TimoS 13.09.2006 12:14:03 | |
---|
Olen nyt omistanut jonkin aikaa Uraltone Jr:n ja se on pistänyt kovasti ihmisen pääkopan pyörälle, nimittäin se saundi.. Ongelmaksi muodostuu se että se saundaa aivan sairaan hyvälle kun tuuppasee kaikki namiskuukelit kaakkoon, mikä taas käytännössä tarkoittaa sitä että on asialliset säröt. Mutta kun.. ..kliinejäkin pitäisi saada ulos. No hätä! Etumikille kun vaihtaa (minihumppari) niin kyllähän sieltä tulee semmoista 'about kliiniä' - no, kyllä se kelpaa, mutta kun tässä muodostuu sellainen ongelma että se kliini on niin paljon hiljemmalla. Eihän tämä nyt voi olla näin vaikeata. Tässä on ihan selkeästi semmoinen ongelma takana että kun menneisyydessä mulla on aina ollut jos jonkinnäköistä räkkisysteemiä, missä on aina kliinien ja säröjen tasot säädetty muistipaikkakohtaisesti ja nyt ei semmoista mahdollisuutta ole. Tarkoittaako tämä nyt sitä että pitäisi bändikavereille tiedottaa asiasta ja painostaa heidätkin soittamaan hiljempaa silloin kun soitetaan kitaralla kliinejä (sinänsähän idea ei ole lainkaan huono). Miten ennenvanhaan tämmöinen ratkaistiin? En ymmärrä myöskään tuota kitaran voluuminamiskan käyttämistä, siinähän tulee vastaan sama ongelma eli kliinit on hiljemmalla. Tai sitten miten joku esim. kliiniboosteri joka boostaa sen 24 db, niin eikös siinäkin tule aikamoinen ero kliinien ja säröjen välillä? Tai miten joku Santana pystyy hoitamaan homman, eikös sillä mene vaan piuha suoraan styrkkariin.. ööh täytyy myöntää että en herran tuotantoa tunne, soittaako se kliinejä lainkaan? Tällä hetkellä olen säätänyt vahvistimen siten että siitä lähtee hyvät kliinit ja säröt otan sitten erillisillä purnukoilla, mutta kun ihminen haluaisi päätesäröä :) Kommentteja, please? |
Jucciz 13.09.2006 12:20:14 (muokattu 13.09.2006 12:21:44) | |
---|
Itse asiassa puhdas soundi ei välttämättä ole merkittävästi hiljemmalla ainakaan jos desibelimittarilta kysyy, mutta särösoundissa on enemmän niitä taajuuskomponentteja, joihin korva reagoi herkemmin. Toisaalta sehän tarkoittaa, että säröpuoli kuulostaa äänekkäämmältä, eli käytännön kannalta se nimen omaan on äänekkäämpi. :) Särön lisääntyessä koettu äänenvoimakkuus kasvaa aina, jos master volume pysyy samana. Masteria pitäisi pystyä jotenkin pienentämään, jotta cleanit tuntuisivat yhtä äänekkäiltä tai kovemmilta. Ennen vanhaan tehtiin (ja varmaan moni mielellään nykyäänkin tekisi), että otetaan cleanit tehokkaasta Fenderin vahvistimesta, joka ei mene niin helposti ruttuun - ja säröt Marshallista. Ilman kahta erillistä kanavaa omilla master volumeillaan homma ei oikein hoidu yhdellä vahvistimilla. |
askomiko 13.09.2006 12:21:06 (muokattu 13.09.2006 12:22:40) | |
---|
Et sitä kaiketi tarpeeksi lujaa ihan puhdasta Uralista saa. Pienellä rutulla todennäköisesti kyllä, ja sehän se vasta nättiä onkin. ? Emmätiä, miulle on riittänyt volumenapin rullaaminen pienemmälle, mutta ehken käytän sen verran enempi gainia etuasteessa että kitaran täysille vääntäessä voluumitaso ei lopulta kauhiasti nouse, tulee vain särö mukaan. On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash |
wilo 13.09.2006 12:23:40 | |
---|
