Aihe: Uraltone keinokuorma
1
Mare552
21.09.2006 23:55:35
Nyt mulla on se Epi valve special. En ole vielä paljoa ehtinyt tutustumaan, mutta hyvin lähtee ääni. Aika isolla on vaan oltava että mehevyys irtoaa. Sen kyllä tiesinkin. Mutta kerrostalossa, sekä yökukkujana ne kuulokkeet ois hyvät. Kun eihän tossa ollutkaan sitä kuulokeliitäntää.

Joten ajattelin tuota Uraltone keinokuormaa (25 € rakennussarja) ja siitä sitten pari kysymystä:

- Siinä on line out liitäntä, voiko siihen kytkeä kuulokkeet, vai pitäiskö se vielä kytkeä vaikka stereovahvistimeen josta kuulokeliitäntä? Tai tietsikan in liitäntään samalla kun sieltä opettelee dvd-librarysta. Pittää tuo kokkeilla.

- Siis kestäähän tuo keinokuorma jatkuvaa kuormitusta, ikään kuin olisi kaiutin, silloin kun se on kytketty kaiuttimen paikalle? (Kun esitteessä että vahvistimen säätämiseen ja äänitykseen tai desipelien pudottamiseen).
Kun mun Epissä on kaksi kaiutinliitäntää, (8 ohm molemmat) niin jos kytkee keinokuorman (myös 8 ohm) ja kaiuttimen sarjaan, tulee käsittääkseni 16 ohmin vastus, tai jos rinnan, 4 ohmia, miten siis kytken jos kajarin kanssa haluu käyttää vaimentimena?

- Eikö keinokuorman voi tehdä ite, jos vaan laittaa vanhasta kajarista ehjän käämikelan, ja vaikka liimaa sen kiinni siihen magneettiin, vai kuinka? Silloin ei vain kuulokeliitäntää, vai voiko sen ottaa välistä (siis rinnankytkennällä) jollain vastuksella? Tai jotenkin?

Millanen ois edullenen säröpedaali tohon väliin, vai oisko joku multiefekti parempi?
Grabel
22.09.2006 07:39:01
Joten ajattelin tuota Uraltone keinokuormaa (25 € rakennussarja) ja siitä sitten pari kysymystä:

Eikös tuo Uralin keinokuorma maksa 120e?
http://www.uraltone.com/kauppa/index.php?cPath=13_82

Monipuolinen laite se kyllä on, joten jos itse olisin keinokuormaa hommaamassa, niin ottaisin tod.näk. tuon.
Rokkia rennolla asenteella!
Mare552
22.09.2006 10:25:47
Minä kyllä ajattelin tuota mallia kun on lompsaystävällisempi. Tässä eläkeläisen pitää olla euroista tarkkana, kun se vaimokin vielä noihin investointeihin sanansa sanoo, jopa huutaa joskus.

http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=233

Eli onko tuosta 5 watin vahvistimelle, ohmit samat. Tai tuossa epissä taitaa olla liitännät alle 8 ohmia ja yli kaheksan ohmia. Eli tuon 8 saa kai laittaa kumpaan lystää.
LaXu
22.09.2006 11:20:25
Tuo Line-out box on pääasiassa tarkoitettu signaalin viemiseen mikseriin, tietokoneeseen tms. tai sitten toiseen vahvistimeen. Itse olen sellaisen kyhännyt ja käyttänyt sitä näin:

Putkivahvistin ulostulo -> line-out box input, line-outbox line-out -> transistoricombon päätevahvistin.
Putkivahvarista saa vääntää volaa kaakkoon niin paljon kuin sielu sietää ja sitten voi trankkupäättäristä ja line-out boxin säätimestä säätää volatason korvaystävälliseksi. Olen todennut, että tämä itseasiassa kuulostaa paremmalta kuin pelkän keinokuorman käyttö. Ylätaajuudet eivät vaimene niin pahasti ja soundi ei kompressoidu läheskään niin paljon kuin pelkällä keinokuormalla.

Tuossa on toki keinokuorma itsessäänkin, mutta vain 3 db vaimennuksella, joka ei vielä hirveästi tunnu. Vielä sellainen varoituksen sana, että tuossahan ei ole minkään sortin kaiutinsimulaatiota joten kuulokkeisiin tai tietokoneeseen vedettynä soundi on aika hirveä, kaiuttimethan leikkaavat yläpäätä aika rankasti 5-6 kHz yläpuolella.

