Aihe: alokasmainen kysymys kytkentäjärjestyksestä
1
Jape Muusa
16.09.2006 11:42:53

En ole juurikaan touhunnu kitarakamojen kanssa,joten tällänen pöllö kysymys:Kumpi järjestys on paree:
a) kitara-esivahvistin-eq-pääte-kajari
b)kitara-eq-esivahvistin-pääte-kajari
Loppujen lopuksi tärkeintä ei ehkä olekkaan päämäärä,vaan itse liike!?!
N33m0
16.09.2006 11:48:56

molemmat toimii mutta ite käyttäsin a) kitara-esivahvistin-eq-pääte-kajari
slow music for slow people
Jucciz
16.09.2006 12:49:56 (muokattu 16.09.2006 12:53:34)
En ole juurikaan touhunnu kitarakamojen kanssa,joten tällänen pöllö kysymys:Kumpi järjestys on paree:

Se vaihtoehto, joka kuulostaa sinun korvaan paremmalta ja käyttökelpoiselta, on paree. Ei me sitä voida tietää.
>-)))> #11
« Torilla rojua, osta! · Soitteluita »
Exhausted
16.09.2006 13:02:04

Kumpikaan ei ole väärin. EQ vaikuttaa radikaalimmin etuasteen(särön) jälkeen. Ennen sitä taas eq voi muokata säröytymisen väriä ja tyyliä.
Kalm
16.09.2006 13:35:13 (muokattu 16.09.2006 13:47:24)

A jos
-esivahvistimessa on herkkä inputti (i.e. suunniteltu pykälää miedommille/yksikelaisille mikeille. Esim. V-AMP)
-EQ purkin inputti ei ole riittävän herkkä kitaran ulostulolle (vaatii isompaa signaalia)
-haluaa runsaasti esim. pääteasteen säröä
-haluaa leikata jotain tiettyä taajusaluetta välttääkseen pahinta pääteasteen puuroutumista tai mahdollisia esivahvistimen surinoita.
-itse EQ purkki on häiriöaltis (turha vahvistaa esivahvistimessa ylimääräisiä hurinoita)

B jos
-haluaa boostata tai leikata esivahvistimen sointia tai kaipaa enemmän etuastesäröä
-EQ purkin sisäänmeno on herkkä (saturoituu esivahvistimen isommasta signaalista)
-EQ purkin ulostulo on mieto (ei riitä päätteen kunnolliseen ajamiseen)
-on tarvetta leikata kitaran hurinoita tai muita härökomponentteja ennen esivahvistusta.

Riippuu siis kokonaisuudesta ja kokeilemalla selviää. Yleisesti ottaen A on se tavallisempi ketju, joka löytyy useimmista sävynsäädöillä varustetuista vahvistimista?

EDIT: yhdet bulletit lisää...
Can't stand no longer - Ei seiso ilman lonkeroa
msormune
16.09.2006 14:00:45
Eikös yleensä kitaravahvistimet rakenneta niin että eq tulee esivahvistimen jälkeen? Itse kyllä laittaisin ylimääräisen eq:n (esim. pedaali) ennen esivahvistimia, mutta kun nuo tuppaavat kohisemaan sitten niin paljon että ärsyttää.
Jape Muusa
16.09.2006 15:09:47 (muokattu 16.09.2006 15:13:26)

Juu,syy miksi moisia täällä kyselen,on se,ettei mulla ole vielä sitä eq:ta kotona,vaan paketti tulee joskus ensi viikolla,ja pähkäilen malttamattomana mm. em. kytkentäjuttuja.
Olen toki Jucciz sun kanssa samaa mieltä siitä, että paras vaihtoehto on se,joka kuullostaa parhaalta.
Kiitos vastauksista,etenki tuo Kalmin analyysi oli hyvä.
Nii,etusena mulla on Tubepre ja
tilaamani egu on http://www.soundonsound.com/sos/May03/articles/altoq.asp Eihän se varsinaisesti mikään kitarakäyttöön tarkoitettu kone ole,mutta ajattelin sitä käyttää kitararaitaa äänittäessä.
Onko kellään muuten kokemuksia tuosta Alto Q:sta?
kunnasja
16.09.2006 17:22:33
Laittaisin EQun etuasteen jälkeen, saa enemmän vaikutusta - ja sellaista vaikutusta kuin todennäköisesti on tarkoitus.

Jos EQ on etuasteen edessä, ei se vaikuta ihan EQun tapaan, vaan säröt ja etuaste toimivat sillon lopullisena EQuna.
Jape Muusa
16.09.2006 21:57:36

Laittaisin EQun etuasteen jälkeen, saa enemmän vaikutusta - ja sellaista vaikutusta kuin todennäköisesti on tarkoitus.
Jos EQ on etuasteen edessä, ei se vaikuta ihan EQun tapaan, vaan säröt ja etuaste toimivat sillon lopullisena EQuna.

Toi on varmaan sitte se järjestys,millä todennäköisesti saan paremmin haluamani vaikutuksen aikaan.
Tarkoitus ois saada lähtösoundista mahdollisimman hyvä,ettei tarvis sitte miksausvaiheessa vääntää niin pirusti.
No,ensi viikolla pääsee testaileen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)