Mulla oli samantapainen onkkelma, kun jättäydyin räkki/multiefektimaailmasta pois. Tartten omaan käyttöön vahvistimen, missä kitaran volapotikalla ja soittotätsillä tehtävä dynamiikka on tietynlaista: äänenvoimakkuus on kohtuulähellä vakiota, mutta särön määrä ja saundi muuttuu. Eli pääteaste toimii tällöin kompressorina, olen ymmärtänyt. Toinen asia, mikä vaikuttaa, on kitaran volapotikassa oleva treble bleed. Ruuvattaessa volapotikkaa pienemmälle muuttuu saundi samalla hiukka ohkaisemmaksi (tai paremminkin ei muutu tummemmaksi, kuten ilman treble bleediä). Tämä pitää volapotikalla ruuvatut kliinit ikään kuin hienompana ja erottelevana, eikä särö jotenkin kuulu saundissa niin selvästi. Lisäksi mikkivalinta vaikuttaa paljon, mikkikytkin "väliasennoissa" kuulostaa puhtaammalta kuin yksi mikki pelkältään. Tässä on takana kans soundin pieni kirkastuminen (ja ehkä impedanssin kasvaminen?), olen järkeillyt. Ja tietenkin jos on mahdollista puolittaa humbucker-mikki, auttaa se huomattavasti särön puhdistamisessa kliiniksi. Mutta silloin pitää pääteasteen kompressoida saundia, jos haluaa äänenvoimakkuuden pysyvän lähellä samaa. Ville |
Jucciz 13.09.2006 12:24:13 | |
---|
Emmätiä, miulle on riittänyt volumenapin rullaaminen pienemmälle, mutta ehken käytän sen verran enempi gainia etuasteessa että kitaran täysille vääntäessä voluumitaso ei lopulta kauhiasti nouse, tulee vain särö mukaan. Sama homma mulla, nyt kun asiaa mietin. Ei mulle koskaan ole ollut ongelma se, että cleanit tulee hiljempaa - silloin muu bändiki saa luvan soittaa hiljempaa niin homma pysyy balanssissa. |
askomiko 13.09.2006 12:37:16 (muokattu 13.09.2006 12:38:18) | |
---|
Ehkä se on vain totuttelukysymys tässä vaiheessa, räkkivärpättimien jäljiltä. Kontrolli vain siirtyy eri kohtaan, lattiakytkimestä sormiin. On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash |
TimoS 13.09.2006 12:51:59 | |
---|
Kyllä ehdottomasti kyse on totuttelukysymyksestä, niinkuin Askomiko totesi. Wilo, selvennätkö hieman tuota volumepotikan Treble bleed kommenttiasi. Suositteletko siis rakentamaan Treble bleed modifikaation vai ottamaan sen pois? ;) Tämähän kuullostaa lupavaalta, odotan innolla niitä bändikavereiden hölmistyneitä ilmeitä kun kerron että pitää soittaa hiljempaa silloinkun minä vaihdan säröiltä pois ;D |
Niq 13.09.2006 13:08:08 | |
---|
Mä ainakin soitan rumpuja silloin hiljempaa, kun kitaristi soittaa kliineillä. Mitä järkeä sitä on mättää kun toinen herkistelee. ;) Tätä muuten kutsutaan dynamiikaksi. Kuulostaa levyllä/keikallakin hyvältä kun sitten särövalli potkii persusta pienen hissuttelun jälkeen. Kannattaa kokeilla. "I have a cunning plan" -Baldrick |
askomiko 13.09.2006 13:09:16 (muokattu 13.09.2006 13:09:34) | |
---|
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash |
Grabel 13.09.2006 13:13:03 (muokattu 13.09.2006 13:15:43) | |
---|
No joo.. Asamiko ehti ensin.. Rokkia rennolla asenteella! |
Exhausted 13.09.2006 13:28:23 (muokattu 13.09.2006 13:28:58) | |
---|
Miten ennenvanhaan tämmöinen ratkaistiin? Ennen ei tiedetty että voi saada cleanin muuten kuin kääntämällä kitaran volaa pienemmälle tai soittamalla pelkällä säröllä. Se oli tavallaan osa instrumentin luonnetta, että cleanit on selvästi hiljemmalla. Samoin kuin se, että säröstä cleaniin ei pääse silmänräpäyksessä, vaan soitossa tulee pieni tauko kun volumea käännetään pienemmälle. Nykyaikaisemmassa musiikissa on taas totuttu siihen että on säröpedaalit ja kanavanvaihtopedaalit. Itsellä on Mesan F-30 combo. Käytän siitä cleania kanavaa aika harvoin, yleensä vain vedän volumepedaalilla volumea pienemmälle että saan sellaisen mukavan kevytroson jonka kanssa voi pelata paljon soittodynamiikalla. Olisko sulle ihan mahdoton ratkaisu hankkia toinen vahvari josta saisit cleanit ulos? |
TimoS 13.09.2006 13:46:36 | |
---|
Itse asiassa mulla kyllä on toinenkin vahvistin, mutta kovasti kiinnostaa miten ennen ja nykyäänkin homma on hoidettu yksikanavaisella vahvistimella ja olisihan se kiva jos tosiaan saisi homman toimimaan yhdelläkin. Täytyy kokeilla myös tuota voluumipedaalia, siinä varmaan tulee tuo sama treble bleed ilmiö, vai onko niissä oletuksena myös tuollainen konkka + vastus kombinaatio? Erittäin hyvää keskustelua, jatkakaa samaan malliin :) |
