Pause päälle ja äänitys.Kitara kytketään dekkiin ja mikki kerrallaan voidaan mittarista katsoa balanssi.Ala e:tä vaikka näppää ja katsoo miten kovaa soi ja sitten ylä-eetä ja taas katsoo miten kovaa soi.Sehän näyttää aika tarkasti sen jutun toi VU-mittari.Toki näppäilyn pitää olla tasavahva. Hittolainen, noita vanhoja dekki/vahvistin yhdistelmiä oli joskus nurkissa, mut silloin ei ollut vielä kitaroita nurkissa. Pitää kokeilla jollain nauhoitusohjelma härpäkkeellä tietokoneen kautta. Olipa kerran karvainen Norjalaisbändi vuonoilta. Ne soitti 5 oktaavia alavireessä ja kuulosti ihan huonoilta. Sormet lähtee soundista. |
Werihukka 06.09.2006 18:50:17 | |
---|
Meikäläinen pitää sillein, että kaulamikki on ylempänä ohuille kielille ja tallamikki korkeammalla paksuille. Saa soolot ja rytmit ilman säätämistä. Pois alta porot ja punahilkat! Taas tuli kirveelle töitä! |