Aihe: Mikä pedaali mehevöittämään ja boostaamaan cleania?
1 2
ministeri
14.09.2006 21:15:11
Olen yrittänyt nostaa ja tiukentaa cleaneja soundeja compressorin kanssa mutta se ei oikein tahdo tuottaa tulosta. Onko ongelmana huono kompura (Behringer) vai pitäisikö mun yrittää vielä eq pedaalin kanssa säätää. Haluaisin cleaniin vähän tiukkuutta ja voimaa, vähän kuin mun barber direct drive tekee gain alhaalla, mutta ilman säröä. Pitäisi myös saada volaa nostettua melko rutkasti että saisi clean ja särö soundin pysymään suht balanssissa ja nyt särö tulee mainitusta direct drivestä melko voimakkaasti boostattuna mutta gain alhaalla. Mites noi perinteiset treble boosterit??melkein tuntuu että pitäs pikemmin olla middle boosteri..Eli oliskohan siitä eq:sta sit apua tälläsessä tilanteessa?
Musanäytteessä rock-bändimme uusi demo!
leijona
14.09.2006 21:17:40
Itse ratkaisin tuon ongelman Behringerin EQ:lla.
ministeri
14.09.2006 21:30:39
Pitää kokeilla kans kun eihän nuo maksa paljon. Onhan nytkin compressori ollut just kokeilussa ajatuksella että korvaa sen laadukkaammalla jos tuntuu tarpeelliselta.
Chemo
14.09.2006 21:33:58 (muokattu 14.09.2006 21:34:27)

Mä oon joskus buustannut cleanejakin Roger Mayer Voodoo-Boostillani, vaikkei tää mikään vakiojuttu mulla olekaan. Tyypillinen setuppi on tuolloin ollut seuraavanlainen:

Fender Jaguar tai Stratocaster -> viritin -> putkijousikaiku -> Fender Quad Reverb 100 W '77.
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
ReBeat
14.09.2006 21:37:13

Ostat multa Prescription Electronics GERM pedaalin niin sillä lähtee. Se on todella mehevä ja tukeva pedaali buustaamaan puhtaita. Googlella löytyy lisää infoa. Se, että paljonko puhdasta volumea pystyy ylipäätään nostamaan, riippuu tietenkin vahvistimenkin kyvystä ottaa vastaan signaalia. Jossain vaiheessa alkaa väkisin säröytymään.
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
ministeri
14.09.2006 21:45:24
Ostat multa Prescription Electronics GERM pedaalin niin sillä lähtee. Se on todella mehevä ja tukeva pedaali buustaamaan puhtaita. Googlella löytyy lisää infoa. Se, että paljonko puhdasta volumea pystyy ylipäätään nostamaan, riippuu tietenkin vahvistimenkin kyvystä ottaa vastaan signaalia. Jossain vaiheessa alkaa väkisin säröytymään.

Mitäs se germ tekee. Löysin kuvan mutten oikein selitystä...
ReBeat
14.09.2006 21:55:04

Se on kaksikanavainen pedaali, jossa on suurenmoinen clean boost -kanava (erittäin kohinaton ja hyväsoundinen). Kaupan päälle tulee overdrive-kanava, joka sellaisenaan pieksee monet muut overdrivet.

http://www.tonefrenzy.com/articles/Boost_Pedal.html
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
ministeri
14.09.2006 22:07:57
Se on kaksikanavainen pedaali, jossa on suurenmoinen clean boost -kanava (erittäin kohinaton ja hyväsoundinen). Kaupan päälle tulee overdrive-kanava, joka sellaisenaan pieksee monet muut overdrivet.

Ahaa. Sitten en taida ostaa koska säröjä en tarvitse yhtään lisää just nyt. Vain clean boostia.

Riittääkös noissa eq speduissa miten paljon tota vola boostia? Tossa mun compressor sustainerissa ei edes huomaa juuri paljjon mitään kun leveliä vääntää...
Listen
14.09.2006 22:13:43 (muokattu 14.09.2006 22:15:53)
Mitenhän toimisi kitaran kanssa kaksi kompuraa peräkkäin? Eka tasaisi suurimmat
piikit, ja jälkimmäinen sitten lopun.

