Mare552 16.09.2006 10:14:58 | |
---|
Mikä selitys sille on, että kitaran vire nousee miltei aina, jos sitä ei aikoihin ole viritetty, siis olen nykyään jos olen kielten keskinäistä vireyttä säätänyt, pyrkinyt enempi laskemaan kuin nostamaan vireyttä, mutta aina kun mittarilla katsoo, on kitara ylävireessä. Luulisi että kielet venyy, mutta näin kai ei ole, eli kireys liene paljon alle myötörajan. Mutta mikä saa kiristymisen aikaan. Venähtääkö kieli viritetteässä, mutta aikaa myöten palautuu omaan muotoonsa eli vetäytyy takaisin, josta johtuu kiristyminen? Vai onko juju kaulassa? Toisin kuin luulisi, nailonkieliseni taitaa pitää melkein paremmin vireensä kuin teräskielinen. Tosin ei tämä kiristyminen iso ongelma ole, mutta mielenkiinoinen että näin päin. |
buju 16.09.2006 10:18:32 | |
---|
Se johtuu joko kielistä tai kaulasta. Lämpö laajeneminen kielissä tai kaulan kuivuminen. Damn right, I´ve got the blues |
Riku Rotten 16.09.2006 10:59:37 | |
---|
Olen huomannut, että vireet nuosee ja laskee kelien mukaan, jos keppi on pitempään käyttämättä. Kumpi vaikuttaa enemmän lämpö vai kosteus? |
Hössö 16.09.2006 11:11:12 (muokattu 16.09.2006 11:41:42) | |
---|
Kumpi vaikuttaa enemmän lämpö vai kosteus? Mitä todennäköisimmin lämpö, ja kyseessä lämpölaajeneminen. |
Werihukka 16.09.2006 12:59:15 (muokattu 16.09.2006 12:59:55) | |
---|
-juu eipä mittää- Pois alta porot ja punahilkat! Taas tuli kirveelle töitä! |
Jimi 16.09.2006 13:24:57 | |
---|
Mitä todennäköisimmin lämpö, ja kyseessä lämpölaajeneminen. Jep. Mulla räjähti vanhasta akustisesta talla irti, kun en ollu sitä käyttäny pitkään aikaan ja oli rankat ilmaston vaihtelut. Japaninkielistä PUNK musiikkia www.mikseri.net/kabe !!!! |
Takajeejee 16.09.2006 13:44:14 (muokattu 16.09.2006 13:44:48) | |
---|
E: enpäs lukenu oikeen :D Hand in Hand With The Blues |
Mare552 16.09.2006 19:00:08 | |
---|
Talla varmaan voi irrota, kun koko ajan veto päällä, sekä kosteus edesauttaa liimauksen irtoamista. Mulla joskus. kun tyhmyyksissäni laitoin akustiseen nailonkieliseen teräskielet, talla vuosien jälkeen pamahti irti. Mutta tuosta kielten kiristymisestä, havaintoni mukaan se kuitenkin on ylöspäin melkein aina. Lämpölaajeneminen toki selittää, teräksen lämpölaajeneminen aika iso, en muista ulkoa. mutta lämpimällä pitäisi olla vire alhaalla. En usko että aina viritän vain silloin, kun huoneessa huoneessa on kylmempää. Kaulan kosteus mielestäni kesällä ehkä vaihtelee (tämä kesä oli tosin kuiva), syksyllä varmaan muuttuu kosteammaksi ennen lämmityskautta, mutta talvella taas kuivuu eikä paljoa elä. Tosin ei liikken iso tarvitse ollakaan, jotta vire muuttuu. Sitä vaan, että aina (subjektiivinen havaintoni) kun virittän mittarilla, pitää vireyttä laskea, kun on ylävireessä. Eli kiinnostaa vaan, onko muilla samaa kokemusta, sekä järkevä selitys tähän. Pitäisihän yhtä usein olla löysälläkin, vaan eipä ole, kun alan virittämään. |
32788 16.09.2006 19:29:17 | |
---|
Voiskohan ne kielet jotenkin lämmetä kun niillä soitetaan, kai se värähtely jotenkin niitä lämmittää... Ja sitten kun ei soiteta, kielet kylmenevät ja näin kiristyvät -> vire nousee. Ihan mutu-tietoa. |
Werde 16.09.2006 19:34:15 | |
---|
Lämpö laajeneminen kielissä tai kaulan kuivuminen. Äkkiseltään voisi kuvitella vireen laskevan jos kieli laajenee (eli pitenee => löystyy). |
Route 66 16.09.2006 19:59:10 | |
---|
;o mulla sama juttu, vire nousee ku kitaraa ei soita vähään aikaan. Vissiin kitarakohtasta ko samassa kitarassa vire noussu erimerkkisillä ja paksusilla kielillä. if only::::ifonlie |
Les Fender 16.09.2006 20:02:18 | |
---|
Kyllä se on ilmankosteus joka tuon vireen vaihtelun tekee, syksyllä ilmankosteus nousee pitkäksi aikaa kesää korkeammaksi. Kesällä kosteus oli n.40-50%, eli aika optimaalinen. Tuon huomasi varsin selkeästi kokopuisen akustisen soinnin hyvyytenä. Nyt kosteus on n.70-80% soundi on tumpumpi ja vire nousee. Kohta on taas se aika kun lämmitys laitetaan päälle ja ilmankosteus muuttuu rajusti. Vire laskee varsinkin pakkasten alkaessa. Kostuttajat esiin, varsinkin ne onnelliset uuden kokopuisen akkarin omistajat jotka ensimmäiseen talveen valmistautuvat jottei tule peruuttamattomia vahinkoja!!!!! "Living is easy with eyes closed!" |