wilo 13.09.2006 13:58:49 | |
---|
Wilo, selvennätkö hieman tuota volumepotikan Treble bleed kommenttiasi. Suositteletko siis rakentamaan Treble bleed modifikaation vai ottamaan sen pois? ;) No en oikeastaan suosittele muuta kuin kokeilemaan. Treble bleed pitää ylä-äänet kirkkaina ja ohentaa bassoa pienennettäessä kitaran volaa. Toiset tykkää ja toiset ei, minä tykkään kovastikin. Ja voithan tehdä niinku joe satriani: volapotikka on varustettu nostokytkimellä. Tällöin bleedi on päällä vain, jos potikka on nostettuna. Pääset vertailemaan. Ville |
wilo 13.09.2006 13:59:51 | |
---|
Täytyy kokeilla myös tuota voluumipedaalia, siinä varmaan tulee tuo sama treble bleed ilmiö, vai onko niissä oletuksena myös tuollainen konkka + vastus kombinaatio? Enpä ole vielä tavannut volapedaalia, missä olisi treble bleed eli mukana myös konkka ja vastus. |
Piirakka 13.09.2006 14:43:28 | |
---|
Ota siihen rinnalle jokin cleanimpi vahvistin ja aja kumpaakin yhtäaikaa, toimii mulle ainakin, pedaalilla vaan boostia jos lisäsäröä kaipaa.. Toimii rautalankaan ja jaxiinkin.. "I play stratocasters because no one good has ever played one!"
"I chose not to tilu"
"Edustan soittajana niinsanottua rävellys-koulukuntaa jonka Jimmy Page aikoinaan kehitti, muita edustajia muunmuassa Rory Gallagher ja Prince" |
JuSu 13.09.2006 14:45:49 (muokattu 13.09.2006 14:46:35) | |
---|
Enpä ole vielä tavannut volapedaalia, missä olisi treble bleed eli mukana myös konkka ja vastus. Markkinarako? Tired of muddy tone? Losing all sparkle in your clean tone? Tried all volume pedals? Well look no further! The Super Bleed mod for your pedal is the answer! No more rolled-off highs, treble that makes your ears bleed! Only 49.99 $ + post&package! Order now! =) Anteeksi off topic. JuSu I'm afraid of the candle but live for the flame. |
TimoS 13.09.2006 15:01:38 | |
---|
Ota siihen rinnalle jokin cleanimpi vahvistin ja aja kumpaakin yhtäaikaa Meinaatko että toinen on kliininä koko ajan ja toista vedetään säröillä? Vai onko ideana että signaali splitataan sen boosterin jälkeen siten että kuumempi säröytyy enemmän ja cleanimpi on pikkurosolla? Tuota täytyykin kokeilla joka tapauksessa :) |
TimoS 13.09.2006 15:04:18 | |
---|
The Super Bleed mod for your pedal is the answer! ;) ... on muuten aika yllättävää jos kukaan ei ole äkännyt tuollaista tehdä, nimittäin samanlaisen potikanhan se volapedaali on syönyt kuin kitarakin... :-/ |
Exhausted 13.09.2006 15:11:47 | |
---|
Meinaatko että toinen on kliininä koko ajan ja toista vedetään säröillä? Vai onko ideana että signaali splitataan sen boosterin jälkeen siten että kuumempi säröytyy enemmän ja cleanimpi on pikkurosolla? Tuota täytyykin kokeilla joka tapauksessa :) Ajattelin kyllä tosiaan ihan A/B meininkiä, mutta siinähän sitten saa kolmannen ison saundin kun pitää molempia päällä. Tai cleaniin vahvariin voi ajaa sitten säröpedaaleita ja saada erityyppisiä säröjä. |
Fortune 13.09.2006 15:32:14 | |
---|
Ajattelin kyllä tosiaan ihan A/B meininkiä, mutta siinähän sitten saa kolmannen ison saundin kun pitää molempia päällä. Tai cleaniin vahvariin voi ajaa sitten säröpedaaleita ja saada erityyppisiä säröjä. Minulla on JCM-800:sen viereen haussa jokin pikkupeto rinnakkain ajettavaksi, kun laulaja lopettaa kitaroinnin bändissä, pitää olla kahden edestä meteliä :) Tuollaista American idiot -soundiahan sillä haetaan, se pieni kevytrupi selkeyttää ja rapsaa, Marsu möyhää. Look behind you, a three-necked guitar! |