Olen kotioloissa joskus soitellut siten, että kitara menee kompuran kautta vahvariin, ja
efektiloopissa on sitten multiefektistä kompressori-efekti. Ihan tukevalta ja selkeältä
on kuulostanut. Peräkkäin en ole kokeillut, en tiedä nousisiko kohinatasot sitten
kohtuuttomuuksiin.
Kiinankeisari
14.09.2006 22:20:53 (muokattu 14.09.2006 22:21:55)

tuota, uskallaudun kysymään että millaisessa hintaluokassa tuo liikkuu? käyttöä voisi löytyä, kuulostaa ainakin lupaavalta...

EDIT: siellähän tuo möllötti jäsenkuvauksessa, pahoittelen kömpelyyttäni. nyt et vaan kehu sitä yhtään enempää...
"soita silleen makeesti" -Albert Järvinen
ministeri
14.09.2006 22:24:13
Mitenhän toimisi kitaran kanssa kaksi kompuraa peräkkäin? Eka tasaisi suurimmat
piikit, ja jälkimmäinen sitten lopun.

Olen kotioloissa joskus soitellut siten, että kitara menee kompuran kautta vahvariin, ja
efektiloopissa on sitten multiefektistä kompressori-efekti. Ihan tukevalta ja selkeältä
on kuulostanut. Peräkkäin en ole kokeillut, en tiedä nousisiko kohinatasot sitten
kohtuuttomuuksiin.

Eikös myös Limitteriä ole pedaalina kaupan. Ainakin joskus on ollut käytettyjä liikkeellä. Sehän on vähän tuhdimpi tasoittaja kuin kompressori.
ministeri
14.09.2006 22:27:18 (muokattu 14.09.2006 22:56:07)
Mä taidan yrittää sillä eq:lla...Ajan nykyisen compressorin läpi siihen eq:hun ja nostan sillä volaa ja säädän haluamaani taajuutta, luultavasti ala ja keski alueita. Näin taidan kokeilla asiaa lähestyä.
masterhat
14.09.2006 22:42:54
Tehotyttö95
ministeri
14.09.2006 22:59:56
iske SansAmppi siihen, toimii kuin tauti http://www.thomann.de/thoiw3_tech_2 … sansamp_paradriver_di_prodinfo.html

Itseasiassa just mietin tota...maksaa vaan aika paljon. Ei ehkä ihan lähitulevaisuuden juttu mutta myöhemmin vois miettiä tota. Toimii siis hyvin cleanien apuna? Kuvaile vähän soundia...
masterhat
14.09.2006 23:17:38
Itseasiassa just mietin tota...maksaa vaan aika paljon. Ei ehkä ihan lähitulevaisuuden juttu mutta myöhemmin vois miettiä tota. Toimii siis hyvin cleanien apuna? Kuvaile vähän soundia...

hyvin "laadukas ja lämmin" tai se nyt on ihan säätökysymys. ainakin mulla toimii kun tauti
Tehotyttö95
ministeri
14.09.2006 23:45:59
Mä oon joskus buustannut cleanejakin Roger Mayer Voodoo-Boostillani, vaikkei tää mikään vakiojuttu mulla olekaan. Tyypillinen setuppi on tuolloin ollut seuraavanlainen:

Fender Jaguar tai Stratocaster -> viritin -> putkijousikaiku -> Fender Quad Reverb 100 W '77.

Toikin vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta vaihtoehdolta...Mutta siinäkin sitä säröä olis messissä...Eihän sitä tietty ole pakko käyttää.

Minkälainen toi särö tossa voodoo boostissa on luonteeltaan?
ninos
14.09.2006 23:50:36 (muokattu 14.09.2006 23:51:44)

Mites Aphexin Guitar XCiter? Kukaan testannut?

Tämä siis: http://www.aphex.com/pedals.htm tuo punainen
Miksi alle? Miksei päälle?
McNulty
14.09.2006 23:51:48
Olen yrittänyt nostaa ja tiukentaa cleaneja soundeja compressorin kanssa mutta se ei oikein tahdo tuottaa tulosta. Onko ongelmana huono kompura (Behringer) vai pitäisikö mun yrittää vielä eq pedaalin kanssa säätää.