PS. Jos kuitenkin kiinnostaa, niin voisin omastani luopua. Tulevassa vahvarissa kun on 50W tehoa ja vaikka tuossa sisässä on 50W vastus, ei se välttämättä hirveän hyvin kestä luukutettua 50W vahvaria, mahdollisesti lämpenee liikaa.
Mare552
22.09.2006 23:36:08
Nyt meni multa koko ajatus ihan sekaisin koko laitteesta.

"Tuossa on toki keinokuorma itsessäänkin, mutta vain 3 db vaimennuksella, joka ei vielä hirveästi tunnu. Vielä sellainen varoituksen sana, että tuossahan ei ole minkään sortin kaiutinsimulaatiota joten kuulokkeisiin tai tietokoneeseen vedettynä soundi on aika hirveä, kaiuttimethan leikkaavat yläpäätä aika rankasti 5-6 kHz yläpuolella."

Siis munhan tarkoitus on vaimentaa ääni kokonaan pois tuolla keinokuormalla.
Sitten jos tuo syöttää tietokeneeseen tai mikseriin "soundi aika hirveä" niin ei kai tuommoisella mitään tee?

Mulla kun oli käsitys että se syöttää mikseriin tai tietokoneeseen sellaista signaalia kuin kaiuttimestakin tulisi, mutta vain linjatasoisena, sekä että mun olisi kuulokkeisiini se vahvistettava joko tietokoneen tai stereoiden kautta.

Mutta enhän minä sellaisella hirveällä soundilla mitään tee.

Siis varmaan olen jossain vaiheessa käsittänyt jotain väärin.
LaXu
23.09.2006 01:23:41
Mulla kun oli käsitys että se syöttää mikseriin tai tietokoneeseen sellaista signaalia kuin kaiuttimestakin tulisi, mutta vain linjatasoisena, sekä että mun olisi kuulokkeisiini se vahvistettava joko tietokoneen tai stereoiden kautta.

Siinä ei ole minkäänlaista kaiutinsimulaatiota. Joten kun pääteasteesta pukkaava signaali lykätään Line-out boxiin ja siitä sitten alhaisemmalla tasolla tietokoneeseen, jää pois se kitarakaiuttimien aiheuttama korkeiden taajuuksien vaimentuminen. Tuloksena on näin yleensä aika raa'an kuuloinen soundi.

Mikään ei tietenkään estä käyttämästä vaikka jonkun äänitysohjelman EQ:ta tai jotain kaiutinsimulaatioplugaria tuon kaverina. Parempaan tulokseen pääset kuitenkin, jos sulla sattuu lojumaan nurkissa joku toinen vahvistin, jossa on fx loop return tai poweramp in liitäntä. Näin saa Valve Specialin soimaan makoisasti tasan sillä volalla kuin haluat.
Mare552
23.09.2006 16:10:29
Olen selvittänyt tätä simulaatioasiaa, nyt ymmärrykseni on sellainen, että tosiaan siinä kaiuttimeen tulevassa signaalissa on niitä ylä- ja alaääniä, jotka ovat ikävää kuultavaa.
Mutta varsinkin juuri kitaravahvistimen kaiutin on suunniteltu (näin ajattelin ja kuulin) juuri kitaravahvistimeen, eli sen taajuusvaste on suunnilleen kitaran taajuuksia vastaava. Siis huono kaiutin stereoihin. Olenko tässä oikeilla jäljillä?

Kuulokkeiden taajuusalue on taas paljon suurempi kuin vahvistinelementin, eli siksi pahalta kuulostaa kuulokkeilla.

Eli joku härveli vielä tarvittaisiin tuon keinokuorman lisäksi leikkaamaan liiat ylä- ja alataajuudet pois.

Tuossa kyllä on stereoräkki, johon kuuluu erillinen taajuuskorjain, molempiin kanaviin alueet + - 12 dB: 64 Hz, 160 Hz, 400 Hz, 1,0 kHz, 2,5 kHz, 6,3 kHz ja 15,6 kHz

Eli jos tuolla leikkaisi tuon 64Hz ja 15,6 kHz kokonaan pois ja muita säätelisi, sitten tuon signaalin stereovahvistimen kuulokeliitännän kautta korviin. Voihan tietty stereon ämyreihinkin.