Kompressoireita on erilaisia. Behringeriin en ole oikein syttynyt edukkaasta hinnasta huolimatta. Jotenkin tuo MXR DynaComp vie aina voiton. Soundiltaan niin terve kuin olla voi. EQ ja kompura toimivat kuitenkin niin eri tavalla, että niitä kannattaa kokeilla. Ihan vain jo kokeilun vuoksi vaikka ei diggailisi lopulta kummastakaan. Kompressorin tehtävänä on "pakata" signaalia, korostaa hiljaisempia ja vaimentaa kovia ääniä. EQ:n tehtävänä on taas korostaa tai leikata yksittäisiä taajuuksia. Toimivat siis eri tavalla... ja toisen mielestä onkin hyvä omistaa kummatkin, toisen mielestä taas ei kumpaakaan tarvita. Makuasioita... ja ikuisen soundin metsästystä.

Haluaisin cleaniin vähän tiukkuutta ja voimaa, vähän kuin mun barber direct drive tekee gain alhaalla, mutta ilman säröä.

No, kompuralla voi tiukentaa soundia. Tehdää siitä napakampi. EQ:lla taas voit boostata tai leikata haluamiasi taajuuksia. Kokeile siis kimpassa. EQ:lla voimaa ja kompuralla kireyttä.

Pitäisi myös saada volaa nostettua melko rutkasti että saisi clean ja särö soundin pysymään suht balanssissa ja nyt särö tulee mainitusta direct drivestä melko voimakkaasti boostattuna mutta gain alhaalla.

Ainakin MXR 10-Band EQ:lla onnistuu tuo volumeboost näppärästi. Kiitos volume-liukukytkimen. Barberista ei ilmeisesti pysty volumea tiputtamaan ja siten saattamaan soundit balanssiin?

Mites noi perinteiset treble boosterit??melkein tuntuu että pitäs pikemmin olla middle boosteri..Eli oliskohan siitä eq:sta sit apua tälläsessä tilanteessa?

EQ:lla saat middleä. Treble boosterit olen ainakin itse kokenut täysin tarpeettomiksi hyvän EQ:n rinnalla. Itse käytän H&K Trilogyn FXloopissa MXR 6-band EQ-spedua (siis sitä vanhaa sinistä rasiaa) nimenomaan korostamassa keskialueita. Toimii kuin maihari kasseilla ja nyrkkirauta silmäkulmassa!
These pretzels are making me thirsty!
Ten soldiers wisely led will leave a hundred without a head.
ministeri
15.09.2006 00:14:14 (muokattu 15.09.2006 00:14:29)
Joo. Ei auta muu kuin kokeilla ja etsiä sitä oikeaa ratkaisua. Säröjäkin etsin pitkään ja hartaasti ennenkuin löytyi tyydyttävä ratkaisu. Nyt pitäisi sitten työstää tota clean puolta samalla hartaudella. Yksi pointti on kyllä kitaran mikkien vaihtokin...Eli mun Fernandes strato kaipaisi uutta potkua uusien mikkien muodossa. Saisi olla astetta kuumemmat koska olen kuitenkin tottunut enemmän humbuckereihin mutta diggaan jotenkin ton straton "topakkuudesta". Se on se attack siinä se juttu. Texmexejä ajattelin kokeilla siihen.

Kiitos vaan kaikille ehdottelijoille. Muutamat ansaitsi plussiakin hyvistä vinkeistä.
Musanäytteessä The Lazy Whale demo! Tsekkaa!
McNulty
15.09.2006 00:19:48
Juu, kannattaa omistaa vähintään yksi kitara singlecoilein ja yksi humbuckereilla varustettu. Saa kummatkin soundimaailmat käyttöönsä. Oma unelmani on saada kasaan ns. kulmakivet. Strato, Tele, Les Paul, ES335 ja sitten mielellään vielä joku P90 varusteinen skeba ja joku hevikepukka. Näistä on nyt kaksi hanskassa, tuplasetillä. Vielä Strato, Tele, 335 ja p90-varusteinen ja yksi unelma toteutettu :)
These pretzels are making me thirsty!
Ten soldiers wisely led will leave a hundred without a head.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)