Miltä tuo kuulostaa. Tai sitten, millainen olisi tuo kaiutinsimulaatioplugi josta mainitsit, ja onko semmoinen kallis?

Onhan tossa toi Mikro Cube, mutta sekin kuulostaa eri kuulokkeilla ihan erilaiselta, sekä tyhmältä omaan kaiuttimeensa verrattuna, eli ei kai siinäkään ole tuota simulaatiota, vai tuleeko signaali etuvahvistimesta vai miten?

Ja tarkoitus ois tuo Cube päihittää kuulokesoitossa, jotta olisi intoa vääntää noita Library DVD:n oppeja sormiin.
Vaikka sitten yöllä, eläkkeellä (kuntoutustuella, kohta kai eläkkeellä) kun olen.
askomiko
23.09.2006 16:18:10
Olen selvittänyt tätä simulaatioasiaa, nyt ymmärrykseni on sellainen, että tosiaan siinä kaiuttimeen tulevassa signaalissa on niitä ylä- ja alaääniä, jotka ovat ikävää kuultavaa.
Mutta varsinkin juuri kitaravahvistimen kaiutin on suunniteltu (näin ajattelin ja kuulin) juuri kitaravahvistimeen, eli sen taajuusvaste on suunnilleen kitaran taajuuksia vastaava. Siis huono kaiutin stereoihin. Olenko tässä oikeilla jäljillä?

Kuulokkeiden taajuusalue on taas paljon suurempi kuin vahvistinelementin, eli siksi pahalta kuulostaa kuulokkeilla.

Kyllä, nimenomaan näin. Kitarakajari leikkaa kaiken 6khz yläpuolelta pois.

Eli joku härveli vielä tarvittaisiin tuon keinokuorman lisäksi leikkaamaan liiat ylä- ja alataajuudet pois.

Kyllä, mutta tuolla normaali-equlla et kovin kummoiseen tulokseen pääse.

Jos kuulokesoitto on tärkeänä listallla niin suosittelen mieluiten Podia. Oikeaan käyttöön sitten vahvari. Jos hiljainen vahvarisoundi riittää niin sitten keinokuorma on juuri oikea ratkaisu. Mutta kuten todettu, tämä miettimäsi laite ei ole varsinaisesti juuri sellainen keinokuorma jota haet, koska se ei vaimenna tarpeeksi kajarille menevää signaalia. Siihen tarvitset sen kalliimman version.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
LaXu
23.09.2006 17:45:41
Mutta kuten todettu, tämä miettimäsi laite ei ole varsinaisesti juuri sellainen keinokuorma jota haet, koska se ei vaimenna tarpeeksi kajarille menevää signaalia. Siihen tarvitset sen kalliimman version.

Kyllä tuolla line-out boxilla saa sen signaalin ihan niin alas kuin vain haluaa, mutta kuten todettu, se ei poista niitä ylimääräisiä ylä-ääniä ja signaali tiputetaan linjatasoon eli ei pysty ajamaan kaiutinta ilman erillistä päätevahvistinta.

Voisit kokeilla esim. Voxengon ilmaista Boogex pluginia (http://www.voxengo.com/product/boogex/) ja säätää siitä tuon "vahvistin" osan mahdollisimman neutraaliksi ja sitten leikkiä noilla kaiutinimpulsseilla. Toinen vaihtoehto olisi Guitar Rig 2:n demoversio, jossa on helppokäyttöinen ja monipuolinen kaiutinsimulaatio.
askomiko
23.09.2006 19:27:49 (muokattu 23.09.2006 19:28:53)
Kyllä tuolla line-out boxilla saa sen signaalin ihan niin alas kuin vain haluaa

Toimii -3dB vaimennuskuormana (power attenuator): speaker out liitäntään laitettavalle kaiuttimelle menee vain puolet sisääntulevasta tehosta.

No, jos haluaa sen 3db pudotuksen mökään niin sitten. Puhun siis keinokuormana käytöstä nupin ja kajarin välissä, en linjalähdöstä.

Boogexilla kyllä saanee tehtyä linjatulon sirinästä asiallista jälkeä, kun käyttää sitä kajarisimulaationa.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)